• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

pomp+fans+uv-lampen op fancontroller

Richy93

New member
Beste mensen,

Ik ben van plan om de volgende fancontroller aan te schaffen (Scythe 5.25 Bay Kaze Master (Zwart) KM01-BK). Nu vraag ik mij alleen af welke/hoeveel apparaten ik hierop kan aansluiten. De apparaten die ik wil aansluiten zijn:

-huidige pomp (Swiftech mcp355)

-huidige 3x radiator fans (Gentle Typhoons 1850rpm)
(met uitbreidingsoptie naar 6 stuks. Ik zou dan al deze 6 op één of twee kanalen willen.)

-huidige 2x case fans (http://highflow.nl/fans/ventilatoren/cooler-master-nl/cooler-master-120mm-r4-l2r-20ag-r2-2000rpm-green.html>
(liefst beide op één kanaal, maar mag ook op twee.)

-lichtbuizen (Revoltec Ultra Bright Cold BLUE Light - 10cm TWIN set)
(op één kanaal?)


Weet iemand of dit lukt?
Ik heb bijvoorbeeld veel verhalen gehoord dat de pomp (mcp355) op een fancontroller aansluiten niet het beste idee ooit is. Ik zou de pomp eventueel wel achterwege kunnen laten, maar de uv-lampen wil ik er toch wél graag op hebben.
 
Die fancontroller is veel te licht voor jouw wensen. Hij kan maar maximaal 1 Ampere leveren per kanaal, dit komt overeen met 12 Watt. Jouw pomp is al 18 Watt, dus dat gaat niet werken.

Die Gentle Typhoons zijn 1 Watt per stuk, in feite kan je dan dus maximaal 12 stuks op een kanaal hangen, ik zou persoonlijk onder die 12 Watt blijven en het op maximaal 11 stuks houden.

Die Cooler Master fans zijn 0,35 Ampere per stuk. 2 stuks (0,7 Ampere oftewel 8,4 Watt) kan je dus per kanaal aansluiten, maar dat is dan ook gelijk het maximale voor dat kanaal.

Die lichtbuizen zitten op 3 Watt per set, 3 setjes zouden dus op een kanaal kunnen.

Om kort te zijn:

Kan ik onderstaande apparaten aansluiten op mijn Scythe 5.25 Bay Kaze Master (Zwart) KM01-BK:

Swiftech mcp355 NEE
6x Gentle Typhoons 1850rpm) JA
2x CM Fans JA
lichtbuizen (Revoltec Ultra Bright Cold BLUE Light - 10cm TWIN set) JA
 
Bedankt voor de snelle reactie ;)

Ik neem aan dat deze een betere keus is?
Zo ja, dan koop ik deze wel :)
Dat is zeker een betere keuze, maar zie ook mijn verdere antwoord hieronder ;).

Is het trouwens gevaarlijk/slecht om de pomp op een fancontroller aan te sluiten?
De meningen daarover zijn nogal verdeeld. Het kan wel, maar nadeel ervan is dat de pomp op de laagste stand wel heerlijk kan continue kan draaien terwijl de spanning net niet genoeg is om op te starten. Minimale werkspanning en minimale startspanning is tenslotte ook iets verschillends.

Mijn keuze zou echter zijn om te investeren in een goede ontkoppeling tussen case en pomp, zodat de pomp op zijn normale snelheid amper hoorbaar is. Een mooi voorbeeld daarvoor is absoluut deze blog van Coolfris: http://forum.highflow.nl/blogs/coolfris/19-dikke-boterham.html
 
Ziet er handig uit. Alleen gebruik ik de XSPC Dualbay res/top dus dan geeft de pomp de trillingen over aan het reservoir. Die geeft dan op zijn beurt weer de trillingen over aan de kast.
De pomp is sowieso niet lawaaierig. Ik dacht alleen dat ik net zo goed de pomp mee kon nemen op de controller, als ik toch alles ga aansluiten.
Ik zal de pomp dus wel gewoon standaard laten draaien.

Bedankt!
 
Is het trouwens mogelijk om met groen uv-licht een blauwe uv-slang op te lichten? Of is het mooier om gewoon voor een set met blauwe buizen te gaan?
Ik heb nu namelijk dit, en ik heb het idee dat groene uv-lichten een beter effect geven....image (5).jpg
Ik heb ook op het forum rondgekeken of iemand deze kleurencombinatie al eens heeft gebruikt. Maar ik kan er niets over vinden. Ook google brengt me niet echt verder...

EDIT:
Zoals je ziet ben ik nog lang niet klaar met cable-management etc :p
 
toch eens duidelijk stellen: 'echt' UV licht is niet zichtbaar voor het menselijk oog. De meeste UV-leds/CCLF's hebben echter een blauw/paarse schijn omdat deze het dichtst bij het kleurenspectrum van UV licht.

Ik neem dus aan dat je met 'groen UV licht' gewone groene LED's bedoelt, wat me het geval lijkt op je foto. Dit zal dus geen UV reactieve slangen ofzo laten oplichten.

Wat wel veel gedaan wordt is met UV licht (wat je zoizo een paars/blauwe schijn heeft) groene UV reactieve slangen oplichten wat een zeer mooi kleuren effect oplevert.
 
Ik snap je verhaal (het 1e stukje)

Maar daarna begrijpen we elkaar verkeerd denk ik :p

Ik vraag me dus eigenlijk af of ik nou deze of deze moet nemen. Een eis is dat mijn blauwe uv-slang moet oplichten.
Ik ben er een beetje bang voor dat als ik de blauwe kies, de kast téveel blauw wordt, waardoor het groene accent van de kast te-niet-valt.

Ik begrijp nu uit je verhaal dat een 'groene uv-balk' geen uv-reactie zal geven, maar de blauwe wel aangezien deze dichts bij het kleurenspectrum van uv-licht ligt.
Klopt dit?

Als dit zou kloppen dan koop ik de blauwe set wel ;)
 
Oke, dan koop ik die wel. Hopen maar dat de paarse gloed me bevalt.

Als ik nou nog het groene setje erbij neem hè, krijg ik dan met groen+blauw/paars niet een onwijs hoog kermisgehalte in m'n kast?
 
Een fancontroller is gemaakt voor een fancontroller. Maar de werking is hetzelfde als bijvoorbeeld dit ding: Bitspower X-Panel XP II CCFL Controller Black ;).

Met een fancontroller kan je dus gewoon je ccfl dimmen. Krijgen ze te weinig stroom, dan doen ze het simpelweg niet ;).

Al moet ik je zeggen dat ik per definitie niet weg ben van CCFL buizen, je moet er mazzel mee hebben. Maar er zijn ook veel gevallen van bekend dat ze kaduuk gaan op het moment van aansluiten.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
ForresT [TKA-Led lampen] Verkocht 1
E Welke uv lampen voor mijn vloeistof? Waterkoeling 6
Hightower Aerocool fancontroller 2100 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
W fancontroller voor mijn waterkoeling Waterkoeling 5
B Scythe fancontroller Hardware & Software 5
P Keuze nieuwe fancontroller. Hardware & Software 3
A Fancontroller Lamptron CW611 Waterkoeling 3
Sp33dFr34k Fancontroller voor Liang DDC-1RT Waterkoeling 6
Evanix Bitfenix Recon (white) Fancontroller HighFlow Product Reviews 0
PlayGamble [VERKOCHT] Aerocool Touch-1000 fancontroller Verkocht 2
B suggesties voor high end fancontroller Electronica 0
S flow meter op fancontroller Waterkoeling 6
T Fancontroller werkt niet bij bepaalde fans Hardware & Software 3
BlaserR93 Scythe Kaze Master Flat Fancontroller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
T D5 pomp aan channel van fancontroller Waterkoeling 3
D Vraagje over draaiende fans/watt/fancontroller Overige Koeling 11
Sw333t Reeven RFC-01 Fancontroller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
K [VERKOCHT] Fancontroller Aerocool V12XT Verkocht 6
BlaserR93 Fancontroller starten met PSU bridging tool Electronica 2
U Advies omtrent fancontroller en sleeving Cases en Modding 4
Tath NZXT fancontroller behoud zijn instellingen niet Electronica 3
BlaserR93 Typhoon fans draaien niet op fancontroller of voluit Overige Koeling 20
Alex PWM fancontroller Electronica 7
S Tacens Ventus Pro compatible met fancontroller? Overige Koeling 2
N fancontroller tussen cpu koeler en case fans plaatsen raadzaam ? Overige Koeling 13
Robin Fancontroller koolance HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
G 3-pins fan op pwm aansluiting (fancontroller) Hardware & Software 10
Sentinel3d fans voor fancontroller Overige Koeling 4
A Fancontroller voor Cosmos 1000 Overige Koeling 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan