• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuwe build

GameMonstertje

New member
Hoi, ben nog eens opzoek naar op maat advies :c,o,o,l,:

Lijstje met voorlopige inhoud pc:
  • Rampage IV Extreme (Intel® X79 Express)
  • Core™ i7-3960X (6x 3300 MHz)
  • G.Skill 64 GB DDR3-1333 Octo-Kit
  • 3x XFX HD7970 BLACK (FX-797A-TNBC) CrossFire
  • HDD Seagate ST3000DM001 3TB
  • SSD Mushkin MKNSSDCR240GB
  • Plextor PX-B950SA
  • Enermax EPM1500EGT Platimax

Vanwege de vorige problemen, dit systeem voor de graka's op een waterchiller, welke is er afdoende is om de 3x HD7970 kaarten rond de 40C te houden, ook bij meerdere uren full load, liefst zodat er ook nog een OC capaciteit overblijft. CPU op een H²O systeem met een 360mm rad.

Voorlopige koelsetup:
  • Behuizing : LittleDevil LD PC-V8 Watercooling PC Case Black Red
  • CPU block: XSPC RayStorm Full Copper CPU WaterBlock Intel <-- is er 2011 socket bevestigins mogelijkheid ?
  • GPU block: 3x EK-FC7970 - Copper Plexi
  • 360 RAD: Black Ice SR-1 360 + 3x Noctua NF-F12 Bundel Actie
  • Pomp: Laing D5-MCP655 12V
  • Reservoir: Iandh Stealth Reservoir 175mm
  • Waterchiller: ????? Hailea Chiller HC-1000A/Hailea Chiller HC-500A


Graag een makkelijk vul punt voor het H²O systeem en een makkelijk bleeding punt die extern te bereiken zijn, slangen in zo groot mogelijke diameter, vaste verbinding/koppeling voor de crossfire kaarten, 45grade koppelingen voor de rest. De bedoeling is systeem zo stil mogelijk te houden, maar het moet echt wel 100% presteren.

Dank bij voorbaat :035:
 
Wat is precies jouw vraag?

Trouwens, waarom 1333 geheugen en zo belachelijk veel? Ik zou met een dergelijke portemonnaie toch echt voor 2133 geheugen gaan, en dan 16gb. Dat geeft betere prestaties, of heb je bijzondere plannen met het geheugen?

O en foto's graag, dit soort builds zie je niet vaak in het echt (velen fantaseren erover wellicht)
 
Zolang voorlopig nog niet definitief is, zou ik je vragen om onderstaande eens door te nemen.

Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
[url]http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/[/URL]



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup, de dikgedrukte mis je nog in jouw lijst, voor de rest heb je al goede keuzes gemaakt:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
(check hier of welke waterblokken van EK passen op jouw videokaart: CoolingConfigurator.com)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving

Je kan dan in jouw topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
http://forum.highflow.nl/f35/hoe-kan-ik-een-link-maken-naar-een-winkelwagen-4832/
 
Als ik dit allemaal bij elkaar had gevonden had ik het wel gelijk in de winkelwagen gepropt en afgerekend en was ik nooit topic begonnen, ik laat graag het compleet maken aan jullie over, en laat het nu net die kleine rommel zijn waar ik hulp bij nodig had, 3x fan zitten bij rad, is een aanbieding uit jullie Sale! afdeling "Black Ice SR-1 360 + 3x Noctua NF-F12 Bundel Actie".

Heb nog tube nodig, slangknipper/trechter enzo had ik al van vorige build, vloeistof wil ik de beste, geen kleurtjes niets UV reactive en al die onzin.

@boefmans: sorry had over je bericht gelezen, het vele geheugen is om de renderings makkelijk te kunnen laden, komt aan een eyefinity gevalletje te hangen met 3x 27nch te hangen of zelfs aan een 3x 30inch. De hoge resolutie gaan met heel veel geheugen lopen, het systeem loopt vaak dagen aan 1 stuk op 100%. Huidig systeem is met zelfde instelling gebouwd en in elkaar gestoken hier bij Highflow.

Deze build heb ik de tijd om het zelf te doen, niet dat ik er veel plezier aan beleef, veel teveel stress voor de videokaarten waar ik er in het verleden al een paar van naar graka-hemel heb verhuist.
 
Laatst bewerkt:
kun je in die littledevil niet 3x480 rads kwijt? dat moet zeker genoeg zijn, ook voor die grakas
het wordt afgeraden om iets enkel met een chiller te koelen, het is beter om er altijd ook een rad bij te zetten (veiliger :D)

Persoonlijk zou ik dan dus 3x480 rads erin zetten (push pull) met de 35x-2 pomp (dubbele 35x pomp, die kun je zelfs eventueel nog een serie zetten, dan heb je er 4) en dan gewoon een botte single loop. en dan eventueel een waterchiller eraan vast. Maar ik denk dat zelfs onder full stress de temps niet boven de 40 graden zullen komen, als je alles goed aansluit. Met een chiller kun je uiteraard op 20 gaan zitten :p

en hoe heb je graka's gesloopt met installeren? :p
 
Kijk das advies waar ik op zat te wachten, Thx, dus 1 radiator opnemen in loop met waterchiller en eentje voor cpu, 3x lijkt me moeilijk omdat ik toch met lucht van buiten de case wil werken en rad graag in de case weg krijg.

De full stress temperaturen zullen idd niet stijgen boven de 40C de eerste paar uren, maar het gaat gestaag door, ik vermoed dat het uren en uren na mekaar 100% work load na een tijdje het boeltje wel weer opwarmt, das nu namelijk ook.
Eerst paar uren kom ik niet boven de 45C uit en dan gaat het eerst nog langzaam maar eens alles op temp. is

Graka's naar ging sneller dan verwacht, goed aandraaien van de waterblokken tot de kaartjes krom staan :119: ach klassiek gevalletje van enthousiast zijn en net wat meer kracht dan verstand hebben ofzo :p

Parijs Catacombe 2012  KLEIN-2.jpg
 
Als je een chiller gebruikt zet je geen rad die loop... Het water wordt in de chiller gekoelt naar de temp die jij insteld.
Stel dat de temp op 20 gr is ingesteld en de kamer is 22, dan wamt de radiator de loop op.

Bedenk wel dat je een flinke chiller moet hebben om de boel koel te houden, mocht je chiller niet genoeg capaciteit hebben zal de temp te hoog gaan worden.
 
-er wordt bij chillers altijd aangeraden er toch een radje bij te plaatsen, dit al fail safe.
-in de ld kast kun je bij mijn weten 3x480 kwijt, IN de kast dus. Enfin, ik zie 2 opties:
single loop, met 1 of 2x 480 en een chiller (geeft overal beste prestaties)
double loop, 1x480 voor cpu (is overkill), en chiller + 1x 480 (ook overkill).

Het is vreemd dat de temps bij jouw huidige loop blijven stijgen, als je heatdump goed is moet er een evenwicht komen: dat er bij een bepaalde temperatuur evenveel warmte afgaat dan erbij komt en de temperatuur gelijk blijft. Het kan wijs zijn om een watertemperatuurmeter in de loop te hangen, dan kun je dat bijhouden.

Maar zoals gezegd, met een combi 2x480 en een chiller hoef je je geen zorgen te maken, die 2 rads zouden al voldoende moeten zijn, die chiller springt bij om de boel laag te houden :p Zoals boven opgemekrt, als je het enkel met een chiller wil doen: is riskant en je hebt voor 3 grakas een hele dikke nodig.
 
Dus een waterchiller of niet lager dan omgevingstemperatuur, of alleen in loop, had in het verleden al eens een harde confrontatie gehad met dauwpunt enzo dus daar brand ik me niet meer aan (hoop ik).

Blijft de vraag natuurlijk hoeveel vermogen het ding nodig heeft, ik moet de pc voor de zomer in elkaar hebben en de reden dat sommige hardware nog als voorlopig staat is omdat het bv. 3x 7990 kan worden, moest die op tijd in de winkel liggen, of snellere cpu/mobo combi en niet zozeer twijfel over de uitgaven. Die kan ik zelf niet betalen, en ik geloof ook niet, moest ik dit wel kunnen dat ik het hieraan zou willen uitgeven, dus het is geen kwestie van willen, het is in opdracht van mijn werkgever.
 
Fail safe bij een chiller? Onzin, of je moet de chiller op een plaats zetten waar je hem nooit zal horen.

Als een chiller faalt dan merk je dat meteen. Een chiller maakt een verschrikkelijk hoop geluid, dus als je een tijdje niks hoort / hij slaat niet aan weet je genoeg. Daarnaast heeft een chiller een enorm reservoir. Voordat dit water eens opgewarmd is naar een gevaarlijke temperatuur ben je tijden verder.

Nee, geen radiateur plaatsen bij een chiller. Onzin! :) Anders kun je net zo goed 2x een 480 rad plaatsen, dan heb je voldoende koelcapaciteit voor alles wat je erop zet.


Overigens zijn chillers die zo'n loop koel moeten houden aardig prijzig. Ik denk dat de 790w te krap is, de versie daarna, de 1650w, is 700€.
 
Fail safe bij een chiller? Onzin, of je moet de chiller op een plaats zetten waar je hem nooit zal horen.

Als een chiller faalt dan merk je dat meteen. Een chiller maakt een verschrikkelijk hoop geluid, dus als je een tijdje niks hoort / hij slaat niet aan weet je genoeg. Daarnaast heeft een chiller een enorm reservoir. Voordat dit water eens opgewarmd is naar een gevaarlijke temperatuur ben je tijden verder.

Nee, geen radiateur plaatsen bij een chiller. Onzin! :) Anders kun je net zo goed 2x een 480 rad plaatsen, dan heb je voldoende koelcapaciteit voor alles wat je erop zet.


Overigens zijn chillers die zo'n loop koel moeten houden aardig prijzig. Ik denk dat de 790w te krap is, de versie daarna, de 1650w, is 700€.

vreemd dat zelfs de chillerverkopers zelf een rad aanraden :)
daarbij is het vermogen ding wel een issue denk ik, daarom zou mijn advies zijn: knal 3x480 rads met een 35x-2 pomp erin (en die zelfs eventueel in serie), kijk wat de temps zijn, en bepaal dan of het aangevuld wordt met een chillertje :)
 
Even een reactie op vissa

Fail safe bij een chiller? Onzin, of je moet de chiller op een plaats zetten waar je hem nooit zal horen.

Als een chiller faalt dan merk je dat meteen. Een chiller maakt een verschrikkelijk hoop geluid, dus als je een tijdje niks hoort / hij slaat niet aan weet je genoeg. Daarnaast heeft een chiller een enorm reservoir. Voordat dit water eens opgewarmd is naar een gevaarlijke temperatuur ben je tijden verder.


tegenwoordig zijn cpu's en moederborden standaard tegen overhitting beveiligd. Dus mocht hij uitvallen om welke reden dan ook gaat bijna iedere pc na 5 a 10 seconden automatisch uit. Zodat je systeem niet beschadigt.En ik maak chillers die zo weinig geluid maken dat het enige wat je hoort de Fan van de condenser is . Tevens kunnen ze gewoon dmv een klein gesloten circuit werkendus hebben geen groot reservoir nodig .


Overigens zijn chillers die zo'n loop koel moeten houden aardig prijzig. Ik denk dat de 790w te krap is, de versie daarna, de 1650w, is 700€.

Mwa valt ook wel mee hoor 1500 watt waterchillers gaan hier weg voor ca 400 euro en dan kan ik m zo maken dat hij netjes in je LittleDevil LD PC-V8 past. Das ongeveer net zoveel als een zware goede kwaliteit waterkoelingsset en dat is meer als genoeg. Heb er eens een gemaakt voor iemand die zijn 980x , mobo, en 4 x gtx480's ermee koelde idle naar 18 graden en toen stond hij nog nieteens voluit.
 
Als het systeem voor dagelijks gebruik is, overclocken niet je hoofddoel is en betrouwbaarheid wel, zou ik géén chiller gebruiken.
Dat is dan naar mijn idee onnodig extra onderhoud, kosten en risico op problemen.
3 dikke 480 (of ander formaat) radiatoren is meer dan voldoende om jouw systeem koel te houden :)
 
Ik persoonlijk zou niet weten waarom niet? Vapochills zijn ook gemaakt voor 24/7 gebruik. Werken hetzelfde.
Koelkasten same story, vries kisten idem. Onderhoud is ook hetzelfde. Af en toe even de stofzuiger langs de radiator halen.
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Instelbare temp, 1 slang inlet 1 outlet. Dus geen slangenwirwar van rad naar rad naar rad. Lagere temperaturen instelbaar dus handig bij andere setups of zwaardere oc. Oke qwa verbruik heb je een punt natuurlijk. pompje van 12 volt of een compressor die 160 watt uit het stopcontact zuigt. Maarja daarintegen. een gtx480 verbruik idle +- 140 watt. Dus dan maak dat bij drie ook niets meer uit voor m denk.
:059:
 
Het is een beetje overkill, met radiatoren koel je de boel ook goed genoeg en het scheelt heel veel geld.
Maar als het budget èn ruimte (zo'n chiller is echt gigantisch) er is, dan kan je idd zeggen "waarom niet" :D
 
voor normaal pctje op stock is het inderdaad overkill. 480 rads beginnen bij 70 euro. dus qwa budget zal je op het einde vd rit niet veel uit elkaar zitten price wise. Chillers van mij zijn de helft van een vapochill ivm de meeste waterchillers die verkocht worden voor aquariums zijn gemaakt. Dus een gigantisch condensor hebben bijv Hailea chillers. Ook niet zo raar ivm die gebruikt worden voor een aantal honderd liter water te koelen ipv. drie a vier liter als bij een pc :) dus valt reuze mee tov 3x 480 rads :)

Leuk test voorbeeld is : http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2010/07/20/hailea-hc-500a-water-chiller-review/1
 
Ik ben beginnen spullen verzamelen in elk geval, graka's worden als laatste weer aangekocht. Ik vond het lawaai van de ventilators ook behoorlijk oplopen, hier hoopte ik ook met een waterchiller een stukje voordeel te kunnen halen.

Natuurlijk moet alles wel in evenwicht zijn, en dat het duur systeem word/is kom je niet onderuit dus de hardware hoort goed beschermd te worden.

Zijn alvast aangekomen.
  • i7=3960X LGA2011
  • Asus Rampage IV Extreme
  • 32giga Corsair Vengeance LP CL8 1600Mhz
  • 3x Asus HD7970


Is besteld zodat ik alvast wat kan meten en passen.
  • LittleDevil LD PC-V8 Watercooling PC Case Black Red
  • XSPC RayStorm Full Copper CPU
  • 3x EK-FC7970 - Copper Plexi
  • Iandh Stealth Reservoir 175mm


Rest winkelwagen is hier te vinden, geen idee of ik het zo compleet heb om alles aan te sluiten. Graag iemand met een beter zicht dan ik om het even na te kijken. Ik heb het vermoeden dat ik teveel koppelingen heb staan, wacht daarom met bestellen tot rest van koelblokken binnen zijn zodat ik er beter zicht op heb.

AsusKLEIN-8.jpgAsusKLEIN-5.jpgAsusKLEIN-6.jpgAsusKLEIN-3.jpgAsusKLEIN.jpg
 

Bijlagen

  • AsusKLEIN-7.jpg
    AsusKLEIN-7.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 5
  • AsusKLEIN-4.jpg
    AsusKLEIN-4.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 6
  • AsusKLEIN-2.jpg
    AsusKLEIN-2.jpg
    77,7 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
arwin74 De nieuwe huidige build 😀 Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
A nieuwe build phanteks evolv shift x ryzen 5 Gallery & Build Logs 0
M Nieuwe build weinig tot geen water retour in res. Waterkoeling 30
N Nieuwe desktop build (WIT) Handleidingen en Installatie Tips 1
O nieuwe build Gallery & Build Logs 11
M Nieuwe slangen voor waterkoeling nieuwe build Waterkoeling 6
R Nieuwe PC Build vragen Hardware & Software 32
R Nieuwe Build: JeMi Desk Gallery & Build Logs 11
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
V Nieuwe watercooling build Advies Waterkoeling Setup 9
B Nieuwe build Corsair 800D Advies Waterkoeling Setup 10
Sw333t Nieuwe naam gezocht voor Lian Li build (voorheen CleanLi) Cases en Modding 44
A Vraag nieuwe en eigen build Waterkoeling 7
H Nieuwe build advies nodig Advies Waterkoeling Setup 12
VuXX Nieuwe build (VuXXinator) WC setup advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 0
U Nieuwe singularity computers catalog update HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
W Nieuwe setup Waterkoeling 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
P Nieuwe Rad eerst spoelen? Handleidingen en Installatie Tips 4
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 Nieuwe videokaart, RTX 3090 FE, heb ik een nieuwe voeding nodig? Hardware & Software 5
mixedup nieuwe pc onderdelen Problemen & Oplossingen 5
HighFlow Nieuwe Singularity Computers Protium D5 Combo's HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe DarkSide UV LED strips HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Nieuwe pc Hardware & Software 27
HighFlow Nieuwe EK-Vardar X3M 120ER Fans en Damper Pack HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow Nieuwe Alphacool AIO coolers: Alphacool Eisbaer Aurora - Digital RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe Lamptron ARGB, DRGB, RGB + PWM Splitters / Hubs en Displays HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
A nieuwe gpu , geen beeld Handleidingen en Installatie Tips 4
J Mayhems Pastel in nieuwe loop geeft problemen Waterkoeling 5
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
Freddy BSOD's door een nieuwe SSD? Update Marvell driver Problemen & Oplossingen 3
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
V Nieuwe pc, single loop met mogelijke uitbreiding Waterkoeling 3
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
Freddy Nieuwe NZXT HUE2 producten, AER RGB 2 fans, Ambient Light, Cable Comb, Underglow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan