• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

overclocking mijn 5930k help?

jelmer

New member
hallo ik heb een vraag ik heb sind gisteren een 5930k aangeschaft met msi mpower x99a moedebord

nou had ik gehoopt dat ik deze redelijk kon overclocken ook al is dit met elke cpu en moedebord anders,

krijg ik met deze cpu niet eens 0.1 mhz op de cpu zodra ik cpu aanpas gebeurt het volgende naar dat ik de settings opgeslagen heb en pc reboot reboot hij inplaats van 1 keer gelijk 2 keer of te wel 1 keer om settings vast te stellen en volgende reboot gelijk er achter aan zet moedebord hem terug naar default settings.

hierbij heb ik ook ddr4 corsair 2400 stiks daarbij kan ik deze zonder enkel probleem met x.m.p profile 2400 en zijn agresievere profile van 2666mhz.

ik heb het gevoel dat ik met deze moeberbord iets over het hoofd zie waarom hij blijft reboote maar zal neit weten wat het is.

hiervoor heb ik een 5820k gehad met een simpel msi sli plus moedebordje en die had geen probleemen met overclocken.

nou is mijn vraag is de mpower moedebord uit de fabriek gelocked ofzow? of een speciale jumper die je moet omzetten aangezien het special voor overclockers gemaakt is?

of is het gwn simpel weg get rekt moedebord en kan er geen overclock mee uit voeren al vast vriendelijk bedankt.

ow btw, hierbij heb ik zelfs geprobeert om dat ik geen raad meer wist de oc genie knop ingedrukt om te kijken of dat iets dee maar zelfde effect.

heb ook wat informatie met fotos in de bijlage van mijn pc.

jelmer.
 
hierbij heb ik oplossing gevonde waarom ik het niet kon overclocke was simpel kwestie van cmos clearen . maar nu volgende 4.4 ghz draait prima maar wil graag naar 4.5 sweet spot zo ver ik nu ben gekomen is het niet stabile op 4.5 crashe gek genoeg mijn video drivers zonder dat ik aan de base clock gezeten heb enigste aanpassinge zijn als volgt

cpu volt 1.350. core clock 4.5ghz. iemand recommende mij om vccin hooger te zetten van 1.9 naar 2.0v de drivers crashde niet meer op real bench maar real bench gaf dit keer wel aan onstabiel en dit was ook te merken dat neit stabiel draaide iemand suggesties?
 
Naast VCCIN op 2v misschien toch je core voltage nog ietsje opkrikken?

Het kan ook zijn dat je al tegen de zogeheten overclock wall/muur zit.
Dit houdt in dat als je hier overheen wil er veel meer millivolts per 100mhz extra op core voltage bij moeten komen.
Dit resulteert uiteraard ook in een flinke temperatuur stijging van je CPU zowel onder load als idle.

Ik zou persoonlijk genoegen nemen met 4.4Ghz, wat voor een 5960k geen onaardige overclock is.
 
Laatst bewerkt:
hierbij heb ik tog hoe eigenwijs ik ook soms ben mijn cpu 5930k naar de 4.5 geprobeert vccin op 2.1v en core volt op 1.35V de rest alles op auto.

hierbij ook een foto van mijn specs temps etc etc. nu mijn vraag op real bench crasht mijn video drivers maar zoals je ziet op foto is de cpu rock stable 15 minuten lang op aida64. wat nu decent veilige voltage? of moet ik terug clocken. alvast bedankt voor tips
en help
4bd036f8df9d4429a48bd4775b72dfa5.jpg
 
Langzaam je vcore verlagen (dus minimale stap) en dan een uur strestesten.
Geen BSOD of artefacts? -> vcore weer 1 stapje verlagen en een uur strestesten. Noteer de resultaten (clocks + voltage)
Wel BSOD of artefacts? -> vcore stapje omhoog en weer een uur strestesten. Noteer de resultaten (clocks + voltage)

Op een gegeven moment kom je op het punt dat je een stabiele clock hebt gevonden met voltages. Dan ga je 12-24 uur strestesten.
ALs je dan geen BSOD hebt, tijd voor een feestje.
Zoniet, even kijken in de log waarom hij BSOD geeft (wss vcore dan toch net te laag) en hierop een kleine aanpassing maken.


ALs je wil weten wat veilige voltages zijn, zoek even de specs op van je board. Normaal gesproken is Vcore niet hoger dan 1.5.
 
een goede morgen :p enig idee waarom hij in real bench stress test mijn gpu drivers crasht met cpu overclock maar met aida64 en game,s niet?

daarbij een klijne update mijn vccin terug gezet naar 2.0V inplaats van 2.1V. en aida46 30 minuuten stabiel gedraait zonder crash ok geprobeert om 46 op de core maar dan krijg ik instabiletie te zien op iada64 dus 4.5 is echt het maximaale wat me cpu aankan tot zo ver getest is

nu probeer ik de core voltage langzaam naar benede te halen probeer het terug te halen van 1.350 naar minimaal 1.3V als het stabiel loopt anders word het 1.350V aangezien temps prima zijn
 
Laatst bewerkt:
laatste stress test 4 uur + blijk dat vccin op 2.0V en coreV 1.330 stable draait voor 30 minits maar heb hem 1.335 dus +0.005V extra gegeven voor speeling.

dus nu stress test 4 uur+ op vccin 2.0V. core clock 4.5ghz. coreV 1.335V. en ram x.m.p profile 2. 2666ghz vande 2400 default

laate we hoope dat het stabiel kan draaien. gek genoeg draait het nog steeds niet op asus real bench driver crash video kaart.

maar game,s en aida64 zo ver stabiel nu maar 4 uur+ stress teste
 
Krijg je een BSOD of is het een video driver crash?
Krijg je deze tijdens de test of na de test?
Draai je in SLI?

Na wat googlelen lees ik meer vage verhalen over RealBench met crashes na het stoppen van de tests en problemen met SLI.
 
bij real bench is het puur de video driver die crasht en ook alleen op real bench stress test of te wel video drivers.

deze krijg ik idd tijdens de test van real bench. waar in andere teste zoals aida64 of gwn game,s helemaal nix crasht zo ver. ik draai geen sli wel in de toekomst
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Intel Core i7-4770k Overclocking Overclocking 15
D Probleem overclocking Asus Radeon HD6990 Overclocking 4
P Overclocking MSi GTX580 lightning Overclocking 24
Freddy EVGA EVBot Overclocking tool HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
T Core i7 C0 Overclocking Overclocking 8
Slader Radeon HD 5970 Ready to Offer Massive Overclocking Headroom Nieuws en Sport 1
S rivatuner overclocking Overclocking 2
Don_Holio Core I7 overclocking guide Overclocking 0
J Watercooling i7 920 (overclocking) + GPU + NorthBridge Budget: 500-1000 euro Advies Waterkoeling Setup 13
Freddy Howto Guide: Overclocking C2D/C2Q Processors (v1.4) Overclocking 10
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
YesonSK Welk GPU Block past op mijn videokaart? Waterkoeling 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
P In welk forumonderdeel plaats ik mijn Winkelwagen? HighFlow Forum 1
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
S Mijn computer water gekoeld maken(CPU/ GPU,Waterblock) Advies Waterkoeling Setup 5
B De juiste bochten en aftappunt die passen bij mijn fittingen en hardtubes Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
HighFlow Welk waterblok past op mijn GPU / Videokaart? Compatibiliteitslijst Advies Waterkoeling Setup 0
R Mijn trouwe i7 vervangen Verkocht 2
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
anub1s18 er drijft iets in mijn reservoir en ik kan het niet echt identificeren als should not care of slecht Waterkoeling 2
Freddy Mijn mini arcade zolder / game room Overige Builds 9
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
T Hoeveel maakt waterkoeling verschil in mijn situatie? Advies Waterkoeling Setup 3
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
M Lek gehad in mijn build Waterkoeling 4
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
D Mijn videokaarten waterkoelen Waterkoeling 2
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Bas9466 Mijn ervaring met HighFlow HighFlow Testimonials / Shopreviews 3
Bas9466 Ben opzoek naar een product voor mijn Core x9 fan controller card met usb aansluitin Problemen & Oplossingen 9
W fancontroller voor mijn waterkoeling Waterkoeling 5
D Hey even mijn ervaringen delen en pics van mijn nieuwe pc Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
D Feedback gevraagd op mijn loop en build Advies Waterkoeling Setup 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan