• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Peltier TEC vragen!

nou een tek unit maken kost voor mij tegenwoordig helemaal niks, 2.50 euro per tek elementje en daarbovenop komt nog de prijs van koper en of plexiglas, 700w chiller maken kost me op het moment 75 euro max(12 teks@6v + directe water koeling of via koperen plaat), ik heb toch een flink grote cnc machine thuis staan dus een koelblokje maken met hoge complexheid is zo gedaan(1 uur solidworks, 0,5 uur cnc programmeren)

als ik wil kan ik elk onderdeel uit een waterkoeling loop maken behalve nog even de pomp(hoewel dat natuurlijk ook goed kan). gpu blok, reservoir, pomp top, radiator, cpu koelblok, chipsetkoelblok, het kan allemaal :) moet er alleen wat tijd in steken(en een paar euro's)
 
Nog even een kleine voetnote over het inklemmen van de elementen.
neem eens een kijkje hier Levensduur - Top-Cool

Mijn peltier systeem loopt al 2 jaar en ze leven nog steeds ik merk ook geen vermogens verlies.
De tecs kan ik schakelen en zo het koelvermogen laten toenemen, mijn PC staat gemiddeld 4 tot 6 uur aan per dag en soms zelf meer

Maar ook dat inklemmen ga ik uitproberen ik heb alleen niet de luxe dat ik een cnc frees heb.

Binnenkort plaats ik foto's van mijn nieuw ontwerp is momenteel half klaar.
 
dat klinkt als een gevalletje eigen ontwerp fouten goed praten. keramisch materiaal zet volgens mij helemaal niet veel uit bij temperatuur wisselingen. even opgezogt en bij 40 graden delta t zal het ongeveer 0,016mm uitzetten over de gehele breedte en dat is voor de soort keramiek die het meest uitzet per graden celcius/kelvin, het materiaal dat voor de teks wordt gebruikt is ongeveer 1/3 daarvan. dus dan kom je uit op 0,005mm en dat is verwaarloosbaar te beschouwen.

voor een cnc frees kun je altijd op het forum vragen, er zijn genoeg mensen die er 1 hebben staan waaronder ikzelf natuurlijk. je hoeft het alleen maar te vragen ;)
 
Bedankt voor het aanbod en het goedpraten van een ontwerp fout is niet van toepassing, ik spreek uit ervaring hoe de tect reageren op mijn bouwsel. (letop dat is mijn ervaring die ik gaande weg heb opgedaan, ook het inklemmen op mechanische manier heb ik uitgeprobeerd)
Wat vind je van de uitlatingen van de Firma topcool.

de volgende versie maak ik platter zodat er maximaal een laagje van 3 a 4 mm water over de tec loopt.

De warme kant word 10 mm water over de tec, Plus de tecs worden niet permanent verlijmd zodat ik ze kan uitwisselen en de binnenkant kan aanpassen zoals ik zelf wil, ben alleen nog op zoek naar 1 mm pakking van 20 x 20 cm dat erg soepel is misschien kan iemand mij aan een adres helpen.
 
een dergelijke pakking zou je bij oringen.eu kunnen bestellen in de vorm van een zelf lijmbare oring, mijn advies is neoprene koord of silicone sponskoord, die werken het makkelijkst.

verder is het wel een ontwerp fout, aangezien je nooit aan beide kanten dezelfde druk gaat hebben gaat de tek daardoor juist bewegen door het drukverschil, dit zal eerder haarscheurtjes veroorzaken dan de uitzetting. zelfs met 2 dezelfde pompen krijg je nog een drukverschil aangezien je meestal bij de 1e loop een zwaar ristrictief waterblok hebt zitten en bij de andere alleen een radiator(die dus totaal niet ristrictief is). vandaar dat het zo belangrijk is om de teks alsnog in te klemmen want anders kun je daar last van krijgen. ook zorgt de druk op te teks ervoor dat ze niet uit elkaar vallen, als je een kapotte tek doormidden breekt merk je al snel hoe zwak die dingen zijn en de metalen blokjes kun je gewoon met het wrijven van je hand eraf halen.
 
Ok bedankt heb al het juiste gevonden Polymax Silicone 1mm bedankt voor de tip.

Dat de tecs zwak zijn dat weet ik, ik heb er eens 1 laten vallen en er was direct een stuk uit, de druk van de waterpompen is bijna hetzelfde 0.4 bar op de koude kant en 0,6 op de warme kant het verschil van 0,2 op een oppervlakte van 50x50mm zal niet zo spannend zijn.
 
Ik heb mijn nieuwe ontwerp ook klaar en loopt nu bijna 1 maand perfect.
Ik heb 2 versies gemaakt 1 x 4 tecs en 1 x 2 tecs.
De 4 tecs hebben een super koelvermogen zonder problemen kan ik het koelwater naar het vriespunt brengen.
Ieder tec/peltier (50x50mm) kan ik d.m.v. een schakelaar aan en uit zetten.
Bekijk bijlage 10141 Het geheel is 15 x15 cm en 3 cm dik.
Volgens het volgende principe heb ik het gebouwd.
Bekijk bijlage 10142Bekijk bijlage 10143Bekijk bijlage 10144Bekijk bijlage 10145
Plexiglas can 5mm dik uitgefreest met mijn Dremel Trio deksels en bodenplaat ook alles met Bond verlijmd en de bovenkant met een rubber seal afgedicht zodat deze makkelijk zijn te vervangen mocht er een kapot gaan.
Bekijk bijlage 10146 Hier een overzicht van het koud en warme water.
De temperatuur zakt nog meer maar dan is het niet meer uitleesbaar mijn temperatuur meters gaan niet onder nul.
Bekijk bijlage 10147
En nu nog de temperatuur van mijn computer
Bekijk bijlage 10148
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Legendary1985 Tec peltier Qmax 300 Watt!! Verkocht 2
hung De TEC (Peltier) Koeling Topic Overige Koeling 141
T [VERKOCHT] Peltier element en toebehoren Verkocht 1
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
G Cryo-TEC extreme koeling/Wie helpt me om dit samen te stellen ?! Advies Waterkoeling Setup 6
G Cryo-TEC extreme koeling goed? of alternatief? Overige Koeling 0
T TEC berekining Electronica 10
X-Tripiot [CANCELLED] Geheugen tec koeler Verkocht 10
M5rvii [IN-ACTIVE] Extreem cooling : cpu isolatie , tubing voor tec Gevonden 1
S Project: Custom TEC GPU Blok Gallery & Build Logs 87
Calimero De wet van Ohm, voltages etc., o.a. voor TEC cooling Electronica 14
R Semi passief gekoelde tec Overige Koeling 19
gameclansnl Een TEC rond vraagje Overige Koeling 0
Legendary1985 tec voor bech of 24/7 ??? Overige Koeling 26
F Waterkoeling TEC + Evga classified Advies Waterkoeling Setup 12
Quadcore Welke 1000+ watt voeding, voor o.a. TEC koeling? Hardware & Software 31
N TEC project airco + waterkoeling Overige Koeling 35
MrGiorgio Coolermaster V10 met TEC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Source Anfi-Tec Soleil01 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
X Swiftech TEC Waterblock MCW6500-775T Gallery & Build Logs 67
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
P Vragen over Thermaltake Pacific PR22-D5 Plus Handleidingen en Installatie Tips 3
M Vragen , tips and tricks Lian Li PC-O11 Dynamic XL Advies Waterkoeling Setup 2
Bokeh Hardtube volgorde vragen Waterkoeling 2
J Vragen over Phanteks RGB produkten icm MSI Mortar max moederbord Cases en Modding 3
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
A Vragen omtrent rigid tubing, merkcompatibiliteit van fittings/tubes, en puur water. Advies Waterkoeling Setup 3
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
I Vragen, vragen en nog eens vragen! Waterkoeling 15
F vragen over hardware en scherm keuze itx build Hardware & Software 0
F Enkele vragen ivm waterkoeling Waterkoeling 3
S Vragen voor "nieuwe" setup. Waterkoeling 4
R 1e WC builld. Advies en vragen Advies Waterkoeling Setup 5
D Vragen van een beginner Cases en Modding 3
sireentje allerlei vragen ivm mijn komende casemod Cases en Modding 18
Sw333t SLI Noob vragen NVIDIA 31
R Nieuwe PC Build vragen Hardware & Software 32
Joren [Overclock] Kleine Vragen Topic Overclocking 4
G aantal vragen Waterkoeling 3
I Vragen over waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
R Waterkoeling vragen. Waterkoeling 3
Thieutje Fillports vragen Waterkoeling 2
A Aanschaf cpu set - compleet? en nog wat vragen.... Advies Waterkoeling Setup 2
Thieutje Enkele algemene beginners vragen betreffende merk verschillen Advies Waterkoeling Setup 26
S advies eerste WC setup + enkele vragen Advies Waterkoeling Setup 1
D Hoe kan ik het best triple CF verbinden en andere vragen. Advies Waterkoeling Setup 11
H Beginners vragen omtrent waterkoeling setup... Advies Waterkoeling Setup 9
P Waterkoel setupje + vragen Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan