• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Minerale olie koeler

StrifeJunior

New member
Hallo daar, ik ben in het bezit van een aquarium gevuld met minerale olie met daarin mijn PC hardware gemonteerd. Dit werkt uitstekend qua koeling maar helaas slechts voor tijdelijk duur. Na een paar uur wordt de olie temperatuur toch iets te hoog en ik wil dit wegkoelen met behulp van een pomp / radiator.

Ik heb zitten kijken voor een radiator waarop 9 x 120 mm fans geplaatst kunnen worden en een geschikte pomp maar helaas heb ik te weinig verstand hier van om de juiste onderdelen te kiezen.

Kan iemand mij helpen? Ik wil alleen een pomp + slangen + radiator hebben met de daarbij behorende fan's.

Zelf had ik Watercool MO-RA3 9x120 PRO Black (Code: 22020 - SKU: 22020 ) uitgekozen maar nu nog de juiste pomp en slangen (en verloop stukken voor aansluiten?)

Bedankt!

Vincent
 
Wat is de viscositeit van die olie?
Ik ben bang dat een reguliere waterkoel pomp niet genoeg pressure head kan leveren om de doorgaans dikkere olie door een radiator te pompen, die dan opeens heel restrictief wordt.

Edit: door de diversiteit in mineraalolie kan ik zo niet voor je opzoeken hoe en wat, zonder te weten welke samenstelling jouw specifieke olie heeft.
 
Laatst bewerkt:
De olie is inderdaad dikker, MSDS kaart van de olie (Material Safety Data Sheet)

Afhankelijk van de werking van de pomp zou het alleen een kewestie van vermogen zijn (met een verdringer pompje kun je in principe elke vloeistof verplaatsen zoals een plunjer pompje of membraan). Centrifugaal, zoals ik vermoed dat de meeste waterkoeling pompen zijn hebben voldoende vermogen nodig dan.

De olie is in elk geval "dik" genoeg om er voor te zorgen dat mijn processor fan niet wil blijven draaien :eusa_shifty: Mijn videokaart daar in tegen wel, alleen niet hard....

Haha ik hoop dat er pompjes beschikbaar zijn die ik kan gebruiken in combinatie met de eerder genoemde radiator...

Bedrijfstemperatuur van 40°C ongeveer is toch wel de target
 
Laatst bewerkt:
Je zou er het beste aan doen om alle 'normale' fans te verwijderen.
En dan een paar fans/pompjes die gemaakt zijn voor olie verplaatsing te installeren om zo een flow door het aquarium te creëren.
Normale fans zijn hier niet op gebouwd en je merkt zelf al dat de CPU fan het er lastig mee heeft.
In principe zorgt diffusie voor de afvoering van de hitte, maar met wat stroming door het bad help je dit nog een handje.

In die sheet staat dat de gegarandeerde kinematische viscositeit 70-90 bedraagt. Het ontbreken van een eenheid doet mij vermoeden dat het hier de normale Si eenheid mPa·s omvat.
Water heeft een waarde van 1,0 mPa·s. Dat is niet eens zo heel veel verschil in de realiteit , mijn verwachting is dan ook dat een pompje dit wel moet kunnen pompen door een radiator.

Je zou eens naar de stromingswetten en de wet van Bernoulli kunnen kijken, maar ik denk dat je zoveel onbekenden factoren tegen komt dat de uitkomste niet beslissend of te grof zouden zijn.

Ik denk dat je met een efficiënte koeling die bedrijfstemperatuur toch wel wat meer richting ambient moet kunnen krijgen ;)
Dit zal de viscositeit niet zoveel beïnvloeden omdat het doel van een minerale olie zoals deze meestal koeling bedraagt, en daarin wil je juist dat de viscositeit over een lang traject in temperatuur weinig verschilt.
Ik mag aannemen dat de fabrikant goed zijn werk heeft gedaan hiermee :p
 
Je zou er het beste aan doen om alle 'normale' fans te verwijderen.
En dan een paar fans/pompjes die gemaakt zijn voor olie verplaatsing te installeren om zo een flow door het aquarium te creëren.
Normale fans zijn hier niet op gebouwd en je merkt zelf al dat de CPU fan het er lastig mee heeft.

In principe zorgt diffusie voor de afvoering van de hitte, maar met wat stroming door het bad help je dit nog een handje.

In die sheet staat dat de gegarandeerde kinematische viscositeit 70-90 bedraagt. Het ontbreken van een eenheid doet mij vermoeden dat het hier de normale Si eenheid mPa·s omvat.
Water heeft een waarde van 1,0 mPa·s. Dat is niet eens zo heel veel verschil in de realiteit , mijn verwachting is dan ook dat een pompje dit wel moet kunnen pompen door een radiator.

Je zou eens naar de stromingswetten en de wet van Bernoulli kunnen kijken, maar ik denk dat je zoveel onbekenden factoren tegen komt dat de uitkomste niet beslissend of te grof zouden zijn.

Ik denk dat je met een efficiënte koeling die bedrijfstemperatuur toch wel wat meer richting ambient moet kunnen krijgen ;)

R.E.S.P.E.C.T.:051:

- De fans die er nu op zitten (1) van de CPU laat ik nog even zitten want hoe sporadisch die ook maar draait zorgt het toch soortvan voor wat "circulatie" totdat ik een geschikte fan heb gevonden die wel goed blijft draaien. (ik heb nog wat oude fans liggen die denk ik wel zullen draaien omdat ze kleinere bladen hebben)

- Bedrijfstemperatuur van 40°C is wat ik nu heb bij normaal gebruik (voornamelijk CPU) maar hoe lager hoe beter :D
- Bij vol belast (GPU'S) dan stijgt de temperatuur tot 60°C waarna ik gestopt ben maar ik vermoed dat hij zou blijven stijgen tot systeem crash.
- Mijn systeem specificatie is:
- CPU : Intel Core i7 Extreme 4 x 3,33 Ghz (draait actief op 3,4 Ghz)
- GPU : ATI Radeon 5900 series X2 (1 kaart, 2 GPU's 5960)
- PSU : 1000 Watt (waarvan de fan ook niet draait ...)
- RAM : 6 Gb DDR3
- De rest van de hardware zit buiten de kast.

- Welke pomp zou je op gevoel aanraden bij gebuik van genoemde radiator?
 
De temperatuur zal uiteraard blijven stijgen omdat je netto meer energie dump in de olie hebt dan dat hij kwijt kan.
De enige warmte afstoot die je nu hebt is de oppervlakte straling, en dat is duidelijk te weinig. Je bent dus energie op energie op energie aan het stapelen in die bak wat voor de verhoogde temperatuur zorgt.
T[SUB]n[/SUB]= T[SUB]A[/SUB] + (Σ E[SUB]in[/SUB] - Σ E[SUB]uit[/SUB])
Een versimpelde weergave van het verloop van de thermische energie.

Ik noemde eerder dat een pomp het waarschijnlijk wel zou trekken, dat wil niet zeggen dat ik mijn vertrouwen in een budget pomp zou steken en je toch direct een DCC MCP 355 of een D5 wil aanraden.
De MCP 355 is de sterkere van de twee. Er zijn nog andere pompen die ook behoorlijk 'heavy duty' zijn maar mijn ervaring daarmee is niet genoeg om je iets aan te raden.
Hou er ook rekening mee dat je misschien een tweede moet aanschaffen als de eerste toch niet genoeg kracht blijkt te hebben. Maar die zou je later alsnog bij kunnen plaatsen.

Een ander idee wat me binnen valt:
Waarom niet gewoon lucht van buiten in de bak pompen? Dat zou ook voor wat afkoeling moeten zorgen, maar heb zo niet even een idee wat voor een complicaties daarmee gemoeid kunnen zijn.
 
Lucht heb ik geprobeert maar het koelend effect is niet echt waarneembaar plus de luchtpomp maakt een heel irritant geluid :D. Complicaties met lucht zou ik niet echt kunnen bedenken. vocht dat met de lucht mee de bak in kan gaan zal zich onder in de bak verzamelen en zichtbaar worden door de scheidingslaag. ik heb een marge van ± 2 liter water voor het in de buurt van mijn een van de elektrische componenten komt dus zou ik meer dan voldoende tijd hebben om dit mogelijke probleem op te lossen.

Ik ga het volgende bestellen:
- 1x pomp
- 1x Radiator
- 9x Fan
- 1x Stroomvoorziening

Nu rest alleen nog de slangen en verloopstukken, welke kan ik hier voor gebruiken?

Stof lijkt me niet iets wat je wilt hebben in een mineraal oliebad?

Stof is inderdaad ook een probleem waar het niet dat de luchtpomp een filter heeft. :)
 
Als eerste leuk idee om je pc op deze manier te koelen.
Heb je al gedacht om de olie doormiddel van een heat exchanger (warmte wisselaar) te koelen. Op deze manierhoef je niet per definitie de olie rond te pompen. Je moet er dan wel voor zorgen dat de olie in je aquarium in beweging is.

gr. basje
 
Als op die aquariumbak een alluminiumdeksel ligt met daaraan pennen/platen die in de olie hangen dan word de warmte toch afgevoerd naar de buitenlucht via een groot oppervlak (weet niet of het voldoende koeling gaat geven maar dit is afhankelijk van de constructie)
 
@Basje: Thanks voor je comment, ik wil een radiator icm een pomp en "wat" fans hebben om de kast in zijn geheel nog bruter er uit te laten zien. Passief koelen is blijkbaar geen optie tenzij ik een flinke contstructie zou plaatsen. Daarbij lijkt het me er ook niet echt kick uit zien haha en dat is toch wel een beetje belangrijk.

@BOBO: Thanks!, Ik denk dat de pomp het wel zal rondkrijgen maar waarschijnlijk met een verminderde flow. Dit kan ik wel oplossen door het dubbel uit te voeren maar wellicht is de flow door de radiator heen voldoende. De vernauwing die de aansluitingen geven op de radiator geeft een versnelling van de flow maar de vraag wordt dus of het voldoende is :).

Enne wat de foto's betreft, die zullen komen, NA het plaatsen van de radiator en het een beetje netjes maken van de indeling. Mijn 4 HDD's staan nu op de kap van de aquarium omdat ik nog geen geschikte beugel heb kunnen maken ;).

@thiesggb: Zou inderdaad wel kunnen werken maar vrees dat ik niet veel langer BF3 op Ultra kan spelen... Nu houd mijn systeem het een uur tot anderhalf vol... Mijn hardware produceerd gewoonweg zoveel warmte...

Zodra ik weet welke dingen ik nog mis in mijn eerder geplaatste lijstje ga ik de hele boel bestellen en plaatsen :D Waarna ook de foto's komen :p
 
passief slaat erdeer op natuurlijke warmtewisseling (convectie) als je echt precies wil zijn betekent dit inderdaad dat het toevoegen van de pomp eigenlijk al niet meer echt passief is aangezien je koelmedia dan al geforceerd wordt tot circulatie maar het feit dat de warmtewisseling van de rad nog steeds zonder fans kan (mogelijkheid is moeilijk in te schatten zo) zou je het alsnog passief kunnen noemen :)
ben in ieder geval benieuwd wat je gaat krijgen kwa temps

Greetz B0B0
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Help deze casemodding starter z'n minerale olie PC door! Cases en Modding 28
DutchChilles Rubber ringen van fittingen en mineraal olie Hardware & Software 3
D Demi water vs. (zonnebloem)olie Waterkoeling 1
X Waterkoeling met hydrauliek (olie) slangen, pilaren en verloop koppelingen Waterkoeling 5
Fuwa Fuwa BP Olie lek Nieuws en Sport 3
D 75 graden met 360 fractal design koeler?? Waterkoeling 4
D Past deze cpu koeler BP-WBCPUEFX-RGB op ASUS ROG Maximus X Formula Waterkoeling 13
R Andere CPU koeler voor full block Waterkoeling 2
Source [GEVONDEN] CPU koeler Socket 1150 (lucht) Gevonden 3
T Vraagje CPU koeler icm RAM koeler Overige Koeling 9
X cpu koeler Hardware & Software 5
Blackdash Vraagje over gewicht Koeler Overige Koeling 3
boefmans Advies CPU koeler Overige Koeling 12
z999 [IN-ACTIVE] AMD cpu koeler Gevonden 3
z999 [GEVONDEN] Waterblok, of een normale koeler voor de 5870 Gevonden 4
alain-s MSI Aftermarket koeler HighFlow Product Suggesties en Nieuws 13
X-Tripiot [IN-ACTIVE] Cascade Phase koeler. -110 Graden Verkocht 0
X-Tripiot [CANCELLED] Nventi Mach 2 GT Phase Change vapochill koeler Verkocht 6
S Processor koeler probleem Hardware & Software 4
X-Tripiot [CANCELLED] Mach 2 GT phase koeler, vapochiller, -70 graden Verkocht 0
aadje93 Zalman ZM-RHS69 (Mosfet koeler voor 69XX kaarten van AMD). HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A [CLOSED] Rampage II Extreme + I7 920 (met stock koeler) + 6GB Mushkin PC-10600 Gesloten 3
X-Tripiot [CANCELLED] Geheugen tec koeler Verkocht 10
mukkel [GEVONDEN] Asus mosfet koeler Gevonden 6
Sw333t [VERKOCHT] XFX Radeon HD 5570 1GB met Revoltec Graphic Freezer PRO koeler Verkocht 14
Ludwig Ik wil de boel koeler hebben Advies Waterkoeling Setup 26
Skydrone CPU koeler (temps: 70 graden!!) Hardware & Software 13
Sw333t [TKG] Defecte ATI 4xxx / 5xxx met actieve koeler. Gevonden 11
Deutz Nieuwe CPU koeler Hardware & Software 5
X-Tripiot [VERKOCHT] Vapochill Lightspeed Phase change koeler Verkocht 18
Sw333t [GEVONDEN] Socket 939 cpu koeler Gevonden 8
Sw333t [GEZ] Stille socket 775 koeler voor C2D E8500 (stock). Maximale hoogte: 13 cm Gevonden 11
D [INACTIVE] Radiator, fittingen, mosfet lucht koeler Gevonden 11
aadje93 Stille (goede) koeler voor asus EAH 5870 V2 (zie pics van PCB) Overige Koeling 26
L HD 4870 koeler modificeren Overige Koeling 23
R Stille VGA koeler voor EAH 4650, welke? Overige Koeling 31
Dustyrick i5-661 cpu koeler Overige Koeling 31
U Advies aub: Het moet gewoon stiller en koeler Advies Waterkoeling Setup 5
C goede cpu koeler Overige Koeling 9
E Koeler demonteren van Colorful 480GTX Waterkoeling 6
M [INACTIVE] socket 1156 koeler Gevonden 19
J Stilste koeler? Overige Koeling 10
aadje93 gaat dit passen (ek 4890 blok op een eigen koeler model 4890(club3d) Waterkoeling 0
J Waarom zit videokaart "verkeerd" om? Waarom de koeler niet aan bovenkant? Hardware & Software 13
Q CPU koeler intel atom 330 nodig? Overige Koeling 2
J Is een HDD koeler nodig voor harde schijven? Overige Koeling 17
R Koeler voor DG945GCLF (Atom 230) Overige Koeling 2
D Welke koeler en case fans ? Overige Koeling 124
Dustyrick Processor koeler voor i5 661 Overige Koeling 8
S Videokaart kapot? Na installatie nieuwe koeler, geen beeld meer Problemen & Oplossingen 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan