• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Q6600, NB en GTX460 waterkoelen

Goed. ik wil ook waterkoeling. Ik ben benieuwd of mijn pc nog stiller kan. Daarom vroeg ik me af hoeveel koelcapaciteit ik nodig hebben.

Ik wil zo min mogelijk aanpassen aan mijn P180 mini (ik kan de HDD kooi niet missen ivm met upgrades). Daarom dacht ik aan het volgende.

Pomp: MCP355 met XSPC Reservoir topje
Rads: 1x 120mm. En 1x 140mm rad. Ik vraag me af of ik genoeg koelcapaciteit heb en welke rads ik moet kiezen voor een situatie met weinig airflow.

CPU block: EK Supreme HF Nickel
GPU block: EK FC-460GTX Nickel
NB blok: Geen idee wat op mijn NB past, mobo is een Asus P5Q-VM
 
Op je NB past wel een universeel NB blokje. EK-NB/SB 5 - Acetal, EK-NB/SB 5 - Plexi, Swiftech MCW30, XSPC Delta V3 Chipset

Zal iets van 300W zijn wat er afgevoerd moet worden als de PC op volle toeren draait. Denk dat een 120 + een 140 rad die warmte wel moeten kunnen afvoeren voor gemiddeld goede temps. De Hw labs SR-1 en de XSPC RX presteren iets beter met fans op lagere rpm dan vergelijkbare radiatoren.
Ik denk wel dat je de fans niet lager dan 1000rpm moet laten draaien.

Wat voor fans wil je gaan gebruiken?
 
Hmm ik zoek iets wat <800 RPM draait :p Maar kan je je fans dan nog aansturen met smart fan? Dat het temperatuurgestuurd word of kan ik dan beter van iets Mcubed achtigs gebruik maken? Want op load mag mijn pc best wat harder lopen.

T is toch zo dat in je loop je temps overal hetzelfde zijn.

Dus als je CPU rond de 60 draait dat de gpu dat ook doet?
 
De watertemperatuur is door de gehele loop hetzelfde.
Niet de temperatuur van de onderdelen (gelukkig maar :p)
Een onderdeel dat veel meer hitte produceert zal dus ook minder gekoeld worden door het water dan een onderdeel dat minder hitte uitstoot (daadwerkelijke thermische wetten zitten iets ingewikkelder in elkaar, maar even simpel gezegd).
<800 RPM is voor een 140 mm fan meestal geen probleem, voor veel hiervan is dit zelfs rond het maximum.
Om deze reden zou ik je ook aanraden om 2x140 te nemen, of voor de 120 kijken of een 120 naar 140 shroud een optie is.
Zo kunnen beide fans makkelijk aangestuurd worden en minder dan 800 toeren draaien.
Je zou zelfs met een Y-splitter uit de voeten kunnen dan.
 
edit: lol , zie nu pas (22:45) dat Sanders me voor was.
oud.gif
/edit

De watertemp is overal in de loop hetzelfde. De temp van de te koelen chips verschilt van elkaar.

Met goede fans kan je waarschijnlijk ook wel rond de 800rpm fansnelheid draaien als het systeem idle is. Noctua's NF-P12 of Gentle Typhoons bv zijn voor mijn oren al onhoorbaar op 1000rpm met evengoed nog voldoende luchtverplaatsing door het rad. :p


Mcube is idd een mooi systeem om alle automatisch in te stellen via tempsensoren in je kast en/of in het water. (Of Aqua-Computer Aquaero)

Smart fan heb ik zelf geen ervaring mee :schaam
 
Laatst bewerkt:
zo'n 200mm rad is leuk, maar je haalt meer prestaties uit een 240 met goeie fans, omdat die Antec big boy van 200mm helemaal niet gemaakt is om met hoge restrictie te werken. Hij heeft misschien een hoge airflow, maar zodra teveel restrictie wordt toegevoegd (zoals een radiator), zal een groot deel van die airflow verloren gaan.

En bartklaasse heeft ook een punt. Je case zal gemod moeten worden om die PSU bracket erin te krijgen.
 
zo'n 200mm rad is leuk, maar je haalt meer prestaties uit een 240 met goeie fans, omdat die Antec big boy van 200mm helemaal niet gemaakt is om met hoge restrictie te werken. Hij heeft misschien een hoge airflow, maar zodra teveel restrictie wordt toegevoegd (zoals een radiator), zal een groot deel van die airflow verloren gaan.

Even "bruto" rekeken ...

20 x 20 = 400cm²

12 x 12 = 144 => Een 240 rad = 288cm² en een 360 rad = 432cm²

Maar daarbij komen ook zaken als "deadspot" van een fan en de snelheid van
de fan bladen om de hoek denk ik.

M.a.w. het zal zonder vergelijkende test denk ik lastig worden om een 200 rad
met een 240 of 360 te vergelijken.
 
Ik heb hier op HF eens gelezen dat die GT's het inderdaad niet verkeerd doen ?

Echter denk ik dat e.e.a. mogelijk ook nog afhangt van je rad.
Ik kan me voorstellen dat er verschillen zitten in low RPM en high RPM.

Het lijkt me dus beter het antwoord over te laten aan de experts hier ;)
 
Daarvoor pakken we even de uitgebreide test chart van Martinm210 erbij:

1airnoisesmall.png


Zoals je ziet zit de GT op elk gebied van zijn spectrum helemaal links, wat aangeeft dat hij op het moment en van die geteste groep (wat aardig wat populaire fans zijn) de beste CFM/noise ratio heeft.

En als je je nou afvraagt "maar wat nou met de hoge RPM radiatoren? Die GT's gaan toch alleen maar tot 1850RPM?", dit klopt, maar wat mensen vaak schijnen te vergeten is dat het bij radiatoren niet om de RPM van de fans gaat, maar om de CFM (cubic feet per minute) die er doorheen geblazen worden. Als we dan naar de volgende chart kijken, zien we dat de GT op 1850 RPM net zoveel lucht verplaatst door de radiator als de Yate Loon SH-C op 2100RPM. Deze fan wordt veelal gebruikt om de hogere RPM te testen, vooral door SkinneeLabs. Dus als SkinneeLabs aangeeft dat ze zo'n Yate Loon hebben gebruikt en jij hebt een GT, dan moet je niet naar de 1850RPM curve kijken, maar naar de 2000-2200RPM curve.

1fcfmvsrpma.png


Hierdoor presteert de GT op gelijke RPM beter dan bijvoorbeeld de Yate Loon, en aan die chart te zien ook vele andere fans ;).
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
C Help??!?!?! Quadcore q6600 2.4 naar 3.6? Overclocking 6
Luculenus [CANCELLED] Q6600+P5Q deluxe+8 gig kingston DDR2+ 2X HD6870OC Gigabyte 3F Verkocht 9
Forseti Q6600, P5Q-E en 2xReaper 1066 DDR2 Gesloten 3
B [Waterkoeling] €500 euro, Q6600, NB, SB, Mosfets, 2x EAH6850, CM Storm Sniper (BE) Advies Waterkoeling Setup 7
cederieck [Waterkoeling] €500 euro, Q6600, 6970 meningen en tips Advies Waterkoeling Setup 9
Sw333t [CANCELED] Q6600 systeem te koop (Sw333t) Verkocht 3
Sw333t [INACTIVE] Zoek een Q6600 processor met G0 stepping Gevonden 0
O Advies nodig voor waterkoeling setup 500-600 euro – Q6600 - RAM – NB/SB - 2x HD5890 Advies Waterkoeling Setup 18
B Lian Li V-351 (Q6600/HD5770) waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 14
J [Goede prijs/performance] Q6600, 680i, 2x8800GTX Advies Waterkoeling Setup 4
J Advies Waterkoeling: 400 euro, Q6600 + 8800GTX Advies Waterkoeling Setup 3
J Overclocken Q6600 Overclocking 23
O [CANCELLED] Point of View gtx460 ultra charged + Arctic Accelero Xtreme Plus Verkocht 1
T [VERKOCHT] 2x MSI GTX460 HAWK Verkocht 11
Luculenus [VERKOCHT] GTX460 Gainward GLH Verkocht 4
K EVGA GeForce GTX460 SC NVIDIA 7
B Vraag omtrent GTX460 Hawk... Overige Koeling 5
F [IN-ACTIVE] gts450-gtx460 Gevonden 0
Thierry [VERKOCHT] ek-gtx460 Verkocht 9
Z [IN-ACTIVE] 2x 240mm rad en 2x gtx460 xspc waterblocks Gevonden 2
R MSI GTX460 Hawk 'Talon Attack' HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
Sparky Evga gtx460 ftw HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
M Nieuwe videokaart GTX460 + welke waterkoelblokjes Waterkoeling 5
ChrisdeW GTX460 Overvolt Bios.. Overclocking 38
Baloo.be Geforce GTX460 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 13
AzzKickr NVidia GeForce GTX460 ! Uberkaart ! Hardware & Software 13
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
Z waterkoelen rtx 3090 Waterkoeling 1
R Advies nodig: Waterkoelen GTX 1080 inno3D iChill X4 Waterkoeling 2
MRHelmond GTX1070 Waterkoelen Advies Waterkoeling Setup 6
D Mijn videokaarten waterkoelen Waterkoeling 2
I Pc waterkoelen Advies Waterkoeling Setup 3
B [Waterkoelen] I7 4770k, r9 280x en hd7970 Advies Waterkoeling Setup 2
N waterkoelen van heel systeem! Advies Waterkoeling Setup 8
P Swiftech H220 CPU en Videokaart Waterkoelen. Advies Waterkoeling Setup 8
D-foX ps3 waterkoelen Waterkoeling 1
J Gigabyte 5770 silent cell gaan waterkoelen om hem dunner te maken Waterkoeling 3
D Waterkoelen van oude Dell Dimension 9200 bak Advies Waterkoeling Setup 7
F GTX 590 waterkoelen Advies Waterkoeling Setup 2
M WC set aanpassen: GTX 460 waterkoelen + extra rad Waterkoeling 1
M Bij zwaar overklokken, moederbord ook waterkoelen? Waterkoeling 2
Robin Sapphire 3850 AGP waterkoelen. Waterkoeling 5
Xtrafresh Extreem waterkoelen en overklokken in de zomer! Gallery & Build Logs 1
tarbax waterkoelen van een gtx 480 en een am2+ Advies Waterkoeling Setup 8
R Waterkoelen GTX480 Advies Waterkoeling Setup 12
jerome2710 4870x2's waterkoelen Advies Waterkoeling Setup 13
Sgt. Dutchy Sapphire 4850x2 waterkoelen? Waterkoeling 10
S ati 4890 waterkoelen Advies Waterkoeling Setup 4
meneer peer ik wil mijn Q9450 waterkoelen, hoe? Advies Waterkoeling Setup 21
S NB Waterkoelen. Ook meteen SB en Mosfets? Waterkoeling 11

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan