Ik ben meerdere keren opgelicht (5 jaar geleden, toen was ik nog maar 16 jaar), en daarom doe ik nu geen zaken meer waar ik iets zal opsturen tegen een latere betaling, of waar ik geld geef, en zij sturen het dan op. Ik ga het liefst zelf achter mijn spulletjes komen (tenzij het nieuw, van een goede shop komt), en daarmee is het vertrouwen in de mensen ook wel verdwenen.
Ik zeg niet dat je niet kan veranderen als mens, maar éénmaal iemand gekend bent als een oplichter, blijft die persoon in kwestie een oplichter.
Je hebt wel je leven gebeterd, maar ik denk niet dat de opgelichte personen ooit nog iets zullen kopen bij je.
Mijn handel regel ik als volgt:
Ik verkoop iets aan een prijs en geef hun de optie erachter te komen en cash te betalen, of ik kom het brengen binnen een bepaalde omgeving, als dit te ver is, laat ik het opsturen NA betaling.
Als ik iets koop, vraag ik altijd of ik dit kan afhalen, doen ze dit niet, dan is de deal af.
Zo wordt ik niet meer opgelicht, ben ik blij, is de verkoper blij en de oplichter die wordt er gewoon uitgeschakeld.
Ik doe ook alleen maar handel met mensen die perfect Nederlands typen, geen zinnen/woorden half uitschrijven, en zinnen aan elkaar plakken zonder enige leestekens. Dat geeft me ook al een naar voorgevoel.
In totaal ben ik aan oplichterij zo'n 150€ kwijtgeraakt.