• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Overstap op waterkoeling

Sanders

Kapitein
Goedendag beste mensen,

dit is mijn eerste post op dit forum, maar zit wel veel op andere fora,
dus ik ben me bewust hoe irritant het soms kan zijn als steeds maar dezelfde n00b vragen voorbij komen.
Excuses als dit het geval is :cry:

Relevante specs:
CPU socket 775
Mobo: Asus Maximus II Formula
Toekomstige kast: Antec 1200

Ik wil binnen nu en een maand of 2/3 overstappen (tijd genoeg dus, geen haast :p ) op waterkoeling voor voornamelijk mijn CPU.
Eventueel wil ik het RAM nog meenemen, dat ligt een beetje aan de mogelijkheden en de meerprijs.

Ik ben niet geinteresseerd in GPU koeling, omdat ik tevreden ben over de temperatuur van deze, en het setje me dan te duur word.
Ook NB koeling lijkt me lastig, omdat de passieve koeler over mijn hele moederbord geintegreerd is.
Mocht mij sterk aangeraden een van deze toch te overwegen, zal ik er zeker over nadenken.

De kast waar ik dit in wil plaatsen gaat een Antec 1200 worden, omdat ik zeer tevreden ben over mijn huidige Antec 902, maar nu ruimte gebrek heb.
De 1200 lijkt me voldoende groot voor een LC set?

Ik zou graag een 2x120 mm (120x240 dus) radiator aan de buitenkant van mijn case vastmaken aan de kast.
Dit omdat dit dan een mooi ruime binnenkant oplevert :)
Ik had een Black Ice op het oog, maar zit alweer vast bij welk type precies :help
Als reservoir leek het me handig om een 3,5" drive reservoir te gebruiken.

Als CPU block kijk ik naar een EK supreme Gold Edition
Omdat ik deze zeer gelikt uit vind zien, maar dat zie je ook wel terug in de prijs zeg :cry:

Voor de pomp ben ik compleet gedachtenloos, ik zou niet weten welke specs ik nodig heb en welke top eventueel erbij moet?

Vanaf de webshop leek 1/4 mij een goede slangendikte, maar hier op het forum heb ik weer gelezen dat 3/8 genoeg is voor een CPU-loop?

Ook bij het uitzoeken van de juiste fittingen tast ik in het duister, mede omdat k de slangdikte nog niet weet.
En omdat verschillende onderdelen zoals rad en pomp andere maten hanteren, zijn deze fittingen dan wisselbaar?

Als laatste neem ik blauwe slangen erbij, mijn gehele kast is blauw verlicht en dat wou ik graag terug zien in het LC setje.
Echter is het mij ten oren gekomen dat een kleurstof in het water slecht kan zijn, dus lijkt dit mij een goede oplossing.

Ik heb nog lang niet alles op het forum doorgelezen, daar ben ik druk mee bezig.
Mooie linkjes zijn altijd handig

Alvast bedankt voor de moeite!
Groeten Sander
 
Laatst bewerkt:
De NB kan ook wel heet worden als je gaat overclocken.
Maar een goede airflow in jouw kast koelt de NB meestal genoeg af.

Met een CPU waterkoeling set heb je voldoende.

De Antec 1200 is groot genoeg, als je op google zoekt zie je verschillende systemen met waterkoeling, daaruit kan je inspiratie opdoen :)

Hoe dikker de radiator hoe beter de koelprestaties.
Een Black Ice GT Stealth zal voldoende zijn voor jouw CPU.
Maar je zal wel nog lagere temperaturen krijgen met een dikkere, bijvoorbeeld de TFC Xchanger 240, XSPC RX240, Thermochill PA120.2.

Voor de rest, zoals keuze slangen, fittingen, pomp etc. raad ik je aan om eerst dit door te nemen:
http://www.highflow.nl/forum/f6/waterkoeling-59/

Daarin vindt je ook links naar uitleg van de verschillende slangformaten etc.
 
Thanks voor je reply :)
Ik zal het allemaal doornemen.

misschien interessant om te melden dat ik ook nog wil overstappen op een Core 2 Quad, en ook deze dan naar zn top wil brengen.

Dat ik de radiator aan de buitenkant van de kast wil hangen is geen probleem met montage mogelijkheden?

Edit:
Nog een nogal specifieke vraag, hoeveel watt slurpts zo'n opstelling?
Ik ga namelijk een 750 watt voeding aanschaffen voor een Crossfire opstelling, maar als dit meer moet zijn kan dit natuurlijk altijd aangepast worden
 
Laatst bewerkt:
welkom :)


Niet om de pret gelijk te derven, als cpu blokje zou ik persoonlijk voor de heatkiller 3 gaan omdat ie iets beter koelt dan de EK en nog iets goedkoper is

*edit*
http://www.highflow.nl/water-blocks/cpu-blocks/cpu-blocks-for-intel-cpu/watercool-heatkiller-rev-3-0-s775.html

(als iemand nog dat mooie plaatje van coolfris kan linken, geen flauw idee waar die gebleven is)


Als pomp zou ik gaan voor de mcp350, goed pompje voor een kleine/middelle loop en ook lekker stil Laing / Swiftech DDC-1 MCP350 12V

De top kun je elke kiezen die voor de mcp350/mcp355/DDC gemaakt is en je leuk vindt, zullen wel kleine verschillen tussen zitten qua prestaties maar denk dat het meer om het uiterlijk gaat in een kleine loop :)

Wat je wel zou kunnen doen inplaats van een bay res, is een top+res
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
Gebruik de mcp355 (grote broer van de mcp350) met deze top en ben er zeer tevreden mee


Slang dikte zou ik gewoon voor 3/8 gaan, heb dit ook (3/8ID 1/2OD)(10mm)
Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - BLUE

De fittingen moet je zelf even kijken welke je nodig zult hebben (recht, 45 of 90 graden) met hoe je de loop wou laten lopen, op deze pagina staan ze:
Fittingen 10MM ID (3/8)

Weet wel dat alle componenten zonder fittingen worden geleverd, dus per component moet je dus 2 fittingen bestellen!
res+pomp+cpu+rad = 8 fittingen, ze worden allemaal per stuk geleverd indien niet vermeld per set (die fout heb ik als beginner gemaakt, lol?)

Ook de loop begint altijd met: RES -> POMP -> rest -> RES


Radiator zou ik je niet echt veel wegwijs kunnen maken in prestaties van de 50 die Freddy verkoopt, dus dat laat ik wel aan iemand anders over :079:


Over de vloeistof zou ik me geen zorgen maken behalve als het van ThermalTake is :eusa_doh:


NB/SB koeling zou ik laten zitten voor nu, pas als je de NB zoveel voltage moet geven dat een simpele airflow het niet meer goed kan koelen dan zou ik dat kreng wc`en aangezien de kosten dan een stuk sneller zullen stijgen.


GPU koeling, tja... als je geen overlast hebt van de fan, dan zou je het voor nu kunnen laten, zeker als ie niet overclocked is
Met de mcp350 kun je makkelijk je GPU in de toekomst ook kunnen koelen als je dat zou willen, aleen moet je dan opletten met de temperaturen als je de cpu gaat overclocken met een 240 rad, anders geen probleem voor zover ik kan zien


/rant
nu iemand die het wat langer doet en me kan verbeteren :)
 
Laatst bewerkt:
Superposts beiden

De Swiftech MCB-120 Radbox (2x eventueel) lijkt me een zeer mooie montage oplossing die bij mij visie past :D


De link naar de Heat Killer 3 is wel voor socket 1156, maar ik neem aan dat die er ook zijn voor socket 775.
Betere prestaties zijn in ieder geval een pré dus het is een zeer goede tip!

Wederom een vraag:
Ik zie veel dat mensen de radiator me de fittingen naar boven monteren, maar ook genoeg met de fittingen aan de onderkant.
Volgens mij maakt het niet uit, maar is dit wel zo?

Ik moet nu gaan werken, maar ik zal vanavond zeker verder inlezen :055:
Loving it
 
Doh, dat bedoel ik, hier de 775 :)

Watercool HeatKiller Rev. 3.0 S775


Fitting positie maakt niet veel uit, enigste punt waar je dan op moet letten zijn de luchzakken tijdens het vullen.
Bij mij zit de radiator horizontaal met de ingang beneden en de uitgang boven, na het vullen en draaien van de loop, de radiator alle kanten op draaien (indien mogelijk voor het vast zetten) om alle lucht eruit te halen, anders kun je ook je kast licht kantelen.

Zodra je het 1 keer hebt gedaan zul je zien dat het niets uitmaakt, wel zul je zien hoeveel lucht er achter blijft in je rad bij de eerste keer vullen :)

Zodra alle grote bellen eruit zijn en je de res bijvult is het genoeg, resterende luch komt er met de tijd uit, je kunt in de eerste paar uren van gebruik je kast nog een beetje kantelen alle kanten op om er zeker van te zijn, daarna hoef je er niet meer op te letten (behalve res volume)
 
Pakt er een plaatje bij:

triples-v2_OC920_deltaT.jpg


Dit is een afbeelding van de Delta T (water avg-air in) tegen verschillende snelheden voor verschillende rads (lager is beter)
Hoewel dit 360 rads zijn, zullen de verhoudingen van de 240 rads nagenoeg gelijk zijn. Het enige verschil is dat de 240 rads een grotere Delta T zullen hebben.

Ik kan hieruit wel allerlei verhalen afleiden, maar ik denk dat je voor jezelf de keuze moet maken. Ik zal hier even opsommen wat de verschillen tussen de rads zijn:

De Black Ice Extreme is een radiator puur gemaakt voor hoge snelheden. Op de hoogste RPM heeft deze de laagste Delta T. Wil je een supergekoelde orkaan, neem deze dan. Prijs van de 240 variant: 79,50 EUR.

De Black Ice SR is al beter gemiddeld dan de Extreme. Op de laagste RPM heeft deze de laagste Delta T. Een overall radiatortje dat echter vrij duur is: 89,90 EUR.

De Swiftech MCR is net als de Black Ice SR een echte overall performer. Het verschil tussen de twee in prestaties is nihil. Het verschil in prijs is des te groter: 49,94 EUR.

De Swiftech MCR-S lijkt op de MCR. Het enige verschil is dat dit een Stack variant is. Wat betekend dat aan zowel de voor- als de achterkant schroefdraden zitten, zodat je meerdere op elkaar kan zetten, met een fan ertussen. Erg handig als je weinig ruimte hebt, wel minder effectief dan 2 losse rads. Kosten: (niet beschikbaar op Highflow-ga Freddy maar irriteren daarmee :p).

De TFC Xchanger is een echt bakbeest van 6cm dik. Hij doet het zeer goed op de hogere RPM's, en is dus vooral handig als je goede koeling wilt, en je je niet zo irriteert aan luide fans. Prijs: 79,90 EUR.

De Termochill PA120 presteert op lagere RPM's op ongeveer gelijk niveau met de Swiftech MCR. Op hogere RPM's doet hij het net iets beter. Net zoals de MCR een goede all-round rad. Prijs: 79,94 EUR.

De XSPC RX is voor veel waterkoelers samen met de MCR de beste optie. Ze presteren vrijwel gelijk, en ook qua prijs verschillen ze niet zo veel. Prijs: 64,95 EUR.

Als ik jou was, zou ik óf voor een XSPC RX240 gaan, óf voor een Swiftech MCR220.

Hier een setup gemaakt met de Swiftech MCR220:
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Sanders
Omdat het reservoir direct zit aangesloten op de pomp, hoeven daar geen fittingen en slangen tussen.
 
Alex, is het niet beter als het reservoir ergens hoog in de kast geplaatst moet worden?

Waarom heb je gekozen voor een Watercool Heatkiller nikkel versie?
Speciale reden voor? De 'normale' versie oogt me namelijk wat beter :$

En een hele stomme vraag, maar ik neem toch aan dat de backplate e.d. meegeleverd zijn bij de blocks?

Zeer mooie test grafiek wat je hebt opgegraven moet ik wel zeggen

En dan nog een laatste opmerking (ik ben weer lekker bezig eh)
Ik zie dat je 1/2 slangklemmen hebt genomen, is dit omdat de buitendiameter van de slang groter is, en hij het overschot aanruimte toch wel opvult, of heb je misschien een klein foutje gemaakt?

Thanks allot people, ik word steeds wijzer hier!
 
Laatst bewerkt:
Dit is geen nikkel, dit is een POM cover. De reden dat ik deze gekozen heb is onder andere omdat deze een stuk goedkoper is dan de standaard koperen HK, en ook omdat hij zeer goed uit meerdere testen komt (Het is de HeatKiller Rev 3.0 LT):
SimpleTemps.png


In principe maakt het niet uit waar je je radiator plaatst, zolang hij maar boven de pomp zit, zodat als je hem opstart hij niet droog zal draaien, maar door de zwaartekracht meteen water van het reservoir ontvangt.
Het voordeel van een res direct op je pomp is dat je geen extra slangen nodig hebt, en het feit dat het reservoir zich ook gedraagt als een pump top, wat de performance van je pomp ook weer verbeterd. Daarbij komt ook nog dat je nergens zo'n goedkope combinatie van pump top + res kan vinden (maar 27 euro, de tops alleen al kunnen wel 17 euro kosten).

En je hebt helemaal gelijk, ik ben de backplate vergeten. Sorry :). Ik voeg hem gelijk toe.
Ik heb ook gelijk wat goeie koelpasta toegevoegd. Die standaard koelpasta's zijn niet altijd geweldig, en het kan echt wel een graad schelen als je het goed doet.

HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Sanders
 
Dit is geen nikkel, dit is een POM cover. De reden dat ik deze gekozen heb is onder andere omdat deze een stuk goedkoper is dan de standaard koperen HK, en ook omdat hij zeer goed uit meerdere testen komt (Het is de HeatKiller Rev 3.0 LT):

Je hebt gelijk, ik zat verkeerd te kijken, ik dacht dat je de nikkelen versie had gekozen :087:
The LT it is then!

Koelpasta is overigens niet nodig, heb nog 4 tubes Artic Silver in de ijskast liggen :)

En voor de duidelijkheid, die pomp+top wat jij nu uitgekozen hebt is dus met ingebouwd reservoir als ik het goed begrijp?
Ik snap alleen niet waarom hij in jouwn link maar 50 euro kost en als ik hem zelf selecteer hij 50 euro + 28 voor de top is? :$

Ik heb op basis van jullie adviezen dit samengesteld (belangrijkste onderdelen zijn die wat Alex aanraadt)
Winkelwagentje

Het enige grote verschil is dat ik de radiator vervangen heb voor een XSPC, deze trekt me net wat meer aan en prestaties liggen toch nagenoeg gelijk
Ook de fans heb ik momenteel achterwege gelaten, ik wil namelijk eerst eens kijken hoe het met de standaard Antec fans werkt, als het niet te pruimen is kan ik later altijd nog makkelijk andere fans installeren lijkt me.

Kom maar met de opmerkingen over de fouten die ik wel gemaakt zal hebben:043:
 
Het klopt inderdaad dat het een reservoir en pump top in 1 is. Superhandig toch :p? Ik ga binnenkort ook overstappen op waterkoeling. Mijn setup lijkt erg op die van jouw, behalve dat ik voor de EK rad ga (nieuw product van hun, wil ik wel uitproberen) en dat ik de Noiseblocker fans ga gebruiken.

Wat ook interessant is om even naar te kijken voor je HK LT is dit artikel. Scroll even naar beneden naar de Thermal Test Results. Daaronder staat iets erg interessants wat Vapor ontdekt heeft, namelijk dat als je de divider met siliconen bedekt, dat je dan een sterk verbeterde temperatuur kan krijgen.

Ik snap alleen niet waarom hij in jouwn link maar 50 euro kost en als ik hem zelf selecteer hij 50 euro + 28 voor de top is? :$

Ja, dat is een vreemde glitch. Het komt omdat de pomp in de aanbieding is. Die is 50 euro. Je betaalt wel voor de top. Dus die vijftig euro die daar staat klopt niet. Maar wees gerust, vreemd genoeg wordt de juiste prijs wel doorgerekend naar de totaalprijs, dus die zal niet opeens omhooggaan als je gaat afrekenen.

Voor de rest is het een heel mooie setup.
 
Laatst bewerkt:
Superhandig, en ook nog eens ruimte besparend!
Zat zowiezo al een beetje met de vraag waar ik dat reservoir het beste kon plaatsen :p

In dat artikel gaat de temperatuur inderdaad 3 tot 4 graden omlaag.
Wat op dit niveau toch wel een mooie winst is.
Als ik hem in mn handen heb zal ik eens bekijken of het makkelijk te openen is en waar ik deze silliconen substantie dan kan krijgen.

Hoeveel denken de pro's eigenlijk dat deze set-up gaat schelen ongeveer ten opzichte van een Prolimatech Megalahems (temps zijn nu 60/61 graden)
Ik hoopte een beetje om er toch wel 10 graden vanaf te kunnen krikken.
Dat mag toch ook wel voor 300 euro :p

Wordt trouwens aangeraden om het CPU block nog eens te lappen, of zijn deze vanuit de fabriek al nagenoeg perfect?
 
Nee, de heatkillers moet je zeker niet gaan lappen. Niet alleen heb je geen performance winst, je heb zelfs verlies. Komt door de vorming van de HK, die sluit heel goed aan op de CPU. Niks aan doen. Meestal heb je na het lappen van een HK iets van 0.5C verlies, en dat wil je echt niet.
 
Even een bumpje van dit topic.

Wanneer ik de LC set installeer,
zou ik me dan zorgen moeten maken om de temperatuur van de mosfet's?
Ik neem aan dat er nog voldoende airflow in een Antec 1200 overblijft om deze koel te houden?
Er zit hier ook nog een heatsink bij geplaatst op het mobo dus geheel onbeschermd zijn ze niet.
 
Ik ga ook het RAM geheugen mee nemen in de waterkoeling
Omdat ik de OCZ Flex II set ga aanschaffen.
De waterkoeling op deze zal niet essentieel zijn, maar ik koop dit geheugen vooral voor de prijs, dat het gelijk al WC ready is, is alleen mooi meegenomen.
En daarom wil ik ze gelijk bij de eerste installatie meenemen, zodat het niet nog eens extra uit elkaar hoeft later.

Doe ik er goed aan deze paralel aan de CPU te zetten middels een Y stuk, of gewoon achter de CPU in de loop te nemen?
7x4.jpg


Omdat de druk misschien een slangetje eraf kan doen springen? Ik weet niet precies hoe het zit
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Havvie Advies in overstap naar waterkoeling Waterkoeling 10
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
stigma overstap naar de GTX680 NVIDIA 9
Nightwish68 Advies voor overstap naar i7 Hardware & Software 7
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan