• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

PC Boot opeens niet meer (fans gaan wel draaien), help!

Celly

I hate molex connectors
Zoals de titel zegt:m'n pc boot ineens niet meer.

Heb de volgende hardware:

Q6600
EVGA 780i FTW
4GB nogwat ram
2x XFX 8800GT
650W Chieftec PSU

Als ik m'n pc wil opstarten gaan de fans gewoon draaien etc. maar krijg geen beeld. CMOS clearen hielp niet. Op mn mobo zit een mooi 2 digit LCD ding die errors aan geeft en hij geeft error "E1" aan. In de handleiding staat 'Setup page 1, setup page 2, etc". Met andere woorden, ik heb geen idee wat daarmee wordt bedoeld. Ik kon ook niet andere mensen vinden met hetzelfde probleem.


Ik denk dat het aan 1 van de volgende dingen ligt:

1: Een kabeltje van m'n PSU naar m'n moederbord / processor ( 12V rail ). Hij wilde eerst ook niet opstarten maar als ik op t kabeltje duwde wilde ie ineens wel booten. Maar dat werkt ook niet meer inmiddels. Als ik het kabeltje er ook niet in doet geeft ie een andere errorcode dus dat zou het weer wegnemen dat die kabel kapot is.

2: CPU kapoet. Heb m wel aardig wat zitten overclocken ( 3.5Ghz voor 24/7 en soms voor de lulz op 4.0 ) en dit allemaal op lucht.

Ik heb ook niet echt 1-2-3 spare parts liggen waar mee ik t ff kan proberen. Oja en schijnbaar worden 12V kabels niet los verkocht.

Dus, is er iemand die ervaring heeft met die mobo en me kan helpen? Heb nu dus tijdelijk geen PC en dat overleef ik natuurlijk niet :p
 
Laatst bewerkt:
ram omwisselen heb ik ook al geprobeerd, wel met een ander stel bankjes ook dus dat is het sowieso niet

ik kan ook niet op 'page 1 en 2 kijken' omdat mn pc niet boot. en nee er wordt niet gerefereerd naar de handleiding :p
 
Ai, dit soort problemen zijn altijd erg lastig te troubleshooten.

Als je BIOS clearen al geprobeerd hebt met de jumper of t knopje, kan je het ook nog eens herhalen met de batterij. Stroom van je PC afhalen (kabel) dan op de powerknop drukken zodat alle laatste beetjes opgebruikt worden, daarna de batterij op je moederbord er ff uithalen, 5 minuten wachten, dan weer terugsteken, stroom er weer op (niet vergeten, lol) en dan nog eens booten.

Werkt dat niet, dan is het handig om een lijstje te maken van alle dingen die het kunnen zijn en dingen uit gaan sluiten. Setup page 1, Setup page 2 slaat volgens mij erop dat hij de POST niet af kan maken.
Volgens mij is dit dus de lijst:

- RAM
- PSU
- MOBO
- CPU

Ik denk dat je je RAM wel hebt uitgesloten.
Ik ben bang dat het nog steeds wel de PSU kan zijn, ondanks de andere error code. Als er maar 1 draad geen lekker contact maakt, dan werkt het soms al niet, terwijl het natuurlijk een andere situatie is dan alle 8 de draden los.
Heb je de CPU al eens losgehaald en opnieuw ingestoken? Dat kan het ook heel best zijn.

Als je er echt niet uitkomt is het het beste om je P mee te nemen naar een vriend en dan één voor één jouw onderdelen uitproberen in zijn PC, dan weet je wat er allemaal wel en niet werkt.

Succes!
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Heb zoals Xtrafresh zei al eerder de mobo batterij eruit gehaald 30 min maar dat hielp niet.

RAM is uitgesloten
CPU is inmiddels ook uitgesloten. Heb een E6600 gebruikt van een vriend en ik kreeg alsnog de E1 code ( had wel eerst de CMOS weer gecleared ). Natuurlijk heb ik ook mn oude eerst gereseat.

Het enige wat nog over blijft is de PSU en de mobo. Mobo is aardig jong dus ik denk dat het de PSU is in verband met het duwen op de 12V kabel dat hielp.

Maar, de 2e PC die ik op het moment tot mijn beschikking heb heeft een 560W PSU maar die heeft geen 8 pin 12V connector maar alleen een 4 pin connector. Kan ik het daar ook mee proberen? Gezien zijn mobo ook een 8 pin connector heeft maar er maar een 4 pin in zit zou je denken dat dat moet kunnen :p
 
Okay, nu is er nog een probleem. Die andere voeding zit vast en niet alles in compatibel met elkaar. De vraag: is het mogelijk om 2 verschillende voedingen op 1 PC te hebben zonder kortsluiting? Mn videokaart en HDDs zouden dan van mn oude voeding lopen en mn mobo/cpu van de andere. Mogelijk?
 
heb het voor elkaar gekregen om mn VGA en mobo aan de stroom te krijgen mbv de 4 pins 12V maar ik kreeg dezelfde error. maar het sluit een kapotte psu niet uit. denk dat ik maar 30 eu moet betalen voor de 'onderzoekskosten' voor het onderzoek dat ik zelf al heb gedaan :p

tenzij er natuurlijk iemand in de buurt van groningen is die me ff een 8 pin psu wil lenen :p
 
Yay het leeft! Bedankt voor de hulp iedereen. Het is mn moederbord die kapoet is. Heb nog een oud moederbord gevonden waar ie t wel op deed ( 8 pins ) dus die nieuwe maar ff RMA'en als 't kan :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
JeanPaul Nieuwe boot schijf, OS kopieren / klonen? Hardware & Software 2
LRAB Pc boot tot Windows 7 logo en crashed. Problemen & Oplossingen 24
Skydrone BOOT Probleem Problemen & Oplossingen 5
G Oude PC Boot weer! Problemen & Oplossingen 2
G Nieuwe PC boot niet Problemen & Oplossingen 31
R Pc boot niet meer Problemen & Oplossingen 0
R Computer boot, maar geen display Problemen & Oplossingen 10
Caveman 6990 boot niet meer!! Problemen & Oplossingen 6
R ASUS REX IV start niet op: AE error, legacy boot event Problemen & Oplossingen 8
M Rampage 3 extreme i7 920 boot probleem. Problemen & Oplossingen 5
Mannozels boot order reset om de zoveel tijd.? Problemen & Oplossingen 0
B Striker Extreme boot niet meer Problemen & Oplossingen 0
K Langzame boot door bios Problemen & Oplossingen 6
vincent Asus Rampage extreme 3 boot probleem Problemen & Oplossingen 5
Celly Extreem trage boot na upgrade Problemen & Oplossingen 4
soppy PC boot niet Problemen & Oplossingen 1
dopestuff boot probleem Hardware & Software 3
animal baars EVGA 780i SLI A2 boot niet.. Hardware & Software 18
jerome2710 vista boot niet, W7 wel... Problemen & Oplossingen 0
Homienator Computer boot niet met G19!? Problemen & Oplossingen 8
Mobomonster Geen boot/display en code FF Problemen & Oplossingen 7
M geen dual boot menu Problemen & Oplossingen 7
A boot fail bij vga bios Hardware & Software 10
RRPhantom QX6850 & Asus Rampage Extreme wel POST, geen Vista boot Overclocking 9
V dual boot Hardware & Software 13
R Windows 7, opeens taal veranderd en in veilige modus? Problemen & Oplossingen 5
foxbuster Pomp niet op 100 uitsturing te krijgen Waterkoeling 8
M Gpu werkt niet mee Problemen & Oplossingen 3
john fan update of niet ? Handleidingen en Installatie Tips 15
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
Bokeh 3de radiator of niet? Waterkoeling 7
D GPU blok compatibel of niet Waterkoeling 2
B Krijg pc niet opgestart. Problemen & Oplossingen 3
K pomp werkt niet Waterkoeling 5
D Flowmeter werkt niet Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
J fitting niet los krijg Problemen & Oplossingen 5
J GPU niet gedetecteerd na installatie waterblock Problemen & Oplossingen 3
Quint0sz Barrow Hard tube 14/10mm, niet vast genoeg in fitting? Handleidingen en Installatie Tips 2
C Aqua Computer Ultitube D5 Pro 100 RGBpx ring werkt niet Handleidingen en Installatie Tips 1
X nzxt usb hub werkt niet na behoren Hardware & Software 1
J Gpu waterblock niet helemaal vol Waterkoeling 4
T loop lang niet gebruikt - gevaar op bacterie of zo? Waterkoeling 1
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
anub1s18 er drijft iets in mijn reservoir en ik kan het niet echt identificeren als should not care of slecht Waterkoeling 2
T 6 pins kabel past niet Cases en Modding 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
foxbuster Pomp niet 100% vermogen / maximaal in override Waterkoeling 3
M Swiftech MCP35X Pump start niet gelijk Waterkoeling 2
D Waarom kan ik niet meer dan 1 meter bestellen? HighFlow Webshop 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan