• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuwe watercooling build

verreckie

New member
Zoals in mijn intro vermeld wil ik mijn pc gaan water coolen, en daarom kom ik hier eerst wat advies vragen.

Mijn huidige hardware is de volgende:
Corsair Obsidian 550D
Asrock Z77 Extreme4
i5-3570k
Corsair 8Gb Vengeance (artic white)
Asus GTX670 Direct CU II Top
Corsair AX750
256Gb Samsung SSD en een 1Tb HDD.

http://img338.imageshack.us/img338/3782/dscn0846hf.jpg

Ik zou mijn cpu en gpu willen koelen.
De mogelijke plaatsen om radiators te hangen zijn bovenaan, een 240 rad. Achteraan een 120/ 140 rad en onderaan een 120 rad.
Is het mogelijk om de cpu & gpu te koelen met een enkele 240 rad? Rekening houdend dat het liefst een dunnere is, dan een dikkere, zodat deze niet teveel naar beneden komt.
In principe zou er bovenaan ook een 280 rad kunnen komen, maar ik vrees wat voor me 8pin cpu voeding.
Met m'n huidige H100 is het net gepast.

Indien niet mogelijk, kan er aan de achterkant nog een 120 rad worden bijgeplaatst.

Ik zou graag het zwart/ wit thema willen behouden.

Daarom had ik al even het volgende samengezocht:

240 rad: Black Ice GT Stealth 240 Black
Ziet er me een degelijke & dunne rad uit, maar zijn de prestaties ook goed?

Reservoir + pomp:
Graag had ik het reservoir in een 5.25 bay gestopt, ik wil zoveel mogelijke alle ruimte benutten en netjes hebben.
Daarnaast zou het ook een pluspunt zijn mocht hierin ook de pomp kunnen verwerkt worden.
Dat bracht me op volgende mogelijkheden:
XSPC Acrylic Dual 5.25 bay Reservoir for Laing D5/MCP655/PMP-450 D5BAYRES
XSPC D5 Dual Bay Reservoir/Pump Combo Black
Eventueel nog andere mogelijkheden?

Is er een specifieke pomp aangeraden? Want daar ken ik bitter weinig van.

Deze zag er me ook nog wel wat uit, helaas gaat dit wat boven mijn budget.
Koolance Reservoir/Pump, RP-1005 Black

CPU block: EK-Supremacy - Nickel - Plexi of EK-Supreme LTX - Nickel
Ik had graag een gehad met een plexi top, zodat je het water erdoor kan zien. Zodat je een mooi contrast krijgt met het witte vloeistof en de zwarte achtergrond.
De supreme heeft dan een volledig doorzichtige top, maar kleurloze bevestiging dingen (dat zogezegd kruis). Terwijl de supremacy dan wel weer zwart is, maar precies niet volledig doorzichtig.

GPU block: EK-FC670 GTX DCII - Nickel
Volgens cooling configurator zijn er full blocks beschikbaar voor deze kaart, jammer genoeg niet hier verkrijgbaar.
Ik moet nog even zoeken als ik deze ergens anders vind.

Fittingen: Alphacool HF Screw connector G1/4OD 10mm (3/8 ID - 1/2 OD) - Deep Black 17078
Deze lijken me wel geschikt, en ze zijn mat zwart, wat mijn voorkeur heeft.

Slangen:
Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - CLEAR / PURE
Masterkleer - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - Clear
Tygon R3603 - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - Clear
Ik heb hier drie mogelijkheden, van €3/m tot €9/m
Is de duurdere slang zijn meerprijs waard of zit er niet veel verschil hierin?
Tenslotte gaat dit geen al te grote kost zijn.

Koelvloeistof: Mayhems Pastel - Ice White - MD-P-IW
Zoals eerder gezegd, graag een zwart wit combinatie.

Qua fans gebruik ik momenteel 2 scythe GT 1450rpm, die ik ga gebruiken voor me rad(s).

Dan nog wat extra dingen zoals koelpasta atc. (ik heb Freddy z'n lijstje al ergens opgeslagen).

De loop zou als volgt zijn:
Reservoir - pomp - GPU - CPU - Rad

Daarnaast zou ik waarschijnlijk ook nog iets moeten uitvinden voor een drain punt.

Alle opmerkingen/ aanbevelingen en commentaren zijn welkom. :)
 
Als je dat gpu blok bij HF wilt kopen kan je aanvraag naar dat product doen hier: HighFlow Product Suggesties en Nieuws gewoon een linkje er naar plaatsen en als ze terug zijn van vakantie staat hij in no time in de shop... een voordeel van de HF shop, opaanvraag verkopen ze bijna alles op computer gebied :p

Met de XSPC ressen die je hebt uit gekozen moet een D5 pomp in, deze word uit gebracht door verschillende fabrikanten maar voor jou is de Alpha cool het meest interessanst om dat daat geen behuizing bij zit die je ook niet nodig heb om dat hij in een res gaat: Alphacool D5-VPP655 - Single Edition / No Top

Fittingen zijn de eigen keuze, voor je gaat bestellen bedenk dan wel goed hoe je de loop wilt laten lopen en kijk in andere buildlogs wat voor soort fitting wordt gebruit, daar mee doel ik op 90gr, 45gr en dat soort fittingen die heel handig kunnen zijn voor een mooi verloop van de waterloop.

Over de slang: De feser slang ben ik wel te vreden over maar de Tygon slang van 3/8x1/2 is er slap en knikt erg snel... die raad ik sterk af.

Over je rad: Veel mensen raden iedereen altijd aan om al voor een cpu only rrn 360 rad te nemen, maar dat is pure over kill... 1 120 rad per te koelen onderdeel is genoeg voor een goede koeling, voor jou zou een 240 dus voldoende zijn.Laatst heb ik zelf getest en met een Black Ice GT Stealth 240 black - XFlow een 2600K en een GTX580 prima gekoeld.
Als je voor stilte gaat en je fans langzamer wilt laten draaien is een 120 rad erbij wel aan te raden.
Wel moet ik vermelden dat ik zelf wel altijd voor een zo dik mogenlijk rad ga, dus zal een rad van 4-5 cm dikte passen neem dat dan.
 
Ok, bedankt voor je antwoorden.
Zal direct daar eens topic aanmaken. :)

Van die fittingen dat weet ik, had maar juist even de gewone gegeven als voorbeeld.
Moet het inderdaad nog allemaal uitzoeken hoe ik juist ga lopen. Binnenkort wel even een schets maken.

Voor die rads ga ik nog even bekijken en meten. Ik dacht wel dat een dikkere rad beter ging zijn.
Waarschijnlijk komt er dan wel een 120 rad bij.

Dan ga ik voor de Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - CLEAR / PURE en de Alphacool D5-VPP655 - Single Edition / No Top
 
Ik heb wat lopen klooien in sketchup om eens een idee te krijgen hoe het er uit zou (kunnen) zien.
http://img36.imageshack.us/img36/5738/waterloop2.png
Res -> pomp -> GPU -> CPU -> 120 rad -> 240 rad -> res

Het enige waar ik wat mee in zit is de verbinding tussen het 120 en 240 rad.
Erg veel afstand zit daar niet tussen, maar voldoende voor een goede verbinding met elkaar?


Winkelwagen is dan de volgende:
Winkelwagens :: water cooling - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Hier moet dan wel nog het gpu block bij en de fittings.

Lijkt dit op iets?
 
Toch maar een ander rad nemen, wil het risico niet lopen.

Waar ik ook aan gedacht had was volgende loop: res -> pomp -> gpu -> 120 rad -> cpu -> 240 rad -> res

Voor het drain punt had ik dan het idee om onderaan aan het gpu block een T-splitsing te gebruiken.
De rechtse kant gaat naar de pomp, de bovenkant in het gpu block, de linkerkant door naar de achterkant van me case.
Daar zitten een aantal gaten, dus dat komt goed uit. Buiten de case dan een kraantje of een gewone stop.

Nu had ik wel graag dat dit t stuk rechtstreeks in het gpu block kan geschroefd worden, zodat ik geen 2 extra fittingen zou nodig hebben.
Dan zou ik ofwel deze Alphacool HF Y connector 45 1x G1/4OD 2x G1/4ID revolvable - Deep Black 17063 nemen.
Of deze Bitspower G1/4 Matt Black Q-Rotarary Adapter
 
2 liter is wel aan te raden, vaak is 1l genoeg maar beter te veel dan te weinig...

Voor het vullen is een spuitfles ook erg handig.. vooral bij het res dat je gekozen hebt.. dopje van het res eral... stengel van de spuitfles er in en knijpen maar..Spuitfles - 1000ML
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
R nieuwe watercooling setup na 4 jaar Advies Waterkoeling Setup 5
R Nieuwe watercooling set Advies Waterkoeling Setup 10
K Nieuwe Rig wil watercooling, CPU + SLI GPU (MOBO) Advies Waterkoeling Setup 12
P Nieuwe Watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 1
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
U Nieuwe singularity computers catalog update HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
W Nieuwe setup Waterkoeling 1
arwin74 De nieuwe huidige build 😀 Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
P Nieuwe Rad eerst spoelen? Handleidingen en Installatie Tips 4
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 Nieuwe videokaart, RTX 3090 FE, heb ik een nieuwe voeding nodig? Hardware & Software 5
mixedup nieuwe pc onderdelen Problemen & Oplossingen 5
HighFlow Nieuwe Singularity Computers Protium D5 Combo's HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe DarkSide UV LED strips HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Nieuwe pc Hardware & Software 27
HighFlow Nieuwe EK-Vardar X3M 120ER Fans en Damper Pack HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow Nieuwe Alphacool AIO coolers: Alphacool Eisbaer Aurora - Digital RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe Lamptron ARGB, DRGB, RGB + PWM Splitters / Hubs en Displays HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
A nieuwe gpu , geen beeld Handleidingen en Installatie Tips 4
J Mayhems Pastel in nieuwe loop geeft problemen Waterkoeling 5
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
Freddy BSOD's door een nieuwe SSD? Update Marvell driver Problemen & Oplossingen 3
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
V Nieuwe pc, single loop met mogelijke uitbreiding Waterkoeling 3
Freddy Nieuwe NZXT HUE2 producten, AER RGB 2 fans, Ambient Light, Cable Comb, Underglow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Freddy EKWB breidt complete kits portfolio uit met twee nieuwe RGB versies! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Computex 2018, nieuwe speeltjes Hardware & Software 8
H nieuwe pomp+res nodig Waterkoeling 2
Freddy Nieuwe EK-Supremacy sTR4 AMD Threadripper waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
DBRichard Nieuwe DBR website! Algemene Discussies 3
Heineken Nieuwe pomp maakt raar geluid Problemen & Oplossingen 4
Freddy Nieuwe Cablemod kabels en kits! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M Aangeboden Nieuwe Lian Li PC-O8 Wit. Of te ruil tegen de O-11 ROG Gesloten 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan