• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Overhaulin'

MisterIce

New member
Hallo allemaal,

Het wordt tijd voor een volgende stap. Een maandje geleden ongeveer heb ik in mijn huidige 300R de CPU koeling vervangen van een Corsair H80i naar een EK waterblok icm een Alphacool VPP655. En nu gaan we op naar het volgende en hiervoor gebruik ik me huidige pc als onderdeel van de upgrade dus vandaar de naam 'overhaulin'. Aangezien dit de eerste échte bouw wordt zal het vast een geknungel worden dus fingers crossed and bear with me.

Er zijn een paar redenen dat ik dit doe:
- 1. Ik hou niet van dat krappe gebeuren. Het moet voor mij ruimtelijker en vind het daardoor ook netter uitzien, dus de 300R gaat plaats maken voor een 900D (niet erg origineel, maar vind het simpelweg een mooie behuizing).
- 2. Komt nog teveel decibel vandaan. De fans op de H80i draait op volle toeren om de boel een beetje koel te houden. Daarnaast heb ik een Gigabyte GTX 780 WF3 met aardig wat toeren onder full load en hoop daarvoor dus nog een waterblok te vinden :praygod.
- 3. Puur omdat het leuk is om te doen (moet toch al reden genoeg zijn).

Spul wat ik momenteel (al) heb:
- ASRock X79 Extreme4 (kleur: zwart/zilver)
- Intel i7-4930k + EK Supremacy EVO Acetal/Nickel (kleur: zwart)
- 2 x 8GB 2133Mhz (kleur: zwart)
- Gigabyte GTX 780 WF3 (kleur: zwart)
- Aantal Bitspower fittingen (kleur: zwart) + flex tubing (kleur: transparant)
- Aantal Corsair SP120 fans
- Aquaero 5 LT + heatsink + ModMyToys 8 way splitter (2x)
- EK X3 reservoir + Alphacool VPP655 incl. top
- Alphacool 480 radiator

Wat ik van plan ben:
- 300R leeghalen en in de 900D stoppen (duh)
- Momenteel alles nog aansluiten met flex tubing en zodra ik wat geoefend heb met acrylic gaat dat de plaats innemen. Dan zullen de rigid fittingen een zilvere kleur krijgen.
- Nu nog 1 loop en als ik ooit nog een waterblok voor de GPU vind komt er een 2e loop.
- De reservoir(s) komen naast het moederbord. En moet ff kijken of het past zodra er een 2e komt, maar hoop ze naast elkaar te hangen.
- Over de kleuren ben ik nog niet helemaal uit. Ik zit te denken een blauwe vloeistof en zal dus de fan rings in de zelfde kleur spuiten. De toekomstige 2e kleur weet ik nog niet.
- Waarschijnlijk zijn de kabels te kort en zal dus nieuwe moeten halen :021:.
- Qua verlichting waarschijnlijk witte leds aan de boven-en onderkant, zodat alles verlicht wordt.
- De PSU/radiator ruimte afsluiten door een stuk aluminium op maat te slijpen en zwart te spuiten. (Edit: Plan gaat niet door, heb midplate besteld)
- De pomp(en) + 480 rad (push) onderin en met pass-through door het aluminium.

De dingen die ik tegen het lijf loop zie ik dan wel. Voor sommige die misschien afvragen waarom ik niet het moederbord en videokaart vervang. Ze doen het nog prima en met het oog op de toekomst, de PCIe 4.0 en NVIDIA pascal, waarvan de release in 2016 gepland is zal ik dit dus in een later stadium doen.

Wat ik nog moet aanschaffen:
- Fittings + pass-through.
- LED strips (moet nog ff kijken wat ik nodig heb om aan te sluiten op Aquaero 5 LT).
- Acrylic + tools.
- Tube in reservoir vervangen voor een grotere, waarschijnlijk 250mm.
- Waar ik tijdens de bouw nog achter kom.

Dat was mijn intro wel zo'n beetje. Voor nu alleen nog een grappige foto (vind ik) van mijn 300R voor de 900D. Laat gerust tips / opmerkingen achter, want het kan altijd beter natuurlijk.
 

Bijlagen

  • 2015-05-30 17.20.08.jpg
    2015-05-30 17.20.08.jpg
    58,4 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Nee nog geen midplate.

Eerst even kijken hoe mijn 2x pomp/res combi komt te hangen.
Dan meet ik op hoeveel plaats er vrij is, dan vragen of ze er eentje voor me kunnen maken, wil graag het ROG logo erop.

Denk dat de short midplate al te lang is, onderkant van de pomp zal iets lager komen denk ik.
 
Nee nog geen midplate.

Eerst even kijken hoe mijn 2x pomp/res combi komt te hangen.
Dan meet ik op hoeveel plaats er vrij is, dan vragen of ze er eentje voor me kunnen maken, wil graag het ROG logo erop.

Denk dat de short midplate al te lang is, onderkant van de pomp zal iets lager komen denk ik.

Oke, ik ga morgen ff de case uit elkaar halen en een beetje passen en meten. Misschien ga ik ook nog voor een moederbord tray cover, want de 900D heeft veel meer gaten om kabels door te doen dan ik nodig heb en het maakt het ophangen van het reservoir wat makkelijker.
 
Weer ff een kleine update ...

Toch maar een midplate van Coldzero besteld. Al het materiaal bij elkaar opgeteld was ik meer kwijt om het zelf te maken dan eentje laten bezorgen. En is eerlijk gezegd wel zo makkelijk. De kleuren lijken heel erg te verschillen op foto, maar in het echt is het veel minder.

Tkba93.jpg



Verder nog een plekje gevonden voor me Aquaero 5 LT, ik vind hem wel mooi zitten zo.

Ql8jNu.jpg


Nog vrij weinig gedaan, maar verwacht morgen een pakje van Freddy. Morgen heb ik helaas niet veel tijd dus het zal zondag worden voordat écht kan beginnen.
 
Ik kon het toch niet laten om helemaal niets te doen.

Het drainen van huidige PC

image.jpg


Op moederbord en wat HDDs na leeg

image.jpg


Nu kunnen we morgen gelijk beginnen aan de grote verbouwing. Nu heb ik nog wel 1 vraag aan jullie... De huidige leidingen zijn pas een maand oud, maar na het leeghalen zag ik dat er toch kalk in zit. Ook het reservoir heeft kalkaanslag. Ik gebruik de kant-en-klare koelvloeistof van Feser. Hoe kan dit?

image.jpg
 
De weekmakers van de slangen veroorzaken die doffe aanslag. Slangtype, slangdikte, de PH waarde van het water, de watertemperatuur en de flowrate zijn factoren die dat proces beinvloeden.
Hier een verzameldraadje met meer info en testjes: What is plasticizer
 
Dank je wel. Ik heb het allemaal doorgelezen en weet nu wel aardig hoe het komt.

Dat dit binnen een maand gebeurt is geheel nieuw voor mij. Ik gebruik zelf de Tygon 3603 super spul. Zolang er geen lucht bij komt kan ik me niet voorstellen dat dit binnen een maand gebeurt. Er is ook een plastiziser free versie. Maar persoonlijk vind ik deze tubing in vergelijking met de Tygon 3603 slechter. "dunne wand en slap". Als het moet dan vervang ik de slang wel.
 
Dat dit binnen een maand gebeurt is geheel nieuw voor mij. Ik gebruik zelf de Tygon 3603 super spul. Zolang er geen lucht bij komt kan ik me niet voorstellen dat dit binnen een maand gebeurt. Er is ook een plastiziser free versie. Maar persoonlijk vind ik deze tubing in vergelijking met de Tygon 3603 slechter. "dunne wand en slap". Als het moet dan vervang ik de slang wel.

Misschien heb ik gewoon pech met de batch die Feser maakte ... Maar ik ga toch over op rigid tubing dus ik hoop dat het dan sowieso opgelost is.

Ik ben vandaag weer verder gegaan en natuurlijk kom ik niet uit met het materiaal. Ik had gehoopt vanaf de videokaart recht naar beneden te gaan, maar eenmaal uitmeten kwam ik erachter dat ik dan recht boven de radiator dus moest wat anders verzinnen. Ik ga nu voor een stuk met 2 bochten erin, kan ik er gelijk een leuke flowmeter in doen. Hier nog wat foto's ...


Res / mobo / gpu

image.jpg


Onderkant

image.jpg

Aan de pomp zit een Q Rotary splitter van BP naar de aanvoer van de radiator en aan een zijkant zit een temp meter, ik ga deze denk alleen nog ff aanpassen. Aan de zelfde zijde van de radiator gaat de vloeistof er weer uit en aan de kopse kant zit een kraantje voor het drainen.

Ben niet verder gegaan, want twijfel nog of ik acryl ga buigen of hoekstukken. Aangezien ik voor beide geen spul heb mag ik weer gaan shoppen bij Freddy en zal dus dinsdag pas weer verder gaan.
 
Terug
Bovenaan