• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Phase 2 Casemodding

brinkdinges

New member
Begin 2008 ben ik begonnen met met een project bestaande uit allemaal kleinere projectjes. Op dat moment waren het alleen reservoirs, maar daar is het niet bij gebleven. Ik zal de eindresultaten posten en verdere updates in de toekomst hier ook plaatsen :)

Het doel van dit project is mensen te laten zien wat je allemaal wel niet zelf kunt maken, als je maar een beetje doorzet. Casemodden moet niet draaien om wie wat koopt en in zijn kast gooit, maar wie wat unieks ontwerpt en maakt. Pas dan ben je echt creatief bezig, en dat vind ik het leukste wat er is. Hiermee hoop ik anderen aan te steken om hetzelfde te gaan doen :)

Het begon allemaal met Swirl, een plexi reservoir met een gebogen stuk spiegelplexi in het in het midden. Uiteindelijk kwam hij terecht in een kast van Stievius, waarmee hij veel prijzen won op het tBCL:

1res1-18.jpg


1res1-22.jpg


Het tweede reservoir was al een stuk meer werk. Hij werd B-res gedoopt en werd bijna helemaal met de hand gezaagd, geschuurd en gepolijst:

2res_39.JPG


2res_40.JPG


2res_43.JPG


Dit reservoir vind ik nog steeds het vetste wat ik ooit heb gemaakt, en vanwege het aantal goede reacties heb ik besloten om er binnenkort nog een aantal te maken :) De onderdelen worden dan wel gelaserd, maar ik zet ze zelf in elkaar. Stuur me maar een PM of mailtje als je interesse hebt.

Bij het derde reservoir, Rusty, ben ik een hele andere weg ingeslagen door plexi te combineren met verroest staal. Binnenin zit ook nog een buis die niet in contact staat met het water. Hierbij was het doel juist om geen perfect afgewerkt product te maken:

3res_42.JPG


3res_47.JPG


Projectje nummer 4 heb ik gemaakt voor een wedstrijd op casemodproject.be. De bedoeling was om de vetste fangrill te maken, dus dat gingen we doen :) Het resultaat was een combi van wederom UV geel en zwart plexi, gecombineerd met zwarte coaxkabels:

cmp4.1.JPG


cmp5.7.JPG


De afgelopen jaren ben ik crewlid geweest op Bouweenpc.nl, en daar hebben we een tijdje geleden een casemod wedstrijd gehouden. Aan mij de taak om de trofeeën te maken voor de beste drie deelnemers:

BMT08_17.JPG


BMT08_18.JPG


Begin 2009 vroeg Frenkie me een reservoir voor hem te maken, dat werd een Half-Life geinspireerd reservoir, met het logo in het midden:

lambda_16.JPG


lambda_14.JPG


Mijn nieuwste reservoir zal ik in een aparte post zetten, en de updates zal ik hier in het vervolg bijhouden.
 
Jouw topic was nog niet goedgekeurd (waarschijnlijk omdat je jouw account nog niet geactiveerd had?).
Heb nu iig goedgekeurd en is nu zichtbaar voor iedereen.

En wauw, je maakt echt hele vette dingen!!!
 
Bedankt allemaal :)

Jouw topic was nog niet goedgekeurd (waarschijnlijk omdat je jouw account nog niet geactiveerd had?).
Heb nu iig goedgekeurd en is nu zichtbaar voor iedereen.

En wauw, je maakt echt hele vette dingen!!!
Thanks :) Ik had m'n account al wel geactiveerd, maar ook mijn post in "Post pics of your Water Cooled Rigs" moet blijkbaar goedgekeurd worden. Daar heb ik mijn levenswerk gepost ;)

kijk een aan Brinkdinges nu bij Highflow..
heb je werk gevolgd op bouweenpc.nl , je maakt echt mooi werk ervan.. :)

zou jij ook de B-res met een blauw/wit combinatie kunnen maken
Dat kan ik sowieso, maar ik ga even uitzoeken wat de mogelijkheden zijn qua prijs ;)
 
De afgelopen twee jaar ben ik bezig met een master op de UT, en dat vreet nogal veel tijd. Hierdoor is eigenlijk al het andere naar de achtergrond verdrongen, ook het casemodden. Ik ben er alleen niet zo blij mee dat ik dat heb laten gebeuren, dus daar gaan we maar eens verandering in brengen.

Afgelopen april was ik samen met _ferry_ in Madrid bij Campus Party Europe, waar we uitgenodigd waren als Nederlandse casemodders. Het was een erg gaaf event, waar we veel casemodders uit heel Europa ontmoet hebben, zoals Phinix en p0Pe. Er waren echter ook heel wat momentjes dat we niks te doen hadden, en in die tijd heb ik onder andere de abc-formule bewezen :+ Ook heb ik een handvol reservoirs ontworpen, en daarom schrijf ik dit nu :) Het betreffende reservoir heb ik Reflow gedoopt, let's go:

Het ontwerp van het eerste stuk plexi:

reflow_0_01.JPG


Ik heb de afgelopen jaren een ontzettend grote voorraad plexiglas opgebouwd. Voor dit projectje kon ik dus gewoon een stukje 20mm dik plexi van een grote plaat afzagen:

reflow_0_02.JPG


reflow_0_03.JPG


Het grove ontwerp werd op het blok zelf getekend, waarna ik gelijk maar de moeilijkste gaten geboord heb. Het betreft hier twee gaten van 12mm diameter, een centimeter of vijf diep.

reflow_0_04.JPG


De twee gaten aan de bovenkant zijn voor het vullen en ontluchten:

reflow_0_05.JPG


Dit is de achterkant van dezelfde plaat. Zoals je ziet lopen de gaten vanaf de onderkant slechts naar 1 zijkant. Jullie zullen nog we zien waar dat voor is ;)

reflow_0_06.JPG


Hmm, misschien hebben jullie het al iets sneller door :p Ik heb namelijk twee buizen nodig, 60mm in diameter, haaks gezaagd en glad geschuurd:

reflow_0_07.JPG


Van oranje plexi maak ik twee afsluitplaatjes. De kleur heeft niks met voetbal te maken, het is gewoon een vette kleur en bovendien heb ik er nog veel van liggen:

reflow_0_08.JPG


Met behulp van de schuurmachine heb ik ze perfect rond en passend gekregen. Binnenkort zal ik ze op de buizen plakken, als de zijkanten helemaal netjes afgewerkt zijn. Daarvoor zullen jullie echter nog even moeten wachten, de foto's daarvan komen in de volgende update ;)

reflow_0_09.JPG
 
Reflow, update 1

De vorige keer ben ik geëindigd bij het maken van twee oranje schijfjes, die moeten natuurlijk wel opgeschuurd en gepolijst worden. Dit is wat ik daar voor nodig heb, een kolomboormachine, een lappenschijf en een blok polijstpasta:

reflow_1_01.JPG


Nu kost het slechts een paar minuutjes van dit werk om ze helemaal glimmend te krijgen:

reflow_1_02.JPG


En voor de verandering heb ik maar gelijk te tape eraf gehaald om ze, vastgeplakt en al, te bewonderen :)

reflow_1_03.JPG


De tape ging er na de foto trouwens weer op hoor, ik heb geen zin in krassen ;)

Voor het reflow gedeelte heb ik dit stukje buis nodig, wat door de dikke plaat plexi heen moet gaan:

reflow_1_04.JPG


Gelukkig had ik na weken eindelijk m'n vijl terug en kon ik dit gat op maat vijlen :p

reflow_1_05.JPG


reflow_1_06.JPG


Aan de onderkant zitten nu vier gaten, twee getapt tot M4 om het reservoir te monteren en twee gaten waar nu G1/4" draad in getapt wordt. Eentje zal de input worden, de andere (goh) de output. De plaat is ingeklemd om barsten te voorkomen, want er komt nogal wat kracht op te staan met zo'n tap. Hij past niet eens in mijn wringijzer, vandaar dat ik een 10mm steeksleutel gebruik.

reflow_1_07.JPG


Degenen die al naar de wirwar van lijntjes op het blok hadden gekeken, konden al een beetje gokken wat er ging gebeuren. Ik ga twee flinke stukken van het blok afzagen, de vraag was hoe ik dat het beste kon doen. De decoupeerzaag laat het plexiglas smelten, en hij heeft jammer genoeg geen pendelbeweging. Niet dat je dat normaal moet gebruiken, maar bij zulk dik plexi was het het proberen waard.

Dan proberen we het eens met mijn nieuwe tool, gekocht van mijn verjaardagsgeld + nog wat :p Het betreft hier een Fein Multimaster, een oscillerend stuk gereedschap dat zich door alles heen vreet :D Ik zat tussen dit en een slijptol te twijfelen, maar qua beheersing ligt dit toch meer in mijn straatje.

reflow_1_09.JPG


reflow_1_10.JPG


Na het overhalen van de handel bovenop kun je de bout er aan de onderkant uit trekken, er een stuk gereedschap op zetten en de bout weer vastdrukken. Zeer snel en gecontroleerd:

reflow_1_11.JPG


reflow_1_12.JPG


reflow_1_13.JPG


Na een eerste test bleek ook dit stuk gereedschap niet in staat netjes een stuk dik plexi door te zagen. Ik was even vergeten dat dit ding ook als een gek beweegt en frictie creëert, net zoals een decoupeerzaag ;) En toen vroeg ik me af, "what would Cade Courtly do?" Hij vertelde me dat ik maar gewoon de handzaag erbij moest pakken, dus dat deed ik. Gelukkig zat er een stand op van 15 graden die redelijk overeen kwam met de hoek die ik van plan was te gebruiken:

reflow_1_08.JPG


reflow_1_14.JPG


Een kwartiertje later ziet het blok plexi er zo uit:

reflow_1_16.JPG


reflow_1_15.JPG


En met die kluifhanger laat ik jullie deze keer achter, tot de volgende keer
bye.gif
 
Als ik even zo aandachtig kijk naar de geboorde gaten en het feit dat je 2 buizen hebt, heb ik al een idee waar je naar toe gaat.
Maar doe het niet posten, ik wacht wel op de volgende updates zodat ik kan zien of ik gelijk heb of niet :p.

Schitterend gewoon !
 
Reflow, final update

Er moesten nog één of meerdere oranje accenten op het reservoir komen, en aangezien het gat bovenop niet helemaal op de goede plaats is geboord wilde ik dat niet benadrukken ;) Er moesten dus twee plaatsen gezaagd worden voor de zijkanten, hier gelijk maar vast gepolijst en al:

reflow_2_01.JPG


Lijm aangebracht, in positie gebracht en een tijdje aangedrukt:

reflow_2_02.JPG


Hierna heb ik met de hand de oranje plaatjes ingekort met de vijl. Aangezien alle kanten moesten glimmen zijn de bovenkant en onderkant opgeschuurd met korrel 60, 280 en 400 om daarna gepolijst te worden :)

reflow_2_03.JPG


reflow_2_04.JPG


reflow_2_05.JPG


Tijdens het lijmen van de laatste delen krijgt het geheel al snel vorm, dus toen kon ik flink doorwerken. Hier dus de final pictures van Reflow :D

reflow_2_06.JPG


reflow_2_07.JPG


reflow_2_08.JPG


reflow_2_09.JPG


reflow_2_10.JPG


reflow_2_11.JPG


reflow_2_12.JPG


Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :) Hoe perfect hij wellicht ook lijkt op deze foto's, hij is verre van perfect. Zo zijn er wat scheurtjes ingekomen op plekken waar ik geschuurd heb en waar ik later alcohol of aceton gebruikt heb. Voor mij was dit het meest ingewikkelde stuk dik plexi wat ik gemaakt heb, dus het was te verwachten dat het niet perfect zou worden. Ik heb er in ieder geval weer een hoop van geleerd en de volgende keer gaat het sowieso beter. Ik hoop dat jullie er ook weer wat van opgestoken hebben :)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan