Zo maar eens een update omdat er de laatste tijd wel vaker naar werd gevraagd;
Mijn laatste 2 zinnen uit vorige post doen nogal vermoeden waarom er geen kick geweest is.
En het is inderdaad weer een combinatie van mijn kant af aan vergeten en gevalletje ik vind het wel hee lerg leuk maar er geen eigen belang bij.
Maar goed, dan maar eens nu de tijd nemen, en die heb ik op zich genoeg, om eens goed te laten zien wat mijn idee is.
Het idee is als functioneel schetsontwerp af met de juiste afmetingen en zou links en rechts gedetailleerd moeten worden.
Aan de andere kant ook niet te veel; het moet een bouwpakket blijven om aan de ene kant de kosten te drukken en aan de andere kant betaalbaar te houden.
Mijn idee (persoonlijk en niet zo zeer ergens op gebaseerd) is een streefprijs van 200 euro in materiaal- en productiekosten.
Los van wat het eventueel al dan niet moet gaan kosten is dat er om het betaalbaarheidsplaatje niet uit het zicht te verliezen.
Als laatste wil ik dit product niet in mijn eentje doen en er moet genoeg draagvlak zijn; dus het is een gevalletje u vraagt wij draaien maar wel met medewerking.
Het ontwerp;
Het een en ander had ik al aangehaald maar zal er nu wat dieper op in gaan en beginnen met een exploded view:
Al wel gedaan op detail niveau:
- voor 4x 140mm
fans voor intake; er is plaats voor 140 en was een populaire request weet ik nog en ziet er ook beter uit naar verhouding
- zijkant 8x 120mm
fans voor de rads
- Achter plaats voor 5x 120mm
fans verdeeld boven mobo en ondercomparitment
- 6x 5,25" per kant voor; kun je flink wat hd's kwijt of
fans op het mobo/grala's
- E-atx support
- Boven en aan de zijkant windows
- Voeding liggend zodat deze gelijk lucht de kast uit jaagt
- Rad houders, keuze of aan onder side panel of aan houders
- Boven en onder sidepanels los; ter stevigheid en gemak.
- Liggend panel expres geen gaten voor kabelmanagement ter vrijheid
- Vandal button voor zodat je zelf (led)kleur kan bepalen
- Steun stukken onder middenpaneel ivm doorbuigen
Niet gedetailleerd op deze schets;
- Mobo panel, daar komt hieronder nog wat van en niet waarschijnlijk removable (kosten drukken)
- Aan de zijkant en voorkant de gaten voor de airflow; kan als gat (goedkoop) kan als rooster en daar is al eens een post over geweest.
- Bevestiging; maar die heb ik in autocad gedetailleerd: wil vrij keuze doen voor popnagels of inbus
- Ruimte onder; heb het wel geprobeerd met
pompen en alles alleen die tekening vind ik als enige niet terug; heb wel in autocad wat. Geloof mij dat je zat ruimte hebt voor 1 a 2
pompen en rads.
Detail tekeningen
2 backsidepanel schetsen gemaakt als optie welke kosten efficient zijn (Dus zo min mogelijk bewerkingen):
Variant "uit een stuk"
Deze is relatief makkelijk te produceren en behalve laseren/watercutten moet hij even in de zetbank.
Het nadeel: boven je pci sloten heb je een vrij groot gapend gat.
Op de achtergrond zie je de afstandsbus lijnen welke ik gebruikt heb voor de detaillering.
Variant "L-stuk"
Voordeel: geen groot gat, makkelijker en goedkoper aan te passen in prototype fase als gaten toch niet goed zitten (alleen nieuw L-stukje nodig)
Nadeel: (thumb) screws op de kop, daarom heb ik die er ook ff bijgedaan en wellicht vind niet iedereen dat even fijn
Beide varianten zijn zo ontworpen dat je zo veel mogelijk uit een stuk alu/staal haalt vanwege de kosten en niet verdiept zoals bij commerciële kasten: Je krijgt onnodig veel bewerkingen maar ook het "kit" gevoel verdwijnt, iets wat juist mijn aandacht trekt omdat het vrijwel nieuw is.
Bij een kitcar heb je de gaten ook niet allemaal voorgeboord en is ook niet alles af of even gedetailleerd: wil je dat alsnog kun je er zelf voor kiezen om bijvoorbeeld een removable mobo tray te gebruiken. Ik bedoel maar; niet alles moet je perse willen en dat is mijn uitgangspunt geweest de hele tijd.
Bovenpaneel
Bovenste sidepanel is hier een afgeleide van.
Hij is zo ontworpen dat je de 5,25" hd's net niet ziet en een korte optical drive op zich ook niet.
Je kijkt dus mooi op het mobo en mobo alleen.
De gaten zijn zo geplaatst dat hij goed dicht zal zitten maar het er ook weer niet te veel zijn, daarover later even meer.
Onder sidepanel
Staat open of er gewoon gaten komen of een rooster.
Ik had een idee waar asrock mij nu voor mee is: google asrock M8
Aan de andere kant je kan als we ze open houden er wel roosters op monteren welke ook gebruikt worden voor toppanels.
Hierover moet dus toch echt wel een discussie plaatsvinden nog.
Wat open staat
In het kort wat nog open staat:
- Frame/constructie
- Fanholes en/of roosters
- Detaillering
- Ik ga het niet alleen doen
Voor de duidelijkheid ik wil me niet met de uitvoering bezighouden; een gedeelte wat Harjo al dan niet zal doen dus voel je vrij om je als vrijwilliger naar voren te schuiven.
Over de constructie: Wij kunnen dit als 2 manieren benaderen:
Wij kopen goedkope L stukken in (Of zelf kopen) en monteer daar de panelen op.
Is stevig en je krijgt een soort van meccano effect, hier is veel voor te zeggen en je ziet dit vaker hoewel niet bij computer cases.
Of we kiezen voor de zetbank en maken er flapjes aan zodat je alles direct aan elkaar kan zetten, is iets minder sollide maar kan bij de juiste paneeldikte prima. Dit is gedetailleerd/onderzocht in autocad en is net zo makkelijk weer weggehaald.
Dus hierbij; laat de discussie losbarsten en dan zie ik wel wie hoe en wat verder.