• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Paar vragen over Watercooling ( first timer)

fjiReBaLL

New member
Hallo allemaal,

Ik heb een paar newb vragen:)

1): Ik las op xtremesystems een newbie guide van maxxracer en daar stond dat je de PA120.x moet schoonspoelen voor het gebruik( eerste), maar mijn hele loop is al geassembleerd en wil het liever niet los maken, is dat nou nodig, wordt de performance beinvloed mocht er resten in de radiator zitten? Ik heb al meer mensen rond gevraagd allemaal zeggen dat het niet nodig is en dat mochten er nog restjes in zitten de performance niet wordt beinvloed , maar ik wou uw mening hierover weten.

2): Ik ben best bereid de duurdere Feser One (kant en klaar ) te kopen , maar hoe lang gaat zoiets mee?

3): Ik heb dus nu de radiator alsvolgt gemonteerd: met een 1/2 inch self-tapper: grill/case/Rad/fan , is grill/case/fan/rad niet beter @ tops?
En moet de fans dan push of pull met 1 van de hierboven beschreven setups.

4): Ik heb nooit een loop gevuld. mijn loop is dus alsvolgt: http://s234.photobucket.com/albums/ee40/fjire/?action=view&current=a773.jpg, de rad staat op de hoogste punt, nu hoorde ik dat het beste was om de resevoir als hoogste punt moet zijn om een loop te vullen, moet ik de kast kantelen bij het vullen? De grote vraag is hoe vul je zoiets, moet ik de pomp uitlaten( heb een D5 vario, neem aan de laagste stand?), of moe ik gelijktijdig vullen en de pomp draaien? Want ik hoorde dat als de pomp droogdraait de pomp kan beschadigen. Dus wanneer moet ik de pomp aandoen? En als de loop vol is, hoe ver moet de resevoir vol zijn? En moet ik de dop nog ff open laten om luchtbellen te laten ontsnappen/ de kast beetje op en neer kantelen/draaien om "trapped air" uit de rad te krijgen?
 
1) Het is inderdaad niet noodzakelijk. De restjes kunnen wel achter blijven zitten in de blokken. Daarom is het spoelen wel aan te raden. Maar tis niet noodzakelijk.

2) Het is aan te raden om het na een jaar te verversen. Maar je vult het water om de zoveel weken/maanden (afhankelijk van de grootte van jouw reservoir) bij, zodat je het op die manier al een beetje ververst. Dus wel wat langer dan een jaar :)

3) grill/case/Rad/fan is goed. Laat de fan zuigen. Dus de lucht door de radiator "zuigen".

4) Reservoir boven de pomp, dan is het goed.
Reservoir mag helemaal vol tot +/- een centimeter onder de bovenkant.
Water in doen tot reservoir bijna vol is.
Pomp aanzetten.
Water in reservoir bijna op, gauw pomp weer uit (stroom eraf).
Water in doen tot reservoir bijna vol is.
Pomp aanzetten.
Water in reservoir bijna op, gauw pomp weer uit (stroom eraf).
Dit herhalen tot de hele loop gevuld is.

Dop open laten voor lucht eruit is goed.
Kast/pomp schudden om luchtbelletjes eruit te krijgen is soms noodzakelijk.
 
1) Het is inderdaad niet noodzakelijk. De restjes kunnen wel achter blijven zitten in de blokken. Daarom is het spoelen wel aan te raden. Maar tis niet noodzakelijk.

2) Het is aan te raden om het na een jaar te verversen. Maar je vult het water om de zoveel weken/maanden (afhankelijk van de grootte van jouw reservoir) bij, zodat je het op die manier al een beetje ververst. Dus wel wat langer dan een jaar :)

3) grill/case/Rad/fan is goed. Laat de fan zuigen. Dus de lucht door de radiator "zuigen".

4) Reservoir boven de pomp, dan is het goed.
Reservoir mag helemaal vol tot +/- een centimeter onder de bovenkant.
Water in doen tot reservoir bijna vol is.
Pomp aanzetten.
Water in reservoir bijna op, gauw pomp weer uit (stroom eraf).
Water in doen tot reservoir bijna vol is.
Pomp aanzetten.
Water in reservoir bijna op, gauw pomp weer uit (stroom eraf).
Dit herhalen tot de hele loop gevuld is.

Dop open laten voor lucht eruit is goed.
Kast/pomp schudden om luchtbelletjes eruit te krijgen is soms noodzakelijk.


Hoi freddy bedankt voor je opmerking,

Over 2). Mja ik heb ff een korte research gedaan op XS( xtremesystems), daar stond dat UV dyes , af te raden is omdat het op een gegeven moment in de rad een soort van build-up krijgt van de UV resten. Hoe zit dat met de Feser One UV? Op XS raden veel mensen me aan om gewoon gedestilleerd water te halen + G11 ( anti-vries , die je ook voor de auto gebruikt), en PT_nuke ( anti alg) spul doet en dat als beste ( goedkoopste) performance geeft. Maar zoals je zei dat je constant ( maandelijks/weekelijks) het water moet bijvullen, en dus kant en klaar flessen hiervoor makkelijker is en dus niet steeds hoef te mengen voor kleine hoeveelheden.
Ik zou graag uw kommentaar hierover willen weten.


over 3). Dus jij vind dat zuigen beter is , maar dan krijg je toch veel stof binnen, of valt dat best mee?
Maar als ik deze setup doe dus 3x intake als het ware @ tops. Dan moet ik de rear als exhaust doen. Maar ik heb aan de voorkant kan ik nog 2x fans plaatsen. Wat moeten die zijn ( exhaust/intake)? Als 2 x intake, heb ik een positive pressure. Maar outtake lijk me niet echt logisch @ de front.

Punt 1/4 is mij nu geheel duidelijk.

Bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
Je krijgt UV resten als je de toevoeging mengt met verkeerd spul.
Bij Feser toevoegingen bijvoorbeeld, staat er duidelijk bij dat je het moet mengen met puur gedistilleerd water.
Het liefst met Feser Ultra Pure Water (tot 3 keer toe gedistilleerd), dan krijg je echt niet de foto's met drap wat sommige mensen op XS posten.
Die mensen hebben het waarschijnlijk met ander spul gemengd.

Kant-en-klaar is het makkelijkst, zoals ik al zei in een andere topic.
Maar daar betaal je ook voor.

Ik vind dat je op koelvloeistof niet moet letten op de centjes, aangezien dit een behoorlijk belangrijk onderdeel is van jouw waterkoeling setup.
Je hebt er grote voordeel van op langer termijn, dan vallen die extra euro's reuze mee als je kijkt op langer termijn.


Als je een ventilator direct op de radiator monteert, is zuigen beter.
Heb daar net een topic over gemaakt:
http://www.highflow.nl/forum/showthread.php?t=321

Maar gezien jouw kast, is de radiator aan de bovenkant van jouw kast gemonteerd en komen de fans onder de radiator toch?
Dan is zuigen wel lastig, want dan zou je lucht van buiten naar binnen de kast trekken. En dan komt de airflow binnen de kast in de knoei.
Wat je zou kunnen doen is de radiator losmaken, dan de fans in de kast monteren en onder de fans de radiator monteren.
Dan kan je het wel laten zuigen, en trekt die de lucht UIT de kast :)

Qua airflow is altijd het beste om lucht aan de voorkant binnen te trekken.
En achter en boven de lucht eruit.
Zie plaatje:
167si0y.jpg


--- edit ---

Als je geen zin hebt om de radiator los te halen, kan je de fans gewoon beter laten blazen.

Of nog beter, als je de ruimte ervoor hebt, een shroud tussen de radiator en fan plaatsen.
Dan kan je het ook laten blazen en heb je niet het verlies van het dode punt.
 
Laatst bewerkt:
--- edit ---

Als je geen zin hebt om de radiator los te halen, kan je de fans gewoon beter laten blazen.

Of nog beter, als je de ruimte ervoor hebt, een shroud tussen de radiator en fan plaatsen.
Dan kan je het ook laten blazen en heb je niet het verlies van het dode punt.

Hoi freddy nogmaals bedankt.
De rad is nu alsvolgt gemonteerd: case/grill/rad ( fans moeten nog erbij).
Geen punt als ik de rad los moet halen. Maar u raadt mij aan te doen:
Case/grill/fan/rad en dan blazen, dus lucht naar binnen zuigen? Hoe zit dat nou met de shroud, hoe wordt dan alles geplaatst en moet dan push of pull? Zou u dat kunnen zetten alsvolgt: / / / / Hier nogmaals: http://s234.photobucket.com/albums/ee40/fjire/?action=view&current=a771.jpg , zoals je ziet @ linksboven zit een plaat waar vroeger een HDD rack erop zat, ik weet niet of er genoeg ruimte is voor een Shroud + nog fan. En als ik de shroud gebruik hoe schroef ik het in dan? IK heb nu dus case/grill/rad ( hiermee gebruikte ik 1/2'' self-tappers die ik meekreeg van PA), en voor de fans gebruik ik wederom 1/2'' self-tappers( 1.3cm)
Ik heb echter ook 3.9cm self-tappers meegekregen, deze leek me logisch te gebruiken indien ik case/grill/fan/rad wilt gebruiken, en dus die extra 2.5cm( de fans) de langere self tappers moet gebruiken, hoe zit dat nou met de shroud welke schroeven heb ik dan nodig met de aanbevolen setup.
Nogmaals bedankt

* edit en nog een terug over de Feser One UV, daar zit dus ook UV dye, dus daar zal geen klonteringen achterblijven inde RAD na lang gebruik? Of kan ik beter de Feser VS.c gebruiken aangezien die echt puur is, maar daar heb ik waarschijnlijk 3 van nodig aangezien dat maar 0.5 liter is.
Ik hoorde ook van mensen zeggen dat ik geen anti-corrosie nodig heb, het is wel lastig nu dat ik overal verschillende dingen hoor: ze meende dat als ik alleen koper ( of allu) en niet mix geen anti-corrosie nodig heb en alleen anti-alg.
Mijn setup is dus alsvolgt: PA120.3 ( brass neem ik aan?)/ D-tek V2( koper)/ XSPC resevoir( de threats zijn van brass d8 ik)/ D5laing vario ( brass?) , als u zo mijn loop zie : heb ik anti-roest nodig?

Nogmaals bedankt freddy
 
Laatst bewerkt:
Case/grill/fan/rad = zuigen, lucht UIT de kast.

Case/grill/rad/fan = blazen, lucht UIT de kast.

Dus beide setups, lucht UIT de kast.

Shroud:
Case/grill/rad/shroud/fan = blazen, lucht UIT de kast
Je krijgt bij de shrouds schroeven meegeleverd (extra lange, gaat door de fan, shroud en hecht zich aan de rad.

VSC is beter.
3 flessen is aan te raden (2 is genoeg, derde voor reserve, bijvullen)

Ik ben geen "corrosie kenner", kan dus niet bevestigen of je het niet nodig hebt.
Maar weet wel dat het geen kwaad kan als je het wel gebruikt en dat je beter voorbereid kan zijn, dan dat je achteraf achter komt dat de blokken en andere onderdelen toch zijn aangetast.
 
Case/grill/fan/rad = zuigen, lucht UIT de kast.

Case/grill/rad/fan = blazen, lucht UIT de kast.

Dus beide setups, lucht UIT de kast.

Shroud:
Case/grill/rad/shroud/fan = blazen, lucht UIT de kast
Je krijgt bij de shrouds schroeven meegeleverd (extra lange, gaat door de fan, shroud en hecht zich aan de rad.

VSC is beter.
3 flessen is aan te raden (2 is genoeg, derde voor reserve, bijvullen)

Ik ben geen "corrosie kenner", kan dus niet bevestigen of je het niet nodig hebt.
Maar weet wel dat het geen kwaad kan als je het wel gebruikt en dat je beter voorbereid kan zijn, dan dat je achteraf achter komt dat de blokken en andere onderdelen toch zijn aangetast.

Inderdaad het zekere van het onzekere nemen betreft corrosie. Ik denk dat ik toch voor die kant en klare feser ga dan, maar dan VSc, alleen ben ik aardig blut geworden lol van die case en W/c, ik zou een paar dagen moeten wachten voor wat inkomsten. Ik laat je wel weten.

En betreft:
Case/grill/fan/rad = zuigen, lucht UIT de kast.

Case/grill/rad/fan = blazen, lucht UIT de kast.

Dus beide setups, lucht UIT de kast.
Welke van de 2 is beter volgens jou of maakt het ook niets uit.

Alvast bedankt!
 
Beter:
Case/grill/fan/rad = zuigen, lucht UIT de kast.

Zie:
http://www.highflow.nl/forum/showthread.php?t=321

:)

zal ff naar kijken man, freddy bedankt voor al je hulp en overtuigingkracht;)

Maar zou jij mij een shroud aanraden? als ik de shroud neem , dan moet ik dus alsvolgt opstellen: case/grill/rad/shroud/fan en dan Blazen naar buiten, toch?

Ik laat je wel weten de komende dagen voor die Feser coolants.
 
Geen probleem :)

Shroud is aan te raden en wat je zegt klopt.

Hoi freddy na eens jou topics gelezen te hebben ben ik wel een stuk wijzer geworden qua mogelijkheden hoe je de fan /rad kunt mounten:

Ik zie dat je ook push/pull kan doen , ik heb wel genoeg fans ervoor ( ik heb namelijk YL/ Scythe S-flex F/ Zalman FM3 / Nexus fans, + fan controller: Scythe kaze master/zalman 2x. welke fans raadt je me aan hiervoor.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat deze 3 setups de beste koelprestatie levert welke van deze 3 is volgens jou het beste( met achterhoofd koel/geluid prestatie).

1) Push/pull ( welluswaar minder geluid productie omdat je alles op laagste stand kan zetten, maar uit mijjn eigen ervaring maakt dit juist meer geluid door een turbulentie achtig geluid. Ik heb dus een thermalrught 120 extreme gebruikt met push pull was mijn temps 2-3c lager @ load maar doordat de lucht toevoer juist beter gaat maakt dat juist meer geluid omdat de lucht door de fins gaan. Ik weet dus dit echter niet met de PA.

2). Shroud , dus grill/case/rad/shroud/fan(blazen)

3) grill/case/fans ( zuigen) / rad.

Of zijn de verschil tussen deze 3 zo "restrictive" dat het niet merkbaar zou zijjn , aangezien ik maar 1 loop heb dus betreft een CPU loop ( Q6600 of E8400)

4). Ow een heel ander vraagje , ik heb dus een D5 vario, op welke stand moet ik zetten tijdens vullen ( laagste neem ik aan?), en welke stand als ik voor normaal gebruik? Gezien het feit dat ik maar 1 loop gebruikt en dus alleen cpu koelt ( Q6600/E8400, beide wel maxed out ofc:D )

*edit

5) En niet de minste vraag is de Loop uberhaupt wel,goed inelkaar gezet ( kloppen de In/out) : http://s234.photobucket.com/albums/ee40/fjire/?action=view&current=a773.jpg, welliswaar inelkaar gezet door Aqua PCS UK, en ik dus eigenlijk blindelings geloof dat het wel goed gedaan is, zou graag een bevesitging van jou willen hebben ook:)

6) De Pomp die op die HDD rack geplakt is, gaat dat niet vibreren, zoja wat kan ik eraan doen?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de fans pakken die het grootste aantal toeren hebben, aangezien je die toch op een fancontroller gaat aansluiten.

Ik zou voor setup 2 gaan.

Neem de laagste stand, als de temps te hoog zijn. Doe je een standje hoger :)
 
Ik zou de fans pakken die het grootste aantal toeren hebben, aangezien je die toch op een fancontroller gaat aansluiten.

Ik zou voor setup 2 gaan.

Neem de laagste stand, als de temps te hoog zijn. Doe je een standje hoger :)

prima freddy :icon_super:

En zou je ook vraag 5/6 kunne beantwoorden

En ik vraag me af he, Ik heb dus die Scythe Kaze master met 4 channels, met max 1A per channel, de Scythe Sflex zijn 0.2A per fan dus 3x = 0.6A, mocht ik op 1 channel aansluiten, hoe krijg ik dit voorlekaar? ik heb alleen ergens een Y splitter voor 3-pins gezien maar geen 3 in 1.
 
5) Klopt

6) Rubberen matje onderleggen

Splitten naar 2 fans is mogelijk met een Y-kabel.
Naar 3 fans hebben we geen kabel in de shop, want risico is er dat je de fancontroller over belast.
4x2 = 8 fans, moet voldoende zijn toch? :)

Anders kan je zelf ook gaan knutselen, zie hier:
http://www.highflow.nl/forum/showthread.php?t=229

verkopen jullie rubbermatjes? maar dat ding is al geplakt van de D5, ik neem aan als ik los maakt dat het niet meer plakt. Dus moet ik een rubbertje plakken boven op de HDD cache ( met lijm?) en dan hoe plak ik weer de pomp aan dat rubbertje, nogmaals bedankt
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S Beginner Watercooling! Hulp nodig op paar vragen Advies Waterkoeling Setup 37
N Noob into modding paar vraagjes Cases en Modding 1
M Paar vraagjes m.b.t. res + pomp (DCP 4.0) Waterkoeling 0
canonchiel [IN-ACTIVE] 13MM (1/2) Koolance Schroeffitting Paar - G1/4 (7 stuks) Verkocht 0
E paar vraagjes voor mijn eerste set Advies Waterkoeling Setup 14
D Paar vraagjes slangdikte 3/8":1/2" of 3/8":5/8" , Koolance cov-rp450 Waterkoeling 5
dopestuff paar spulletjes HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
blingbling Paar kleine vraagjes. Waterkoeling 25
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
P Vragen over Thermaltake Pacific PR22-D5 Plus Handleidingen en Installatie Tips 3
M Vragen , tips and tricks Lian Li PC-O11 Dynamic XL Advies Waterkoeling Setup 2
Bokeh Hardtube volgorde vragen Waterkoeling 2
J Vragen over Phanteks RGB produkten icm MSI Mortar max moederbord Cases en Modding 3
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
A Vragen omtrent rigid tubing, merkcompatibiliteit van fittings/tubes, en puur water. Advies Waterkoeling Setup 3
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
I Vragen, vragen en nog eens vragen! Waterkoeling 15
F vragen over hardware en scherm keuze itx build Hardware & Software 0
F Enkele vragen ivm waterkoeling Waterkoeling 3
S Vragen voor "nieuwe" setup. Waterkoeling 4
R 1e WC builld. Advies en vragen Advies Waterkoeling Setup 5
D Vragen van een beginner Cases en Modding 3
sireentje allerlei vragen ivm mijn komende casemod Cases en Modding 18
Sw333t SLI Noob vragen NVIDIA 31
F Peltier TEC vragen! Overige Koeling 28
R Nieuwe PC Build vragen Hardware & Software 32
Joren [Overclock] Kleine Vragen Topic Overclocking 4
G aantal vragen Waterkoeling 3
I Vragen over waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
R Waterkoeling vragen. Waterkoeling 3
Thieutje Fillports vragen Waterkoeling 2
A Aanschaf cpu set - compleet? en nog wat vragen.... Advies Waterkoeling Setup 2
Thieutje Enkele algemene beginners vragen betreffende merk verschillen Advies Waterkoeling Setup 26
S advies eerste WC setup + enkele vragen Advies Waterkoeling Setup 1
D Hoe kan ik het best triple CF verbinden en andere vragen. Advies Waterkoeling Setup 11
H Beginners vragen omtrent waterkoeling setup... Advies Waterkoeling Setup 9
P Waterkoel setupje + vragen Advies Waterkoeling Setup 4
C [WaterCooling] Vragen & Advies (al besteld) Advies Waterkoeling Setup 15
cool daddy Diverse vragen.... NVIDIA 6
S Waterkoeling overgenomen, aantal vragen Waterkoeling 4
cool daddy Diverse vragen over PC samenstellen Hardware & Software 6
I Meerdere vragen betreft water koeling en fan control Advies Waterkoeling Setup 10
mailbomber 2 verschillende vragen mbt radiatoren en coolblokken Waterkoeling 13
Viepert Vragen over de Bitspower X-station Overige Koeling 16
I Vragen over EK Bay Reservoir Waterkoeling 7
S Tj07 window vragen Cases en Modding 8
P Vragen over de Aqua-Computer Aquaero 4.00 Cases en Modding 17
B Koolance PMP-400 pomp vragen / ervaringen Waterkoeling 12
J 2 vragen over meest geschikte waterblock Waterkoeling 18

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan