• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Q9550 CPU overcloken, help....

Doe maar niet te ver voor er minder leuke dingen gebeuren.
Ervaring deskundige, rook uit je cpu is niet leuk....

Als jij het hele topic had gelezen dan had je ook gezien dat ik redelijk duidelijk ben geweest over de risico's.
Ik ga hier niet zeggen: Gooi maar op 1.4v met het risico dat hij zijn CPU opblaast.

Plus dat je niet zo heel snel een cpu opblaast. :)

Aan bangmakerij hebben we niets. :)

huidige settings behouden dan maar ? op 1.4v?

want intel geeft aan max 1.36V what u think?
http://ark.intel.com/Products/Spec/SLAWQ

Dat zijn cijfers die Intel simpelweg moet vermelden. Zelfde wat je op levensmiddelen ziet qua ingrediënten.
Zou betekenen dat 1.36v wel goed is maar 1.37v niet. Dit zijn veilige cijfers voor elke Q9550 CPU. (en een beetje verkooppraat om bijvoorbeeld je een snellere CPU te laten kopen terwijl je voor minder geld en een overclock hetzelfde bereikt)

Zolang je koeling het trekt kan je makkelijk 1.4v gebruiken. Eigenlijk moet je niet hoger komen dan 65/70.
Maar de zomer komt eraan dus houd er dan rekening mee dat je temps over een maandje veel hoger zullen uitvallen.
Dan kan je ook het beste je overclock terugschroeven. :)

Is the VID range the maximum vcore for overclocking?
NO. The maximum VID shown on the Intel Datasheets is not the maximum vcore for overclocking. For each series of processors there is a chart of Absolute Maximums and Minimums, which are the exactly as they sound: the maximum and minimum voltages you can safely run without hurting the CPU. However, caution should be taken at exactly these voltages as Intel implies that a 1.55v maximum means that 1.55v is not okay, but 1.54v would be okay. The VID range is simply the range of VID that Intel is willing to sell.
For 65nm Core 2 Series, the Absolute Max is 1.55v.
For 45nm Core 2 Series, the Absolute Max is 1.45v
For 45nm Core i7 900/800 and Core i5 700 Series, the absolute max is 1.55v
For 32nm Core i5 600 and Core i3 500 Series, the absolute max is 1.40v

The logic argument to the VID range being the maximum vcore allowed is simply the question of what does the Absolute Maximum mean if the VID range is the Absolute Maximum. This argument is also proven in the Intel Datasheets for the i7 900 Series, where they show the pin configuration for up to 1.60v, when the absolute maximum voltage is 1.55v. The VID is simply a pin configuration in order for the CPU to request the proper amount of power and has nothing to do with maximum voltages.

Kijk maar wat je met deze informatie wilt doen.
1.4v is voor jouw systeem gezien de koeling wel echt het maximale. Qua temps zit je wel iets over de grens.
Maar die keuze is verder aan jou. :)

Heb nu uitgelegd hoe je het makkelijkst en simpelst iets meer uit je systeem kan halen.
 
Als jij het hele topic had gelezen dan had je ook gezien dat ik redelijk duidelijk ben geweest over de risico's.
Ik ga hier niet zeggen: Gooi maar op 1.4v met het risico dat hij zijn CPU opblaast.

Klopt, we hebben het veilig gehandeld met alle risico op mezelf :)

Zolang je koeling het trekt kan je makkelijk 1.4v gebruiken. Eigenlijk moet je niet hoger komen dan 65/70.
Maar de zomer komt eraan dus houd er dan rekening mee dat je temps over een maandje veel hoger zullen uitvallen.
Dan kan je ook het beste je overclock terugschroeven. :)

Oke, wanneer het zo ver is zal ik dan compleet teruggaan of gwn naar 3.8? waarbij de temps nog wel redelijk waren.


Kijk maar wat je met deze informatie wilt doen.
1.4v is voor jouw systeem gezien de koeling wel echt het maximale. Qua temps zit je wel iets over de grens.
Maar die keuze is verder aan jou. :)

bij max lood was het 78graden indd, maar heb tot heden nog nooit de cpu op 100% zien werken dus na mijn logica denk ik niet dat ik tegen dat percentage aan zal komen mits het warme weer binnenkort indd.

btw ik heb momenteel 4gb aan ddr2, meerendeels is het 50% in gebruik (zonder iets te doen), kan dit een aanleiding zijn tot de hoge grades? zou ik dit eventueel upgrade naar 8gb ?

nog iets tijdens het gamen crashed mijn game client's steeds, en dan moet ik zo'n bugsplat reporten naar de maker toe. had dit voorheen niet.. mischien tog wel beter om terug naar 3.8ghz te schroeven?
 
Laatst bewerkt:
btw ik heb momenteel 4gb aan ddr2, meerendeels is het 50% in gebruik (zonder iets te doen), kan dit een aanleiding zijn tot de hoge grades? zou ik dit eventueel upgrade naar 8gb ?

Nee heeft er niets mee te maken. :)

Upgraden naar 8GB zal wel een vooruitgang zijn.
Alleen DDR2 is wel redelijk prijzig en probeer maar een zelfde soort setje te vinden. Gaat lastig worden.
Maar dat is weer een compleet ander onderwerp.
Ik hoop dat je geholpen bent en dat al iets meer know-how hebt gekregen. :)
 
zelfde setje kan ik nergens meer kopen denk ik heb ik gekeken (kingston hyperx limited edition)..

nog iets tijdens het gamen crashed mijn game client's steeds, en dan moet ik zo'n bugsplat reporten naar de maker toe. had dit voorheen niet.. mischien tog wel beter om terug naar 3.8ghz te schroeven?
 
Als je games crashen zal je misschien moeten terugschroeven ja. Maar het kan ook andere oorzaken hebben. Driver updaten noem maar op.
Je moet je systeem na een overclock eigenlijk ook door meerdere tests halen. 3DMark en Cinebench zijn daar ook wel geschikt voor.

Kan ook te maken hebben met dat je geheugen te ver geclocked is. Zoals ik ook al zei. Dat kan ook de oorzaak zijn. Overclocken kan heel simpel zijn als alles in 1x stabiel is maar zodra een systeem minder stabiel word is het de kunst om dat te verhelpen. :)
 
dat was op performance mode.. dat ging goed .

Daarna heb ik op * High * geprobeerd en liep de vast moest ik via taskbar uitzetten kon me hele pc nietmeer bedienen.

omdat die nu op High vastzat wat kan dat inhouden?


2e x geprobeerd is die zonder crashes voltooid:S

3dmarktest2.jpg
 
na enkele crashes setup teruggezet naar 3.8ghz met 1.35v lijkt wat stabieler te werken nog geen crashes meegemaakt.. ik denk dat ik deze settings voorlopig hou :) .

Bedankt voor de input en de moeite meneer de Experiement ;)!!

mocht ik vragen hebben kom ik die zeker aan jou stellen(if u dont mind).

Btw nog 1 kleine vraagje:p ik heb geen zelfde soort ddr2 kunnen vinden ivm geen productie meer, zou ik van andere merk gwn moeten mixxen denk ik?
 
Inderdaad dan zo houden. :)
Het kan ook gewoon zijn dat 3,8Ghz de max van de CPU is. Niet elke CPU is hetzelfde namelijk.
De ene gaat nou eenmaal wat hoger dan de andere. De grens opzoeken is juist de kunst van het overclocken.

Het beste scenario is om 2 dezelfde setje te hebben. Maar als je van hetzelfde merk een setje erbij doet dan heb je 90% kans dat het gewoon werkt. Zorg er wel voor dat je dezelfde snelheid neemt. In jou geval DDR2 PC6400 800Mhz. Als je een lagere of hogere neemt word de snelheid aangepast aan de langzaamste stickjes die je erin hebt zitten.

Als je vragen hebt moet je simpelweg een topic aanmaken en zijn hier genoeg mensen die antwoorden hebben. (ik weet ook niet alles)
Ik ben toevallig de enige die nu reageert op je topic. :p

Maar graag gedaan! :)
 
Het beste scenario is om 2 dezelfde setje te hebben. Maar als je van hetzelfde merk een setje erbij doet dan heb je 90% kans dat het gewoon werkt. Zorg er wel voor dat je dezelfde snelheid neemt. In jou geval DDR2 PC6400 800Mhz. Als je een lagere of hogere neemt word de snelheid aangepast aan de langzaamste stickjes die je erin hebt zitten.

ja de mijne is om exact te zijn Kingston HyperX Limited Edition DDR2 1066Mhz, heb overal gekeken wordt nergens meer verkocht in Europa. En de merk Kingston is ook nergens meer te vinden.. wordt wel een lastige klus indd..

ps: nu kom ik er ook weer bij dat ik in mijn bios 951mhz heb gezet, omdat jij dacht dat ik 800mhz had.. misschien dat het daardoor niet goed (stabieL) werkte op 4ghz.. zal ik dat nu hoger zetten? naar 1090ofzo :) ? want ik denk dat het niet de bedoeling is dat de geheugen langzamer gaat werken dan de daadwerkelijke snelheid(1066mhz)...
 
Laatst bewerkt:
In de startpost gaf jij dit aan:

Ram: 4GB Kingston Hyper X DDR2 PC2-6400 (399 Mhz) - DDR2-799

Dan ga ik uit van 400Mhz dual channel.

Uiteindelijk hoefde jij je geheugen niet eens overteclocken en had jij je DRAM Frequency op AUTO kunnen laten staan of op 1066mhz.

8.5x470=4Ghz
FSB op 470 en je geheugen op AUTO laten staan aangezien die standaard al op 533Mhz draait. ;)
Van het geheugen kan je dus afblijven om je CPU op 4Ghz te krijgen. (als je cpu 4ghz kan halen)
 
Hoi meneer de experiment daar ben ik weer :D..

na ff goed te hebben gekeken zijn mijn memorysticks tog 800mhz dual channel sticks..

maar cpu-z geeft 400mhz aan, ik heb op internet gelezen dat ik het moet overclocken??

en btw ik heb ergens kingston hypex 1200mhz gevonden betekend dat het nietop 1200mhz zal draaien?

ik ben beetje below your knowledge, maar wil dit wel zeker weten voordat ik eraan begin :$
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Wouter [cpu] q9550 Gesloten 2
S [IN-ACTIVE] cpu q9550 (hoger/sneller mag ook) s775 ruilen! Gevonden 6
T [EUR 400][CPU(Q9550), GPU(4850x2)] Advies Waterkoeling Setup 15
S [VERKOCHT] Q9550, 4890, maximus formula Verkocht 4
arwin74 [VERKOCHT] striker II extreme (water gekoeld) q9550 (water gekoeld) Verkocht 12
coolfris [VERKOCHT] q9550 Verkocht 8
mistervis007 E8500 vs Q9550 Hardware & Software 6
M Q9550 overklok 3.6ghz Overclocking 10
Homienator Q9550 oc! Overclocking 13
Robin E8500 vs Q9550 / Q9650 Hardware & Software 23
S Intel Q9550 Temps & Prestaties Hardware & Software 13
HighFlow Alphacool Core 1 CPU waterblok, alle versies uit voorraad leverbaar HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Sanders Supercool Direct Die 13th gen CPU block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Bl4ckj4ck666 amd ryzen cpu 5000 series Hardware & Software 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J CPU ineens 99c Waterkoeling 24
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Cpu nog heet Waterkoeling 10
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
J Lga 115* cpu block voor socket 1200? Waterkoeling 8
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
Jason Bitspower CPU Block Summit EF-X Golden - BP-WBCPUEFX-GD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC RayStorm EDGE ARGB CPU Waterblock INTEL & AMD - Silver or Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Silverstone IceGem 360 AIO CPU Liquid Cooler ARGB - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Groene aanslag op CPU blok Waterkoeling 2
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrowch M Series Reactor CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Ryzen AM4/ AM3/ Intel 115x / 1200 / 2011 / 2066 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, AM3/ AM4 and Intel 115x / 1200 - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Thim CPU water blok Waterkoeling 1
Jason Alphacool Eisbaer Extreme liquid CPU cooler 280 - black edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S Mijn computer water gekoeld maken(CPU/ GPU,Waterblock) Advies Waterkoeling Setup 5
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason Corsair Hydro X Series XC5 RGB CPU Water Block (AM4 & 1200) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
O Probleem installeren EK cpu waterblock Waterkoeling 3
Jason Corsair Hydro X Series XC7 en XC9 RGB CPU Water Blokken (1200/AM4 - 2066/sTRX4) - Zilver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 RGB White CPU Water Block - 115X / AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
Jason BarrowCH OLED CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Integrated 17W PWM Pump HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan