Het eerste probleem hiermee is dat ik veel te weinig flow heb lijkt dat de D5 pomp veel te weinig opbrengt.
Nou als een D5 pomp maximaal 1500l/u kan leveren dan vind ik het niet echt raar als ik een flow van 500l/u kan hebben.
Op mijn vga heb ik een waterblok en een 240 rad die word rondgepompt door een D5 pomp daar heb ik ook een mps flow 200 op aangesloten maar deze opstelling heeft natuurlijk zeer kleine weerstand dus d5 pomp doet gewoon zijn werk en zelfs op stand 1 heb ik al meer dan 200 l/u. Dus is het raar? ik weet het niet??? Zelf heb ik ook niet al teveel ervaring met waterkoeling maar als ik logisch nadenk klopt het wel beetje.
Het is zeker niet raar. Volgens je gegevens doet de D5 prima zijn werk en is de flow goed. Volgens mij is er geen probleem met de flow. Een nieuwe pomp kopen is denk ik niet nodig. Een andere flowmeter inderdaad wel. **Aan een mps flow 400 zou je genoeg kunnen hebben.
(Vuistregel voor een goede flow is 1 GPM / 227 l/u. )
Hieronder een link naar een tooltje dat je kan gebruiken om een inschatting te maken van wat je zou kunnen verwachten van een bepaalde pomp icm met koelblokjes, bochtjes, slangen etc.
Martin's Flow Rate Estimator
De waterkoelspullen die hiervoor gestest zijn, zijn niet meer up to date, maar kunnen nog altijd een redelijk goede inschatting geven van wat ongeveer te verwachten.
Hieronder een set erin gezet met vijf koelblokken, een radiator en wat bochtjes.
http://www.unitconversion.org/unit_converter/flow.html
Die set komt op rond de 260 l/u.
Met alleen een CPU blokje zou een D5 rond de 450 l/u kunnen komen. Boven de 400 l/u zal 1 D5 dus niet komen in deze loop. **Vandaar dat een mps flow 400 flowmeter voldoende zou moeten zijn om de flow uit te lezen.