• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Project N00B.

dvvelzen

Junior Member
Voor ik begin kijk vooral naar onderstaande regel met smiley's want die zullen wel heel veel toepassing op dit project gaan hebben.

:schaam :schaam :eusa_wall: :eusa_wall::wehe => :help :eusa_naughty: :dunno :help :033: :098: => :023:

Het uiteindelijk doel van dit project is het maken van een case met WC. Echter voor mij is het al weer een hele tijd geleden dat ik ook maar ergens mee heb lopen pielen en qua WC wordt het al helemaal de eerste keer. Hopelijk heeft iemand die ook met WC wil beginnen nog eens wat aan mijn "N00B TIP's" of is er op zijn minst een iemand die een leuke avond gaat hebben door een van mijn blunders. Enfin het uiteindelijke doel wordt dus een complete casemod die er ongeveer als volgt uit moet gaan zien. (Owja voor ik het vergeet: ik ben geen fotograaf en geen tekenaar dus je doet het maar met deze kwaliteit :033:)

-- TODO : Schets casemod. --

Ik zal het hele verhaal over aanschaf en dergelijke achterwege laten. Mocht je geinteresseerd zijn kijk dan hier.

Het begon allemaal met het afhalen van deze hele mooie doos:



Ik zal jullie niet vervelen met alle onderdelen die ik eruit heb gehaald, mocht je ze toch om de een of andere duistere reden willen zien kan je ze hier bekijken. Hieronder staan de twee belangrijkste foto's.




Dezelfde avond ben ik aan de slag gegaan met de eerste paar onderdelen in elkaar te zetten. Allereerst de pomp. Ik had verwacht dat dit nog wel iets aan moeilijkheid in zich had, maar dat viel echt alles mee. (alvast een note voorlopig heb ik de setup nog niet getest. Dus wie weet gaat alles wel alle kanten op spuiten.)

De pomp, een Laing D5-MCP655, is heel makkelijk uit elkaar te halen door de schroef dop lost te draaien. Dit nieuwe top, een EK-D5 X-TOP, bestaat uit twee delen die je er makkelijk omheen kan doen om deze vervolgens weer vast te schroeven.




* N00B TIP: Ik had losse O ringen mee besteld. Maar er zat er natuurlijk al een die ongebruikt was in de pomp. Ook bij de top was er nog eens een meegeleverd.


De tweede en tevens laatste stap was het in elkaar zetten van de radiator, een Thermochill PA120.3 15mm. Bij deze rad heb ik 6 zwarte noise absorbers gekozen, 3x een TFC Xtender RED shroud en 3x een Yate Loom 120mm Red led fan.

In eerste instantie zag ik een paar kleine verbogen lamellen in de radiator dit blijkt echter vrij normaal. Vervolgens wilde ik de spullen in elkaar zetten met de meegeleverde bouten die bij de shrouds zaten. Deze bouten draaide echter niet vast in de radiator. Weer mede door dit forum werd me verteld dat de gaten getapped moesten. Door de snelle reactie had ik nog precies de tijd een tap setje te halen voor de bouwmarkt dicht ging en kon ik de gaten tappen.




(staat niet op de foto maar vergeet niet dat de thermochill andere schroeffitingen nodig heeft, dit was mijn keuze)

* N00B TIP: Om niet door de radiator heen te schieten heb ik de gaten handmatig getapped. Tevens heb ik voorzichtig een paar lagen karton met een ijzeren plaatje ertussen onder de gaten gelegd, zodat ik niet door kon schieten.
* N00B TIP: Ik heb ook me vinger lekker open gedraaid omdat ik er geen erg in had dat ik kracht zette op de draad tot het te laat was.


Vervolgens wilde ik de fans, shrouds en noise absorbers plaatsen. Echter dit paste niet bepaald vanwege de grootte van de absorbers. Ik heb daarom maar het randje er afgehaald ;)




N00B TIP: Als je al die randen er afhaald, gebruik een mesje en geen schaar zoals ik. Tevens hoef je ook niet alle randen eraf te halen, maar alleen de aansluitende.

Ik zal bovenstaande in een later stadium denk ik opnieuw doen als het te veel opvalt.


Einde dag 1.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer verder gegaan.

Allereerst ben ik begonnen met aansluiten van de fittingen op de mosfet, northbridge en southbridge coolers. Alles ging toen gelukkig nog vrij simpel.



Vervolgens heb ik de heatpipes van onderstaand moederbord gehaald.



En toen begonnen de problemen. Ik probeerde de eerste mosfet te monteren en toen bleek dat de schroefdraad scheef te zitten waardoor ik deze niet kon vastzetten.



Hierover is een korte mailwisseling met EK aan de gang welke ik later zal posten.

De andere mosfet was wel goed. Echter ik kreeg ergens het idee dat er iets niet helemaal pluis was. En ja hoor dat klopte. De mosfet coolers zijn niet de goede. Ondanks het toch redelijk duidelijke overzicht van EK had ik een nummertje omgewisseld tijdens het maken van de bestelling. Daarom heb ik maar gelijk twee nieuwe besteld ondanks dat ik een van de twee nog wel had kunnen gebruiken.

N00B TIP: Check check dubbel check je bestelling ;)

Daarna heb ik de NB en SB cooler alvast op het moederbord geplaatst en de cpu cooler in elkaar gezet. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van EK Thermal pads.



Toen dit alles in elkaar stond kwam ik er achter dat de grafische kaart toch wel errug groot is.



En inderdaad de cooling zit de SB cooler in de weg. Eigenlijk was ik van plan later pas een GPU cooler te halen, maar hierdoor ben ik er nu alvast achteraan gegaan. De kaart is een ASUS ENGTX275. Op de website staat geen 1-op-1 PCB van dit bord. Ik had hier al eerder over gemailed met EK echter zij hadden een foto nodig van de kaart. Deze heb ik eerst via ASUS proberen te achterhalen, maar die hadden ze zogezegd niet. Vandaar dat ik de grafische kaart uit elkaar heb gehaald en deze foto's naar EK heb gestuurd.



Ik moet eerlijk zeggen dat het uit elkaar halen van de grafische kaart tot nu toe verre weg het lastigste was om te doen. De schroeven waren er natuurlijk snel uit, maar de koeler kwam er niet af en je wilt het toch met beleid doen om niks te slopen. Achteraf gezien plakte hij gewoon gigantisch aan elkaar door de berg koelpasta die ASUS erop had gekegeld. Hieronder staat nog een foto met de grafische kaar zonder koeler op het moederbord zodat je kan zien hoe klein de ruimte is.



Omdat ik alleen nog maar het reservoir over had om in elkaar te zetten heb ik dit daarna gedaan, net als de afwatering.




Dit was helaas al het einde van dag twee en dus ook het weekend aangezien ik nu niet meer verder kan. Ik zal later de mail summary van EK posten, maar nu eerst het CDtje van me mobo zoeken.
 
Laatst bewerkt:
ziet er allemaal goed uit dvvelzen
een paar tips ;)
probeer je loop zo te plannen dat je zo min mogelijk 90 graden bochten erin hebt, ofwel veel liever 45 graden fitingen (dat scheelt een boel in flow)
verder een goede tip voor als je componenten uit mekaar gaat halen (het mobo koeler eraf, gfx koeler eraf enz) werkt het veel makkelijker als je ze net even gebruikt (en flink gestressed) hebt vlak voordat je uit mekaar haalt
dit zorgt ervoor dat de koelpasta en koelpads VEEEL makkelijker loskomen ;)
 
Uit verveling heb ik net wat met sketchup zitten proberen. Ging voor geen meter, maar misschien kan ik zo toch een klein idee geven hoe de case eruit moet komen te zien.

Rode worden 2 rads met fans. Inhoud mag je voor nu zelf verzinnen :D



en dit is het muurtje waar die aan komt.

 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit wel een leuk idee... ga hier ook serieus mee verder of is het gewoon iets om de verveling door te komen.....

ga er serieus mee verder. drom heb ik de eerste onderdelen besteld zoals gezegd. die thermochill met shourd en fans bijvoorbeeld heb ik nu pas 1x maar kan er goed de maar voor opnemen.

1 keuze die nog moet komen is de hdd koeling. of ik neem die 4 in 1 doos of losse coolers daar zit ik nu nog even over te denken...


ziet er leuk uit
komt zeker een grote plexi plaat over de componenten??

ja links en recht een strook voor je standaard drive / voeding / res.

plexi over mobo en res vak onderin komt een soort "kabelgoot" zodat het in 1 bundel eruit komt. (beetje ala zo'n kabelgoot onder een ophangsysteem van een flatscreen).
 
Laatst bewerkt:
HHD's hebben niet echt water nodig om koel te blijven, met een fan blijven ze al mooi op temp....

Wat voor een materiaal denk je te gaan gebruiken voor de build... MDF, alu platen of iets anders??
 
wil hem eigenlijk closed case maken dus liefst zo min mogelijk fans en meest op WC. Alleen gezien de prijs van WC voedingen zal dat onderdeel denk ik niet met WC gaan worden.

Idee is de buitenste rand van dik MDF te maken ook omdat ik daar de montage aan moet maken. onder verdeling binnen in iets van 6-8mm mdf. Als alle bevalt ga ik proberen het te "behangen" met alu. echter dit zal voornamelijk afhangen of op een nette manier de platen kan afwerken / op maat maken.
 
wat ik wel eens zie is dat men soms speciale ruimte heeft in de kast voor de hdd`s zodat die niet nog eens extra worden verwarmt door de rest van de pc
met wat roosters op de goeie plek en de hdd`s niet te kort op elkaar gepakt zal je haast zonder extra fan moeten kunnen scheelt je weer een beetje geluid
 
snel update-je,

EK heeft gemailed dat er geen WC blok zal passen op de grafische kaart.

Komplett is niet te bereiken. Geen mail reply en een telefoonverbinding die steeds ophangt :/

Bestelling van de 2 nieuwe mosfets is wel in behandeling :D

Dennis
 
probleem is hopelijk opgelost nu ;)

kreeg net eindelijk komplett te pakken. De "zeer vriendelijke" medewerker zei dat hij de enige aanwezige was en om mensen niet ellelang in de wachtrij te laten staan heeft ie die functie uitgezet. Dus ipv wachtrij werd gewoon je verbinding verbroken. Maar ik heb een RMA nummer voor de ASUS kaart. Dus als die terug is gaan we volgende week wat anders bestellen :p
 
Herroepingsrecht ;)

U mag een product retourneren binnen het herroepingsrecht indien:

•U een Account heeft aangemaakt als privé persoon.
•U het product niet gebruikt heeft, slechts kortstondig getest.
•Er geen zichtbare schade op het product te vinden is of duidelijke tekenen van gebruik zichtbaar zijn.
•Het product en alle onderdelen die erbij horen, in dezelfde staat wordt geretourneerd zoals het naar u was verstuurd.


Allemaal aan voldaan.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
iSP Project muziekstreamer Gallery & Build Logs 11
ThomasJS Project SteelOak Gallery & Build Logs 23
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Tath Project D Gallery & Build Logs 91
tijgervarken Project Ti[ger]tanium Gallery & Build Logs 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M mindwarper - Chris - AMD Ryzen 3000/5000 Project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
Subarist [BIP] Project X | Scratchbuild | Gallery & Build Logs 0
Subarist | BIP | Project Subi | Personal Case | PCFixerLimburg Gallery & Build Logs 15
Subarist Subarist - Maickel - Project Subi Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Rammstation Even voorstellen : Rammstation project: Rammstation Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
987Overlord 987Overlord - Paul - Project: Beest Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
vincent Project Back in busines Gallery & Build Logs 42
Kevin Kevin - Kevin - Project: Kraken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Hightower Project S Gallery & Build Logs 6
anub1s18 NZXT H440 project overkill Gallery & Build Logs 5
PasLis Project Car Gallery & Build Logs 29
vincent Project "vocht probleem" Gallery & Build Logs 9
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
iSP [Gezocht] Simpel (goedkoop) ITX bordje voor project Gevonden 4
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
Y Yodabear - Maikel - Project: LeBlanc Tower Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Corsair Crystal 570x Project 'Hot Rod' Gallery & Build Logs 0
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Gallery & Build Logs 4
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
P Project simply black & white Gallery & Build Logs 5
Maarten/Pine Project Cu - a watercooled PC desk Gallery & Build Logs 52
tijgervarken Project Black Matter Gallery & Build Logs 23
M Project reDefine R5 Cases en Modding 0
ProAce Project 303 Gallery & Build Logs 16
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
BeckModZ [Project Log] "Blue Morpho" Gallery & Build Logs 34
Demolisher Kodiak [Long term project] Cases en Modding 45
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
F Builg log Project Saber Gallery & Build Logs 4
bmawn [Project log] Project Dark Knightmare Gallery & Build Logs 31
FactoryDefaults Project Stormtrooper Gallery & Build Logs 30
2kPro [WorkLog] Project Scarlet|Ti Gallery & Build Logs 39
J Project minimal. Gallery & Build Logs 9
DBRichard Project Deadpool: Merc with a Mouth Gallery & Build Logs 41
S Project ICE - (custom PC Desk Build) Gallery & Build Logs 4
J Project - LiquiDesk Gallery & Build Logs 7
DutchMicro Project HighTech Slaapkamer. Overige Builds 26
BeckModZ [Project Log] "Parvum|Beast" - Semi Sponsored Build Gallery & Build Logs 63
ProAce Project Z by ProAce Gallery & Build Logs 14

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan