• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

plaats van de pomp in de loop

airbair

Junior Member
ik ben al enkele dagen bezig aan het puzzelen van mijn loop. Nu heb ik wel een idee in gedachte wat wel moet lukken, maar in dat idee zit de pomp niet achter het reservoir. Kan dit kwaad? Of moeilijkheden opleveren voor het opstarten van de circulatie als ik mijn systeem pas vul?

Ik veronderstel van niet gezien je met een gesloten systeem zit, maar met veronderstellen kom je niet altijd ergens, vandaar dat ik het hier maar even vraag.

alvast bedankt voor jullie hulp

EDIT: mijn idee =

pomp => rad1 => reservoir1 => rad2 => reservoir2 => cpu => NB => gpu's => pomp
 
Laatst bewerkt:
nou airbair dat is eigenlijk de eerste regel in waterkoelen (altijd het reservoir direct voor je pomp) dus dat zou ik wel doen...

verder waarom heb jij meerdere reservoirs in je loop??
want als het water je reservoir in komt is het meteen al zijn kracht kwijt (omdat het daarin eigenlijk vrij kan stromen) dus ik zou zeggen 1 res uit die loop opstelling en je andere res direct voor je pomp
 
waarom 2 reservoirs: ik had 1 tube res, maar heb laatst van kameraad een bay res gekregen die hij toch over had en niet gebruikte, en door dit bij te gebruiken had ik aansluitingen genoeg voor en een kraantje en een temp meter. met enkel mijn tube heb ik daarvoor niet genoeg aansluitingen. Maar als dit echt zoveel mijn flow beinvloed kan ik deze er altijd terug uitgooien, maar dat zou ik zonde vinden.
 
dat beperkt idd het probleem alleen het is dan nog niet echt handig (je moet 2 reservoirs vullen en nog een heel scale andere dingen)
als je zo een EK tube res hebt kun je ok gewoon nog een 2e "bodem" kopen en dan heb je meer aansluitingen ;)
 
hmm idd dat had ik ook al gezien, maar mijn tube res staat recht, dus het is vrij moeilijk om deze aansluitingen dan nuttig te gebruiken. mijn deksel gat zal ik maar zeggen heb ik nu ook niet in gebruik, dat houdt het ook gemakkelijk voor het bijvullen. + dan zit je niet met het water wat "valt" in het reservoir. De enige oplossing is dan het bay reservoir dan toch maar niet gebruiken een een oplossing zoeken zoals bijvoorbeeld mijn kraantje aan een T verbinding maken in de loop ipv aan het reservoir. Dit zou het best aan de pomp staan gezien dit het laagste punt is in de loop, nu is mijn vraag nog of het uitmaakt of deze kraan voor of achter de pomp staat? achter de pomp zou ik dan de pomp kunnen gebruiken om heel de loop leeg te trekken? anders gewoon best voor de pomp wss?

EDIT: Stel dat ik nu toch zo gek ben om 2 reservoirs te nemen, en ze dus achter elkaar hang en vlak daarachter de pomp, hoeveel zou dat mij schelen in flow? (1 EK tube 25cm en 1 EK spin bay res)
alé zou het echt veel schelen in flow en dus temps?
 
Laatst bewerkt:
in je balangrijke flow gedeelte volgens mij erg weinig... maar het brengt wel dingen met zich mee als 2 reservoirs ontluchten en vullen en nogmeer dingetjes (maar het kan idd wel)

als je pomp het laagste punt in je loop is en je maakt daar een kraantje stroomt hij als het goed is vanzelf al leeg als je het kraantje open zet ;) (geen pomp voor nodig die spuit het er toch erg hard uit :p )
 
ok bedankt voor je hulp!

nu had ik nog een vraagje, aan de TFC rads heb je zo een schroefje, wat je kan gebruiken voor te ontluchten veronderstel ik?? Nu is mijn vraag of ik hierlangs ook mag leeglaten? of is dit niet zo een goed idee? want ik heb ook een opstelling in gedachte waarmee mijn single rad helemaal benede in de case ligt, dus echt het laagste punt is.

nogmaals alvast bedankt voor je grote hulp Dopestuff
 
ik zie geen reden waarom dat via dat gaatje niet kan... alleen zal het wel heel lang duren want dat is een erg klein gaatje :p

en np ;)

zolang mensen zelf nog een beetje moeite doen en onderzoek vind ik het niet zo erg om te helpen (ofwel waar ik wel een hekel aan heb is mensen die zonder iets te lezen meteen topic aanmaken) :)
 
Als je 2 ressen wilt hoef je ze niet bij elkaar te plaatsen voor de flow.... een 2de res zorgt wel voor meer weerstand (net als elk onderdeel dat je er tussen zet).
Volgens mij geeft een res ook weing weerstand in een setup want het water kan er makkelijk door heen stromen in tegensteling van een waterblok waar het water door vernauwingen moet stromen....

De flow is in de hele setup op elk punt gelijk...wat de pomp er aan de voorkant uitgooit komt er aan de achterkant even snel weer in.....
 
ik zou gewoon het resevoir voor de pomp zetten, en maar 1 resevoir gebruiken.
als je je resevoir voor je pomp zet, naar mijn gevoel heeft hij dan gewoon de beste water aanvoer
een 2de resevoir is helemaal niet nodig, en natuurlijk neemt de flow/druk dan af

dus ik denkt dat 1 resevoir beter prestaties bied,
 
Hoi mate, ik zou ook eerst de reservoir dan pomp doen. En ik denk dat het een beetje onzin is om 2 res te plaatsen in je systeem. Het neemt toch al zoveel ruimte in beslag. Heb je foto's van je hele systeem? Kijk mijn systeem gaat ook van res -> pomp, wat daarna komt maakt helemaal niet uit.

Mijn systeem heeft dit flow: Res > Pomp > Ram > NB > CPU > GPU > Rad p120.3 > Rad p120.1 > Res.

Heb geen problemen met mijn temps. Als je je systeem laat zien wil ik je best helpen met tubing of advies waar wat kan of niet kan. Succes verder

[edit] check mijn build maar als je tijd hebt: http://www.highflow.nl/forum/f6/lian-li-a10-ignition-project-3521/#post60006
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P In welk forumonderdeel plaats ik mijn Winkelwagen? HighFlow Forum 1
A plaats Corsair h115i aio cooler in kast Waterkoeling 5
volcom cpu luchtkoeling weinig plaats Overige Koeling 5
L Case met plaats voor 240 radiator vooraan Waterkoeling 3
M Plaats hier je kleine mods e.d. Gallery & Build Logs 9
Fedmas Plaats hier je steam username! Gaming 4
R TIPS!(plaats hier) over GPU WC montage Waterkoeling 20
HighFlow HighFlow twee weekjes op vakantie, van 29 april t/m 14 mei 2024 HighFlow Computer Cooling Shop 0
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan