• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuwe/Eerste WC setup! Advies/tips gevraagd :)

maart85

Junior Member
Hoi!
Aangezien ik helemaal nieuw ben in de WC wereld, heb ik een account aangemaakt om jullie te bestoken met vragen ivm met mijn nieuwe/eerste WC setup :)

Ben benieuwd naar jullie ideeen/tips!

Ik ben in het bezit van een Origen AE H5 HTPC, die ik gebruik als multimedia systeem (in mijn slaapkamer) met onderstaande specs:
- Fortron mATX 350 Watt PSU
- Asus (ATX) P5Q-E Mobo
- Core2Duo E8400
- ATI Sapphire 4850 512MB Single Slot cooler
- OCZ 2x2GB PC6400 Platinum Edition
- Samsung Spinpoint 500GB

Aangezien de desbetreffende kast zeer laag is (13cm), en de meeste CPU/VGA koelers daarom niet passen, heb ik besloten om op WC koeling over te gaan. Ik wil er enigzins mee overklokken (niet extreem), maar het systeem moet toch stil (kunnen) zijn.
Ik heb het onderstaande aangeschaft (2ehands), alles gebaseerd op high flow 1/2":

- Radiator: ThermoChill PA120.2
- CPU: D-Tek FuZion v2 (met Nozzle-Kit)
- GFX: D-Tek FuZion v1 GFX
- NB: Swiftech MCW20-A
- Reservoir: Swiftech MCRES-MICRO
- 2 meter Feser slang
- 3x Nexus Real Silent 120 mm fans
- Koppelingen + klemmen

Het enige wat ik dus nog moet aanschaffen is de pomp. Aangezien ik een zeer lage kast heb, moet de pomp redelijk laag zijn, krachtig zijn, en geschikt voor 1/2". Hij moet links onder passen (zie plaatje). In een ruimte van 12 x 17 x 13 cm (l x b x h)
1ggnd.jpg

Mijn keuze was gevallen op de
- Pomp: Swiftech MCP655/ Liang D5 (met EK-D5 X-TOP). (9 x 8 x 10 cm (l x b x h)).
Is dit een goede keuze icm mijn andere onderdelen? Kan ik verder de Swiftech pomp ( 10 x 7,6 x3,8 cm) naast het reservoir plaatsen in het linker gedeelte van mijn kast? (12 x 17 x 13 cm (l x b x h)). Theoretisch zou het moeten passen, maar kom ik ook uit icm met de fittingen etc?
Wat is verder de beste loop, en zodat het ook goed past in mijn kleinekast?

Zal verder de D-Tek Fuzion V1 op de Ati 4850 passen? Ik heb op meerdere fora gelezen dat dit blok ook op een 4870 past, en ook op de X1000 reeks en de 2000 reeks. En volgens mij zijn de schroefgaten van de 4000 reeks weer hetzelfde als de 2000 reeks, dus volgens mij moet dat lukken toch :)?

Verder plaats ik de radiator het liefst in de kast (zoals te zien is op het plaatje) rechts onder). De radiator laat ik dan 'hangen' in een 3.5" harddisk bay, hij hangt dan ook een stukje boven het moederbord. Boven de radiator hang ik 2 Nexus 120 mm fans, aan de voorkant hang ik er ook eentje.
Is dit een goede optie? Of kan ik de radiator beter aan de buitenkant van de kast monteren? Het probleem is namelijk dat ik aan de achterkant niet een 120mm fan heb zitten, maar 2x60mm. Ik kan de rad dus niet met lange schroeven aan de achterkant ophangen, tenzij ik echt gaten ga boren etc!

Klopt verder alles? Zijn alle onderdelen goed op elkaar afgestemd? Zal ik niet tegen problemen aanlopen qua flow? Is de loop niet te lang (CPU/VGA/NB), in verhouding tot de Rad met 2x120mm fans?

Wat voor vloeistof moet ik er verder ingooien? Zijn er verder nog dingen die ik moet aanschaffen? Extra tape oid om de fittingen goed aan te laten sluiten? Een trechter, is dat handig?
Dit is de eerste keer dat ik een WC-set in elkaar schroef, dus vandaar :)
Ik hoor graag van jullie!

Groetjes!

Maarten!
 
Laatst bewerkt:
Hoi Maarten, welkom op het forum :)

In zo'n krappe kast zou ik gaan voor 3/8" slangen van Tygon.
Dat is wat dunner en een stuk flexibeler, wat de bouw veel makkelijker maakt.

Dan zou je ook kunnen gaan voor de MCP350/355 pomp wat super klein is en dus handig voor in jouw kast.
Daarbij is die pomp ook erg sterk en genoeg voor jouw setup.

Met de D-TEK GFX videokaartblok kan je de schroefafstanden instellen, daarom past het op de meeste videokaarten.

Als je de radiator in de kast plaatst, waar blaast de (warme) lucht naar toe?

De setup klopt en de volgorde maakt niet veel uit.
Gewoon zo doen dat je het minste slang gebruikt en dus het minste kans op knikken hebt.

Je moet vloeistof erin doen dat anti-corrosie en anti-alg heeft.
Het makkelijkste is kant-en-klare koelvloeistof te gebruiken zoals Feser One.

Tape voor fittingen is niet nodig.
Een trechter is wel erg handig.
Verder is een slangknipper ook aan te raden, zodat je slangen kaarsrecht afknipt.
 
origen heeft echt mooie kasten....ben benieuwd hoe het gaat worden want ik ben ook aan het kijken naar een htpc en had mijn oog ook op de origen kasten laten vallen..

gebruik in plaats van een trechter beter een spuitfles...veel makelijker
Spuitfles - 1000ML
 
Dank voor alle reacties!
Stel het zeer op prijs :)

De (2ehands) onderdelen zijn net binnen, heb er meteen maar even wat foto's van gemaakt!
5po2kj.jpg


Verder kreeg ik in de doos ook nog een extra onderdeel, maar volgens mij heb ik dat helemaal niet afgesproken met de verkoper?!
Wat is dit blokje in godsnaam :D
s0vgg7.jpg

rkdh21.jpg

2rfggme.jpg

Ik had een D-tek Fusion v2, een D-tek Fusion GFX, thermochill rad en een reservoir gekocht van diegene, maar ik herken dit niet! Weten jullie het?

Verder heb ik alsnog besloten om de radiator aan de buiten/achterkant van mijn HTPC te hangen! In de HTPC past het bijna niet, en alsnog zit ik dan met veel warme lucht in de kast, die ik moeilijk kwijt kan!
Het enige wat lastig wordt, is het monteren ervan! Aan de achterkant van mijn kast, zitten enkel 2x60mm fans, ik kan ze dus niet daaraan monteren.
Betekent dit dat ik dus moet gaan zagen in de achterkant? Heeft iemand een tip hiervoor? Hieronder zijn de schroef afstanden van de rad:
wbar5w.jpg

Verder nog een foto van de achterkant van de kast!
e17otg.jpg

Heb geen idee hoe ik dit het mooist kan gaan doen!

Moet ik trouwens in mijn plastic swiftech reservoir ook perse plastic fittingen draaien? Of mogen de metalen ook?

Verder nog een vraagje aan freddy! :)
Je adviseerde om alsnog een MCP350/355 pomp er in te zetten, ga ik er dan qua performance/flow niet op achteruit? De rest van de set is afgesteld op 1/2" high flow, maar als ik dan slangen/pomp neem van 3/8", gaat de flow hier toch op achteruit? Als ik van de slangen klemmen koop, kan ik er toch ook voor zorgen dat 1/2" slangen niet gaan knikken?

Nou goed, verder wat ik dus nog moet aanschaffen:
- Spuitfles
- Liang/swiftech pomp (350,355 of 655)
- Feser One Vloeistof
- Extra fittingen
- PCI bracket om de tubes doorheen te laten gaan

Vergeet ik verder nog wat?
Alvast heel erg bedankt voor de tips/reacties!
Ik houd jullie op de hoogte!
 
Ik had een D-tek Fusion v2, een D-tek Fusion GFX, thermochill rad en een reservoir gekocht van diegene, maar ik herken dit niet! Weten jullie het?

dat blok wat is meegestuurd is het asetek antartica blok, is een universeel blokje wat word meegeleverd met bepaalde waterkoelingsets.

Verder heb ik alsnog besloten om de radiator aan de buiten/achterkant van mijn HTPC te hangen!

Kan je je radiator niet aan de zijkant van je kast maken, hoe hoog is je kast?

Moet ik trouwens in mijn plastic swiftech reservoir ook perse plastic fittingen draaien? Of mogen de metalen ook?

in je reservoir kunnen gewoon metalen fittingen als je ze niet te strak aandraait.

Je adviseerde om alsnog een MCP350/355 pomp er in te zetten, ga ik er dan qua performance/flow niet op achteruit?

op een mpc355 pomp moet je een nieuwe top schroeven dan heb je 1/2" slangfittingen, flow is overrated het is niet zo dat je het echt gaat merken als je 1/2" ipv 3/8" neemt. Maar het idd niet echt logisch om alles 1/2" te nemen en dan je pomp op 3/8" te doen.

Als ik van de slangen klemmen koop, kan ik er toch ook voor zorgen dat 1/2" slangen niet gaan knikken?

de link slangklemmen en knikkende slangen snap ik niet helemaal, slangklemmen doe je om het stukje slang dat op de fitting zit zodat de slang er niet af kan schieten of lekken.
 
Op de foto zie ik de fuzion en de fuzion GFX liggen hoor, dus dit ding zat er extra bij :p.

edit: ik zie net dat het plexi vreselijk is aangetast rond de fittingen, ik zou die plexi top iig niet meer gebruiken zoals die nu is.
 
Bedankt voor al jullie reacties!

Over de knikkende slangen en slangklemmen, ik bedoelde eigenlijk Anti Knikveren (ipv slangklemmen, die ik dan over de slangen schuif, zodat de slangen in de kleine kast (waar ze veel scherpe bochten zullen maken), niet zullen gaan knikken. Kan ik toch 1/2" slangen in mijn kast wegwerken!

Bedankt voor het herkennen van de Asetek antartica! Ik vond hem er zelf ook al niet helemaal flex meer uitzien, mede door die barstjes/splinters bij de fitting gaten. Ga hem dus ook maar niet gebruiken!

Kan ik trouwens ook gewoon mijn D-Tek Fuzion V2 en GFX lappen? Er zitten nu wat krasjes op, en het glanst niet mooi. Zou ik het graag willen opschuren van korrel 200 tot nat 2000/2500! Dat kan toch gewoon?

Verder heb ik een beetje uitgemeten en ben tot de conclusie gekomen dat de radiator echt niet in mijn kast kan, ook niet op zijn zijkant. De radiator is gewoonweg te groot, en dan zit ik alsnog met de warmte productie in de kast. Die warmte kan echt heel slecht worden afgegeven door de 2 relatief kleine 60mm casefans. Het wordt dus echt aan de buitenkant/achterkant monteren.

Iemand een goed idee om dat te bewerkstelligen?
Thnx voor al jullie nuttige replies!
 
Ik neem aan dat deze htpc in de woonkamer staat dus het mooi weg werken is belangrijk....

ik zag een keer iemand op een ander forum die had een slimcase ergens gehaald en daar in de radiator en de pomp gezet... dat kan je dan uit het zicht zetten...in de meeste van die kastjes zit een kleine voeding van meestal 60 watt naar das genoeg voor je pomp + 2 fans... snelsluiters er tussen Snelkoppeling stukken voor 1/2" (13MM ID) slangen en zo hou je nog wat ruimte in je kast over...
 
Nou beste mensen,
Daar ben ik weer, heb het even een tijdje wat drukker gehad, maar zit nog steeds met een paar vragen. Misschien dat jullie kunnen helpen!

Ten eerste: Een externe slimcase/casing voor de pomp en radiator is voor mij niet echt een optie. Het liefst wil ik de radiator gewoon achter de HTPC hangen, zodat er geen extra kast komt, maar dat hij ook niet in beeld is.
Maar hoe kan ik die het beste monteren dan? Zal ik echt gaten moeten boren in het frame van mijn HTPC? Of weet iemand anders nog een slim truukje hiervoor?
e17otg.jpg


- Verder heb ik nu de optie om een 2ehands Swiftech 355 pompje over te nemen (voor 45 inc verzendkosten). En een nieuwe top, los op highflow.nl? Zal ik dit doen? Of kan ik beter een Swiftech 655 / Laing D5 pomp nieuw kopen op de highflow website, zonder andere top?

Hopelijk kan iemand helpen!

Groetjes,

Maart!
 
Thermochill heeft ook bevestigings punten op de zijkant.
Je zou een plaatje alu aan je bodemplaat kunnen popnagelen die iets naar de achterkant uitsteekt.
En daar je rad op monteren, altijd lastig die builds als je weinig ruimte hebt.
 
Oei, dat wordt wel heel erg krap :S

De radiator moet je idd zoals Spankyfart al aangeeft "horizontaal" monteren, anders steekt die boven de behuizing uit.

45 voor een MCP355 pomp is een mooie prijs.
Met een top erbij is dat een mooie en voordelige oplossing.

De MCP655 is te groot voor jouw behuizing.

Als jouw HTPC stil moet zijn, raad ik je overigens de MCP355 niet aan, die heeft een zoemend geluid wat je wel redelijk kan horen.
De MCP350 daarentegen is een stuk stiller.
Die is aan te raden voor jouw systeem.
 
Thanx voor de reacties! Een bodemplaatje popnagelen is inderdaad een goed idee! Mijn htpc is iets van 15 cm hoog, en de radiator 13 cm breed. In principe kan ik hem dan gewoon toch ook "verticaal" monteren? Ook als ik de radiator "horizontaal" monteer, dan zit het bodemplaatje in de weg voor de airflow van de fans toch?
Haha ik zit nu echt te twijfelen tussen de 350 en de 355 :)
 
Klopt ;), ik had zelf geen flauw idee wat het nou was :)
Maar andere forumleden wisten me het te vertellen, zie bovenstaande posts!

Mijn vraagje nog aan jullie, als ik de Swiftech 355 neem, met een XSPC LAING DCC Acrylic Reservoir, kan ik hem dan ook horizontaal plaatsen, in plaats van in de hoogte? Wel dus dat de uitgang van de pomp horizontaal /aan de zijkant zit? Dat ik hem als het ware op zijn zijkantje leg?
 
Voila, na enig speur/denkwerk ben ik op dit product gestuit: De Swiftech MCB-120 Radbox. Aangezien het de onderstaande specificaties heeft:

2 parts construction: holding plate and housing for ease of installation
Multiple slots for vertical and horizontal adjustments
Bolts directly to 60mm, 80mm, 92mm or 120mm fan holes
Custom pass-thru PCI bracket and adapters for 1/2" OD tubing (3/8" ID), designed for use with either quick-connect or conventional fittings such as worm-drive clamps included with kit.

Kan ik deze gewoon achter mijn HTPC monteren!
Er zitten ook PCI brackets bij om de slangen naar binnen te geleiden, kortom een perfecte oplossing, niet?!
 
De Radbox is een handig product die al vele mensen uit het problemen heeft geholpen :)

Maar waar wil jij het achter jouw HTPC monteren?
Het vereist iig een ruimte van 12CM bij 12CM.
 
De Radbox is een handig product die al vele mensen uit het problemen heeft geholpen :)

Maar waar wil jij het achter jouw HTPC monteren?
Het vereist iig een ruimte van 12CM bij 12CM.
Ik plaats de Radbox met lange pennen precies achter mijn 60mm x 60mm fan uitgang (van mijn kast). Dit kan je dan makkelijk afstellen doordat er van die sleuven op de Radbox zitten, vervolgens draai ik de Rad 90 graden, zodat hij als het ware voor 120 x 120 aan de Radbox vast zit, en de rest er aan de zijkant bijhangt! Moet lukken toch? :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
R [Eerste keer waterkoeling] Budget +-ā‚¬350 (WC + nieuwe kast), i7 920 Advies Waterkoeling Setup 10
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
U Nieuwe singularity computers catalog update HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
W Nieuwe setup Waterkoeling 1
arwin74 De nieuwe huidige build šŸ˜€ Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
P Nieuwe Rad eerst spoelen? Handleidingen en Installatie Tips 4
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 Nieuwe videokaart, RTX 3090 FE, heb ik een nieuwe voeding nodig? Hardware & Software 5
mixedup nieuwe pc onderdelen Problemen & Oplossingen 5
HighFlow Nieuwe Singularity Computers Protium D5 Combo's HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe DarkSide UV LED strips HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Nieuwe pc Hardware & Software 27
HighFlow Nieuwe EK-Vardar X3M 120ER Fans en Damper Pack HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow Nieuwe Alphacool AIO coolers: Alphacool Eisbaer Aurora - Digital RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe Lamptron ARGB, DRGB, RGB + PWM Splitters / Hubs en Displays HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
A nieuwe gpu , geen beeld Handleidingen en Installatie Tips 4
J Mayhems Pastel in nieuwe loop geeft problemen Waterkoeling 5
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
Freddy BSOD's door een nieuwe SSD? Update Marvell driver Problemen & Oplossingen 3
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
V Nieuwe pc, single loop met mogelijke uitbreiding Waterkoeling 3
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
Freddy Nieuwe NZXT HUE2 producten, AER RGB 2 fans, Ambient Light, Cable Comb, Underglow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Freddy EKWB breidt complete kits portfolio uit met twee nieuwe RGB versies! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Computex 2018, nieuwe speeltjes Hardware & Software 8
H nieuwe pomp+res nodig Waterkoeling 2
Freddy Nieuwe EK-Supremacy sTR4 AMD Threadripper waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
DBRichard Nieuwe DBR website! Algemene Discussies 3
Heineken Nieuwe pomp maakt raar geluid Problemen & Oplossingen 4
Freddy Nieuwe Cablemod kabels en kits! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M Aangeboden Nieuwe Lian Li PC-O8 Wit. Of te ruil tegen de O-11 ROG Gesloten 4
M Oude behuizing (lian Li PC-O8) verkocht. Nieuwe behuizing (Lian Li PC-O11 ROG) advies Waterkoeling 0
A nieuwe build phanteks evolv shift x ryzen 5 Gallery & Build Logs 0
Freddy Nieuwe EKWB D5+pump combo en RGB reservoirs HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan