Update
De sprong van een halve kast naar het eindresultaat was behoorlijk groot, en ik had beloofd de gat daartussen nog op te vullen. Bij dezen dus
We beginnen met het verrassingspakket dat ik van Waldpyk gekregen heb. Hij hielp me toen ik in tijdnood zonder voeding voor deze kast zat. Binnen een dag stuurde hij een doos vol leuke spulletjes kosteloos naar me op, waardoor ik weer verder kon met de mod. Als tegenprestatie zal ik binnenkort een paar mods aan zijn kast uitvoeren
Als eerste een kaartje van Fryslân, bôle!
Met aan de achterkant
4, 3, 2 1 lollies :9
Nog wat leuke dingetjes, een vga koeler:
Een compleet
reservoir, met rare 20mm aansluiting. Waar is die voor?
En nog meer losse dingetjes:
Ohja, onderin zat nog een voeding verstopt, inclusief GhettoSleeve[sup]TM[/sup]
Na een kwartiertje kwamen de ware kleuren van de voeding weer tevoorschijn:
Heel erg bedankt Waldpyk!
Verder met de case. Op een gegeven moment moest deel 3 van het zijpaneel er toch ook echt bij aan gemonteerd worden. Eerst even passen:
Dan passen terwijl de kast rechtop staat, omdat de hele kast dan zichzelf rechttrekt. Ga je boren en zagen terwijl hij ligt, dan klopt er niet veel meer van. Nu kon ik het juiste boutgat wel boren:
Overzichtsfotootje, compleet met gat voor de koeler
Dat idee werkte helemaal zoals ik bedacht had, ik ben er zo blij mee. Hij steekt precies genoeg uit om op te vallen.
De koeler trekt lucht aan vanuit de kast, en blaast die dan achteruit. Achterin de kast is geen outtake meer, omdat die doormidden gezaagd is en ik er een nieuwe (en dichte) zwarte plaat voor gezet heb.
Dat linker plaatje was het plaatje waarbij ik hulp nodig had. Man wat een rare vorm heeft dat ding zeg
Dit is de hele constructie die binnenin hangt. In eerste instantie wilde ik dit aan het zijpaneel vastmaken, maar dan kon hij echt niet meer gemonteerd worden.
Dit is een teststuk voor dat rare plaatje, met allemaal rare hoeken. Er zitten maar een paar 90 graden hoeken aan, waardoor we eerst wel een teststuk moesten maken. Het uiteindelijke onderdeel was absoluut niet meteen passend te krijgen, zelfs niet voor ons twee.
Die morgen hadden we nog wat tijd over, dus hebben we maar eens de zaag gezet in de topbeugel:
Hard ging het niet, aangezien je door 60mm dik aluminium moet zagen
Het resultaat is wel heel erg cool:
Normaal worden deze beugels van de buitenkant van de kast (voor de topbeugels dus vanaf de bovenkant) vastgezet. Dat ging hier niet meer omdat de montagevolgorden wat anders is geworden, nu zet ik deze beugel van de onderkant vast. Daarvoor moest ik het M4 draad uitboren in M5 draad tappen in andere onderdelen. Het inkorten van de M5-bouten ging alleen niet helemaal goed
Iedereen kent deze tangen wel, waar je zogenaamd makkelijk bouten mee kunt inkorten. In de praktijk kost het ontzettend veel kracht en krijg je een M3 bout niet eens geknipt. Daarom sloeg ik er al een tijdje op met een houten hamer. Met M3 ging dat goed, met M5 wat minder
Ik heb daarna maar gelijk een vervanger gekocht, en wonder boven wonder kan ik daar wel gewoon M3-bouten mee knippen. Al het staal is tevens wat dikker uitgevoerd op die tang
Nu is het tijd voor de accentstrepen. Op de final foto's zie je daar totaal geen detail van, dus hierbij het bouwproces. Ik begon met de bovenste streep, die eerst op lengte werd gemaakt omdat hij anders tegen de koeler aan kwam:
Daarna mocht ik bedenken hoe de vorm zou gaan worden. Ik ben uitgekomen op een rechte hoek aan de voorkant, en een afgeronde hoek aan de achterkant om het geheel een wat snellere look te geven:
De tweede strip loopt wel over het hele zijpaneel door. De montagepunten liggen op dezelfde afstand, maar de strip heeft natuurlijk wel een andere vorm:
Hetzelfde verhaal voor de derde strip. Het tweede montagepunt ligt hierbij op een ander paneel, wat er wel heel cool uit ziet
Het monteren was wellicht nog wel meer werk dan het uitzagen en vijlen. In elk montagepunt werden twee gaten geboord, waarna er M3 draad ingetapt is. Ook moest ik nog even 24 boutjes op maat knippen:
Ik zal later nog eens terugkomen op de montage en daar wat meer foto's van laten zien. Voorlopig moeten we het daar even bij laten, aangezien ik niet meer foto's gemaakt heb.
De zijpaneel is gemonteerd met verzonken M4-bouten, die ik ook ga verkopen. Sommige gaten zijn echter voor de sier omdat ik het paneel daar niet aan de kast kan monteren, dus daarin is M4-draad getapt:
Om het zijpaneel helemaal af te maken, moest er geplamuurd en gespoten worden. Op dag 1 werden er zo'n vijf lagen plamuur aangebracht, die er op dag 2 weer allemaal uitgesneden werden. Na het uitsnijden wat wat lijm ging het plamuren wel wat beter:
Toen ik tevreden was met de lagen plamuur, werd het geheel in de spuitplamuur gezet, en even later in de witte verf. Het resultaat was echter erg lelijk, en ik besloot alles opnieuw te doen. Dat was een lastige beslissing, aangezien ik nog iets van drie dagen de tijd had, maar wel een goede beslissing. Zo zag het eruit, nadat ik een deel van verf per ongeluk al had weggeschuurd:
Toen de Fein er maar bijgehaald en alles er weer afgeschuurd
Hierna heb ik nieuwe spuitbussen gekocht, om vervolgens 1,5 spuitbus te legen op dit zijpaneel. Het resultaat was erg goed, dat mag ook we na ruim 10 lagen
We gaan nu weer verder met de eindmontage. De voeding moest nog ingebouwd worden, even testen of alles nog wel past:
Check
De plastic zijkanten erop:
Waarna ze er weer af konden, want het front moest er eerst op
Het originele toppaneel paste ook nog steeds:
In de kast heb ik een paar gaten aangebracht, waardoor ik een aantal Cubitek-kabels gehaald heb. Dit zijn zwarte verlengkabels, waardoor ik niks hoefde te sleeven
De Cooler Master V8 onttrekt wel lucht aan de kast, maar die lucht moet wel ergens gecontroleerd vandaan komen. De intake in het zijpaneel wordt dus als tweevoudige intake gebruikt:
De plek voor het
reservoir, toen nog zonder
De
pomp heb ik in mekaar gezet met een stukje sleeving, en een nieuwe werkende kabel:
Hij wordt hier op de bodemplaat gemonteerd:
De videokaart is hier ook gemonteerd. Hiervoor moest Cubeleon deels gedemonteerd worden helaas.
Hierbij moet ik het echt laten voor dit moment, 43 foto's is wel ff genoeg
Ik heb nog steeds gaten laten vallen in het verhaal, dus er moet nog wel een update komen deze week.
Ik wil nog wel even van de situatie gebruik maken door de
link te geven waar je kunt stemmen op mijn case voor de Cooler Master casemod contest. Ik sta nu iets van tiende in de tower-categorie, dus ik kan nog wel een paar stemmen gebruiken. Vergeet niet dat je in beide categorieën kunt stemmen, dus na je stem op Frenkie/Asphiax/l3p/Daantjuhh zijn de mod van Kier en mijn kast nog een optie