• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Project Custom Case - Build by Dutch Engineers

Hey mannen,

Ik vroeg me weer eens af of het project achter de schermen nog flinke voortgang heeft gekend het afgelopen half jaar of dat vanwege studie/andere zaken dit is blijven liggen. Maakt me verder niet uit welke van de twee, maar ben wel geïnteresseerd in de stand van zaken m.b.t. het ontwerp, uitvoering, ervaringen en resultaten. (zo dan, hele mond vol die zin... :p )

Nou ik laat me weer verrassen... ;)
 
Hoi hoi,

Nou dat is vrij simpel, ik heb hier een 2D model liggen welke eigenlijk ff in echte 3D (anders dan sketchup) gezet moet worden om vanaf daar verder te werken. Autocad is hier niet goed in en ik denk dat daar de beste kandidaat Solidworks voor is.
Hier is nog wel uit te komen.

Echter op mijn vorige stage bleken ze het zo druk met de machine te hebben dat ik daar geen kans zie het te laten maken.
Dit is jammer omdat wij het zeker wel voor een gunstiger tarief hadden kunnen krijgen.
Ik zal met Harjo eens moeten doorspreken hoe dit aangepakt moet worden, hij weet iets meer van fabricage af (ik ken alleen de theorie).

Het het model zoals ik het nu had bleek uitvoerbaar te zijn in 1,5mm staal of aluminium (de standaard dikte waarmee vrijwel overal gewerkt wordt).
Ook heb ik er berekeningen op losgelaten voor de rads; een L-profiel in staal zou het geen kick geven incl. volle rads, aluminium 2mm doorbuigen in de richting van de rad. Dit is vergelijkbaar met een gemiddeld sidepanel in het midden.

Dus wat mij betreft kan er wel doorgang vinden maar houd er rekening mee dat het bij kleine aantallen al relatief vlug erg duur wordt.
Een mooie vergelijk hierin is dit project; NCASE M1: a crowdfunded Mini-ITX case (updates in first post) - [H]ard|Forum
Deze doen eigenlijk hetzelfde maar dan in ITX en deze kast heeft meer details en moeilijke hoeken.
Hoewel de vergelijking daardoor niet helemaal eerlijk is kun je, als dit 175E omgerekend kost kant en klaar excl. verzendkosten, je wel voorstellen dat het inderdaad erg prijzig wordt.
Natuurlijk heb ik op de stage een beetje kostenberekening geleerd, en je kunt de kosten schatten met de volgende waarden:

Plaatmateriaal onbewerkt inkoop: 65 euro per m^2 voor 1,5mm
Bewerking zetten: 1 euro per bewerking
Plaatmateriaal snijden laser: 25 euro per m^2

Hiermee zit je voor stuks en enkele aantallen binnen een 10% nauwkeurigheid afhankelijk van hoe moeilijk het spulletje te zetten is.

Dus ja, mocht er voldoende interesse zijn wil ik wel eens kijken of ik het spulletje in solidworks krijg de komende tijd.
Dat is wel een beetje hoe de status nu is; exacte 2D tekeningen af, een grover 3D model om knelpunten te vinden en nog geen werkplaats.
 
Oké duidelijk verhaal! Ja ik was er echt naar benieuwd hoe de voortgang was/is.
Met Solidworks kan ik je helaas niet helpen, die drie assen waar ik ooit eens 2 uur over deed zal een geoefend tekenaar in 2 minuten tekenen. :p
Ook een leuk kastje waar je in het midden van je verhaal nog naar toe linkt.

Is 1,5mm eigenlijk niet vreselijk dun voor alu of ligt dat aan mijn onderbuikgevoel? Maar 2mm doorbuiging is inderdaad nagenoeg nihil. Ik denk dat het de meerprijs van dikker materiaal ook niet rechtvaardigt als je gaat eisen dat het maar 1mm mag zijn. Een rad heeft van zichzelf ook nog wel wat stijfheid, waardoor de beugel wellicht ook rechter blijft dan wanneer je met een los puntgewicht zult rekenen. Ik bedoel dan dus een groot gewicht in het midden met klein oppervlak, dat niks geen positieve stijfheid zal brengen aan het chassis waar hij aan zit.

Anyway, ik vind 175 nog wel mee vallen, wel veel voor een vrij bewerkbare mini kast, maar stel dat deze PCC case 250-300 kost dan valt me dat nog reuze mee. Een Corsair 900D kost al meer, laat staan een Little Devil of Caselabs, etc.

Een werkplaats... hmm, tja. Kan dat niet in het begin zoiets zijn als een techlab, bijvoorbeeld een lokaal gevestigde FabLab?

En hoe zijn de ontwerpen nu, nog steeds dat het moederbord vlak ligt en je er met plexi ramen op kijkt of is het een kast met staand/kantelbaar mobotray geworden? Toevallig een plaatje of render van? (zegt weer meer dan een hoop woorden)
 
Hier heb ik ff die doorbuiging vlug geschetst en daarbij de doorbuiging overdreven (dat is gebruikelijk voor een goed overzicht):

11h48e8.png



Verder dacht ik eens dat ik de sketchup tekeningen al hier had neergezet, schijnbaar vergeten.
Zal eens kijken of dat een beetje rap wilt lukken vandaag nog.
 
Zo maar eens een update omdat er de laatste tijd wel vaker naar werd gevraagd;
Mijn laatste 2 zinnen uit vorige post doen nogal vermoeden waarom er geen kick geweest is.
En het is inderdaad weer een combinatie van mijn kant af aan vergeten en gevalletje ik vind het wel hee lerg leuk maar er geen eigen belang bij.

Maar goed, dan maar eens nu de tijd nemen, en die heb ik op zich genoeg, om eens goed te laten zien wat mijn idee is.
Het idee is als functioneel schetsontwerp af met de juiste afmetingen en zou links en rechts gedetailleerd moeten worden.
Aan de andere kant ook niet te veel; het moet een bouwpakket blijven om aan de ene kant de kosten te drukken en aan de andere kant betaalbaar te houden.
Mijn idee (persoonlijk en niet zo zeer ergens op gebaseerd) is een streefprijs van 200 euro in materiaal- en productiekosten.
Los van wat het eventueel al dan niet moet gaan kosten is dat er om het betaalbaarheidsplaatje niet uit het zicht te verliezen.
Als laatste wil ik dit product niet in mijn eentje doen en er moet genoeg draagvlak zijn; dus het is een gevalletje u vraagt wij draaien maar wel met medewerking.


Het ontwerp;

Het een en ander had ik al aangehaald maar zal er nu wat dieper op in gaan en beginnen met een exploded view:

H5QnpFy.png


Al wel gedaan op detail niveau:
- voor 4x 140mm fans voor intake; er is plaats voor 140 en was een populaire request weet ik nog en ziet er ook beter uit naar verhouding
- zijkant 8x 120mm fans voor de rads
- Achter plaats voor 5x 120mm fans verdeeld boven mobo en ondercomparitment
- 6x 5,25" per kant voor; kun je flink wat hd's kwijt of fans op het mobo/grala's
- E-atx support
- Boven en aan de zijkant windows
- Voeding liggend zodat deze gelijk lucht de kast uit jaagt
- Rad houders, keuze of aan onder side panel of aan houders
- Boven en onder sidepanels los; ter stevigheid en gemak.
- Liggend panel expres geen gaten voor kabelmanagement ter vrijheid
- Vandal button voor zodat je zelf (led)kleur kan bepalen
- Steun stukken onder middenpaneel ivm doorbuigen

Niet gedetailleerd op deze schets;
- Mobo panel, daar komt hieronder nog wat van en niet waarschijnlijk removable (kosten drukken)
- Aan de zijkant en voorkant de gaten voor de airflow; kan als gat (goedkoop) kan als rooster en daar is al eens een post over geweest.
- Bevestiging; maar die heb ik in autocad gedetailleerd: wil vrij keuze doen voor popnagels of inbus
- Ruimte onder; heb het wel geprobeerd met pompen en alles alleen die tekening vind ik als enige niet terug; heb wel in autocad wat. Geloof mij dat je zat ruimte hebt voor 1 a 2 pompen en rads.

Detail tekeningen
2 backsidepanel schetsen gemaakt als optie welke kosten efficient zijn (Dus zo min mogelijk bewerkingen):

Variant "uit een stuk"
W4ULikz.png

Deze is relatief makkelijk te produceren en behalve laseren/watercutten moet hij even in de zetbank.
Het nadeel: boven je pci sloten heb je een vrij groot gapend gat.
Op de achtergrond zie je de afstandsbus lijnen welke ik gebruikt heb voor de detaillering.

Variant "L-stuk"
mUp7lY6.png

Voordeel: geen groot gat, makkelijker en goedkoper aan te passen in prototype fase als gaten toch niet goed zitten (alleen nieuw L-stukje nodig)
Nadeel: (thumb) screws op de kop, daarom heb ik die er ook ff bijgedaan en wellicht vind niet iedereen dat even fijn

Beide varianten zijn zo ontworpen dat je zo veel mogelijk uit een stuk alu/staal haalt vanwege de kosten en niet verdiept zoals bij commerciële kasten: Je krijgt onnodig veel bewerkingen maar ook het "kit" gevoel verdwijnt, iets wat juist mijn aandacht trekt omdat het vrijwel nieuw is.
Bij een kitcar heb je de gaten ook niet allemaal voorgeboord en is ook niet alles af of even gedetailleerd: wil je dat alsnog kun je er zelf voor kiezen om bijvoorbeeld een removable mobo tray te gebruiken. Ik bedoel maar; niet alles moet je perse willen en dat is mijn uitgangspunt geweest de hele tijd.


Bovenpaneel

AK6l88O.png


Bovenste sidepanel is hier een afgeleide van.
Hij is zo ontworpen dat je de 5,25" hd's net niet ziet en een korte optical drive op zich ook niet.
Je kijkt dus mooi op het mobo en mobo alleen.
De gaten zijn zo geplaatst dat hij goed dicht zal zitten maar het er ook weer niet te veel zijn, daarover later even meer.


Onder sidepanel

ax7AF3Q.png


Staat open of er gewoon gaten komen of een rooster.
Ik had een idee waar asrock mij nu voor mee is: google asrock M8
Aan de andere kant je kan als we ze open houden er wel roosters op monteren welke ook gebruikt worden voor toppanels.
Hierover moet dus toch echt wel een discussie plaatsvinden nog.


Wat open staat

In het kort wat nog open staat:

- Frame/constructie
- Fanholes en/of roosters
- Detaillering
- Ik ga het niet alleen doen

Voor de duidelijkheid ik wil me niet met de uitvoering bezighouden; een gedeelte wat Harjo al dan niet zal doen dus voel je vrij om je als vrijwilliger naar voren te schuiven.

Over de constructie: Wij kunnen dit als 2 manieren benaderen:

Wij kopen goedkope L stukken in (Of zelf kopen) en monteer daar de panelen op.
Is stevig en je krijgt een soort van meccano effect, hier is veel voor te zeggen en je ziet dit vaker hoewel niet bij computer cases.

Of we kiezen voor de zetbank en maken er flapjes aan zodat je alles direct aan elkaar kan zetten, is iets minder sollide maar kan bij de juiste paneeldikte prima. Dit is gedetailleerd/onderzocht in autocad en is net zo makkelijk weer weggehaald.


Dus hierbij; laat de discussie losbarsten en dan zie ik wel wie hoe en wat verder.
 
Laatst bewerkt:
Leuke case, maar blijft wel moeilijk om te produceren denk ik, maar als je veel aanvragen krijgt, dan wordt dat een stuk makkelijker.Het is dat ik net een nieuwe case gekocht heb, anders had ik deze wel willen kopen.

gr sander
 
Zo lang je maar "genoeg" wilt betalen is het geen enkel probleem, heb zat ijzerboeren gevonden die dit kunnen en willen doen.
Het probleem is het aantal; wil je echt leuke prijzen zou je zo iets als kickstarter moeten doen.

Niet dat ik tegen dat laatste een probleem heb; maar dat mag dan mooi iemand anders regelen.
Het ontwerp mag dan van mij zijn maar de vraag ernaar niet; en het mooie is dat wat open staat zou iedereen kunnen doen want er is geen specifieke kennis nodig.
Het enige probleem is het aantal of je moet een aggressor in de markt vinden met weinig werk of iemand die geen instelkosten rekent; en dat krijg je vaak weer alleen voor elkaar met grote aantallen.
Kortom wie wil: aanpakken.
 
Ik kan alleen maar zeggen .... weet waar je aan begint :/
Als je dit wilt regelen en je hebt een fulltime baan ... niet te doen.
Goed voorbeeld is de Ncase M1

(Zou wel heel graag zoiets willen zien hoor op kickstarter/indiegogo door NL-ers!)
 
Zal niet direct zeggen dat het een fulltime baan is maar het kost inderdaad wel een aanzienlijke hoeveelheid tijd.
Voor mij is die tijd het probleem niet want die heb ik wel, maar ik wil alleen doen waar ik echt goed in ben en ik heb er geen belang bij verder;
Zo zou ik er prima mee kunnen leven als er een spinoff hiervan kwam zolang ze maar netjes een verwijzing maken dat die kast hierop gebaseerd is.
Ik stel mij beschikbaar als ontwerper en eventueel contactpersoon tussen de uitvoerende partij en het project maar niet meer dan dat.
 
Geen idee, maar ik denk dat je hier eerder het juiste publiek trekt.
Tweakers.net is te groot en commercieel geworden en sowieso mogen (inkoop)acties niet meer, dus het lijkt me niet dat je daar aan het juiste adres zit.
 
Hmm, das dan wel jammer. Dat T.net ineens te commercieel is heb je gelijk in. Overal regels en weet ik wat nog meer. zomaar een build posten wordt allemaal de kop in gedrukt...it's a shame I'd say.
Dan weet ik ook niet waar je een groter publiek kunt treffen die wellicht geinteresseerd is in dit (ogenschijnlijk) best goede ontwerp.
 
Vond nog een plaatje welke ik zou posten zodra gevonden:

PePJeXL.png


Deze is vroeg uit het ontwerp proces met passen en meten voor maten te bepalen dus zodoende stond ie ergens in een rommelfolder met van alles wat tijdelijk is.
Anyways de voeding is uiteindelijk liggend uitgevoerd omdat dit de betere optie was en er is 2cm bijgekomen zodat je fans beter kwijt kan.
Maar wat je goed kan zien is de ruimte onderin met rads en pompen, plenty of room dus :)
En uiteindelijk was toen de vraag om er een 4x 480 rad setup van te maken hoewel ik geen idee meer heb door wie allemaal en waarom.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
S Project ICE - (custom PC Desk Build) Gallery & Build Logs 4
D Custom auto rad project Waterkoeling 1
S Project: Custom TEC GPU Blok Gallery & Build Logs 87
iSP Project muziekstreamer Gallery & Build Logs 10
ThomasJS Project SteelOak Gallery & Build Logs 18
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Tath Project D Gallery & Build Logs 91
tijgervarken Project Ti[ger]tanium Gallery & Build Logs 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M mindwarper - Chris - AMD Ryzen 3000/5000 Project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
Subarist [BIP] Project X | Scratchbuild | Gallery & Build Logs 0
Subarist | BIP | Project Subi | Personal Case | PCFixerLimburg Gallery & Build Logs 15
Subarist Subarist - Maickel - Project Subi Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Rammstation Even voorstellen : Rammstation project: Rammstation Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
987Overlord 987Overlord - Paul - Project: Beest Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
vincent Project Back in busines Gallery & Build Logs 42
Kevin Kevin - Kevin - Project: Kraken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Hightower Project S Gallery & Build Logs 6
anub1s18 NZXT H440 project overkill Gallery & Build Logs 5
PasLis Project Car Gallery & Build Logs 29
vincent Project "vocht probleem" Gallery & Build Logs 9
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
iSP [Gezocht] Simpel (goedkoop) ITX bordje voor project Gevonden 4
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
Y Yodabear - Maikel - Project: LeBlanc Tower Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Corsair Crystal 570x Project 'Hot Rod' Gallery & Build Logs 0
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Gallery & Build Logs 4
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
P Project simply black & white Gallery & Build Logs 5
Maarten/Pine Project Cu - a watercooled PC desk Gallery & Build Logs 52
tijgervarken Project Black Matter Gallery & Build Logs 23
M Project reDefine R5 Cases en Modding 0
ProAce Project 303 Gallery & Build Logs 16
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
BeckModZ [Project Log] "Blue Morpho" Gallery & Build Logs 34
Demolisher Kodiak [Long term project] Cases en Modding 45
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
F Builg log Project Saber Gallery & Build Logs 4
bmawn [Project log] Project Dark Knightmare Gallery & Build Logs 31
FactoryDefaults Project Stormtrooper Gallery & Build Logs 30
2kPro [WorkLog] Project Scarlet|Ti Gallery & Build Logs 39
J Project minimal. Gallery & Build Logs 9
DBRichard Project Deadpool: Merc with a Mouth Gallery & Build Logs 41
J Project - LiquiDesk Gallery & Build Logs 7
DutchMicro Project HighTech Slaapkamer. Overige Builds 26

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan