• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Mijn eerste watercooling setup

fincent

Junior Member
Lang zitten tobben maar er uiteindelijk toch voor gegaan.
Gelijk ook maar de sprong genomen met het lappen van mijn CPU (wat eigenlijk geen reet voorstelt).

Hiervoor werdt het systeem gekoeld door een 'Scythe Mugen' en een passieve 'Silent Pipe' voor de northbridge.

Nu wordt de CPU gekoeld door een 'Danger Den MC-TDX', en de northbridge door een 'Swiftech MCW-30'.
De pomp/reservoir is de 'XSPC X2O 750 Dual Bay'.
De radiator is een 'Black Ice 360 GT Lite' waar 3 stuks 'Scythe S-Flex' op gemonteerd zijn.
Alle fittingen zijn 10mm en de slang is van Tygon 10/13mm
Om dit alles te vullen is 500ml VSC niet genoeg.......... :icon_wink:
Dit is dus een mix geworden van VSC en gedestileerd water.
Het geheel is met MX3 aan elkaar geplakt.



Het lapwerk, its a dirty job........
48697179.jpg

92105364.jpg




Het mobo met de waterblokken.
dsc02054gg.jpg

90726976.jpg




De radiator met de Scythes.
dsc02057c.jpg




Het eind in zicht.
42330310.jpg




En het eindresultaat.
dsc02062s.jpg

dsc02063p.jpg




Op dit moment alleen enige teleurstelling.
Onder full load wordt de CPU nog steeds 58 graden. Dit lijkt me niet correct of ik heb teveel verwacht..... ?
 
Laatst bewerkt:
onder full load 25 graden!!!!! daar zou ik voor tekenen......
is je cpu overklokt of is dit standaard....

Edit: al veranderd zie ik... als ik met WC mijn Q9550 OP 4ghz intelburntest draai gaat ie ook nog over de 60graden heen...
 
Laatst bewerkt:
Zit een Q9550 in op 3,8ghz met 1.38 volt.
Vind 58 graden toch wel hoog voor zo'n kleine loop. Maar ja, wellicht waren mijn verwachtingen toch te hoog.
Ik ging er van uit zeker 1.5 volt er doorheen te kunnen jagen met watercooling. Maar ik neem aan dat de temp dan echt te hoog wordt....
We gaan het toch proberen :040:
 
met 1.45 kom ik op max 62 graden... zit dan op 4060mhz...
3.8 heb ik 1.33 voor nodig... 3.8 gebruik voor 24/7 overclock

er zitten dan wel 2 8800gtx en een mobo bij de loop in...
 
ja de DD is wel een degelijk blok maar zeker niet het beste blok.... dan ga nog wel wat graden naar beneden....

De volgorde is goed zo hoor... dat maakt namelijk niet veel uit....
 
MC TDX + MCW30 is een hele mooie combinatie met de XSPC 750 pomp. Beide blokjes hebben zeer weinig restrictie.
Fans zijn ook top. Veel beter dan die S-flex fans zal je niet vinden. Prima combinatie ook om die op 1000 rpm op de BI GT te zetten. Het rad is niet zo dik dus heeft de vindichtheid niet zo een grote invloed meer.

Waar je een graadje of drie en misschien wel vier mee zou kunnen winnen is het CPU blokje vervangen door een heatkiller LT. Ook een blokje met een vrij lage restricite maar een "veel" betere performance dan de MC TDX.
(hier in martinm's S775 roundup doet de Supreme het al een graad of drie beter dan de MC TDX en hier doet de Heatkiller het weer bijna twee graden beter dan de Supreme. Is samen vijf graden, maar omdat het zo een kromme vorm van vergelijken is haal ik er maar een graadje vanaf. :p) )

Anders kan je ook een paar keer proberen te remounten. Dat zou max 2c kunnen schelen.

Maar wel een hoop gedoe voor een paar graden imo. Denk niet dat die twee graden je overklok heel veel verder zullen brengen. Je zal waarschijnlijk wel gaan merken dat een voltage verhoging in verhouding veel minder invloed heeft op de temps dan met een luchtkoeler.
 
Helder antwoord. Thanks!
Zojuist mijn Vcore opgeschroeft naar 1.44 (4Ghz is anders niet stabiel).
De temps zijn echter echt te hoog. Temps zijn trouwens exact hetzelfde als met mijn Scythe Mugen.
Ik heb juist waterkoeling aangeschaft om de temps te laten dalen. Heb het gevoel dat ik 250 euro heb weggegooid angezien een luchtkoeler van 35 euro hetzelfde presteert.
Het internet staat vol met verhalen waar waterkoeling al snel 15 graden onder luchtkoeling duikt. Ook is 1.5 Vcore niets raars. Dat ga ik echter nooit halen.


Even een foto voor de situatie.
50570427.jpg
 
Laatst bewerkt:
De high-end cpu koelers van tegenwoordig presteren bijna hetzelfde als een een wc setup... In gpu koeling zit de meeste winst in temp en geluid....
De looks zijn ook een belangrijke reden waarom mensen gaan waterkoelen en de fun van het bouwen....
 
Die Danger Den was gewoon weggegooid geld naar mijn mening, een blok van 2 jaar oud die duidelijk onder de maat presteert in vergelijking met een gelijk geprijsde EK Supreme HF. Dat alleen kan al 5-8 graden schelen.

En wat Coolfris zegt over de restrictie klopt wel. Zowel je CPU als mobo blok vormen weinig restrictie, daarintegen zorgt je Black Ice GTS weer voor een aardige restricitie die je flow niet helpt. En ook al is de rad redelijk dun, de lamellen zitten toch te dicht op elkaar om effectief warmte af te geven met S-Flex fans op lage RPM. Daarvoor kan je dus veel beter rads als de TFC 360, PA120.3 RX360 of, als je budget lager is, de Swiftech 320 gebruikem

Het is gewoon pech voor je dat je niet eerder naar het forum ben gekomen voordat je tot aanschaf overging, had je toch wat teleurstelling voorkomen.

@Kerensky:

Niet geheel waar natuurlijk. Mijn i5 750 @ 4.0Ghz doet 70 graden max op een TRUE met 1200rpm (wat nog stil is), stap je over naar waterkoeling komt die niet boven de 50 graden met de fans op dezelfde rpm.
 
Laatst bewerkt:
Aan de flow zal het niet liggen met deze set. Die ligt rond de 1GPM of een ietsje meer.

Radiatoren hebben lang niet zo een grote impact op de doorstroom dan koelblokjes dat hebben. Omdat er twee blokjes met zeer weinig restrictie in de loop zitten is de verdere restrictie van de radiator te verwaarlozen voor de uiteindelijke temps.

Heb even met martinm's flowestimator zitten spelen om dat een beetje duidelijk te maken.
Op de radiator na zitten alle onderdelen van de set in de flowestimator. Als vervanger voor een "restrictieve" radiator heb ik de Black Ice GTX 480 genomen. Deze hebben waarschijnlijk ongeveer dezelfde weerstand voor de doorstroom.

RTEmagicC_3c75091cb2.gif.gif



Hieronder nu een paar voorbeelden gemaakt met de flow rate estimator op basis van fincent zijn wc set:



Als eerste de dichste benadering van de set van fincent:


Met een flow van 1GPM zit i dus goed. Daar kunnen de wat hoge temps dus niet aan liggen.



Nu wat voorbeelden van dezelfde set met diverse radiatoren en hun impact op de flow:

Samen met de minst restrictieve radiator uit de estimator, de PA120.3, stijgt de flow met 0.32GPM.



Met de x-changer 480 van feser ook een verschil in flow van 0.31 GPM



XSPC RS zelfde verhaal, klein verschil van 0.3GPM



En nu weer de set terug met de GTX480, maar nu met een restrictief koelblokje ertussen: de EK Supreme


Nu dropt de flow met 0.41GPM naar 0.56GPM. Dat valt in de estimator al ruim in het vakje "poor".

In deze loop met meer restrictie is een DDC meer op z'n plek:


Ben je gelijk weer terug op de 1.28GPM van de set uit het begin met de XSPC 750 bay pomp icm met het BI rad.
De Supreme is wel een beter koelblokje. Hoeveel dat dan in de uiteindelijke temps zal schelen is weer giswerk. Graadje of twee tot drie vermoed ik.

Zet de MC TDX weer terug in de set met de DDC pomp en de flow schiet omhoog naar 2.33GPM


in hoeverre dat invloed zal hebben op de uiteindelijke temps is ook een beetje giswerk.


Dan hieronder nog even een flowknaller door een R30 0p 24v ertussen te zetten :p


3.96GPM :096:
Klinkt natuurlijk heel bruut, maar hoeveel verschil dit zal geven in de uiteindelijke temps is weer het bekende giswerk.


Maar hele verhaal gemaakt om te laten zien dat de weerstand van een radiator op de doorstroom van het water van veel mindere invloed is dan een koelblokje dat heeft. Martinm heeft dat ooit eens ergens geschreven (kan de post niet vinden) dat een groot aantal PA120.3 radiatoren (weet even niet meer welk aantal hij noemde) minder weerstand hebben als een D-Tek Fuzion V1 stock.

Dan weer even over de GT slim en de vindichtheid icm beluchting:

bild.php

(dexgo large rad round-up)

RTEmagicC_8a916782af.gif.gif


RTEmagicC_7da358761c.gif.gif


RTEmagicC_568d95f832.gif.gif


Die 100rpm edit:1000rpm /edit van de S-Flexen is dus icm met deze radiator lang geen slechte combinatie.

Dunnere radiatoren doen het ondanks hun dichtere vindichtheid op lage fan rpm's altijd erg goed. Hier meer info daarover.

Radiator roundup: effizienzgurus 9een review die jaren op de oude thermochill site heeft gestaan, ondanks dat de PA bij de 1200rpm een beetje op z'n broek kreeg van de BI GTX.)

Martin's Flow Rate Estimator




Maar even algemener nu: ondanks alle prachtige verschillen uitgedrukt in grafieken waar veel tijd en moeite van de testers achter zit, zijn de verschillen tussen de meeste waterkoelspullen vrij klein.
Bij het samenstellen van een set kan je die kleine verschillen uitbuiten door binnen een budget de beste onderdelen te kiezen. Als je eenmaal een set hebt, zoals fincent nu, is elke verandering van kleine invloed op de uiteindelijke temps, maar van grotere invloed op de portemonnee.;)

Hele bovenstaande verhaal zal de temps van fincent zijn niet omlaag krijgen, maar ik hoop wel dat i weet dat i niet direct een hoop geld en moeite hoeft te doen om heel veel betere temps te gaan krijgen.


Hieronder een paar dingen die wel moeite kosten, maar geen geld. Het kan zijn dat het helemaal niets oplevert. Remounten kan max een graad of twee opleveren en bij erg slecht contact natuurlijk meer. Dat kan heel veel invloed op de temp hebben.


---> Haal het blokje er een keertje vanaf en bekijk hoe de afdruk van de koelpasta eruit ziet. Dan zie je waarschijnlijk vanzelf of het een goede mount was.
Zet het blokje daarna een stuk of drie keer erop en eraf met een streepje nieuwe koelpasta.
8wib6b.jpg


Daarna kan je in ieder geval zeker weten dat het hier wel of niet aan gelegen heeft.

Dan kan je nog wat met de aanlegdruk van de spanveren gaan spelen en "onderzoeken" hoeveel invloed dat kan hebben.

Draai de veren altijd kruislings tov elkaar vaster. (Zelf tel in de slagen altijd per veertje.) Draai het blokje de eerste keer niet al te vast. Draai daarna kruislings de moeren iets vaster. (liefst met de CPU aan het stressen, omdat idle temps niet zo veel veranderen onder invloed van dit soort dingen)

Met die veren zeg ik omdat je ze zo te zien max hebt aangespannen + dat er vijf graden verschil zit tussen de warmste en minst warme core. (was dit met je luchtkoeler ook al het geval?)


Is er overigens verschil in temps met de kast open of dicht? Zo ja dan kan je uitproberen of het scheelt wanneer je de achterste case fan op intake zet. Dan heeft het rad een iets frissere aanvoer van lucht dan die van onderuit de kast komt.


Fans overigens ook al op max uitgeprobeerd?


Tot slot denk ik dat je gewoon een goede set hebt voor een CPU - NB loop. Daar ligt het niet aan.


In de meeste gevallen ligt het aan de bevestiging van het koelblokje. Maar ook zeker aan iets te hoge verwachtingen.;)
 
Laatst bewerkt:
WOW.:icon_eyes:
Thanks voor de gigantische berg info.

Ik heb inmiddels het CPU blok geremount. De paste was perfect netjes verdeeld, een mooie spread (lijkt spice platinum wel).
Nu dus opnieuw gemount. Ik druk het blok goed hard aan, twist hem een aantal keer om vervolgens de boutjes gelijkmatig aan te draaien terwijl de druk vanuit het midden blijft komen om scheef mounten te voorkomen.

Het verschil in core 0 met de rest was op lucht ook al ja.
Zal wel een defecte sensor zijn (kan ik hierdoor de overige coretemps aanhouden of is dit te gevaarlijk?).

Ook heb ik hier en daar gelezen dat een pull configuratie (rad/fans) beter is dan een push configuratie. Ik heb nu dus ook een pull configuratie gemaakt.

Het opschroeven van de RPM naar 1800 scheelt trouwens maar 3 graden.
"High cfm radiators with high rpm/cfm fans give extreme results"
Meerdere malen gelezen, valt dus ook wel mee.

Al met al zijn mijn temps nog steeds het zelfde.
Ik heb mij er inmiddels bij neergelegd. Zoals bij iedere hobby blijf ik upgraden.
Zal tzt dus wel wat gaan vervangen (waarschijnlijk bij verandering van socket). De rad en het CPU blok (duh) staan dan in ieder geval boven aan.

Allen ontzettend bedankt voor het meedenken.
 
@Coolfris: :pray

Alleen vind ik dat je het jezelf wel heel makkelijk maakt om de GTX te pakken zonder een percentage eraf te halen.

12149sn.gif


Zoals je kan zien is de GT zelfs 20% slechter dan een GTX qua doorstroming. Daarom heb je dan ook de Supreme genomen als extra bagage natuurlijk. Maar ik denk dat hij niet veel boven de 0.5GPM uitkomt.

Anyhoe, als je dan Vapors testen bekijkt zie je dat wanneer de doorstroming onder de 1GPM komt je echt wel de gevolgen gaat zien.

Results25W.png


Laten we het blok vergelijken met de Sapphire, dat is ook een super goed doorstromend blok. Daar zie je al het verschil tussen 1GPM en 0.5GPM. 5 graden. Het zijn gewoon alle kleine beetje die ervoor zorgen dat er geen super temps uitkomen

Een goed CPU block+beter rad @1000-1200rpm+betere pomp zijn gewoon het verschil wat fincent nu mist. En dan nog erbij komend dat hij zijn CPU block gelapped heeft, wat voor zover ik op XS altijd lees alleen maar je temperaturen omhoog brengt.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
J watercooling setup mijn eerste ! Advies Waterkoeling Setup 1
R Latreau - Roel van den Berg - Mijn Eerste Watercooling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 12
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
G Graag hulp nodig bij mijn eerste custom waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 11
P Hulp nodig met mijn eerste WC-Setup. Waterkoeling 20
X Mijn eerste waterkoeling systeem (High end) Advies Waterkoeling Setup 18
A even voorstellen ik en mijn eerste amd. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
chicken Advies voor mijn eerste waterkoelings setje Advies Waterkoeling Setup 12
R Mijn eerste loop Advies Waterkoeling Setup 5
B Mijn eerste waterkoeling build, alle advies zeer gewaardeerd. Advies Waterkoeling Setup 4
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
R Mijn eerste WC setup Waterkoeling 3
4 help mijn eerste wc build!! Advies Waterkoeling Setup 15
E paar vraagjes voor mijn eerste set Advies Waterkoeling Setup 14
sireentje start van mijn eerste build Gallery & Build Logs 51
gerjanlubbers mijn eerste casemod ideen. White and orange Cases en Modding 5
H Mijn eerste build, ben ik op de goede weg? Waterkoeling 0
mechano mijn eerste zelfbouw project Gallery & Build Logs 54
martii Schema voor mijn eerste wc project Waterkoeling 2
A Mijn eerste watercool project met k en 3x gtx 570 Gallery & Build Logs 9
sir serial Mijn eerste bestelling bij Highflow. HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
R Mijn Eerste Pc En Het Is Een 2600K Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
H mijn eerste wc setup, mijn eerste vragen Advies Waterkoeling Setup 4
E Mijn eerste mod Gallery & Build Logs 8
O mijn eerste waterkoelingset (graag advies) Advies Waterkoeling Setup 5
R Mijn eerste WC setje. Waterkoeling 14
E mijn eerste WC-setup...in welke case past het allemaaal ? Waterkoeling 20
M Mijn eerste Liquid Cooling System Waterkoeling 8
Alfist-GTV6 Mijn eerste bestelling, de beoordeling tot nu toe. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
D Mijn eerste watergekoelde PC... Advies Waterkoeling Setup 20
S Mijn eerste WC (CPU only) Core I7 965 Waterkoeling 29
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
YesonSK Welk GPU Block past op mijn videokaart? Waterkoeling 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan