• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Q9550 CPU overcloken, help....

serc0

New member
Hallo allemaal ik gebruik deze pc nu ongeveer sinds 2008 altijd goed gewerkt tot nu toe, ik verlang tog wel uiteindelijk naar wat meer snelheid in de computer door de recente games en software etc. nu wil ik mijn cpu overcloken(nog niet eerder gedaan op deze pc) maar heb het eerder nog nooit gedaan, met de juiste advies kom ik er wel uit denk ik.

iemand die mij hiermee wilt helpen?

bij deze wat specs:

Moederbord: Asus P5Q-E
Chipset: Intel P45/P43
CPU: Core 2 Quad Q9550 @ 2833 Mhz
Ram: 4GB Kingston Hyper X DDR2 PC2-6400 (399 Mhz) - DDR2-799
Videokaart: Ati Radeon HD 4800 Series

Heb op internet gelezen dat het zelfs mogelijk is tot 4 Ghz te overcloken, maar weet natuurlijk niet of mijn setup daarvoor bestendig is.

Ik hoor graag jullie reacties en adviezen.

Mvg,
Sercan
 
Wat voor koeling heb je? lucht/water?

Multiplier van een Q9550 is 8.5 uit mijn hoofd.
Zonder je geheugen over te clocken kan jij je FSB op 400 zetten.

400x8.5=3.4Ghz

Voltage red je wel op 1.25V. (om mee te beginnen)
Je kan altijd hoger of lager gaan zitten.

Hier een 'workshop'. Handig om even door te lezen.
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=515316

Maar wat wil je er mee bereiken? want in games heeft overclocken eigenlijk geen zin.
Prestaties verschil zul je alleen merken in de cijfertjes van benchmarks.
 
Ik heb een zalman heatsink erin zitten met een manual controller.
Zie foto hieronder
Bekijk bijlage 14221

Ik gebruik mijn computer voor diverse werkzaamheden, zoals zware software, video encoding, games, en noem maar op.
Dus het is niet alleen voor het gamen bedoelt.

Btw de link naar de workshop is te uitgebreid voor mij :/, teveel informatie waar ik niks van begrijp :$
 
Dat moet je draaien. (5min is meer dan zat)
Terwijl het programma draaiende is een screenshot maken van CoreTemp.

ei70nt.png


Rood = verbruik CPU (die moet dan op 100% staan)
Groen = max temp

Of ik nu een 'guide' maak of iemand anders.
Blijft allemaal hetzelfde.

Plus dat je niet zo heel snel een cpu opblaast. :)
 
De temps zijn nou niet echt gunstig.
Als je op stock (standaard snelheid) al op de 79 zit.
Zit overigens wel veel verschil tussen je cores. 16 graden tussen de koudste en warmste.

Als het goed is ziet je BIOS er zo uit:

22135612674l.jpg


Wat je kan doen is:
Ai Overclock Tuner - Op manual zetten.
CPU Ratio - Op 8.5
FSB Frequency - Op 400 zetten.

Berekening gaat als volgt:
FSB Frequency (FSB) x CPU Ratio (Multiplier) = Aantal GHZ (snelheid)
8.5x400=3.4Ghz

Je zou met deze setting kunnen kijken of je systeem stabiel is met je standaard voltage (wat nu 1.2375 is)
Simpelweg Prime95 draaien. Je merkt al gauw genoeg of het voltage hoog genoeg is. (blauw scherm/BSOD)

-ik blijf zeggen temps in de gaten houden-

Zoniet: Kan je naar beneden scrollen en moet je in de BIOS CPU Voltage tegenkomen:
bios4.jpg

NIET DE SETTINGS VAN HET PLAATJE OVERNEMEN! Dit is puur een voorbeeld.

Je kan hier 1.25v van maken. Daarna checken of je systeem stabiel is, zo niet 1.3v ondertussen ook je temps in de gaten houden! Als je temps echt veel hoger worden dan 80 moet je alles echt terug schroeven. Ik raad je niet aan om hoger te gaan dan 1.3v. Puur omdat je temps al redelijk hoog liggen.

Wat ik hier nu benoem is de simpelste manier om wat meer power uit je CPU te krijgen zonder echt veel gekke dingen te doen.
Kan hier veel dieper op in gaan maar dat heeft 1: Geen zin en 2: Aangezien jij 0.0 verstand heb van dit soort zaken is het ook niet aan te raden.

Het kan hoger, sneller en gekker maar dat ga je niet redden qua temps en/of koeler.
Daar ga ik ook mijn vinger niet aan branden. ;)
Misschien een keer verse koelpasta gebruiken en sowieso je CPU fan op max.

Als je dit allemaal hebt gedaan zal je CPU op 3,4Ghz draaien. (als het gaat zoals het moet gaan)
Of je er profijt bij hebt zal je moeten testen bij je video-renders of software. Zo niet? dan kan je net zo goed alles weer terugzetten.

Als iemand anders nog input heeft. Graag. :)

*ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele beschadigingen of defecten.
 
temp3.jpg

1) Alles gedaan zoals je hebt vermeld, de core speed in cpu-z is niet stabiel hij veranderd telkens van 2,4 naar 3,4 moet ik dan de voltage van 1,25 naar 1,3v wijzigen? ( of is dit puur omdat ik even niks doe en daarna weer bezig ben op de computer)?

2) na de prime95 gestart te hebben vlogen de temps zeer omhoog gelijk richting de 100, binnen een minuut heb ik gelijk de prime95 afgesloten voor t geval dat ik de cpu opblaas.

3) de pc zit best veel stof, en de koelpasta is ook zo'n 6 jaar oud.. kan dit een redenen zijn ?


update:

ik heb de voltage naar 1,3v gewijzigd en nog steeds springt de corespeed van 2.4 naar 3.4 mhz.
heb ik iets fout gedaan ? ( of is dit niet wat je bedoelt met * stabiel * zijn )

kortom op standaard voltage en 1,25 en 1,3v zelfde resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Dat hij telkens terug gaat naar 2,4ghz komt omdat je SpeedStep aan hebt staan waarschijnlijk.
Die zorgt ervoor dat als je cpu nauwelijks in gebruik is ge-underclocked word om energie te besparen.
Heeft niets met stabiel te maken trouwens. :)

Kan je gewoon uitzetten. Dan blijft de cpu constant op 3,4ghz draaien.
Staat onder het tabje advanced.

31.jpg

Onderste regel moet je op disabled zetten.

Voltage in jouw geval op 1.25v laten staan.

Zoals ik al zei: Hou je temps goed in de gaten.
100 graden is TE hoog.
Alles terug zetten zoals het stond. In principe Ai Overclock Tuner op AUTO zetten.

Wat ik bedoel, of wat de definitie is van stabiel is dat je pc niet vastloopt, geen blauwe schermen (BSOD) krijgt of uitvalt.

Mijn advies voor nu:
Maak je pc stofvrij en blaas alles schoon. Je cpu koeler opnieuw monteren MET nieuwe koelpasta. (rijstkolleltje pasta in het midden is meer dan voldoende) Indien je dat niet hebt:
http://www.highflow.nl/toebehoren/koelpasta-pads-cleaners/arctic-cooling-mx-4-koelpasta-4g.html

Daarna nogmaals proberen! :)
 
Hoi meneer Experiment, daar ben ik weer zoals besproken heb ik de pc goed schoongemaakt, nieuwe koelpasta erop.

resultaten:

test2.jpg

Uitstekend!! na 5 minuten prime95 te hebben gedraaid max 62 graden op 1.3V..
Dat is goed zover.
Maar ik merk eigenlijk niks qua snelheid etc.. misschien een tikje omhoog :D??

Btw zoals eerder ook besproken bij CPU-Z zie ik constant de core speed veranderen van 2.4 naar 3.4mhz, ik heb in bios "speedstep" uitgezet maar het blijft t zelfde in CPU-Z vermelden.. betekend dit dat de cpu steeds op onregelmatige snelheid werkt??

Zie afbeelding:

temp4.pngtemp5.png
 
Zo zo meneer nog wel. :p
Scheelt nu wel ruim 30/40 graden.

Als je hoger wilt dan zou je ook het geheugen moeten overclocken.
Aangezien je geheugen 400Mhz is.

Wat je kan doen is de FSB Frequency op 450 zetten. (450x8.5=3,8Ghz)
Als je dan bij DRAM Frequency DDR2 - 900/901mhz selecteren.
De rest kan je op auto laten staan.

f086b9f9.jpg


Onthoud wel: Ik weet niet of je geheugen goed of uberhaubt overclockbaar is.
Je kunt het altijd proberen. :)

Qua CPU Voltage zal je eerst op 1.3v moeten proberen. Denk eerlijk gezegd niet dat dat genoeg is.
Daarna kan je steeds een stapje hoger gaan. Ik ga dan altijd direct naar 1.35v of 1.4v maar omdat je temps al tegen een plafond aanzitten zal je zelf even moeten kijken of je dat wilt proberen.

Je temps zien er nu gewoon acceptabel uit! dus je kan de cpu nu makkelijk op die settings laten staan.
Ik zei het ook al eerder. Een kleine overclock zal je bij normaal gebruik niet merken en waarschijnlijk ook niet bij het renderen of andere software.

Dat SpeedStep verhaal ben ik ook al een keer tegengekomen op mijn benchtafel (overclocksysteem).
Heb geen flauw idee hoe je dit oplost. Krijg zelf het idee dat het een bug is in CPU-z 1.69 omdat je CPU voltage wel gelijk blijft namelijk. Die hoort dan normaal gesproken ook naar beneden te gaan.
Maar kan totaal geen kwaad en zal ook geen meerwaarde hebben als je het uitzet. Het is alleen handig om je daadwerkelijke CPU snelheid te bekijken in CPU-z.
 
Daar ben ik weer, ik heb je instructies opgevolgd en het ging best goed!!
cpu op 3.8ghz , ddr2 op 901 mhz,, 450FSB easy!!

Resultaten:

3.8Ghz 901DDR2 op 1.3V startte best traag op
3.8ghz 901ddr2 op 1.3v.jpg

3.8Ghz 901DDR2 op 1.35V startte sneller op en qua temps zag er niet slecht uit!
3.8ghz 901 ddr2 op 1.35v.jpg

3.8Ghz 901DDR2 op 1.4v ging wat flotter qua temps ging het wat meer omhoog vergeleken met 1.35V
3.8ghz 901ddr2 op 1.4v.jpg

Alles werkt stabiel tot nu toe, hoogst behaalde temp was 78graden btw mijn ddr2geheugens zijn van kingston hyper-x.

Mijn vraag is nu hoe hoger de Voltage hoe stabieler en sneller je comp werkt, right ?

Vergeleken met de temps kunnen we nog een tikje omhoog denk ik? 78 graden max behaald op 1.4v is niet slecht tog :p ?
 
Mag wel zeggen dat je nu op de grens zit.

Maar als je systeem stabiel is op 1.35v hoef je echt niet hoger te gaan.
Word die alleen maar warmer van. Niet sneller.

Mijn vraag is nu hoe hoger de Voltage hoe stabieler en sneller je comp werkt, right ?
Nee.
Je CPU heeft simpelweg een bepaald voltage nodig om te werken. Als jij je CPU sneller laat lopen heeft die ook meer stroom nodig. Niet genoeg stroom betekend vastlopers, BSOD's en uitvallers. (ben niet zo heel goed in dit soort zaken uitleggen)
Het voltage verhogen heeft er alleen mee te maken dat je CPU de benodigde stroom krijgt die hij nodig heeft.

Als een bepaald voltage voldoende is dan is dat ook voldoende.
Hoe hoger het voltage hoe warmer je CPU word.

Vergeleken met de temps kunnen we nog een tikje omhoog denk ik? 78 graden max behaald op 1.4v is niet slecht tog :p ?

78 graden is wel hoog hoor. :)
Maar je kunt het voor de lol gewoon proberen.

4Ghz moet wel te halen zijn op 1.4v
Dan moet je even de berekening maken. FSBxMulti=Ghz
Het is alleen de vraag of je geheugen dat trekt. Daar kan ik geen antwoord op geven.
 
4ghz 951ddr op 1.4v.jpg

475 FSB
951mhz ddr2

haalt die 4ghz met max 78 graden, en hoe komen we erachter of mjn geheugen dit trekt?? alles is netjes opgestart en niet uitgevallen ofzo.

heb op een engelse forum gelezen dat de q9550 cpu door intel niet hoger als 1,36v geadviseerd wordt..

nu ik 4ghz gehaald heb op 78graden dat nog steeds zelfde is als 3.8ghz zullen we nog een tikje hoger gaan :p? (500fsb?)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Wouter [cpu] q9550 Gesloten 2
S [IN-ACTIVE] cpu q9550 (hoger/sneller mag ook) s775 ruilen! Gevonden 6
T [EUR 400][CPU(Q9550), GPU(4850x2)] Advies Waterkoeling Setup 15
S [VERKOCHT] Q9550, 4890, maximus formula Verkocht 4
arwin74 [VERKOCHT] striker II extreme (water gekoeld) q9550 (water gekoeld) Verkocht 12
coolfris [VERKOCHT] q9550 Verkocht 8
mistervis007 E8500 vs Q9550 Hardware & Software 6
M Q9550 overklok 3.6ghz Overclocking 10
Homienator Q9550 oc! Overclocking 13
Robin E8500 vs Q9550 / Q9650 Hardware & Software 23
S Intel Q9550 Temps & Prestaties Hardware & Software 13
HighFlow Alphacool Core 1 CPU waterblok, alle versies uit voorraad leverbaar HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Sanders Supercool Direct Die 13th gen CPU block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Bl4ckj4ck666 amd ryzen cpu 5000 series Hardware & Software 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J CPU ineens 99c Waterkoeling 24
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Cpu nog heet Waterkoeling 10
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
J Lga 115* cpu block voor socket 1200? Waterkoeling 8
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
Jason Bitspower CPU Block Summit EF-X Golden - BP-WBCPUEFX-GD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC RayStorm EDGE ARGB CPU Waterblock INTEL & AMD - Silver or Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Silverstone IceGem 360 AIO CPU Liquid Cooler ARGB - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Groene aanslag op CPU blok Waterkoeling 2
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrowch M Series Reactor CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Ryzen AM4/ AM3/ Intel 115x / 1200 / 2011 / 2066 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, AM3/ AM4 and Intel 115x / 1200 - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Thim CPU water blok Waterkoeling 1
Jason Alphacool Eisbaer Extreme liquid CPU cooler 280 - black edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S Mijn computer water gekoeld maken(CPU/ GPU,Waterblock) Advies Waterkoeling Setup 5
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason Corsair Hydro X Series XC5 RGB CPU Water Block (AM4 & 1200) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
O Probleem installeren EK cpu waterblock Waterkoeling 3
Jason Corsair Hydro X Series XC7 en XC9 RGB CPU Water Blokken (1200/AM4 - 2066/sTRX4) - Zilver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 RGB White CPU Water Block - 115X / AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
Jason BarrowCH OLED CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Integrated 17W PWM Pump HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan