• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuw project case modding / waterkoeling Corsair 600t

Koyuki-kun

New member
Hallo modders en waterkoelers,
Gezien het feit dat ik een drang voor waterkoeling en case modden heb gekregen wil ik een nieuw project starten om mijn huidige Corsair 600t aan te passen met een goedwerkend en uitziende waterkoeling. Ik wil hierbij goed mijn tijd nemen om tot een uniek en professioneel systeem te komen die ik met trots ga gebruiken.

Mijn huidige systeem is hier te vinden: Corsair 600t van Koyuki-kun | Hardware.Info Nederland

Het idee zal worden:
1. pomp - 200mm - GPU - CPU - 360mm - reservoir - pomp ... of
2. pomp - 360mm - CPU - GPU - 200 - reservoir - pomp
Dit zal liggen aan wat voor reservoir / pomp combinatie gekozen wordt. (Los #1, 5,25'' #2)

Het eerste wat op de planning staat is om de computer compleet te demonteren om de witte onderdelen te wrappen in (waarschijnlijk) chrome. Dit zal veel beter staan bij het interieur en geeft het een extra uniek gevoel ipv het standaard wit of zwart.
Op dit moment ga ik de gelegenheid nemen om de gril bij de 200mm intake er uit te snijden samen met de top om ruimte te maken voor een 360mm rad. Voorin wil ik een phobya 200mm rad in push/pull plaatsen en bovenin een 360 slim in push. Wat ik met de achterste fan wil doen weet ik nog niet zeker gezien dat er een hoop negatieve druk ontstaat wanneer het een exhaust is. Intake verstoord de luchtstoom weer dus voor nu weet ik nog niet wat ik er mee moet doen.

Waar ik over twijfel of nog niet over uit ben is:

- Upgraden van moederbord om mee te nemen in de loop? Asus Maximus V Formula
- EK-BAY DCP 2.2 Combo Reservoir of een zwevende EK resevoir met een losse pomp er onder ... Wat zijn de eventuele voor en nadelen hiervan?
- Hoe een goede fill/drainport te implementeren waarbij de loop er nog steeds goed uit ziet.
- Welke pomp / CPU blok
- Welke slim 360 rad (vanwege de beperkte ruimte bovenin de case)
- Welke kleur vloeistof / tubes. Zelf zat ik te denken aan wit vloeistof met eventueel de acryl ek cpu block maar ik sta open voor creatieve ideeen.
- Welke fans. (zelf dacht ik aan de SP quiet van corsair, maar dan zou er los LED licht in de case geplaatst moeten, in de fans ziet het er toch wat beter uit)

Vanaf volgende maand zal mijn computer tijdelijk 2 maanden stil staan wat de perfecte tijd is om hier mee aan de slag te gaan. Graag jullie imput met eventuele ideeen om dit zo strak en goed mogelijk uit te voeren.

P.S. Nieuw set Corsair Dominator Platinum gaat er in ipv de LP vengeance
 
Zelf ben ik niet zo'n fan van bay ressen omdat die meestal lastigbte vullen en te drainen zijn, liever gebruik ik een tube res met een losse pomp of een tube res gelijk op de pomptop geplaatst.
Als pomp raad ik een dcc pomp of een D5 pomp te nemen. De mpc35x is een mooie sterke dcc pomp die nog eens goed via pwm te regelen is.

Als radiator raad ik de Alphacool Nexxxos st30 aan, dat gewoon een van de best presterende rads en hij is nog slim ook.

Een cpu blok is erg persoonlijk, de prestaties liggen over het merendeel dichtbij elkaar.
Met de EK zal je zeker goede koel prestaties hebben en met de plexi top zal een mooi resultaat hebben met witte vloeistof.
Dat gebruik ik zelf ook :D
https://lh6.googleusercontent.com/-xG4m_z7cL4w/UH2GGKPo0bI/AAAAAAAAANo/_U8PZeO8GjM/s640/PA160965.JPG


Als fan gebruik in me laatst build ook Corsair sp quiet fans en die bevallen me prima, een goede lucht verplaatsing door het rad heen en lekker stil.
Er zitten idd geen leds in maar door leds te plaatsen in het plexi van het res en het cpu blok is het ook niet echt nodig.
 
Bedankt voor je advies. Nadat ik zelf ook wat verder nagedacht heb ga ik denk ik niet voor de 5,25'' res maar juist voor een losse.

Nu ga ik voor een EK reservoir met de volgende pomptop EK-D5 X-TOP CSQ - Plexi - Pump Tops - Pumps & Accessories

Nu zijn er aardig wat pompen beschikbaar op de site hier wat veel prijsverschil heeft. Welke pomp raad je me aan als de loop met eventueel een extra gpu voorzien wordt (dus 360mm +200mm + 2x GPU + 1x cpu)?

Overigens hoe raad je aan om een goede drainport te implementeren? Ik heb al verschillende opties bekeken, maar de meeste zien er niet praktisch uit. Is er nog een bepaalde vuistregel waar in de loop deze geplaatst dient te worden behalve op een zo'n laag mogelijk punt?
 
Meestal gebruik ik een ongebruikte aansluiting op een res of een pomptop om daar de drain in te maken.
Als drain gebruik ik altijd een Koolance snelkoppeling met 1/4 aansluiting die ik daan dan in zet (bv deze Koolance G1/4 - Stekker VL3N-MG)
en een daar oppassende aansluiting met slang voor als ik ga drainen (Koolance 10MM (3/8 ID - 5/8 OD) Schroeffitting - Koppeling VL3-F10-16S)

Qua pomp kan ke elke D5 kiezen, maar als je toch een top gaat gebruiken kan je het beste de Aphacool gebruiken.. die komt zonder de normale top en is daardoor goedkoper.. Alphacool D5-VPP655 - Single Edition / No Top
 
25f29ti.jpg

Dit is een beetje de setup die ik wil gaan gebruiken. De Alphacool / D5 pompen zien er prijs/kwaliteit heel goed uit alleen wil ik hem monteren zoals op de foto hierboven. Dat zal niet gaan werken zonder een frame / ziet er niet uit als de pomp uitsteekt. Is hier nog een goede oplossing voor met deze pomp of zou je dan automatisch bij een DCC pomp aankomen?

Btw goed idee van de drain ;-) Ik zat ook al aan zo iets te denken, maar ik had nooit gedacht om een extra uitgang van het reservoir hiervoor te benutten. Cheers!
 
Nadat ik de volgende topic doorgelezen had heb ik nog wel wat vraagtekens wat voor pomp het beste prijs/kwaliteit voor mij gaat opleveren.. http://forum.highflow.nl/f6/laing-ddc-1rt-plus-mcp350-mcp355-genoeg-13976/

Hier wordt er vooral gesproken over flowrate/opvoerhoogte en als ik verder kijk schieten de prijzen en pompen alle kanten uit. Nu maakt het mij niet persoonlijk uit of het een D5 of een DCC pomp wordt alleen vindt ik het wel belangrijk dat de prestaties naar wens zijn.

Hierbij zou hij dus door twee GPU's, 1 CPU, 1 rad 360mm, 1 rad 200mm en misschien nog een 120mm aankunnen.

Prijs verschil tussen de pompen zijn redelijk groot en het zou zonde zijn als ik een pomp van €110,- aanschaf wat een pomp van €70,- misschien wel beter doet.
 
Goed ik ben flink bezig geweest in het kijken welke onderdelen ik allemaal zou willen gebruiken en ik ben er bijna 100% over uit. Op dit moment wacht ik eigenlijk op de nieuwe fittings van EK want die zien er erg sexy uit.. liggend aan wat de prijs wordt ga ik die aanschaffen.

Als laatste heb ik nog twee vragen.
Met het overclocken van CPU / GPU / RAM.. hoe noodzakelijk is het om de MOSFETs te koelen dmv waterkoeling. Over het algemeen ziet het er natuurlijk erg leuk uit wanneer beide RAM en het moederbord onderdeel zijn van de loop, alleen als het absoluut geen toegevoegde waarde heeft bespaar ik me graag de extra €100-€150.

Dan als laatste de competitie tussen twee pompen..

Swiftech MCP35X Pump

vs

Laing / Swiftech D5-MCP655 12V 1/2"

Welke wint het als je geluid, restricties en flowrate in de vergelijking mee zou nemen. De specificaties zijn namelijk erg lastig te vergelijken aangezien ze beide niet dezelfde specs opsommen.
 
Mosfets en RAM hebben in principe genoeg aan een goede airflow, ook met overclocken.
Als je krap bent met je budget, kan je die dus beter niet waterkoelen, gewoon een fan extra in je behuizing en zorgen voor een goede airflow over de mosfets en RAM.

MCP35X is kleiner (makkelijker weg te werken) en PWM functionaliteit.
Dus PWM stekkertje in fan_CPU aansluiting op jouw mobo en jouw mobo kan toeren regelen van jouw pomp :)
Is ook een stille pomp als die op vol vermogen draait.
De meerprijs is het wel waard.

De MCP655 is ook een prima keuze en erg stil.
 
Goed.. ik heb een aantal onderdelen al besteld en is het even wachten tot deze binnen komen.

Nu ben ik toch weer van gedachte veranderd en ga ik kijken of een combinatie van een Alphacool ST30 360mm bovenin en een Alphacool UT60 360mm ipv de HDD en DVD bays voorin in push/pull. Het is even kijken of dat past anders zou er eventueel bovenin een 240 kunnen komen ipv een 360. Op deze manier zou de prestatie toch verhoogd moeten zijn.

Nu zit ik weer met een nieuw probleem.
#1 Het eerste zou zijn om deze rad vast te zetten voorin de case.
#2 Voor het drainen zou het makkelijkste zijn om de schroeffittings onderin te doen, alleen hoe zit het met het bleeden van de lucht in de rad? (naast het stabiel vastzetten in de case)
#3 Als de rad zou staan met de schroeffittings bovenin.. hoe drain je deze rad dan aangezien deze vol blijft ookal is de drainport op een lage plek.
 
Dus twee 360 rads? Welke pomp heb je daar voor genomen?

1 - Als je de DVD bracket in de case weg haalt (popnageltjes even uit boren) dan kan je een 400mm rad plaatsen
2 - Ontluchten kan je evt gewoon doen met je reservoir.
3 - PC kast op zn kop houden. Dus even wat spinazie gaan eten ;)
 
Een MPC35X heb ik in de bestelling staan.

Een Alphacool Full Copper 360 mm UT60 met 6 Corsair SP120 Quiet Editions wil ik voorin zetten. Hopelijk is er na de mod nog ruimte over voor een 360 mm bovenin, maar dat zullen we nog wel zien.
Alleen wat zou jou/jullie advies zijn om deze stevig te bevestigen? Achter in de case is een open plaatst dus heb ik wat vraagtekens om deze goed vast te zetten. Vooral als ik de PC zou moeten omdraaien om te drainen heb ik geen zin om een losse zware rad te hebben :p
 
Ah ik snap wat je bedoelt. Ja kan twee L vormige ullu strips gebruiken welke je aan weerszijde van de rad vast maakt met dubbelzijdig tape. Tesa heeft transparant dubbelzijdig tape dat 20kg houdt. Heb ik ook gebruikt voor mijn rad montage.
 
Ah ik snap wat je bedoelt. Ja kan twee L vormige ullu strips gebruiken welke je aan weerszijde van de rad vast maakt met dubbelzijdig tape. Tesa heeft transparant dubbelzijdig tape dat 20kg houdt. Heb ik ook gebruikt voor mijn rad montage.
L vormige ullu strips? Wat/waar kan ik zo iets halen? Als dit werkt zou dat een mooie en goede oplossing zijn ;-)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J Hulp bij nieuw project Advies Waterkoeling Setup 1
M - MagicMythic - Roberto - PC nu & nieuw project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Sanders airflow en fanplaatsing in nieuw project. Waterkoeling 4
N Nieuw, project en Koppelingen/Fittingen gezocht Waterkoeling 71
jerome2710 2011 setup nieuw leven inblazen Advies Waterkoeling Setup 4
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
Jason Nieuw! XSPC PURE Premix Distilled Coolant HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Nieuw: EK-Quantum Kinetic FLT 80 D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
B Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
H Hendrik nieuw lid Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
V Nieuw en ik heb jullie ervaring nodig :D Advies Waterkoeling Setup 1
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Freddy EK-Quantum Torque Satin Titanium, nieuw 'kleurtje' fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
Bokeh nieuw WC set Waterkoeling 20
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
D [TKA] Gigabyte GTX 980 G1 + NIEUW EKWB FC Waterblock & Backplate Verkocht 3
Sp33dFr34k [TKA] EK-FC1080 nieuw Verkocht 0
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
Freddy [2018] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 7
ForresT Nieuw WiFi voor thuis Hardware & Software 10
Freddy [2017] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 10
ChrisdeW Afhandeling - Roest vorming op de bouten van een nieuw EKWB blok. Waterkoeling 7
Freddy [2016] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen!!! HighFlow Computer Cooling Shop 8
J Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
K Nieuw met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
Freddy Douane molt Gigabyte moederbord (Nieuw Zeeland) Algemene Discussies 6
Ahtlon Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 4
Ahtlon [REFUSED] Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 0
J Nieuw leven inblazen van een oudere watergekoelde computer. Waterkoeling 5
G Nieuw reservoir /pomp Advies Waterkoeling Setup 3
Mortum Mortum - Robin vd Molen - Mortum v2 (Nieuw systeem) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
paco nieuw op dit forum Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
melchiortheijs Nieuw idee voor de shop, pci-e extender? HighFlow Webshop 2
B [gezocht] corsair SP120 quiet *ruilen tegen corsair 120AF Nieuw in doos* Gevonden 0
B [REFUSED] Alphacool G1/4 3/8 ID - 1/2 OD fittingen nieuw in verpakking Verkocht 0
Singular1ty [IN-ACTIVE] Corsair Neutron 256GB (nieuw in doos) Verkocht 4
l3p [CANCELLED] CM Storm Scout 2 Full Midnight Black (Nieuw!) Verkocht 2
Singular1ty [VERKOCHT] Samsung 840 Pro Series 256GB (nieuw en geseald) Verkocht 18
P Nieuw moederbord Z77 Chipset. Hardware & Software 13
alain-s [VERKOCHT] Lian Li PC-X2000FN NIEUW !!! Verkocht 9
D [REFUSED] Innovatek Cool-Matic GTX280/260 Nieuw Verkocht 1
R Nieuw voor mij Waterkoeling 5
S nieuw bureau voor smiley(casemod) Gallery & Build Logs 33
F Nieuw Hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
S Smiley - Peter - Nieuw bureau Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
l3p [IN-ACTIVE] In Win Dragon Rider *Nieuw* Verkocht 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan