• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Over telescopen enz.

Haha, ik ken er nog een! Normaal gesproken hou ik wel van die lange dagen, maar tegenwoordig zijn ze me toch echt wel te lang en niet donker genoeg ;)

Hoelang heb je die frame belicht dan, zonder autoguide? Hij moet toch wel iets gevolgd hebben lijkt mij? Zelfs als je maar 30 seconden belicht zou je al strepen moeten zien.
Of vergis ik me nu ^^
 
Haha, ik ken er nog een! Normaal gesproken hou ik wel van die lange dagen, maar tegenwoordig zijn ze me toch echt wel te lang en niet donker genoeg ;)

Hoelang heb je die frame belicht dan, zonder autoguide? Hij moet toch wel iets gevolgd hebben lijkt mij? Zelfs als je maar 30 seconden belicht zou je al strepen moeten zien.
Of vergis ik me nu ^^


het autoguiden is het compenseren van de PE ( Periodic Error ), oftewel periodieke fout.
de periodieke fout is bijvoorbeeld foutenen in de wormwielen, of mechanische overgangen.

het normale volgen op sideriaal, is het gewoon volgen ;)

omdat die asa ddm 85 montering zo goed is, heb ik met het gewoon volgen al 10 minuten kunnen belichten zonder bijsturing door software.
:praygod
 
nou de nieuwe camera is gewoon de bom :p



ik heb dus de qsi 583 WS en baader 7nm Ha filter met de canon 17-40 F4 op 17mm F4 naar cygnus gericht.
totaal 10x10 min geschoten en 20 darks op -10 graden.

4766948283_1c97e26d01_b.jpg


het gaat om 5x10 minuten en 20 darks op -10

4777496477_4c860a92e5_b.jpg



de qsi 583 WS met canon 70-200 2.8 is op 200mm 2.8


butterfly-09-07-01-klein.jpg



dit resultaat had ik iig zelf niet verwacht, alle foto's zijn door een zogenaamd Hydrogen Alpha filter gemaakt van 7nanometer, en is dus genaamd als smalband fotografie omdat je maar in een klein deel van het aanwezige spectrum aan het fotograferen bent.

alles wat je ziet is trouwens waterstof.
 
Goedenavond,

paar weekjes terug weer naar frankrijk gehad.
eerste dagen hadden we wat bewolking en regen.

gelukkig daarna wat heldere dagen gehad, echter de problemen begonnen al vroeg.

ik miste 20mm back focus van de correctie optiek tot de chip

toen ik in de koffer keek had ik toevallig nog een stukje metaal, echter 24mm en nu was ik dichter in de buurt maar nog niet ideaal natuurlijk.
ik had uiteindelijk mijn 8'' f4 vixen r200 ss newton mee met asa ddm 85.

Pelikaan nevel=5x15min + 8 darks chip -20 gekoeld.
5085041928_b679b2252e_b.jpg


Wall in NGC 7000 =2x15min + 8 darks chip -20 gekoeld
de 2 streepjes in het midden zijn 2 meteoren.
5085042268_37ab6f4bc1_b.jpg


NGC 7822 =8x15min +8darks chip -20
5085042074_a0616dee8f_b.jpg



foto van de opstelling
5075267657_ea47c1b9f0_b.jpg


hier nog een foto van maansondergang.
5084447269_1af9fb067a_b.jpg



*edit*panorama's komen nog
 
Laatst bewerkt:
kost dat nou zoiets ? volgens mij wil ik dat niet weten ;)

laten we zeggen dat je er een leuke 2dehands audi of bmw van zou kunnen kopen, en dan na te gaan dat dit opstelling nummer 1 is aangezien ik er nog 1 heb staan ;)

Ja nu doen ze het, mooie foto's!

Wil je een korte uitleg geven van dit betekent:

Wall in NGC 7000 =2x15min + 8 darks chip -20 gekoeld

:)

Dank je ;)

wall in ngc 7000 betekent het object,
wall is de soort zichtbare ''wall'' NGC 7000 is een hele nevel genaamd de noord amerika nevel

deze foto, die ik begin dit jaar maakte, is een overzicht van deze nevel, links de duidelijk herkenbare noord amerika nevel, en daarin zie je de wall zitten
4777496477_4c860a92e5_b.jpg


8 darks , darks zijn opnamens die helpen ruis en gamma rays te compenseren.
dark frames zijn belichtingen die net zo lang duren als de belichtingen van de opnamens zelf maar dan met een deksel op de camera, word dus een zwart frame, met ruis, en de ruis word dan gemiddeld en verwijderd van de opnamen.


2x15 min betekent dus 2 belichtingen van 15 minuten op elkaar gestapeld, en daarbij zijn 8 dark frames gebruikt om ruis te compenseren, uiteindelijk is de 2x 15 minuten ook veels te weinig maar werd toen bewolkt :(

chip tot -20 gekoeld is simpelweg dmv tec cooling de chip naar -20 graden celsius te koelen om ruis te reduceren.
voordeel is van de tec koeling, dat je haast altijd dezelfde temperatuur kan bereiken waardoor je veel foto's en compensatie frames weer kan gebruiken.

mvg Erwin ;)
 
Ziet er mooi uit Erwin, die montering is ook asociaal gaaf om te hebben (ik kan het niet betalen, ik moet het met een NEQ-6 Pro doen, maar die bevalt me ook wel voorlopig :p).
Ik krijg komende week een Atik 314L binnen, hopelijk krijgen we gauw weer mooi weer, kan ik hopelijk ook eens leuke foto's maken!
 
super !
was de 314L nou monochrome?

ken je jouw eq 6 pro ook EQMODden?
blijkt veel beter voor guiding te zijn enz enz enz.

welke kijker had je ookalweer?
heb je volgkijker en een volgcamera?

anders ken je wel een keer wat van mij lenen...

ken je ook de assendorper sterrenkijkavond?

binnekort kom ik nog naar zwolle voor opening van een nieuwe sterrenwacht. ( waar wss ook astrofotgrafie beoefend zal worden :) )
 
Laatst bewerkt:
weer een stap verder ;)

een zuil voor in de achtertuin zodat ik minder fouten zal hebben in de afstelling dan met een statief, veel stabieler, en veel minder rond hangedende kabels aangezien die door het midden gevoerd kunnen worden :)
Erwin Kats Photography » pier

ook een stap verder gegaan met , een eerste probeersel tot het maken van een mozaiek, nu pas 2 frames, en hopend om binnekort nog meer toe te kunnen voegen.
mozaiek-01.jpg


ook had ik nog een oud plaatje uit oktober, echter ik was vergeten te flitsen waardoor er nu veel beweging in de telescoop te zien is.
(de telescoop beweegd natuurlijk ook met de sterrenhemel mee, maar met een flits was het beeld statisch geworden waardoor het er wat toffer uit zou zien )

sterscopetrail-011.jpg
 
@ Mark , in de tussen tijd, jazeker !

@ olympus, natuurlijk zijn de sterren die je met het blote oog ook op foto's te zien, echter vanwege lange belichtingen, hogere vergroting enz enz, zie je op een foto natuurlijk veel meer, en veel zwakkere sterren dan die we met het blote oog niet kunnen zien.

voor Mark.
onder de foto staat linkje naar me site met info over de foto ( koeling, belichting enz enz )
flame-nebula-region-k.jpg

info
Erwin Kats Photography » New guidescope

elephant-7x120015darks-k.jpg

en
butterfly-7x120015darks-k.jpg

info
Erwin Kats Photography » 2 new Ha shots with the QSI 583 WS and Vixen R200SS on ASA ddm 85

ngc2237-026x15-30-k.jpg

info
Erwin Kats Photography » 2 widefield shots with QSI 583 WS and canon 70-200 2.8 IS lens

tussenic5070enngc7000-k.jpg

info
Erwin Kats Photography » Between IC 5070 and NGC 7000 with Vixen r200SS and QSI 583 WS on ASA DDM 85
 
Vergelijkbare onderwerpen

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan