• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

miXture

Update

De nog onbekende videokaart zal in deze pc watergekoeld worden. Daarvoor ga ik deze radiator gebruiken, die ik nog had liggen. De witte aanslag is gekomen door te testen met heet water, volgens mij is het kalkaanslag :p Zoals je kunt zien doen een paar witte A4'tjes wonderen voor een nette foto:

miXture_07_01.JPG


De onderste drie bays worden opgeofferd aan de radiator:

miXture_07_02.JPG


Natuurlijk maak ik weer gebruik van 2mm aluminium:

miXture_07_03.JPG


Altijd even checken of je wel goed geboord hebt, wat gelukkig het geval was:

miXture_07_04.JPG


Na het buigen, het boren van de bevestigingsgaten en het onvermijdelijke zagen van uitsparingen voor rare vormen in de kast, is dit het resultaat. Zonder folie ziet het er sowieso al veel mooier uit :)

miXture_07_05.JPG


In de kast geplaatst, ziet dat er zo uit:

miXture_07_06.JPG


miXture_07_07.JPG


Dit is voor nu de complete assembly. Als straks de aluminiumkleur nog teveel zichtbaar is door het front, dan zal ik het aluminium nog gaan spuiten. Dat zal dan in het zwart zijn of in het wit :)

miXture_07_08.JPG


Die twee kleuren maken het bruggetje naar het reservoir wel heel makkelijk. De overige zeven bays van de Cosmos S worden opgeofferd aan mijn eigen reservoir Liquitwist. Vanaf nu kan ik bestellingen voor het reservoir aannemen, alle details staan op m'n website :)

liquitwist_3_L.jpg


liquitwist_4_L.JPG


liquitwist_5_L.JPG
 
Update!

Vandaag was het zover, ik ben aan de slag gegaan met het nieuwe zijpaneel. Daarvoor gebruik ik een oude plaat Lexan van 8mm dik. De beschermfolie was zo beschadigd dat ik hem niet meer wilde verkopen, je weet bovendien nooit hoe erg de plaat zelf beschadigd is. Op de foto staat trouwens de betere zijde van de plaat ;)

miXture_08_01.JPG


Als eerste heb ik de folie verwijderd, omdat deze constructie zo lastig is dat me dat niet lukt met de ondoorzichtige folie erop. Er zaten verrassend weinig krassen op de plaat, eigenlijk was hij nog puntgaaf. De krasvaste laag op het Lexan (type Margard) zal daar wel bij geholpen hebben. Hierna heb ik hem op de kast gelegd om wat grove lijnen af te tekenen:

miXture_08_02.JPG


Na het eerste rondje zagen:

miXture_08_03.JPG


Tweede rondje:

miXture_08_04.JPG


En zo moet dat dan gaan passen straks ;)

miXture_08_05.JPG


Voor het zagen van de tweede plaat kon ik gelukkig mijn decoupeerzaag onder een hoek van ongeveer 20 graden laten zagen. Daar heb ik slechte ervaringen mee, maar dat was met een prutzaag van de Aldi. Hiermee ging het perfect :)

miXture_08_06.JPG


Tweede onderdeel helemaal op maat gezaagd:

miXture_08_07.JPG


miXture_08_08.JPG


De derde plaat is het lastigste, omdat het plastic van het oude zijpaneel wat te rigoureus afgezaagd is. Aan de achterkant zal ik dus straks wat op moeten vullen met een tweede laag Lexan. Dit is voor nu de vorm:

miXture_08_09.JPG


miXture_08_10.JPG


Het geheel begint er al heel vet uit te zien, al zeg ik het zelf :)

miXture_08_11.JPG


miXture_08_12.JPG


Er zijn nog wat kleine dingen waarvoor ik een oplossing moet vinden. Zo moet ik de panelen zo netjes mogelijk aan elkaar zien te maken. Er moeten sowieso metalen platen aan de binnenkant komen, met eventueel een sierstrip of iets dergelijks aan de buitenkant. Plamuren zou het mooiste zijn, maar ik denk niet dat dat gaat werken. De platen zijn namelijk nog enigszins flexibel en dan knapt de plamuur weer. De gouden tip is welkom ;)

Het andere probleempje is dat ook de bovenkant iets te rigoureus afgezaagd, waardoor ik met een spleet van zo'n 2mm blijf zitten. Een van de mogelijkheden is een nieuw toppaneel kopen, maar Cooler Master heeft ze helaas niet meer in de shop staan. Een andere mogelijkheid is stuk zwart aluminium tegen de plaat aanschroeven om de sleuf te dichten, ik denk dat dat hem wordt.

Volgende keer ga ik verder met het zijpaneel, dan worden de bovenkant en de achterkant ook wat verder bewerkt. Tot dan :)
 
Overschilderbare acrylaatkit? Plamuur blijft na verloop van tijd altijd scheuren geven. Als het te vullen deel heel oppervlakkig is kun je hier wel goed mee uit de voeten denk ik. Er van uitgaande dat het niet transparant hoeft te blijven? De site met mogelijke alternatieven zoals kunststof plamuur middelen. Uit ervaring kan ik zeggen dat hun producten erg goed zijn :) succes!
 
Als je met het fineer de buitenste twee deuren/panelen bedoeld, alle houten delen van de Cygnus X1 zijn helemaal met de hand gemaakt uit massieve blokken hout. ;)
 
Wie heeft gezegd dat er hout in deze case zou komen? Ik niet in ieder geval ;)

Ik verwoord het verkeerd omdat de case waaruit u uw inspiratie hebt gehaald best veel hout bevat heb/had ik aangenomen dat er ook hout in verwerkt zou worden zoals de draaiende delen van die pc vandaar mijn tip om hout in dat paneel te gebruiken.
Is dat niet zo dan ?

Als je met het fineer de buitenste twee deuren/panelen bedoeld, alle houten delen van de Cygnus X1 zijn helemaal met de hand gemaakt uit massieve blokken hout. ;)

Heb dat build log nog nooit doorgelezen dacht dat dat fineer was door de vorm van dat ene paneel dus die build vindt ik nu nog zieker :D
 
Update

Omdat de vorm van het nieuwe zijpaneel wellicht niet helemaal duidelijk was bij een liggende kast, heb ik hem eerst maar eens overeind gezet. Dit ging een paar minuten goed, maar toen ik begon te schuiven liet de tape het toch echt afweten ;)

miXture_09_01.JPG


Voordat ik het zijpaneel verder ga afwerken, wil ik eerst een beter beeld hebben van de binnenkant. In deze update zal ik vertellen hoe ik twee compartimenten gemaakt heb, een voor de radiator en een voor het reservoir. Het begon allemaal met deze plaat wit 5mm plexiglas die ik nog over had:

miXture_09_02.JPG


Deze heb ik onder 45 graden gezaagd zodat hij mooi aansluit op de kast:

miXture_09_03.JPG


miXture_09_04.JPG


Om de zijpanelen ook nog passend te houden, moest er nog wat meer van de grote plaat af. Tevens heb ik hier alvast een tweede plaatje gezaagd:

miXture_09_05.JPG


miXture_09_06.JPG


miXture_09_07.JPG


Tijd voor de afscheiding tussen de twee compartimenten, zodat de lucht van de radiator niet door de hele kast gaat blazen. Weer een stukje wit plexi, waarvan ik de vorm eerst experimenteel bepaald heb met een kartonnen mal:

miXture_09_08.JPG


miXture_09_09.JPG


miXture_09_10.JPG


Om de grote plaat vast te zetten aan de kast, heb ik een paar zetmoeren vastgeklemd in de onderkant. Deze zal ik binnenkort ook gaan verkopen, aangezien ze ontzettend handig zijn :)

miXture_09_11.JPG


Alles vastgezet met zwarte imbusjes. Deze worden later nog allemaal vervangen door verzonken versies. Je kunt straks het radiatorcompartiment haast niet inkijken, maar voor de zekerheid wordt het hoekprofiel ook nog zwart gespoten:

miXture_09_12.JPG


miXture_09_13.JPG


En toen was het eindelijk zover, ik kom m'n reservoir Liquitwist monteren :)

miXture_09_14.JPG


miXture_09_15.JPG


miXture_09_16.JPG


Het reservoir wordt straks zichtbaar van zowel de zijkant als de voorkant. Ik zal de standaard frontjes blijven gebruiken (heeft iemand er nog twee over toevallig?), maar ik heb nog de keus of ik het extra fijne gaas erin laat of eruit haal:

miXture_09_17.JPG


miXture_09_18.JPG


miXture_09_19.JPG


Door het scherpstellen van de camera kan ik op de foto's niet zien of het veel uitmaakt, ik beslis later wel een keer :) Ik hoop dat ik jullie nieuwsgierigheid weer een beetje gekieteld heb, ik ben zelf ook benieuwd wat er nog allemaal gaat komen :p
 
Laatst bewerkt:
Skiffy heeft altijd wel leuke dingetjes, heb gelijk maar even een catalogus besteld :) Die transparante boutjes heb ik toevallig nog liggen, zal er eens naar kijken. Voor nu vind ik het contrast van de zwarte bouten met het witte plexi wel mooi.
 
Terug
Bovenaan