• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Problemen met waterkoeling en Aqua-computer

Het eerste probleem hiermee is dat ik veel te weinig flow heb lijkt dat de D5 pomp veel te weinig opbrengt.

Nou als een D5 pomp maximaal 1500l/u kan leveren dan vind ik het niet echt raar als ik een flow van 500l/u kan hebben.
Op mijn vga heb ik een waterblok en een 240 rad die word rondgepompt door een D5 pomp daar heb ik ook een mps flow 200 op aangesloten maar deze opstelling heeft natuurlijk zeer kleine weerstand dus d5 pomp doet gewoon zijn werk en zelfs op stand 1 heb ik al meer dan 200 l/u. Dus is het raar? ik weet het niet??? Zelf heb ik ook niet al teveel ervaring met waterkoeling maar als ik logisch nadenk klopt het wel beetje.

Het is zeker niet raar. :) Volgens je gegevens doet de D5 prima zijn werk en is de flow goed. Volgens mij is er geen probleem met de flow. Een nieuwe pomp kopen is denk ik niet nodig. Een andere flowmeter inderdaad wel. **Aan een mps flow 400 zou je genoeg kunnen hebben.
(Vuistregel voor een goede flow is 1 GPM / 227 l/u. )



Hieronder een link naar een tooltje dat je kan gebruiken om een inschatting te maken van wat je zou kunnen verwachten van een bepaalde pomp icm met koelblokjes, bochtjes, slangen etc.


Martin's Flow Rate Estimator

De waterkoelspullen die hiervoor gestest zijn, zijn niet meer up to date, maar kunnen nog altijd een redelijk goede inschatting geven van wat ongeveer te verwachten.


Hieronder een set erin gezet met vijf koelblokken, een radiator en wat bochtjes.

2zmdZDS.jpg

http://www.unitconversion.org/unit_converter/flow.html

Die set komt op rond de 260 l/u.

Met alleen een CPU blokje zou een D5 rond de 450 l/u kunnen komen. Boven de 400 l/u zal 1 D5 dus niet komen in deze loop. **Vandaar dat een mps flow 400 flowmeter voldoende zou moeten zijn om de flow uit te lezen.
 
Volgens mij begrijpen wij elkaar niet helemaal goed haha.
ik heb een bay met dubbele d5 pomp. Een pomp gebruik ik voor mijn chipset, ram, cpu en mosfet deze word gekoeld door een 480 rad. Hier heb dus flow probleem. Er zitten 14 90 graden bochten en 6 45graden. Hiervoor heb ik dus een extra pomp besteld. Hier wilde ik ook een flowmeter in platsen maar door een te lage flow maar nog niet gedaan omdat dan de flow nog kleiner word.
En andere pomp gebruik ik voor mijn vga en dat is een loop met allen een vga koelblok en een flowmeter en 240 rad. In deze loop heb ik dus te hoge flow voor de mps flow 200.
 
Nu is het duidelijk. :D Beetje veel eroverheen gelezen. :schaam

Maar je loops zijn nu parallel op die repack aangesloten? Zou namelijk kunnen dat daar het probleem ligt. In parallel zoekt het water de weg van de minste weerstand.
Je zou het kunnen uittesten door een slang van de gpu loop te knijpen. De flow van de cpu loop zou dan wat hoger moeten worden.

1 loop met alles in serie zou voor 2 D5 pompen in serie zeker geen probleem moeten zijn.
 
Mounting of the pump(s) can be done individually or in a dual configuration.

For both configurations all required material is included.

Dual operation can be configured to couple the pumps serially or for parallel operation.

The pumps always draw the coolant from one combined reservoir.



Voor in serie heb je volgens de productbeschrijving op de alphacoolsite een Y connector nodig.

The dual operation in series may by using a Y-connector ( not included in the extent of delivery ) or be performed in parallel for 2 cycles. The pumps always draw the coolant from one combined reservoir.

Alphacool - CPU Kühlung und Wasserkühlung sowie PC-Cooling und Silent-PC Artikel von Alphacool - Alphacool Repack - Dual Laing D5 Station inkl. 2x Alphacool VPP655 15170


ff een schema parallel/serie voor je geprutst:

FKZ9ua5.jpg


edit:

In serie loopt de loop 1 voor 1 door alle componenten. In parallel lopen er twee circuits binnen 1 loop zeg maar naast elkaar. Nadeel hiervan is dat de meeste flow dan door de loop gaat met de minste restrictie.



De pompen kan je dus alleen in serie zetten door de twee uitgangen met elkaar te verbinden met een Y connector. Standaard staat de boel dus als ik het goed begrijp op parallel. Dat zou kunnen verklaren waarom je meest restrictieve loop de minste flow krijgt.

Of dit een beetje klopt zou je kunnen uittesten door een slang van de gpu loop te knijpen en te kijken wat er met de flow van de cpu loop gebeurt.
 
Je zou alles in serie kunnen zetten met een Y connector. In serie zijn twee D5 pompen zeker genoeg voor een goede flow. Zie bv de desk van l3p, daar zit ook een vrij complexe loop in met twee D5 pompjes. L3p D3sk | L3p

Andere optie is lastiger. Dat is de blokjes verdelen over beide loops, zodat de restrictie wat verdeeld wordt. Maar dat is denk ik lastig en rommelig.

Met die DDC 25W ertussen zal ook zeker meer flow geven.
 
dat is een zeer mooi desk zo hey. maar ja mag ook wel voor 50000$.
Maar ja de blokken verdelen word niks.
De derde pomp heb ik al besteld dus ik denk dat de makkelijkste oplossing is om die gewoon er tussen te zetten. Dat is een Swiftech MCP50X ik denk dat ik dan wel voldoende flow zou hebben.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
A Problemen met windows/hardware Hardware & Software 7
P problemen met de kraken x51 Waterkoeling 1
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
AQuAKiNG problemen met Nvidia Surround NVIDIA 1
D problemen met pc op starten geen beeld Handleidingen en Installatie Tips 1
D Problemen met ratelende fans? Overige Koeling 11
U Problemen met GTX 680 SLI OC/BIOS/Volt mod Overclocking 0
D Problemen met internet explorer Hardware & Software 28
K Opstart problemen met nieuwe videokaart (GTX670) Hardware & Software 1
arwin74 Feser One mixen met Feser VSC, problemen? Waterkoeling 6
S Problemen met Aqua-Computer Aquastream XT 1046 12v usb Waterkoeling 3
M Problemen met flow Watercooling Waterkoeling 8
E Problemen met LED achter het plexiglas..... Cases en Modding 4
T BSOD Problemen met nieuw buildt PC Problemen & Oplossingen 3
E Wie heeft ervaringen/problemen met Asus p8p67 moederborden? Hardware & Software 17
D Problemen met CFx + 2e scherm. Problemen & Oplossingen 26
Freddy Problemen met Forum + Internet Explorer? HighFlow Forum 29
CrUzEr problemen met mijn XFX Radeon HD 5870 Hardware & Software 10
J Problemen met HighFlow site HighFlow Computer Cooling Shop 7
Don_Holio Problemen met vullen van loop Waterkoeling 6
Exeon Problemen met Rampage II extreme en geheugen Problemen & Oplossingen 47
Baloo.be Problemen met Swiftech MCP355/MCP350 pomp Waterkoeling 116
M Koeling problemen Problemen & Oplossingen 19
J Mayhems Pastel in nieuwe loop geeft problemen Waterkoeling 5
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
Freddy Problemen die je hebt sinds gisteren, hier posten aub HighFlow Forum 39
W gtx 780 3way problemen Problemen & Oplossingen 0
D Problemen videokaart (waarschijnlijk) Problemen & Oplossingen 3
B Keuze problemen watercooling Advies Waterkoeling Setup 2
sir serial Shout problemen. Problemen & Oplossingen 2
R Problemen intel i5 750 cpu Problemen & Oplossingen 10
Johnny [Nvidia] Driver problemen Hardware & Software 147
Arniebomba Windows 8 - Ervaringen, problemen, oplossingen, tips. Hardware & Software 41
N i5 3570k overclock problemen Overclocking 15
DjangoSoe 5870 Crossfire problemen, te lage framerate na Windows herinstallatie Problemen & Oplossingen 10
X schroef / bevestiging problemen rad + shroud + fan + 1 of 2 mm metaal + fan gril Waterkoeling 4
R i5 2500K OC problemen Overclocking 17
Wouter Problemen die bekend zijn. HighFlow Forum 2
Deathchant Z68XP-UD5 problemen of i7 2600K? Problemen & Oplossingen 104
B Waterdruk problemen Overige Koeling 2
Wouter Problemen gevonden? Meld ze hier!! Report bugs! HighFlow Forum 387
Yil Problemen Raid0 setup REXII Problemen & Oplossingen 13
R overclock problemen Overclocking 23
D OCZ Reaper Asus 6pt problemen Overclocking 26
Freddy Website Storing / Problemen Webhost HighFlow Computer Cooling Shop 8
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan