• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuwe waterkoeling

levietje1234

New member
Hey iedereen,

Ik zou graag voor de eerste keer in mijn leven een waterkoelingssysteem willen aanschaffen. Maar ik ben echter niet zo up to date in dit wereldje.
Dus kan er iemand mij misschien helpen met het vinden van een goed uitgebalanseerd waterkoelingssysteem?

Ik zou graag iets hebben wat echt wel waar is voor zijn geld. Een goede prijs/prestatie dus. Mijn maximum budget is 200 euro (weet niet of je hier echt al een goed waterkoelingssysteem van kan kopen of niet, indien echt niet, wil ik het wel verhogen.)

Ik zal even de specs van mijn systeem geven.

mobo : msi p55 GD80
cpu : intel core i7 860
gpu : 2x msi 460 hawk 1gb
psu : antec quattro 1200 wat (weet het, een beetje een grote psu, maar heb hem voor 130 euro kunnen overkopen van iemand die ik ken, en hij is nog maar 3 maanden oud, dus dat kon ik toch niet laten liggen ^^.)
Hdd's : 2x corsair nova 32gb raid-0, 2x WD's green power 1TB raid-1.
Case : Antec twelve hundred.

Het geen wat ik al zeker en vast graag zou willen zijn gpu-only blocks. Ik weet voor de rest niet zo goed wat er dan nog allemaal bij in moet...
En liefst eerlijk gezegd een vrij krachtige pomp die vooral voor prestatie is (of gaat het niet zo goed binnen mijn budget?)
En het thema mag blauw zijn, samen met mijn antec case wordt dat dus blauw-zwart he :D.

Hopelijk kan iemand me hier helpen he :D!

Alvast bedankt,
 
Hey ik begrijp je wilt je graka's koelen.. wat wil je nog meer koelen? cpu? mobo? gaat het om prestaties (denk aan overklokken) of om stile?

200 is inderdaad wel aan de krappe kant gpu core blocks (neem aan dat je die bedoelt) zitten meestal rond de 50 euro dus dan is de helft van je budget al op, dan moet je nog pomp, res en slangen/fittingen oja en niet te vergeten radiator.

ben je gauw het dubbele kwijt
 
Mmmh, fijn om te horen van het budget :s... Tja, ik ben er nog niet zeker van, maar neem het in overweging...
Wil enkel mijn cpu en gpu koel0en, en eigenlijk een beetje een middenmood, dus ergens een koelingsset waarmee ik kan overklocken, maar die ook toch nog stil is. (sorry misschien voor het lastige antwoord.) Zit nu met een Corsair H50, en geraak naar de 4ghz, soms 4.2 en heel soms met alle fans open naar de 4.4ghz, en ik zou graag rond de 4.2ghz constant draaien. Is dat dan al meer naar prestatie of niet?
 
nou als je 2 gpu core blocks neemt (heb zelf alleen ervaring met de mcw80) =2x€56,95 en nog een cpu block (bv een ek supreme HF) €59,95 mcp355 pompje €74.95

=€250,- dan moet je nog radiatoren en fittingen + slang en vloeistof

de 460's zijn wel in staat redelijk wat hitte te genereren geloof ik dus afhankelijk van je kast moet daar redelijk wat rad in.
HighFlow 360 Radiatoren

fittingen ben je met een dergelijke setup ook al gauw €50,- kwijt 2L feser ultra pure 10,-

kijk je kunt natuurlijk zeggen van ik wil het zo goedkoop mogelijk maken en dan moet 350 euro ofsow nog wel lukken maar dan is met 'mijn systeem is watergekoeld' ook wel alles gezegd.
Dan zou ik er niet vanuit gaan dat je heel veel kunt overklocken oid.

de onderdelen die ik tot nu toe opgenoemd heb zijn gemiddeld tot goed te noemen maar de radiatoren bepalen je effectieve koeloppervlak en dus ook voor een groot gedeelte hoeveel warmte je kwijt kunt, zoals je hebt kunnen zien kosten deze helaas nogal wat.

Dus denk er nog eens over na en bepaal wat je wilt en wat voor bedrag je daar voor over hebt
 
nou hoe dikker hoe groter je effectief koel oppervlak word en dus gaan ook je prestaties omhoog, verder heeft elke fabrikant zo z'n eigen techieken erin verwerkt en de en is iets restrictiever (moeilijker voor het water om doorheen te stromen) dan de ander

een voorbeeldje om te vergelijken Skinnee Labs | Triple Radiator Comparison V2

is sowieso een hele mooie site om veel producten te vergelijken en om j eens even goed in te lezen
 
Dat is een prima optie. Als je een 240 neemt, neem dan wel een dikke (Thermochill PA120.2, XSPC RX240, Black Ice SR-1 240).
Dat moet net voldoende koelcapaciteiten hebben.
Ik heb zelf een 240 radiator met 2x GPU's (HD5870) en een i7-920 @ 4ghz.
Dat blijft goed koel (ook in zomer, CPU max 67 graden @ load).
 
ik heb idd ook een hele tijd @ XSPC RX 240 gedraait met 2x 4870 (hittemonstertjes) en 1090T 6x3,7 pas toen ik gpu cpu naar 6x4Ghz ging klokken had ik wat extra koelvermogen nodig.

Dat res+pomp is ook een prima optie de flow (doorstroomsnelheid) is echt niet alles, en je kunt later als je eenmaal besmet bent met Highflowerytus nog altijd uitbrijden en perfectioneren tot je volgende salaris op:D

Het geen wat ik al zeker en vast graag zou willen zijn gpu-only blocks.

maar mag ik vragen waarom je voor gpu only blocks wil gaan en niet full cover?
 
Omdat de full cover blocks van de 460 half de 460 kosten xD...
Ik koop mijn kaarten via een distributeur (via mijn vaders bedrijf), ik betaal voor een 460 hawk 1gb en thalon attack 145 euro... En spijtig genoeg hebben ze daar geen waterblocken... Dus ik vind het eigenlijk ten opzichte van elkaar veeel te veel zo'n fulcoverblock...

Maar inderdaad, was al aan die dikke 240 aan het denken, aangezien ik die vanvoor kan inbouwen, en de pomp kan ik vlak daar ook boven inbouwen.. Dus dan liggen die al dicht bij elkaar :D. En dan heb ik toch nog 1 vak voor men hdd's :D! spijtig genoeg moet ik er dan wel 1 wegdoen, maar met een beetje creativiteit zal dat nog wel lukken :D!

En dan van gpu blocken, ik heb wat opzoek werk gedaan... En is deze gpu only block ook niet goed? http://www.xspc.biz/x2ovga.php[url]...op dit forum een andere naam vernoemen ofzo?)
 
Omdat de full cover blocks van de 460 half de 460 kosten xD...
Ik koop mijn kaarten via een distributeur (via mijn vaders bedrijf), ik betaal voor een 460 hawk 1gb en thalon attack 145 euro... En spijtig genoeg hebben ze daar geen waterblocken... Dus ik vind het eigenlijk ten opzichte van elkaar veeel te veel zo'n fulcoverblock...

Dus als je zelf een appelboom in de tuin hebt en 3 scharrelkippen voor de eieren
vind je biefstuk ineens te duur terwijl je aan appels en kippen al geld over houdt ??

En als je je auto op super goedkope banden zet doe je 'm daarna weg omdat de
wegenbelasting en verzekering in verhouding ineens te duur zijn ??
 
Laatst bewerkt:
Dus als je zelf een appelboom in de tuin hebt en 3 scharrelkippen voor de eieren
vind je biefstuk ineens te duur terwijl je aan appels en kippen al geld over houdt ??

En als je je auto op super goedkope banden zet doe je 'm daarna weg omdat de
wegenbelasting en verzekering in verhouding ineens te duur zijn ??

Dikke troll. :>

Kijk, Levi. Je hebt het in je eerste post enkel over het 24/7 op 4.2GHz draaien met je CPU.
Daarom zie ik het nut niet om je graka's ook meteen te waterkoelen. Ikzelf ben met een simpele setup begonnen :
MCP355, EK Supreme HF CPU block, EK X-Res (reservoir dat op de pomp staat) en een GT Stealth 360 rad voor in m'n Corsair 800D.
Ik heb deze setup recent uitgebreid met push/pull fans, een extra 240 rad in de bodem, EK Multioption res, nieuwe Aquacomputer DDC top, HD5870 blokje ed.

Je kan dat later dus gemakkelijk uitbreiden voor de prestaties te verbeteren. Ik zou net blij zijn dat ik heb kunnen besparen op de graka's, dan zou ik een wat dikkere watersetup kunnen plaatsen, maar onthou dit : als je een setup koopt puur voor 'een waterkoeling te hebben' ben je beter af met je H70 (of was het H50?).
Voor ons is waterkoeling echt een hobby. Er gaat ongelofelijk veel geld naartoe, maar dat is het dan ook dubbel en dik waard, omdat het een goede investering is voor een computer die je dagelijks gebruikt, die heel krachtig en heel stil is.

Hoekjes proberen afsnijden werkt in sommige gevallen, je kan er geld, tijd en plaats mee besparen in je case, maar uiteindelijk ben je er toch niet tevreden van. Kijk maar naar mijn X-Res, die was ik op 2 maanden zo beu als iets.

Het gemiddelde systeem in de Worklogs-sectie heeft voor zo'n 450 euro aan WC-onderdelen erin, schat ik. Als je 'maar' 200 euro wil uitgeven kan je niet zo'n resultaat verwachten..

Denk dus eens goed na. Als je een monstersysteem wil, zal je er heel wat geld tegenaan moeten gooien. ;)
 
mentlegen-trollface-has-arrived-2467_preview.jpg



I'm just trolling ya nigger :D

Maar ben het wel met je eens hoor, 200 euro is echt veel te weinig om een CP + dubbele GPU set-up neer te zetten.
Dat gaat zelfs met de meest budget onderdelen niet lukken.
200 euro is een mooi bedrag voor een CPU only loop.
 
@ Synergy : Danku, je kan me een beetje verwoorden ;)...
Kijk ik ben geheel nieuw in het 'watercool wereldje', ik ken er leterlijk de 'ballen' van. En ik vind het overdreven om als eerste set-up al direct full cover blocken te kopen. Want wie weet vind ik watercooling persoonlijk toch maar niets, en dan zit ik daar met een massaal bedrag dat ik inneens heb uitgegeven. En eigenlijk ook voor niets is, want krijg dat allemaal maar eens verkocht... Ook al is het een paar maanden oud, het verliest (net zoals alle hardware overigens, meteen zijn waarde.) Dus dan hou ik er nog maar dik de helft van over.

Maar inderdaad zoals Synergy zegt, indien het mij echt wel zou zitten... Ben ik er bereid meer in te investeren. Maar je begint ergens altijd met het kleinen lijkt mij logisch, vandaar die gpu-only blocken.
En ik zou graag mijn gpu's wel gekoeld willen hebben met water :), ik prefereer dan nog liever eerst mijn gpu's watergekoeld te hebben, en even verder met mijn corsair H50 te werken, dan omgedraaid.

De reden hiervoor is : Ik overklock deze kaarten tot op 1ghz ( bios geflashed, en er loopt zo'n 1.25V door), dus die produceren een enorme heat. (full load rond de 75-80°C) en sorry ik vind dat veel ^^, maar dat betekent ook dat de fans van deze kaarten altijd op 100% draaien, en geloof mij, na een tijd wordt je daar zot van ^^.

En ja, ik heb ergens geluk dat ik al mijn hardware aan soms de helft tot 3/4 goedkoper kan kopen... Maar ik ga echter wel niet al het geld dat ik heb in mijn computer steken he ^^.

Maar, om even terug te komen... is dat mogelijk, je gpu's waterkoelen, en cpu niet? ik denk het wel he :)?
 
Vergeet niet dat, zeker als je er 1,25 V doorheen jaagt, de VRM's ook een behoorlijk stuk koeling nodig hebben.
En je zonder de stock geintegreerde heatsink een goede airflow langs de custom heatsinks moet hebben.

Je kan elk onderdeel apart koelen, als je zou willen kan je zelfs 1 GPU wel waterkoelen en de andere niet.
Dat zou alleen heel stom uitzien, maar om even duidelijk te maken dat het kan :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
O nieuwe setup bouwen met waterkoeling Waterkoeling 3
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
M Nieuwe slangen voor waterkoeling nieuwe build Waterkoeling 6
Freddy Nieuwe Magicool Waterkoeling Kits, pompen en CPU blok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B waterkoeling voor nieuwe pc Advies Waterkoeling Setup 25
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
S Waterkoeling voor mijn nieuwe projectje Waterkoeling 2
P Nieuwe waterkoeling set - 200 euro Advies Waterkoeling Setup 1
P Nieuwe waterkoeling setup X79 Extreme 3930K Advies Waterkoeling Setup 3
E Groentje in custom waterkoeling zoekt hulp voor nieuwe PC Advies Waterkoeling Setup 37
H Nieuwe waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 6
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
R Nieuwe beginners waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 24
Gruffi Nieuwe waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 33
B Nieuwe kast met waterkoeling, INFO Advies Waterkoeling Setup 6
Marcel2102 nieuwe waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
B Nieuwe waterkoeling setup, graag jullie hulp Advies Waterkoeling Setup 16
AceBaran Nieuwe waterkoeling setup, hulp met keuze, o.a. Reservoir Waterkoeling 117
R [Eerste keer waterkoeling] Budget +-€350 (WC + nieuwe kast), i7 920 Advies Waterkoeling Setup 10
R Vraag nieuwe waterkoeling Waterkoeling 6
DoomRider Advies waterkoeling Nieuwe PC Advies Waterkoeling Setup 14
D Nieuwe Waterkoeling Set Advies Waterkoeling Setup 12
Sanders Nieuwe kast voor waterkoeling Waterkoeling 3
Brutus [PC] Start niet op, na nieuwe waterkoeling installatie Hardware & Software 19
C nieuwe pc met waterkoeling Waterkoeling 19
C Waterkoeling oplossing voor mijn nieuwe PC? Waterkoeling 11
M nieuwe PC+waterkoeling. Geschikt? Advies Waterkoeling Setup 15
D Mijn nieuwe waterkoeling Waterkoeling 3
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
U Nieuwe singularity computers catalog update HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
W Nieuwe setup Waterkoeling 1
arwin74 De nieuwe huidige build 😀 Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
P Nieuwe Rad eerst spoelen? Handleidingen en Installatie Tips 4
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 Nieuwe videokaart, RTX 3090 FE, heb ik een nieuwe voeding nodig? Hardware & Software 5
mixedup nieuwe pc onderdelen Problemen & Oplossingen 5
HighFlow Nieuwe Singularity Computers Protium D5 Combo's HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe DarkSide UV LED strips HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Nieuwe pc Hardware & Software 27

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan