• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Op zoek naar de juiste casefan(s)

Ralf Schilders

Junior Member
He allemaal

Ik zoek niet voor mij zelf maar voor een neef de casefan die aan zijn eisen voldoet
Hij zoekt casefans die kwa luchtverplaatsing gewoon erg hoog scoren echter wel relatief tot stil zijn
Het moeten 120MM fan's zijn( 5 stuks) 1 voor de cpu koeloer en 4 voor de case
Hij gaat binnenkort een i7 930 aanschaffen met een Prolimatech Megahalems en dus overclocken evenals zijn ATI kaart( type twijfelt hij nog over) hij wil boven de 4ghz komen en 4ghz voor 24/7 gebruik met de cpu
Kwa case is hij nog niet geheel zeker maar het zal waarschijnlijk een midi tower worden van Lian li
Tevens is hij van plan om er eventueel dempingsmateriaal in te laten plaatsen zodat het geluid nog eens wat meer gedempt word

Al met al gaat hij dus enerzijds wel lekker aan de slag met luchtkoeling moet de case voor goede airflow zorgen veel lucht kunnen verplaatsen maar alles moet binnen wel goed koel blijven.
Anderzijds wil hij zijn case toch erg stil krijgen
Beetje tegenstrijdig misschien maar hij denkt dat dit gewoon moet kunnen


- Mochten mensen tips hebben voor de casefans die goed bij hem zouden passen post aub
- Als anderen nog wat tips hebben voor demping materiaal, en welke shops dit voor je doen let us know

- Last but not least( beetje ander onderwerp maar een apart topic openen leek me niet juist)

Wat denken jullie van je cpu;s lappen? daar had hij het ook al over, en ik heb hem al aangegeven dat je de garantie dan voor altijd kwijt bent maar goed dat is zijn eigen beslissing dan
Levert dat veel op? en welke webwinkels kunnen dit doen? hij wil dit nadrukkelijk niet zelf gaan doen

Iig al bedankt voor alles namens hem( zit naast me)
 
Paar fans zien er idd wel mooi uit alleen kwa lucht verplaatsing maakt dat veel uit 30CMF of 50 of 80 voor de temps van de onderdelen en in de case zelf als je 4 fans hebt?
En dat de ene fan uit 2008 is en de ander uit 2009 maakt niet uit?
Want ik dacht dat hoe nieuwe fans zijn dan is de kans groter dat ze nog beter presteren

Bedankt btw voor de link!

PS:

Er zit een enorm prijs verschil tussen die fans waar ligt dat aan?
 
Laatst bewerkt:
- Mochten mensen tips hebben voor de casefans die goed bij hem zouden passen post aub

Idd de genoemde Noctua's als de kleurstelling geen probleem is en anders de fans van Scythe.
- Als anderen nog wat tips hebben voor demping materiaal, en welke shops dit voor je doen let us know
Bedoel je dit?

- Last but not least( beetje ander onderwerp maar een apart topic openen leek me niet juist)

Wat denken jullie van je cpu;s lappen? daar had hij het ook al over, en ik heb hem al aangegeven dat je de garantie dan voor altijd kwijt bent maar goed dat is zijn eigen beslissing dan
Levert dat veel op? en welke webwinkels kunnen dit doen? hij wil dit nadrukkelijk niet zelf gaan doen

True, je garantie ben je dan kwijt. De Intel socket 775 cpu's hebben vaak een bolle IHS, met als gevolg dat het contact tussen koeler en cpu niet optimaal is en de temps onnodig hoog zijn. Lappen levert in die gevallen soms wel 12 C verschil op.
Let wel, ik zeg dus expliciet de Intel socket 775 cpu. AMD lijkt het proces wel goed in orde te hebben.
Echter...hoe het met de IHS van de 930 zit weet ik dus niet. Ik zou zeggen: eerst de cpu uittesten voordat je gaat lappen. Anders weet je niet of lappen nodig is. Of wil je neef gewoon lappen om te kunnen zeggen dat hij een gelapte cpu heeft?



Overigens, heeft jouw neef ook een Corsair H50 overwogen?
Is misschien wel het overwegen waard als je een miditower neemt. :icon_wink:
 
Laatst bewerkt:
He bedankt voor je post
Ja naar die corsair heeft hij gekeken echter hij is niet echt overtuigt dat die all in one waterkoeloplossing beter zal koelen dan de genoemde lucht koeling
Maar hij heeft ook enkel sites als hw.info bekeken dus ik hem heb wat links gegeven( gisteren nog)
Maar de ene site noemt het een matige koeler, op de andere komt hij er erg goed uit
Bij de ene site maakt het ding enorme herrie bij de andere niet echt vreemd vind ik zo'n verschillende cijfers en hij weet niet welke site hij nu moet geloven
MIsschien maar een gemiddelde nemen van de sites?

Maar met die corsair is het toch de bedoeling dat de radiator op de plaats moet worden geplaatst waar de 12CM outtake fan zit in de case( als je die al hebt) maar de meeste cases hebben die wel
Ik zal hem anders eens vragen welke case hij nu graag wil hebben

Over die site ikbenstil ja zoiets bedoelt hij idd!
Het zou toch heel wat kunnen schelen denk ik:)!
En het lappen ik denk dat je het juist hebt, beetje van kijk mijn extreem lage temps eens want ik heb hem gelapped( terwijl het zoals je aangeeft niet eens altijd nodig is)
Maar goed daar bemoei ik me verder niet mee hij weet de voor/nadelen
 
He Don

Heb je daar ook toevallig een review van? of nog beter benchmarks?
Ze zien er wel leuk uit idd( hij vind blauwe leds geen issue)
Ben benieuwd hoe die fan's zich verhouden tegen de al eerder gegeven fans in een link
Zie op tweakers.net dat ze op 2000 RPM draaien, kan je dat ook naar beneden instellen? of is het non stop 2000 ?
 
He bedankt voor je post
Ja naar die corsair heeft hij gekeken echter hij is niet echt overtuigt dat die all in one waterkoeloplossing beter zal koelen dan de genoemde lucht koeling
Maar hij heeft ook enkel sites als hw.info bekeken dus ik hem heb wat links gegeven( gisteren nog)
Maar de ene site noemt het een matige koeler, op de andere komt hij er erg goed uit
Bij de ene site maakt het ding enorme herrie bij de andere niet echt vreemd vind ik zo'n verschillende cijfers en hij weet niet welke site hij nu moet geloven
MIsschien maar een gemiddelde nemen van de sites?
Vraag anders aan Rol-co op HWI. Die heeft volgens mij zn eerste benches van de Gulftown gedraaid met een H50.
Maar met die corsair is het toch de bedoeling dat de radiator op de plaats moet worden geplaatst waar de 12CM outtake fan zit in de case( als je die al hebt) maar de meeste cases hebben die wel
Ik zal hem anders eens vragen welke case hij nu graag wil hebben
Ja precies, want een Prolimatech gaat misschien niet passen in elke midi.

Over die site ikbenstil ja zoiets bedoelt hij idd!
Het zou toch heel wat kunnen schelen denk ik:)!
Ik zou gewoon eerst de pc laten draaien en de fans op een fancontroller.
Wil je m daarna isoleren, kan dat altijd. Maar vaak blijft de warmte dan ook binnen.
 
Hmm dat wist ik niet.. ik ging er zelf van uit dat de warmte gewoon naar buiten kon ondanks isolatie maar goed dat je dit aangeeft
Ik zal het door spelen naar hem!
De case zal ik zo plaatsen moment:icon_wink:

BTW de gulftown en Rol-co klopt maare dat was volgens mij toch niet puur een stock H50?
 
Laatst bewerkt:
Hmm apart idd dat veel sites aan geven dat de H50 toch niet echt geweldig koelt tov bepaalde luchtkoelers en ook nog eens veel lawaai zou produceren, en die gulftown is toch 32NM? en produceert als het goed is minder hitte dan de huidige S1366 cpu's..
Bij hem komt er geen 32NM cpu in
Maar ik zal zijn topic eens gaan door nemen

De cases waar hij tussen twijfelt zijn

De Raven 2

SilverStone Raven RV02 | Hardware.Info Nederland

De Fortress 2

SilverStone FT02B Fortress Tower | Hardware.Info Nederland


Lian li Pc-P50

Lian Li PC-P50 | Hardware.Info Nederland

Zit nogal wat geld verschil tussen vergeleken met de fortress maar deze cases vind hij mooi en daar zal hij tussen gaan kiezen
 
Misschien is het verstandig als hij dan eerst eens research gaat doen of de Prolimatech ook daadwerkelijk erin gaat passen.
Bij de Raven twijfel ik er niet aan. Maar de Fortress daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Dat is dus ook de reden waarom ik de H50 even noemde.

Wat is de logica achter:
die gulftown is toch 32NM? en produceert als het goed is minder hitte dan de huidige S1366 cpu's..
Je kan best gelijk hebben, maar je hebt wel met 6 cores te maken en niet met 4 cores.
Bovendien als je gaat overclocken en er meer warmte vrij komt is het appels met peren vergelijken.
 
Heb al even contact gehad met wat oc-ers over dit geval van de H50
Maar meningen verschillen erg net als op het internet die verschillen wat ik zo ver kreeg te horen en las

Afijn iig heb even wat rond gekeken op het net en de binnenkant van de Raven2 en Fortress2 zijn exact het zelfde( buiten de hd ophanging) en dat de fortress iets minder hoog is +-2cm en iets minder diep +-3cm, breedte is het zelfde

Heb ook even gekeken welke mensen op bv hw.info die de Megahalems koeler hebben en in wat voor cases, maar hij past blijkbaar in cases die kwa afmetingen op elk vlak wat minder groot zijn
Hij past ook in de lian li case, dus past zo ver ik kan zien in alle 3 de cases
Hij heeft iig toch besloten voor de lian li keuze te gaan dus dan hoeven we ons niet meer druk te maken of hij wel 200% zeker past in de fortress 2.
Hij vond na even goed gekeken te hebben de fortress toch te duur
Maar goed zo ver bedankt voor alles!
Kwa casefans gaat hij zelf nog wat meer zoekwerk doen want hij kan niet echt een keuze maken:icon_winkle:
 
Laatst bewerkt:
Tnx voor die link, maar de koeler zelf zal niet gelapped worden enkel de cpu maar met hem weet je het maar nooit zeg ik erbij dus ik zal de link zeker laten zien
Als anderen nog tips voor goede casefans'weten die veel lucht kunnen verplaatsen doch relatief stil zijn( geen ultra kaza's dus:D) let us know:)!
 
Hieronder geluidsopnames van diverse fans uit deze fanroud-up van martinm.
Hier heeft hij vooral nadruk gelegd op de geluids/prestaie verhouding van de fans. Maar hij was zich er ook van bewust dat de klank of toon van een fan moeilijk vast te leggen is in een te meten waarde. Elke fan heeft zeg maar een beetje zijn eigen klankkleur in hoge of lage tonen.
Onder de 1000rpm klinken bijna alle fans "stil". maar daarboven heb ik nog geen fan meegemaakt die onhoorbaar is. "Een stille fan" is imo ook een beetje een kromme uitdrukking. Hoe sterk een fan is wat geluidsproductie betreft komt pas tot uiting boven die 1000rpm.

En dan komt er nog bij: Hoe goed zijn de rest van de geluidsbronnen in de PC gedempt? Aan een supergeluidsarme fan heb je nl niet heel veel wanneer er bv vier hdd's in de buurt staan te spinnen. ;)
Van mensen een waterkoelset voor het eerst opstarten, schrikken ook vaak van het geluidsniveau van de pomp. Dan draait de pomp zonder dat de rest van de hardware en fans aanstaat. Wanneer de rest van de PC aanstaat, valt het geluid van de pomp weer helemaal weg in de rest van alle geluiden.


Maar martinm's conclusies:

Final Notes

If I had to pick just one fan for my needs. I want something very quiet, but something that also has a decent amount of performance. While being a bit on the ugly side, the Gentle Typhoon AP-15 gets my top pick for producing the most CFM per noise level and quality of the fans tested. 9 volts in particular is my favorite spot which is still producing a good 22+ cfm on the radiator.

For the high speed stuff, I'll give my kudos out to the San Ace. I still think it has that common 38mm fan motor noise when undervolted, but it's the smoothest of the bunch from what I can tell.

As far as the <1000 RPM range, I think all of the fans (except the high speed 38mm fans) are good and really hard to separate. I couldn't really measure CFM below 10CFM, so I really couldn't tell you much with my test setup other than CFM is pretty crappy down there and you better plan on many times more radiator than someone with strong fans.

Bottom line:


King of Power @12V = Delta AFBSHE
King of Low Noise @ 12V = Noiseblocker S1
King of CFM per Noise Level/Quality = Gentle Typhoon AP-15


Zelf ben ik zeer tevreden over de Gentle Typhoons. Op volle toeren maken ze een imo aangenaam geluid; nl een veel lagere toon dan alle andere 120mm fans die ik uitgeprobeerd heb.

Maar eigen ervaringen zijn subjectief. Daar moet je je denk ik niet teveel aan vast houden in het maken van een keuze.

De onderstaande filmpjes zijn imo veel beter om een beeld te krijgen van hoeveel geluid een fan maakt en wat voor toon ze ongeveer maken. Alle fans zijn nl onder dezelfde omstandigheden gefilmd en opgenomen. De geluidopname zelf zal dan misschien een beetje afwijken van hoe deze werkelijk klinkt, maar om te vergelijken met elkaar zijn deze filmjes prachtige documenten. :p




ADDA HB = ADDA AD1212HB-A71GL

Delta AFBSHE = Delta AFB1212SHE

Gtyphoon AP15 = Servo Nidec Gentle Typhoon DC1225C12B5AP-15

Kool25MBK = Koolance Fan-12025MBK

Kool25HBK = Koolance Fan-12025HBK

Kool38HBK = Koolance Fan-12038HBK

Panaflo M = Panaflo FBA12G12M

Panaflo U = Panaflo (NMB MAT)FBA12G12U

San Ace H1011 = Sanyo Denki San Ace 109R1212H1011

Kflex M = Scythe Kama-Flex S1225FDB12M

Kflex H = Scythe Kama-Flex S1225FDB12H

Sflex-E = Scythe S-Flex SFF21E

Sflex-F = Scythe S-Flex SFF21F

Sflex-G = Scythe S-Flex SFF21G

SlipStream SH = Scythe Slip Stream SY1225LS 12SH

ScyUK3 = Scythe Ultra Kaze 1000 DFS123812H-1000

ScyUK3 = Scythe Ultra Kaze 3000 DFS123812H-3000

Nanoxia FX2000 = Nanoxia FX12 2000

NB XL-1 = Noise Blocker XL-1

NB XL-2 = Noise Blocker XL-2

NB XLP = Noise Blocker XLP

NB S1 = Noise Blocker M12 S1

NB S2 = Noise Blocker M12 S2

NB S3 = Noise Blocker M12 S3 HS

SilverStone 25BU = Silver Stone (Everflow) R121225BU

Thermaltake TT-25 = Thermaltake TT-1225 (Thunderblade)

Yate SL-C = Yate Loon D12SL12 Curved Blade

Yate SL-S = Yate Loon D12SL12 Straight Blade

Yate SL-LED-S = Yate Loon D12SL12 LED version with Straight Blades

Yate SH-C = Yate Loon D12SH12 Curved Blade

Zalman ZM-3 = Zalman ZF1225ASH


:023:
 
Laatst bewerkt:
Kijk dit is wel hele goede info voor hem tnx coolfris:)!
Zal dat direct door spelen
Kwa systeem zal het in zijn geval het volgende gaan worden

ntel Core i7 930
OCZ Gold XTC 6GB DDR3-1333 CL8 triple kit
ATI 5830
ASUS P6X58D Premium
Seasonic X-650
Prolimatech Megahalems
Lian Li PC-P50
Optiarc AD-7240S-0B
Intel X25-V 40 GB(Win 7 boot disk+enkele apps)
Samsung Spinpoint F3 500GB ( voor games)
Seagate Barracuda LP 1.5TB (opslag)
Zalman ZM-MFC1 Plus Black

Ik had al een mail terug van ikbenstil.nl voor tips om de hd's stiller te maken
En ze kunnen de binnenkant met matten dempender maken zodat er minder geluid naar buiten komt, alleen kan de warmte dan nog wel goed weg? aangezien hij gaat overclocken,cpu+graka en er werd ook aan gegeven dat dit dan moeilijker weg kan en dan stijgt natuurlijk de warmte binnen in.
Afijn ik stuur jou post even door naar hem:)!


PS:

Die noiseblockers zijn echt wel interessant! evenals die van scythe de yate loons en de gentle typhoon, die vind ik persoonlijk dan mooi geluid produceren:p
Ben tevens benieuwd hoe veel graden het nu zal uitmaken of een fan 20 30 of 50cfm verplaatst.
Hij vraagt zich af of als hij 4 a 5 van die wat stillere fan's er in zet die bv maximaal 20 tot 30 cfm kunnen verplaatsen pakt of dat de case van binnen nog wel goed koel kan houden met wat hij gaat doen of dat hij dan beter fan's zou moeten kiezen die per stuk meer dan 30 cfm verplaatsen
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft nu voor deze fan's gekozen

Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm
PN: D1225C12B5AP-15 | Afmeting: 120 mm, Draaisnelheid (max.): 1850 rpm

Goede keuze denk ik zo, wat jullie? (klinken ook goed vinden we allebei)

Ps:

In welk topic gedeelte zou ik meer kunnen vinden over de huidige betere koelpasta's voor op de cpu?
 
Laatst bewerkt:
Ralf,

Ik heb zelf in mijn kast ook ikbenstil dempingsmatten in mijn kast. Ik zie niet in hoe die matten de warmte binnen zoude houden, want de luchtstroom hou je niet tegen met matten van een centimeter dik. die warmte word verplaatst door de fans dus er is luchtverplaatsing. de IBL HDD boxen zijn ook van goede kwaliteit (heb 2x HDD20 (2 schijven per ding). Ze denken er echt over na voor ze dat doen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Op zoek naar een cadeau voor Vaderdag 2023 en een goede deal? HighFlow Computer Cooling Shop 0
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
M Op zoek naar deze kabel voor Hitbox Venom Arcade stick Gaming 3
Limecat Op zoek naar een betere PSU Hardware & Software 2
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
S Op zoek naar 2pin moederbord naar aan/uit, Reset switch kabel langer dan 30cm Cases en Modding 2
G Op zoek naar witte PSU met witte kabels Hardware & Software 4
D ben op zoek naar een waterblock van Bitspower HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
O Op zoek naar Lian Li PC-X500XF of alternatief Cases en Modding 9
E Op zoek naar een mal voor het moederbord. Cases en Modding 12
Ianovski Op zoek naar iemand die een voeding wilt sleeven Cases en Modding 2
Sw333t Op zoek naar een gpu, bij voorkeur Nvidia Hardware & Software 9
T op zoek naar een goede WC setup Advies Waterkoeling Setup 27
Thekoekepeer Op zoek naar case voor waterkoeling Cases en Modding 15
K op zoek naar een deftig WC setje Advies Waterkoeling Setup 14
Homienator Op zoek naar 2 SSD schijven. Hardware & Software 25
H ik ben op zoek naar een nieuwe kast Cases en Modding 34
Joren op zoek naar een lcd-tv Hardware & Software 1
A Nieuw hier en op zoek naar advies Advies Waterkoeling Setup 54
Craven Op zoek naar een nieuwe kast Cases en Modding 15
F Ik zoek een waterblok voor de Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G Waterkoeling 0
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
XenoMorpH Zoek functie uitbreiding HighFlow Webshop 2
Sanders Zoek de afbeelding Algemene Discussies 19
L Corsair H50,H60...zoek cpu koeling voor Lian Li PC-Q11 met i7-2600K. Advies Waterkoeling Setup 19
Gruffi Ik zoek G 1/4" Threaded Barb - 3/8" ID Waterkoeling 1
iSP Het grote "ik zoek speciale/custom hardware" topic Problemen & Oplossingen 1
boefmans zoek uberstille cpu koeling Overige Koeling 6
Sw333t [INACTIVE] Zoek een Q6600 processor met G0 stepping Gevonden 0
M5rvii Probleem ! zoek een waterpompke .. Waterkoeling 19
Sparky ik zoek een nieuw 1366 mobo Hardware & Software 7
P Ik zoek een site Waterkoeling 9
Calimero Beginner zoek hulp / duwtje in de goede richting Waterkoeling 23
B Ik zoek een kast Cases en Modding 10
hung hungie zoek pomp met 10mm 1/4 aansluiting. Waterkoeling 6
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
Hightower Opzoek naar 280mm rad grills Gezocht 0
T Corsair PSU naar SATA Power cable gezocht. Cases en Modding 1
D VDG naar ARGB fan Cases en Modding 2
P Aansluiten 2x8 en 1x6 pin ( videokaart ) naar voeding Handleidingen en Installatie Tips 1
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
Freddy Brook Console Converters (PS3 naar PS4, XBOX naar PS etc.), Fighting Board en meer HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
Freddy Halo naar Arcade hallen Gaming 3
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
R Waterkoeling setup presteert niet naar behoren. Waterkoeling 3
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5
TinusB Bitspower G1/4 naar G1/4 (2x OD) Verbindingsstuk Matt Black BP-MBWP-C08 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M Swiftech H220X2 uitbreiden naar Formula XI MB chipset Waterkoeling 60

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan