• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Papst fans op radiator, sterk genoeg of vervangen voor sterkere fans?

MisterIggy

Speelt met water ;-)
In mijn Mozart worden de RADs momenteel beblazen door een push-pull configuratie met EBM-PAPST fans (Push) en Recom fans (Pull). De RADs zijn 2 ThermoChill 240 en 1 van zijn 120 broertjes.

Nu vind ik dat de temperatuur in mijn 2 loops best wel oploopt. Na een poosje draaien en gamen loopt de watertemperatuur richting de 40 graden. Schiet ik er iets mee op om de Fans te vervangen? Volgens mij hebben de RADs op zich voldoende capaciteit, toch? Hieronder staan een paar fotootjes van de huidige situatie.

Mijn loops zijn als volgt:
Loop 1 : RES - Pomp - 240 RAD - CPU - HD bracket - RES
Loop 2 : RES - Pomp - 240 RAD - 4870X2 - 4870X2 - 120 RAD - MoBo (Mosfets + Northbridge) - RES

Moet ik hier iets mee? In principe ben ik best tevreden met de huidige setup, draait stabiel (Q9650 op 4,1 Ghz en VID 1,225) en temps op de CPU max rond de 60 en op de GPU's rond de 75). Zo ja, welke fans geven dan een beter resultaat op deze RADs??

Alvast bedankt voor jullie input.

Ignasz
 

Bijlagen

  • PICT0001.jpg
    PICT0001.jpg
    74,4 KB · Weergaven: 47
  • PICT0002.jpg
    PICT0002.jpg
    86,8 KB · Weergaven: 52
Je hebt opzich mooie temperaturen waar je geen zorgen over hoeft te maken.

Wil je toch lager gaan, dan zullen andere fans wel helpen.

PAPST fans zijn stil, maar ze geven niet heel erg veel airflow.

Als je bijvoorbeeld Noctua of Scythe fans pakt die minimaal 1300RPM draaien, denk ik dat je al wat graden lager zit.
 
ligt eraan van welke loop de temp naar de 40 graden gaat, al is het je gpu loop vind ik het niet zo raar, al is het je cpu loop vind ik het wel raar

verder wat voor pompen gebruik jij, en kun je ook de specs van je fans geven?? (rpm vooral)
 
@Dopestuff : Het is inderdaad de loop van de GPU's die het warmst wordt, ik ben wel gerustgesteld nu jullie zeggen dat het vrij normale temps zijn. Mijn GPU's zijn niet overgeklokt (nog niet ;-))

Enne, wat zijn de specs van mijn fans........ zou het zo niet weten, moet ik eerst wat losschroeven. Toch bedankt voor je input!
 
Ik vind het nog redelijke temps... voor wat hij allemaal koelt :p

als je budget niet zo hoog reikt kan je ook yate loons nemen... ipv nocuta's
 
Optie

HoogStromenden....

Nog eens wat extra naleeswerk gedaan en een nieuw ideetje:

De Recom (blue led, 12 cm) fans aan de buitenkant van de kast (pull) vervangen door TFC Triebwerk jongens en 2 reservoir tops op de DDC pompjes vervangen door een Dual Bay XSPC DDC 5.25 Dual Bay Reservoir DDCDUALBAYRES van XSPC.

1. Ga ik met deze fans een grotere airflow krijgen?
2. Helpt het als ik TFC Noise Absorbers tussen de fans en de RAD en tussen de RAD en de kast plak?
3. Klopt mijn theorie dat ik door een grotere, door 2 loops gedeelde, RES te gebruiken een constantere en iets lagere vloeistoftemp ga zien?
4. Is het verschil tussen de XSPC Dual Bay Reservoir en de XSPC Dual Bay Reservoir TWO dat de eerste één gezamelijk reservoir vormt voor 2 loops en de tweede twee gescheiden loops voedt?

Alvast bedankt voor de info. Ik voel weer wat bouwuurtjes aankomen rond de kerst :eusa_angel::eusa_angel:

Ignasz
 
Die pompen zou ik zo laten, die zijn prima, ik weet niet of je er aftermarket tops op hebt zitten. Zo niet zou ik daar mee beginnen, dit scheelt aanmerkelijk in opvoerhoogte en flow.

Dan de fans: Investeer in Scythe Gentle Typhoon fans, deze hebben veel statische druk, veel airflow en maken weinig geluid. Superfans.

Overigens, 2x 4870x2 op een enkele 120 rad is wel heel erg weinig koeling.

Ik zou nog eerder de cpu op deze enkele rad zetten.
 
bwa de cpu op die 240 is goed, maar 2 x2's + mobo op die 240 en die 120 is 'n beetje te weinig, althans dat het perfect mogelijk is hoor, maar die x2's stoten gewoon enorm veel warmte uit, 2 enkele 4870's in cf + mobo en ram stoken een pa120.3 al goed vol met warmte, en geeft watertemps van 30-32°C ingame

de papst fans kan niet zo veel kwaad, dat is gelijk aan een yate loon, maar gentle typhoons zijn naar het schijnt een enorme verbetering ;) en aftermarket tops op je pompen !
 
Beslist ;-)

OK, de knoop vorige week doorgehakt en bestelling geplaatst. Ik heb 5 Triebwerk fans bestelt om de Recom's aan de achterkant te vervangen. Verder heb ik de 2 XSPC reservoir-tops vervangen door de Dual bay reservoir van XSPC, waar de pompen direct onder hangen (dus gelijk nieuwe top).

Op dit moment ben ik aan het bouwen, gaten in kast gedremeld om de 2 240 RESsen naar buiten te brengen, wat extra ruimte nodig om mooiere loops te maken. Vandaag nog een dagje werken, vanavond beginnen de boel weer in te bouwen. Daarna zal ik ook wat nieuwe foto's plaatsen.

Bedankt voor jullie input!

Ignasz
 
Lol, niet goed gelezen, er zat ook nog een 240 rad in de loop. Het leek me al sterk dat je dat allemaal met 1x120 koelde.

Evengoed, antwoord op je vragen:

1)Ja, maar zou toch voor de Gentle Typhoons gaan, die Triebwerk zijn onbetaalbaar.
2)Vooral tussen fan en kast ivm contactgeluid. (resonantie)
3)Nee. Als je de XSPC reservoir tops hebt, houden! Die geven een zeer goede flow.
4)Geen idee, ken ze niet.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M monteren RPM aansluiting Papst 612 FL Problemen & Oplossingen 2
Freddy Phanteks D30 120mm én D30 140mm fans nu verkrijgbaar bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bl4ckj4ck666 arctic p14 pwm pst fans Cases en Modding 7
L aRGB case fans aansluiten zonder RGB of aRGB header op mobo Cases en Modding 8
Hightower Lian Li UNI SL120 en SL140 V2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Jason Scythe Kaze Flex PWM Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason NZXT Aer RGB 2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Aqua Computer fittingen,fans,radiator etc... Handleidingen en Installatie Tips 5
Jason Nieuwste Lian Li Fans op voorraad: UNI AL120 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Hightower Lian li sl uni fans synchroniseren probleem Overige Koeling 15
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1
Jason Nog voorradig: Lian Li UNI SL140 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P 11 fans , kabelsplitters en corsair Commander Pro Overige Koeling 2
Jason Lian Li ST120 RGB PWM Fans, Triple Pack incl. Controller - 120mm, Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
Jason Kraken X53/ X63/ X73 AIO Liquid Cooler With Aer RGB Fans (240mm/ 280mm/ 360mm) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
mixedup corsair 120ll fans Problemen & Oplossingen 9
Jason NZXT Aer RGB 2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Hightower Lian li uni fans 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
HighFlow Lian Li komt met SL120 fans die met elkaar verbonden kunnen worden HighFlow Product Suggesties en Nieuws 34
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Freddy EK-Furious Meltemi 120mm x 38mm PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
HighFlow Nieuwe EK-Vardar X3M 120ER Fans en Damper Pack HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
G [TKA-FANS] Scythe Gentle Typhoon AP-15(1850rpm) Verkocht 3
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Hightower Corsair ql fans 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
Freddy Nieuwe NZXT HUE2 producten, AER RGB 2 fans, Ambient Light, Cable Comb, Underglow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Freddy Noctua 5v (USB) Fans / ventilatoren HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower corsair ll fans rgb 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Hightower Corsair ll12o rgb fans Overige Koeling 12
M In Win 805I advies gevraagd voor plaatsen fans. Waterkoeling 33
B Thermalright square fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Z 4-pin PWM Fan Hub voor 10 fans? Advies Waterkoeling Setup 1
A fans pwm noctua op moederbord aansluiten Waterkoeling 5
S 3 en 4 pin fans aansluiten op een 4 pin pwm header. Hardware & Software 7
Hightower Alpenfoehn wingboost 2 fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Hightower Thermaltake Riing RGB fans New Premium compatible with old version? Overige Koeling 4
M control 18 fans Overige Koeling 4
T Goede 140mm LED fans voor Radiator Advies Waterkoeling Setup 0
S Fans Aansluiten Overige Koeling 2
Bas9466 2 x 3 pin fans op 1 x pwm aansluiting op moederbord asus rog hero viii Problemen & Oplossingen 6
Zwelgje Iemand ervaring met NorthQ 120MM 3711WL Silent Tornado Fans of iets anders? Overige Koeling 2
F Fans voor waterkoeling Waterkoeling 1
iSP Alpenföhn WingBoost2 120mm fans suggestie HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
MisterIce Hulp gezocht bij setup fans Overige Koeling 6
C Diverse H20 & Noctua fans te koop Verkocht 3
Freddy 120mm fans (DeepCool) vanaf 2,95 euro. OP = OP HighFlow Computer Cooling Shop 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan