• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Power cables sleeven

peter148

New member
Hallo,

Ik hoop dat er iemand mij kan helpen ?
Ik zou graag mijn main powercables willen sleeven (Ik zeg wel sleeven, maar ik sta ook wel open voor het aankopen van alreeds gesleevde kabels)
Met main powercables bedoel ik het moederbord (24 pin ATX), GPU (8pin) en optioneel de 8pin voor de CPU.

DE ATX kabel heeft aan een zijde een 24pin connector (moederbord kant) en aan de andere kant (PSU kant) is deze opgeslits in twee connectors, nl. 10pin en 18pin.
Deze ATX kabel heeft dan ook nog eens (ik dacht aan juist voor 24pin connector) een aantale condensators zitten, waarschijnlijk voor de rimpelspanning.

Voor de GPU kabel hebben we aan de PSU kant een 8pin connector, aan de GPU kant is deze opgesplits in 2 connectors. elke conncector is ook nog eens opgeslits in 6pin + 2pin.

Voor de CPU kabel hebben we 8pin connector langs beide kanten.

Deze zijn ook de enigste kabels die echt zichtbaar zijn in mijn case, al de rest zit achter het moederbord verschuilt, zelfs de PSU aan het achterpaneel. (Case is Lian Li O11 XL Dynamic).
Ik heb ook al gekeken voor extensions of vervangingssets, maar ik zou graag mijn thema willen behouden van Rood/wit kabels, maar kan deze niet vinden.
Enkel cablemod heeft een set, maar dit is een volledige set, dus ook met de sata/molex power cables.

Ik vroeg me af hoe ik dit best kan oplossen, wat zijn de mogenlijkheden ?
Ik was ook al naar de strimer plus extension kabel aan het kijken van Lian Li, maar zou dit overwegen als niets anders nog mogelijk is.
In geval om de kabels te sleeven, zou ik moeten weten hoe elke pin verbonden is met de andere kant, en ik weet niet wat te doen met die extra condensators .Is daar ergens een plannetje voor.

Ah ja mijn PSU voeding is een Corsair RM750x White Edition.

Met vriendelijke Groeten,
Peter

Freddy

Administrator
Forumleiding
De condensatoren zitten aan de zijde van de PSU en zijn dus niet zichtbaar toch?
In dat geval zou je het jezelf makkelijk kunnen maken door de kabels maar voor "de helft" te sleeven, dus alleen het zichtbare te sleeven.
Je hoeft dan kort uitgelegd bij de connector van de kabel (van de zijde van het moederbord) de pinnen uit de connector te drukken, sleeve om de kabel heen en de pin/kabel weer terug in de connector en alle pinnen/kabels afgaan van de kabel.

peter148

New member
Dan zou ik mijn bestaande Kabel moeten gaan ontleden, wat ik persoonlijk niet onmiddelijk wou gaan doen.

een korte extensie maken, is dat geen oplossing, tis maar, om een terugval te hebben.
Plus die bestaande kabel, ik denk dat die niet zo makelijk plooibaar is.

Peter

Freddy

Administrator
Forumleiding
Zelf verlengkabels maken is ook een oplossing, op Youtube kan je vele guides vinden, bijvoorbeeld:

peter148

New member
Ja dat filmpje had ik al gevonden.

Die kerel spreekt wel van 16AWG kabel te gebruiken voor de main power cables.
Het laagste wat ik hier kan vinden is 17AWG.

Gaat dat veel verschil uit maken of ik nu 17AWG of 18AWG gebruik ?

peter148

New member
Hieronder heb ik een lijstje opgesteld van de matrialen die ik denk nodig te hebben, zou het gaan lukken met deze of heb ik, nog iets nodig of iets anders :

1. MDPC-X 17-AWG Hook-Up Wire C-White
  2. MDPC-X Crimp Terminal ATX Female Pin
  3. MDPC-X Crimp Terminal ATX Male Pin
  4. MDPC-X Sleeve - SMALL
  5. MDPC-X Heatshrink 4:1 SMALL
  6. ATX Connectors - Male/Female
  7. PCIexpress Connectors Male-Female
Ik vermoed dat ik ook nog een aantal tooltjes nodig heb, hiervoor heb ik een volledige set gevonden van Alphacool :

Alphacool Eistools crimping kit

Is dit een behoorlijk setje waarmee ik verder kan, en dat dit tooltje werkt met bovengenoemde matrialen ?

Groeten,
Peter

Freddy

Administrator
Forumleiding
Daarmee kan je zeker mee aan de slag.

De pinnen kan je eventueel weglaten als je kies voor connectoren waarbij de pinnen zijn meegeleverd:

24-pins:

8-pins PCIE:

6-pins PCI:

8-pins CPU:

Bovenaan