• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Radiator doorspoelen/schoonmaken voor gebruik

Komt er trouwens altijd troep uit een radiator of is het gewoon uit voorzorg? Zojuist mijn EK radiator gespoelt met demi-water (lauw) en goed geschud maar kwam na 3 keer spoelen nog niks uit. De hele tijd helder water. Dan mag ik aannemen dat hij schoon is?
 
je kan bij het water ook nog een flinke scheut azijn doen en een minuut of 5 laten staan (niet vergeten!) dat helpt ook wel goed met het overtollige soldeerflux los te krijgen

maar idd tegenwordig komt er minder en minder uit de radiatoren

ps: gump je het spoel water niet zomaar in de spoelbak, maar eerst in een glazen kom zodat je het goed kan inspecteren?
 
Radiator spoelen

Ik ben al een tijdje bezig met het spoelen van m'n xspc rads. Nu blijft er ondanks al het spoelen nog steeds zeer kleine/fijne zwarte deeltjes eruit komen wanneer ik de rad half vul en daarna flink schud. Dit spul komt er niet uit wanneer ik de rad spoel met een pomp.

Kan ik de rad al als schoon beschouwen of moet ik doorgaan tot er alleen helder water uit komt?

//edit

Heb misschien al een verklaring voor de kleine zwarte deeltjes. Het schroefdraad van de rad is ook zwart gecoat. Elke keer voordat ik de rad schud met water doe ik de doppen weer erop waardoor de coating waarschijnlijk los laat. Als ik de rad dan leeg laat lopen komt die coating mee.
 
Laatst bewerkt:
1ste keer radiatoren schoonspoelen?

Ik las dat ik de radiatoren eerst moet spoelen voor eerste gebruik, om zo scherven en andere troep eruit te spoelen.
Maar hoe moet ik dat dan doen?

Kan ik gewoon mijn voeding pakken en dan met mijn Swiftech MPC655 en een 4pin molex connector de pump aanzetten?
Of moet ik al de andere connectors aansluiten op me moederbord?
Zoals CPU connector en 24pin aansluiting etc?

Dit is mijn 1ste watercooling setup. xD
Dus beetje hulp zou fijn zijn. :045:

Hartstikke bedankt.
 
De eerste keer spoelen kan je het beste handmatig doen. Herhaaldelijk heftig schudden met een bijna geheel gevulde radiator doet wat meer losgaan dan de redelijk gelijkmatige stroom van een door de pomp voortgestuwd water.

Gebruik heet gedestilleerd of gedemineraliseerd of gewoon kraanwater. Als je voor die laatste gaat moet je op het einde nog wel een paar keer de boel met de twee eerstgenoemden doorspoelen.
Vul de radiator net niet helemaal vol met het hete water. Sluit de openingen af met je vingers (als de temp van het water dat toestaat ;) of met de eventueel meegeleverde kunststof stopfittingen. Begin dan met de eerste schudsessie: heen en weer. op en neer ect ect
Na een paar minuten giet je het water in een helder glas. Houdt dit glas met water tegen het licht en controleer op rotzooi.

Blijf het bovenstaande herhalen totdat het glas met water dat uit de radiator komt volledig helder is. Er zijn radiatoren die na de eerste keer al schoon zijn (of natuurlijk al schoon waren). Er zijn ook radiatoren die in de meeste gevallen bijna niet schoon te krijgen zijn. (de oude thermochill PA serie bijvoorbeeld. )
 
Dus ik zou gewoon kraanwater erin kunnen doen en dan goed schudden etc, en dan eruit laten lopen.
En daarna kijken of er nog spul inzit en als alles eruit is dan gedestilleerd water erin doen en schudden?

Wat voor gedestilleerd water moet ik gebruiken dan?
Zoiets als deze:

Feser Aqua - Ultra Pure Water

Thanks for response

Of 1 van deze:

EK-Ekoolant CLEAR premix 1000mL

Feser One Cooling Fluid - PURE / NO UV

Koolance Liquid Coolant Bottle High-Performance 700mL Colorless LIQ-702CL-B

Welke zou je aanraden?

Thanks
 
Dus ik zie van de kruidvat kunnen gebruiken om het schoon te maken en dan bijvoorbeeld als ik mijn watercooling setup in elkaar zet, dan bijvoorbeeld die van koolance of feser gebruiken?

Die als loop gebruiken voor in mijn volledig setup met moederbord, waterblocks etc.?
 
Hoorbaar losse stukjes metaal in rad

Ik heb onlangs 2 alphacool triple rads aangeschaft en bij 1 van de rads lijken losse stukjes metaal in de rad te zitten die hoorbaar rammelen bij het bewegen van de rad. Zojuist een aantal keren gespoeld met lauw demiwater maar het enige wat eruit kwam waren hele kleine(en weinig) zwarte deeltjes.

Kunnen die losse stukjes kwaad en ga ik dat horen als m'n loop draait? En zo ja, wat kan ik er aan doen?
 
Als het daadwerkelijk stukjes metaal zijn moet je deze zeker verwijderen want ze kunnen funest zijn voor je pomp systeem.
Daarnaast lijkt het me niet fijn voor je slangen als hier continue metaal scherven langs racen, na langdurig gebruik kan je slang gewoon scheuren door herhaaldelijke schade.
 
Topics samengevoegd, met topic over spoelen van de radiator voor gebruik.

Bij spoelen, de radiator goed schudden en weer weer uit laten lopen, dit herhaaldelijk doen tot water bijna helder is.
Had je dat al gedaan?

Zie ook tips in vorige posts in dit topic.
 
Gisteren een groot deel van de dag bezig geweest met spoelen. Heet demiwater met een scheut azijn en 5 minuten laten staan geprobeerd, maar het wil er niet uitkomen. Zelfs geconstateerd dat er in de andere rad ook iets los zit dat waarschijnlijk kleiner is(maar er ook niet uitkomt) en dus minder geluid maakt.

M'n vader ook maar eens laten luisteren/kijken en ook hij is van mening dat die deeltjes er (nu) niet uit kunnen, maar na een tijdje gebruiken wel met catastrofale gevolgen.

Ter illustratie maar eens gebruik gemaakt van m'n youtube kanaal:
 
Gisteren een groot deel van de dag bezig geweest met spoelen. Heet demiwater met een scheut azijn en 5 minuten laten staan geprobeerd, maar het wil er niet uitkomen. Zelfs geconstateerd dat er in de andere rad ook iets los zit dat waarschijnlijk kleiner is(maar er ook niet uitkomt) en dus minder geluid maakt.

M'n vader ook maar eens laten luisteren/kijken en ook hij is van mening dat die deeltjes er (nu) niet uit kunnen, maar na een tijdje gebruiken wel met catastrofale gevolgen.



Ter illustratie maar eens gebruik gemaakt van m'n youtube kanaal:

wow! das niet echt gezond! dat zijn dus hoogst waarschijnlijk soldeer stukken(ja aan dat gerammel durf ik dat wel stukken te noemen :p )
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Slader radiator doorspoelen Waterkoeling 34
B plaatsing radiator Eisbaer pro aurora Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 radiator gasket Waterkoeling 1
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
Bokeh 3de radiator of niet? Waterkoeling 7
Bl4ckj4ck666 Aqua Computer fittingen,fans,radiator etc... Handleidingen en Installatie Tips 5
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Terug op voorraad: XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Jason PrimoChill Rad Clean - Radiator Cleaning Treatment - Full Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Magicool G2 Slim Radiator 16 FPI - 240mm & 360mm - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
Ruud Radiator gpu HighFlow Forum 1
J Lucht in radiator Waterkoeling 2
G [TKA-RAD] EKWB PE240 Radiator Verkocht 1
Hightower Ekwb radiator schroeven HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jaap 20cm radiator voor HAF miditower Advies Waterkoeling Setup 5
Demolisher Thermaltake Riing Plus 12 LED RGB Radiator Fan TT Premium Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
anub1s18 idee nodig voor kraan op een radiator te mounten voor drain Waterkoeling 5
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
S Advies nodig Radiator.. Waterkoeling 6
DBRichard [TKA-RAD] Coolgate G2 Radiator (10 FPI) 360mm Verkocht 2
C Inlet outlet radiator hw nemesis 360gts Waterkoeling 4
XenoMorpH [GEVONDEN]Dunne 360 Radiator Gevonden 4
T Goede 140mm LED fans voor Radiator Advies Waterkoeling Setup 0
P XSPC EX480 Quad Fan Radiator (White) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bas9466 gezocht 480 mm x 60 mm radiator Gevonden 0
I Case opties voor grote radiator Cases en Modding 12
D Radiator keuze Define S Waterkoeling 9
volcom HW Labs GT Stealth 240 of Magicool slim 240 radiator Waterkoeling 0
S Template gaten 120mm voor radiator Cases en Modding 4
P Advies gevraagd voor keuze 420 radiator Waterkoeling 10
J Reservoir aan radiator monteren Waterkoeling 2
N Vraag plaatsing radiator Waterkoeling 3
D Thermaltake Core V1 fully customized with 200mm radiator and fully customized loop. Gallery & Build Logs 2
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
sir serial [GEVONDEN] 240 mm dunne/slim radiator Gevonden 1
Michel EK-CoolStream PE radiator extenders Waterkoeling 4
I Welke fan voor radiator? Overige Koeling 15
W radiator hergebruiken/vervangen Waterkoeling 11
Aequitis [VERKOCHT]2x Quad Radiator met leuke deal voor de snelle beslisser! Verkocht 1
Freddy HighFlow Radiator Grill / Logo - Limited Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
G Case voor 2 240-rads EK-CoolStream PE 240 Radiator Cases en Modding 9
Freddy GEVONDEN: Custom grill voor op 360 radiator (design) Gevonden 27
Coldius [Waterkoeling] i5-4690k / asus directcuII gtx 770 / radiator - € 2000 Advies Waterkoeling Setup 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan