• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

NAS aanschaffen

Bas

Beunhaas
Hey HF'ers,

Mijn verhaal: Ik kom dus van een desktop af, en heb nu enige tijd een laptop. Deze gebruik ik thuis als desktop. Externe schermen, tobo/muis en de hele meuk. Opslag begint nu een probleem te worden. Ik stream vanaf de PC regelmatig een filmpje naar de TV, maar met een enkele 750gb schijf en 128gb SSD raakt dat natuurlijk snel vol.

Daarom wil ik al een hele tijd een externe hdd kopen, dat is niet zo moeilijk. Alleen zit ik nu te denken om maybe voor een NAS setup te gaan, zodat ik films etc. niet meer vanaf de laptop hoef te streamen.

Okay, ik zoek een NAS uit, klaar. Zo makkelijk is dat voor mij niet. :D Ik wil het liefst een netwerkschijf welke ik via USB3 of ESATA aan mijn laptopje kan hangen, via ethernet heb ik een gigantisch snelheids verlies. Het moet namelijk ook als extra opslag voor mijn laptop gaan dienen.

Ook heb ik een vage kennis, wie via zijn NAS doodleuk torrentjes en nzbtjes binnen haalt. Kan ik dat ook, of is dit allemaal te veeleisend?

Ik hoor graag van jullie!

Kallem aan:icon_super:
 
Wat jij wil zal serieus moeilijk worden. Bij mijn weten is er geen mogelijkheid om iets tegelijk via een NAS aan 't netwerk te hangen en via USB/esata omdat bij de laatste de disk(s) op je laptop gemount worden en die voor netwerk op 't NAS gemount moeten zijn, dus tenzij er een of andere fabrikant een lapmiddel gevonden (wat ik sterk betwijfel) dan zal het of 't een of 't ander zijn.
Persoonlijk zie ik niet direct in wat het probleem is van gewoon alles via 't netwerk te doen als je alles goed opzet, dan hoeft de data in theorie zelfs nooit op je laptop te komen en is zelfs draadloos meer dan snel genoeg.
Wat je verder met een NAS kan doen hangt er allemaal vanaf welk NAS je hebt en welk OS er dus bij komt kijken.
 
Kijk aan, wat een helder antwoord. Zal ik geen verschil merken dan tussen een USB 3.0 connectie en een ethernet connectie naar m'n hardeschijf? Dan is de keuze namelijk snel gemaakt. Ik gebruik overigens alleen een W7 machine.
 
dat hangt van meerdere factoren af. een USB 3.0 kan natuurlijk veel hoger maximum snelheden aan, maar voor een harde schijf is dat overkill.
Om een voorbeeld te geven, mijn HDD die nu als data-disk in mijn PC zit op een sata 3 aansluiting haalt gemiddeld net geen 100MBps. Gigabit ethernet kan rond 105-110 leveren.
0001.png
Je kan dus zeggen dat er niet veel performance verlies is zolang je naar een gewone HDD kijkt.

Dat is natuurlijk puur snelheid, er zijn nog andere factoren die spelen. Te beginnen natuurlijk bij welk NAS je koopt, niet allen halen ze die 100MBps. verder doet het er ook toe of je grote of kleine bestanden kopieert. Net zoals dat het geval is intern in je PC gaat dat ook trager, maar via het netwerk kan dat wel meer opvallen.

Mijn mening/ervaring is echter dat eens alles op je NAS staat je maar zeer weinig 'hoeveelheden' overzet. eens wat foto's en wat liedjes, etc, maar nooit vele gigabytes aan info, die staan normaal al op je NAS. Daarom dat ik zeg dat draadloos zelfs geen probleem is. Wat betreft het accessen van grote files, bijvoorbeeld het spelen van een film, daar wordt de data maar gelezen zoals nodig, dus da's maar een fractie van wat Gigabit ethernet kan leveren. Al bij al is een goed netwerk dus meer dan voldoende en is die direct aansluiting niet nodig.

Waar je wel goed op moet letten is welk NAS je koopt. Mijn ervaring is dat de meeste (goedkope) NAS'en gewoon weg traag kunnen zijn, ik heb er een van 200 euro gehad dat geen eens 20MBps haalde, zoiets is wel een afknapper. Daarom is het aangeraden om ofwel voor een deftig merk te gaan zoals bijv. synology of om zelf iets samen te steken als je een beetje ervaring hebt (of te laten doen, ik verveel me :p)
 
Het is dat ik je post niet 10x kan liken, dankjewel voor de super info! Wat ik wel wil kunnen doen is films en series downloaden, en die naar de NAS kopieren. Al vraag ik me af of dit ook rechtstreeks met de NAS moet kunnen. Heb een usenet abbo. Kwa schijfruimte zat ik aan 1 of 2tb te denken. Daar heb ik voorlopig echt wel genoeg aan.

Ik vraag me af of de Sitecom MD-254 met 2x Seagate Barracuda Green ST1000DL002, 1TB volstaat?

Edit: kom net ook de Netgear ReadyNAS tegen. Is dat wat?
 
Ik heb zelf een netgear readyNAS gehad (de 4 bays wel) en die raad ik niemand aan, 200 euro voor bitter weinig.
Sitecom heb ik geen ervaring mee of van gehoord, het is ook een van de kleinere spelers. Zeker als je zaken wilt doen zoals downloaden naar je NAS (via torrents of usenets) dan is een deftig merk zoals synology of QNAP wel aangeraden. Van synology weet ik dat hun OS dik in orde is voor al zo'n zaken.

Als je voor een twee disk NAS gaat moet je er wel rekening mee houden dat je ofwel twee losse disks/shares zal hebben (met elk hun eigen kans op uitval/verlies), veel plaats verliest (RAID1) of veel meer kans hebt op dataverlies (RAID0). Afhankelijk van de data die je er op wilt zetten moet je zelf uitmaken in hoeverre je de zaken redundant wilt maken.
 
Ah oke, opzich moet 1 schijf volstaan, welke dan een 2 of 3tb schijf krijgt. Echt belangrijke data heb ik niet, belangrijkste documenten staan allemaal op Dropbox. Mocht er data kwijt raken is het jammer dan. Als je kwa behuizingen kijkt, welke behuizing is dan aan te raden?
 
Ik zal je nog een PM sturen, kwestie van het forum niet te vol te spammen ;)
Een DS110j of DS112J lijken me dan het meest logisch, de DS112j is een generatie nieuwer, maar let wel dat dit nog steeds entry-level NAS-behuizingen zijn en deze niet van de snelste zijn (maar meer daarover in de pm ;) )
 
Ik ben zelf in het bezit geweest van een qnap ts410. gewoon weg een langzame bak.
Nu samen met Enthernal een minipc in elkaar gezet en nu configureren.

Eerst Freenas erop, maar toch wat beperkt, dus volgende stap: full linux. wel ff puzzelen, maar met Enthernals kennis, gaat het erg gesmoord! Enthy,,, THANKS!!! :D
 
Wil je pure snelheid, dan is de oplossing van Maomanna en Enthernal het beste. Op zich hoeft dat ook niet meer te kosten dan een losse NAS behuizing die gericht is op de taken die jij verwacht. Vooral met ITX zijn er vrij kleine kastjes te maken ermee.

Enige vraag die mij rest, heeft je televisie wel een lan aansluiting?
 
Die Atommetjes kun je het beste links laten liggen, die zijn niet bepaald krachtig (eerder traag). De setup van Mao is ook niet extreem, maar wel erg netjes voor bijvoorbeeld Linux: http://forum.highflow.nl/f34/diy-nas-12154/

Ik zou wel proberen om de hulp van Enthernal hierbij te krijgen, die weet enorm veel van linux en de juiste hardware.

Overigens, streamen kan ook met Samsung AllShare (doe ik al vrij lang) ;).
 
eigenlijk zou ik die atom niet links laten liggen, die lijkt me best geschikt voor het werk voor handen. Hij zou iets sterker moeten zijn dan de E-350 die mao in zijn NAS gebruikt heeft, vooral het feit dat hij een hogere clock snelheid heeft is intressant voor samba tov. die E-350, die er bij mao nog niet in slaagt gigabit ethernet vol te trekken (maar dat hebben we nog niet optimaal kunnen testen/bekijken).

Enige wat dat bordje als nadeel heeft is dat er maar 2 sata aansluitingen zijn en geen PCI-e poort, dus als je later nog wilt uitbreiden ben je zeer beperkt (maar dat ben je met die case ook, dus voor 1-2 disks ziet het er goed uit). Hulp met het opzetten geef ik met plezier, je moet me maar een pm sturen voor msn/skype.
 
ho ho, als ik vanaf mijn server naar mijn ssd schrijf, haalt hij het gbit wel. Andersom niet, maar dat heeft te maken met de sataschijf in de server zelf.

een E350 kan je wel goed gebruiken voor server doeleinden. Als hij ook HDcontent moet afspelen, zou ik eerder kijken naar een atom met een D525 of D2700 cpu. Die zouden capabel genoeg moeten zijn om het rond te trekken.

Je kan gewoon een (itx) kastje pakken met wat hdd slots erin. Dan ben je al een heel eind.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
bundymania [Bundymania User Review] Drobo 5N2 NAS (GER) HighFlow Product Reviews 0
ForresT [Gezocht] Hulp bij instellen mailserver en caldav Synology nas Gevonden 1
volcom Zelf Nas / media server bouwen Hardware & Software 3
Sw333t [VERKOCHT] QNAP TS-212 Turbo NAS (exclusief harde schijven) Verkocht 3
arwin74 Nieuwe nas(je) Hardware & Software 11
E het grote NAS vergelijkings topic Hardware & Software 47
P Qnap NAS Beveiliging Problemen & Oplossingen 4
Sw333t Moederbord, processor en geheugen voor zelfbouw NAS Hardware & Software 22
arwin74 [CLOSED] waarde nas Gesloten 13
N Pc als nas. Hardware & Software 23
T Benodigdheden voor een NAS/Fileserver/HTPC? Hardware & Software 6
maomanna Diy nas Gallery & Build Logs 24
H Media center met NAS Hardware & Software 0
Freddy Mini logje: NAS: Synology DS410 Gallery & Build Logs 31
LightStar Te mooie Nas Algemene Discussies 13
LightStar Fractal Design Array Mini ITX Nas Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
D FreeNAS opensource NAS oplossing Hardware & Software 0
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
Zwelgje Advies welke kaart aanschaffen? NVIDIA 3
canonchiel Watercooling aanschaffen cpu later uitbereidbaar voor gpu Advies Waterkoeling Setup 14
Wouzke Geluidskaart aanschaffen of niet? Hardware & Software 10
D 3d beamer aanschaffen Hardware & Software 16
B Gamemuis aanschaffen Gaming 19

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan