• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

nieuw in watercooling

Ice

New member
HALLO IEDEREEN

Ik ben nieuw in waterkoeling mijn ramapage 3 loopt 4.2 ghz met een idle temp van 35 tot 40 Celsius en in load 70 tot 75 graden.
Vandaar dat ik naar waterkoeling zit te kijken alles moet in een Haf 932, ik heb op de side van highflow gekeken en deze set viel mij op HighFlow CPU Set 3 Heavy.
Nou is mijn vraag wat zijn de verschillen in radiator, cpu block, reservoir, pomp en pomp top.
En zijn er nog goede inbouw tips in een haf 932.

Groetjes Ice
 
Hey Ice,

Om je cpu block te selecteren moeten we natuurlijk wel weten wat voor cpu je hebt om radiator en fan's te selecteren is het belangrijk om te weten wat je doelstellingen zijn. (wil je nog verder clocken of niet?)

Moet hij alleen goed koelen of is stilte ook een belangrijk punt, wil je naast je cpu nog wat anders gaan koelen of blijft het bij je cpu?
Wil je je radiator intern of extern gaan plaatsen? (hierbij is een foto van jou case makkelijk om te kijken waar je een radiator kunt plaatsen)

Stel jou en je pc anders even hier voor: Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor dan kunnen we je het beste helpen.

Voorbeeldje: http://forum.highflow.nl/f16/soppy-stelt-zich-opnieuw-voor-8054/
 
Aangezien hij een Rampage 3 heeft zal het hier een i7 9xx serie CPU betreffen, in de Haf932 past een 360 radiator intern aan het bovenpaneel.
Ik meen wel dat hiervoor een cut-out gemaakt moet worden en dan afmaken met een radgrill of iets dergelijks.

Als pomp keuze heb je de keuze tussen de DCC's MCP350, MCP355 of MCP655.
De eerste is een behoorlijke allround pomp die voor die set-up zeker genoeg is. De MCP355 is hiervan de krachtigere versie en zal dus wat meer flow geven. Hoewel hij niet noodzakelijk is, is hij dus wel beter.
De MCP655 is een aparte in dit geval, hij heeft een lagere doorvoerhoogte dan de MCP355 en is dus iets minder krachtig, maar deze heeft wel een regelknop, waardoor je hem stiller kan laten draaien, mocht dit een vereiste zijn.

Alle CPU blokken die in de HF shop verkrijgbaar zijn presteren goed, er zijn marginale verschillen. Ik zou dus gewoon een pakken die je zelf mooi vindt.
Mocht je toch best of the best willen, dan zou je moeten kijken naar een Heatkiller rev 3.0 of een EK Supreme. Die staan toch wel iets boven de rest.

Reservoir is totaal geen verschil in qua prestaties, neem dus gewoon wat het beste uitkomt voor weg te werken in jouw case.

De radiatoren zijn wederom niet heel verschillend, met uitzondering van de Black Ice Gt Stealth, deze presteert toch een stukje minder omdat hij dunner is.
Elk van de andere radiatoren zijn wederom nagenoeg aan elkaar gelijk. Dit geldt nog eens extra omdat je 360 mm hiervan hebt, bij een 120mm rad kan een verschil van 2 graden nog wel eens wat uitmaken, maar aangezien 360 ruim voldoende is om een CPU koel te houden hebben alle radiatoren hier meer dan genoeg capaciteit voor.
 
specs

Hier zijn mijn specs ik zou heel graag tips over welke cpu block radiator enz, en aub inbouw tips de radiator het liefste inbouw waar de pomp, reservoir you name it,

Vast bedankt voor de tips

MOBO: ASus Rampage extreme 3
CPU: Intel core i7 920 4.2 ghz
MEM: Mushkin Redline 1603 mhz 6-8-6-24
VGA: EVGA GTX 275
Cooler: corairs H70
SOUND: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Serie
HDD: WD Black 1 tb raid 0
FAN contr: Nestus
OPT1: Asus blu-ray / dvd rw
PSU: Antec 1200 w
CASE: Haf 932
OS: Windows 7 Professional X64
MON: Dell S2309W 23 inch 2048-1152''
KB: Logitech G19
MOUSE: Steelseries Ikari
MOUSEPAD: Steelseries
Headset Razer Charias
INET: UPC 60 MB
 
In principe moet je zonder teveel problemen bovenin de HAF932 een 360 radiator kwijt kunnen, wat perfect is om je i7 920 op 4.2GHz mee te koelen.

Als blok zou ik gewoon de EK Supreme HF nemen, goed betaalbaar, met goede prestaties.

Als radiator zou ik, omdat je er toch de ruimte voor hebt, een XSPC RX radiator nemen. Een goeie radiator die goed presteert op lagere RPM.

Als pomp zou ik de MCP350 aanraden. De reden dat ik geen MCP355 aanraad is omdat deze voor een CPU only loop overkill zou zijn, zeker met een relatief laag-restrictief blok als de Supreme HF. De MCP350 is goedkoper dan de MCP355, zeker als je de mooie aanbieding van Freddy gebruikt, waarbij je een MCP350 voor 50 euro krijgt als je er een pomptop naar keuze bij neemt.

Als top zou ik de EK DDC X-Top nemen. Het is een goeie top die de prestaties van de MCP3xx significant verbeterd, en daarbij ook de mogelijkheid geeft om G1/4 fittingen erop te plaatsen (iets wat vrijwel alle aftermarket tops bieden).

Als reservoir zou ik een EK reservoir nemen. Het formaat ervan maakt niet veel uit, dat is iets puur esthetisch. Wil je toch een beetje op kosten besparen, dan kan je bij de aanbieding van Freddy in plaats van de EK DDC X-Top de XSPC Liang Acrylic Reservoir nemen. Dit is een pomp top en een reservoir in een, waardoor het niet nodig is ook nog eens een reservoir aan te schaffen.

Als je voor een los reservoir gaat heb je minimaal acht fittingen nodig, maar als je voor het XSPC pomptop/res gaat dan heb je er maar zes nodig omdat de verbinding pomp>reservoir verdwijnt.

Als slang zijn er 3 merken die aan te raden zijn, namelijk Tygon, Feser, en Masterkleer. Van de drie is Masterkleer het goedkoopst, en sommigen vinden dat dat ook aan de kwaliteit te merken is. Feser is de middenmoot, en het voordeel aan Feser is dat er veel verschillende kleuren van beschikbaar zijn, vooral UV-reactief. Tygon is de duurste van de drie, maar is een merk dat ook in laboratoria gebruikt wordt, en dus kwalitatief 'beter' dan de andere twee, hoewel sommigen de slang als moeilijk bewerkbaar ervaren (lastig om bochten mee te maken).
Zelf heb ik hier zowel Feser als Masterkleer liggen, en Feser voelt net iets steviger aan dan Masterkleer in mijn mening.

Als laatste moet je ook nog goeie fans hebben voor je radiator. Zelf ben ik een enorme fan van de Scythe Gentle Typhoons, en ik weet dat ik hier niet de enige in ben. Ik ken weinig andere fans die op 1450RPM vrijwel geluidsloos zijn, en toch genoeg druk leveren om lucht door een radiator te blazen. Hoewel ze net iets duurder zijn dan de gemiddelde fan zijn in mijn ogen die 2-3 euro per fan extra het helemaal waard ;).

Hopelijk heb ik je hiermee een beetje kunnen helpen, en anders moet je gewoon hier vragen blijven stellen, ik help graag nog een keer :).
 
Hoi Alex

Wat vind je van deze set HighFlow CPU Set 3 Heavy en dan de radiator XSPC RX 360 met of zonder shrouds wat zijn het shrouds, ik kan kiezen tussen 3 blocks van supreme welke ? reservoir ek hoe groot ? pomp laing 600 l misschien nu overkill maar als ik later videokaarten wil koelen denk betere optie. Pomp top staat geen ek bij ? slang tygon clear, welk water is de beste optie clear of met een kleurtje.
Ik hoor graag wat je van deze set vind en waar ik het nog moet aanpassen?

Groetjes Hans
 
Okee, als je dus geen Liang DDC wilt, dan is deze pomp denk ik een goeie keuze.
Zoals je ziet in deze chart (waar de pomp gelist is als de DP-600 P) zie je dat de pomp met een EK Supreme HF en een MCR320 (deze heeft ongeveer dezelfde restrictie als de RX360) een stroomsnelheid van 1.24GPM levert, wat hartstikke goed is voor je setup. Waarschijnlijk kan je zelfs zonder problemen later nog een extra radiator en een laag-restrictief GPU blok toevoegen.

dit is een goed reservoir voor je setup.

De verschillende EK Supreme HF blokken zijn qua prestaties niet verschillend. Het is dus een puur esthetische keuze welk van de HF blokken je wilt.

De Tygon clear is een mooi type slang. Ik zou gewoon gedistilleerd water nemen (of iets met dezelfde kwaliteit zoals bepaalde soorten gedeioniseerd water), dat je kan krijgen bij de meeste drogisten. Dan moet je echter wel een anti-bacterieel middel zoals deze zilveren killcoil in je reservoir zetten om algengroei tegen te gaan.

Ook vroeg je volgens mij of je shrouds nodig heb. Dat moet je alleen doen als je ruimte heb, en al een push/pull opstelling (dus met aan beide kanten van de radiator fans). De prestaties verbeteren meer van een push/pull opstelling dan van het toevoegen van shrouds (zie deze grafiek).

Hopelijk helpt dat je wat verder ;).
 
Hoi Alex

Wat vind je van deze set of zeg je hele verkeerde keuze.
Na wat gelezen te hebben en gegoogled is dit mijn keuze geworden als iemand nog een aanvulling of een verbetering graag. Een keuze voor een pomptop?


Cpu waterblock: Swiftech Apogee XT
Radiator:XSPC RX360
Fans: 3x of 6x Scythe 120mm Gentle Typhoon 1450 rpm
Reservoir:EK-Reservoir 150 rev.2
Pomp:Laing D5-MCP655 12v-1200l
Pomp top:?
Slang:Feser-uv-Blue-High flow hoeveel ? als je een kleur slang hebt heb je dan nog wel kleur vloeistof nodig?
Kleur vloeistof:Feser One ?
Killcoil
Nog klemmen welke en hoeveel?

Vast bedankt voor alle informatie :)
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
P Watercooling van nieuw systeem Advies Waterkoeling Setup 3
G Nieuw in Watercooling Advies Waterkoeling Setup 13
jerome2710 2011 setup nieuw leven inblazen Advies Waterkoeling Setup 4
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
Jason Nieuw! XSPC PURE Premix Distilled Coolant HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Nieuw: EK-Quantum Kinetic FLT 80 D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
B Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
H Hendrik nieuw lid Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
V Nieuw en ik heb jullie ervaring nodig :D Advies Waterkoeling Setup 1
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Freddy EK-Quantum Torque Satin Titanium, nieuw 'kleurtje' fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
Bokeh nieuw WC set Waterkoeling 20
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
D [TKA] Gigabyte GTX 980 G1 + NIEUW EKWB FC Waterblock & Backplate Verkocht 3
Sp33dFr34k [TKA] EK-FC1080 nieuw Verkocht 0
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
Freddy [2018] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 7
ForresT Nieuw WiFi voor thuis Hardware & Software 10
Freddy [2017] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 10
ChrisdeW Afhandeling - Roest vorming op de bouten van een nieuw EKWB blok. Waterkoeling 7
Freddy [2016] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen!!! HighFlow Computer Cooling Shop 8
J Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
K Nieuw met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
Freddy Douane molt Gigabyte moederbord (Nieuw Zeeland) Algemene Discussies 6
Ahtlon Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 4
Ahtlon [REFUSED] Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 0
J Nieuw leven inblazen van een oudere watergekoelde computer. Waterkoeling 5
G Nieuw reservoir /pomp Advies Waterkoeling Setup 3
Mortum Mortum - Robin vd Molen - Mortum v2 (Nieuw systeem) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
paco nieuw op dit forum Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
melchiortheijs Nieuw idee voor de shop, pci-e extender? HighFlow Webshop 2
B [gezocht] corsair SP120 quiet *ruilen tegen corsair 120AF Nieuw in doos* Gevonden 0
B [REFUSED] Alphacool G1/4 3/8 ID - 1/2 OD fittingen nieuw in verpakking Verkocht 0
Singular1ty [IN-ACTIVE] Corsair Neutron 256GB (nieuw in doos) Verkocht 4
l3p [CANCELLED] CM Storm Scout 2 Full Midnight Black (Nieuw!) Verkocht 2
Singular1ty [VERKOCHT] Samsung 840 Pro Series 256GB (nieuw en geseald) Verkocht 18
P Nieuw moederbord Z77 Chipset. Hardware & Software 13
alain-s [VERKOCHT] Lian Li PC-X2000FN NIEUW !!! Verkocht 9
D [REFUSED] Innovatek Cool-Matic GTX280/260 Nieuw Verkocht 1
R Nieuw voor mij Waterkoeling 5
K Nieuw project case modding / waterkoeling Corsair 600t Advies Waterkoeling Setup 34
S nieuw bureau voor smiley(casemod) Gallery & Build Logs 33
F Nieuw Hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
S Smiley - Peter - Nieuw bureau Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
l3p [IN-ACTIVE] In Win Dragon Rider *Nieuw* Verkocht 0
l3p [VERKOCHT] Cooler Master GX 750W *Nieuw* Verkocht 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan