• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Radiator Grootte

DXaroth

New member
Mensen,

Aangezien ik voor mijn build toch steeds meer wordt verleid voor watercooling, zit ik toch maar (weer) te kijken naar wat wel en niet gaat werken.

Ik heb al van Freddy snoep binnen met daarbij een leuke LiLi A71F case.. hardware komt in de loop der maanden nog wel (moet dat ding toch nog gepoedercoat laten worden, en ik heb geen haast met deze build) , maar wordt waarschijnlijk mid-tot-high-end gaming gear (denk rond de ATI 6970, I7 en een bak met geheugen, met een moederbord die dat allemaal aan gaat kunnen)

Nu wil ik in ieder geval CPU en GPU watercoolen, lekker stil, maar toch goede performance.. overclocken doe ik niet echt aan, en zou ik dat doen dan gaat dit zeker niet in de extremen.

Nu de vraag.. is er iets van een goede gok wat een systeem nodig heeft qua radiator grootte; het is me meer dan duidelijk dat een 120mm rad niet de meest snuggere oplossing gaat zijn als je meer dan 1 ding gaat koelen, maar wat dan wel :p
 
ATI 6970 + I7 920 hebben samen ongeveer een max TDP van 400W. Met elke 360 radiator is die warmte prima te dumpen met de fans op mid speeds. Aan een 360 rad heb je dus zeker wel genoeg.

Hier een prestatiegrafiekje van de XSPC RS, wat je kan rekenen onder de dunnere radiatoren.

XSPC-RS360-Thermal5.png


Die TDP van 400W kan een dergelijke radiator dus wel verwerken. Met internetten of met film kijken oid kan je de fans op veel lagere draaisnelheden zetten. Dan heb je die stilte pas nodig. Met gamen of benchen is stilte meestal niet van groot belang.


Voor iets meer warmtedump hier een prestatiegrafiekje van een Black Ice SR-1:

HWLabs-SR1360_10cDelta_Chart.jpg


Met lagere fanspeeds kan die dus dezelfde hoeveelheid warmte dumpen als de dunnere XSPC RS. Dan kan je met een full load lekker stil gamen. ;)


Je kunt dus nog altijd de keuze maken tussen een dunne of dikkere radiator. Die keuze kan je laten bepalen door de ruimte in je kast en/of de ruimte in je portomonee. :)
 
Daarbij valt nog op te merken dat de Swiftech MCR320 (een 360 radiator) bijna net zo dun is als de RS360 (4mm dikker), maar wel wat beter presteert:

MCR320_10cDelta_Chart.jpg


Zoals je ziet, doet hij rond de 1000RPM ongeveer 80W meer kan dumpen, en rond de 2000RPM zelfs 100W+ meer kan dumpen.

Zelf zou ik eigenlijk altijd de Swiftech MCR boven de XSPC RS verkiezen.

De SR-1 die Coolfris aanraadde is ook een goede overweging, deze is zeker op lagere RPM zeer goed met hogere heatloads. Helaas is deze wel weer wat duurder dan zowel de Swiftech MCR als de XSPC RS.
 
Ben een tijdje bezig geweest met het maken van een sketchup van het frame van de kast (helemaal handig voor het kijken wat er wel en niet in past)..

frame2.png


Nu heb ik voorin mooi 2x140mm fans zitten, en was dat een mooi uitgangspunt om een 280mm rad in te gooien, maar dat gaat dus niet passen..

denk dus dat het een 360mm rad wordt, moet alleen nog uitzoeken waar etc.

Bedankt voor de info :)
 
Met de info heirboven meegenomen zit ik dus hier aan te denken nu:

frame_concept.png


Bovenin aan de achterkant zit een klein rooster boven het secondaire PSU gat, hier kan dus mooi een fan aan gehangen worden (scheelt de bracket gebruiken die veel te veel ruimte in neemt).. de gaten van de rad (ter illustratie een model van een Black Ice Stealth GTX 360 genomen) zitten dan precies ter hoogte van het 120mm grote gat (die normaal bedoeld is voor de uitlaat/intake van je 2e PSU) .. vooraan zou dan net genoeg ruimte over zijn voor een 2-unit hoge reservoir (laing dual bay ter illustratie) .. de kast heeft al een doorgang naar de rechterkant van de kast ter grootte van een slang op bovenste 5.25" unit, dus ruimte voor een kabel naar beneden is er dus ook al).

wat wellicht niet zichtbaar is is dat er een kleine plaat zit onder de bovenste 2 5.25" units, deze kan dus gelijk dienen als bevestigings plek voor de rad, maar beperkt dus ook kabels/slangen en dergelijke...

Nu mijn vraag.

gaat deze setup problemen geven qua air flow.. voorin onderaan wordt koele lucht aangezogen, de fans bovenop de rad zullen de lucht er dus doorheen trekken, en vervolgens via de fan aan de achterkant naar buiten geblazen... water flow zal dus zijn van reservoir klein stukkie omhoog (bij een dubbele 5.25" res zit de 'uitgang' onder, terwijl gat naar de rechterkant dus wat hoger zit dan dat), om vervolgens beneden bij pomp aan te komen, die het omhoog pompt door componenten, en daarna door rad voordat het weer in reservoir uit komt?

de mogelijke problemen die ik zie:

het 'stukkie omhoog' moet eventueel worden opgelost door een 1 unit-hoge reservoir te gebruiken

de air flow die gegenereerd wordt zorgt er voor dat alle warme lucht boven de rad terecht komt, en vervolgens door maar 1 gat naar buiten kan.. 3 fans trekken het omhoog en er is 1 fan aan ruimte naar buiten, uiteraard kan ik er ook geen fan neerzetten zodat het op eigen kracht er doorheen kan.

suggesties, tips, ed?
 
Ik twijfel aan de totale warmteafvoer met slechts een fan welke ook nog eens voor een rooster geplaatst zit en daardoor ook nog eens niet optimaal lucht verplaatsten kan. Of je moet die outtake voluit laten draaien en de drie fans op het rad op <1000rpm (op 5v oid). Dat is wel extra geluid van die outtake fan voor het rooster.

Een betere optie lijkt me om een gat in het top paneel te maken voor de radiator en een mooie grill erop te zetten. Maar waarschijnlijk doe je dat liever niet, anders had je dat wel gedaan. :)

Je zou ook een 280mm of een 240mm voorin de kast kunnen zetten (ik las hier dat dit goed past). Samen met bv een 120mm rad onder die PSU bracket zal dat denk ik efficienter en beter koelen dan de 360 bovenin de kast waar de warmere kastlucht doorheen stroomt en wordt afgevoerd met slechts één 120mm fan.
 
Je hebt het inderdaad correct dat ik de bovenkant zoveel mogelijk heel wil laten; door de positionering van de kast is er weinig (milimeters) ruimte boven de kast en en onder mijn bureau dus dat zal de airflow helemaal niet ten goede doen.

Bedankt voor de link, als die 280mm wel werkt dan is dat zeker een goed teken... mijn berekeningen waren dus niet helemaal correct als het met wat zaagwerk wel gewoon lukt...

het idee van en 280 + een 120 spreekt me ook zeer aan; vlak onder de 2e psu bracket is ruimte voor een 120mm fan ( zoals http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/pc-a71f/a71f-02.jpg te zien is)


Thanks, wordt tijd dat ik maar ga beginnen met inventarisatie van onderdeeltjes :) :) :)
 
In die link past het rad op de mm. Die SR-1 die daar gebruikt wordt is 316mm lang. Dat is dus de max die je daar kan hebben zonder dat i in de drive bays raakt.
De magicool en de phobya 280mm rads zijn al een stukje langer. Die vallen dus al af. Alleen die 280's van Black Ice hebben zo te zien die lengte van 316mm. De SR-1 zou denk ik de mooiste keuze zijn. Wat bouwkwaliteit, afwerking en koelprestaties is dat zeker één van de beste radiator series.
 
jah, een langere zou op zich ook geen ramp zijn, de onderste bay is voor de fan controller dus die neemt niet zo veel ruimte in beslag.. maar de kwaliteit van de SR-1 is inderdaad verleidelijk... mag ook wel voor die prijs :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
I advies over grootte radiator voor koeling cpu en gpu overclocked Advies Waterkoeling Setup 18
B plaatsing radiator Eisbaer pro aurora Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 radiator gasket Waterkoeling 1
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
Bokeh 3de radiator of niet? Waterkoeling 7
Bl4ckj4ck666 Aqua Computer fittingen,fans,radiator etc... Handleidingen en Installatie Tips 5
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Terug op voorraad: XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Jason PrimoChill Rad Clean - Radiator Cleaning Treatment - Full Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Magicool G2 Slim Radiator 16 FPI - 240mm & 360mm - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
Ruud Radiator gpu HighFlow Forum 1
J Lucht in radiator Waterkoeling 2
G [TKA-RAD] EKWB PE240 Radiator Verkocht 1
Hightower Ekwb radiator schroeven HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jaap 20cm radiator voor HAF miditower Advies Waterkoeling Setup 5
Demolisher Thermaltake Riing Plus 12 LED RGB Radiator Fan TT Premium Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
anub1s18 idee nodig voor kraan op een radiator te mounten voor drain Waterkoeling 5
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
S Advies nodig Radiator.. Waterkoeling 6
DBRichard [TKA-RAD] Coolgate G2 Radiator (10 FPI) 360mm Verkocht 2
C Inlet outlet radiator hw nemesis 360gts Waterkoeling 4
XenoMorpH [GEVONDEN]Dunne 360 Radiator Gevonden 4
T Goede 140mm LED fans voor Radiator Advies Waterkoeling Setup 0
P XSPC EX480 Quad Fan Radiator (White) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bas9466 gezocht 480 mm x 60 mm radiator Gevonden 0
I Case opties voor grote radiator Cases en Modding 12
D Radiator keuze Define S Waterkoeling 9
volcom HW Labs GT Stealth 240 of Magicool slim 240 radiator Waterkoeling 0
S Template gaten 120mm voor radiator Cases en Modding 4
P Advies gevraagd voor keuze 420 radiator Waterkoeling 10
J Reservoir aan radiator monteren Waterkoeling 2
N Vraag plaatsing radiator Waterkoeling 3
D Thermaltake Core V1 fully customized with 200mm radiator and fully customized loop. Gallery & Build Logs 2
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
sir serial [GEVONDEN] 240 mm dunne/slim radiator Gevonden 1
Michel EK-CoolStream PE radiator extenders Waterkoeling 4
I Welke fan voor radiator? Overige Koeling 15
W radiator hergebruiken/vervangen Waterkoeling 11
Aequitis [VERKOCHT]2x Quad Radiator met leuke deal voor de snelle beslisser! Verkocht 1
Freddy HighFlow Radiator Grill / Logo - Limited Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
G Case voor 2 240-rads EK-CoolStream PE 240 Radiator Cases en Modding 9
Freddy GEVONDEN: Custom grill voor op 360 radiator (design) Gevonden 27
Coldius [Waterkoeling] i5-4690k / asus directcuII gtx 770 / radiator - € 2000 Advies Waterkoeling Setup 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan