• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Mijn eerste Liquid Cooling System

MadlaX

New member
Allereerst een stukje achtergrond.

Ik heb al jaren PC's en hou ervan om ze zelf samen te stellen en vind het ook leuk om ze te overclocken. Zo heb ik eens een Pentium III 500 op 800mhz laten draaien. Tevens heb ik met een AMD leuke scores gehaald met 3dMark door deze te onderclocken. En ik speel al jaren met het idee van een LCS i.p.v. lucht. Nu ziethet ernaar uit dat een lang verwachtte droom eindelijk werkelijkheid gaat worden en ik wil dan ook het gelijk goed doen.

De reden dat ik nu voor een LCS ga i.p.v. lucht is zowel de geluidsreductie als de lagetemoeraturen en het overclockpotentieel. Echter is er ook nog zoiets als uiterlijk dat ik ook niet onbelangrijk vind.

Het budget dat ik voor deze set heb gesteld is dan ook niet verkeerd en is zelfs nog aan tepassen (lees: max. 1000 euries)

Mijn huidige setup is als volgt:

Kast: Silverstone TJ07 Silver met window (is reeds besteld)
MOBO: Asus Maximus Extreme
CPU: Intel Q9550
GPU: Saphire HD4870X2
RAM: GEIL DDR3

Een aantal onderdelen voor het LCS heb ik reeds bepaald en dat zijn de volgende:

Ik wil één loop (iig voor nu :080:) en die IN de kast inbouwen (niets extern).
RAD: TFC Xchanger 360 met shrouds
POMP: Liang D5-MCP655 met Bitspower top
FANs: Zalman F3 Groene LED's
CPU: Swiftecch Apogee GTZ
GPU: EK-FC4870X2 Acetal
Res: EK-BAY spin - plexi
Tubing: Tygon
Kleur vloeistof: Acid Groen of Groen


Nu zit ik alleen nog met de volgende vragen:

Welk reservoir? Aangevuld.
Welke diameter voor de tubing kan ik het beste gebruiken?

Tevens wil ik graag dat de vloeistof oplicht, niet door er een UV lamp op te zetten maar door UV led's in de tubing te stoppen. Ik weet dat er speciale connectors voor zijn.
Tevens zou ik graag zoveel mogelijk verbinden middels bitspower fittingen ipv klemmen of iets dergelijk.

Weet iemand toevallig welke temp ik kan verwachten als ik het fusionblok op mijn mobo gebruik of kan ik de mosfets ook beter in de loop zetten? Ik wil eigenlijk niet de Asus methode gebruiken voor de chipset (belachelijk klein fannetje).

Sorry voor de lap tekst maar het geeft mijn situatie aardig weer. Aanbevelingen zijn van harte welkom. P.s. als alles gaat zoals ik het wil, dan ga ik het eind van deze maand aanschaffen en zal ik een aardig tijdje bezig zijn. :icon_eyes:
 
Laatst bewerkt:
Hoi Madlax,

Welkom op het forum!

Je gaat een mooi systeem in elkaar zetten, met dat budget moet dat ook wel :)
Je hebt ook goede producten uitgekozen voor jouw waterkoeling setup.

Voor de MCP655 pomp is aan te raden dat je er nog een andere top bij neemt.
Bijvoorbeeld deze:
Bitspower D5/MCP655 Top - Acetal BP-D5TOP-BK
EK-D5 X-TOP G1/4 Rev.2
Koolance MCP655/D5 Top (PMP-450) Acetal COV-PMP450A


De antwoorden op jouw vragen:

- Welke reservoir?
Welke je mooi vindt!
Qua koelprestaties maakt het namelijk niks uit.
Met een grotere reservoir hoef je minder vaak bij te vullen, maar het is lastiger te plaatsen/monteren.
Een kleine reservoir moet je iets vaker bij vullen (2-5 keer per jaar meer ofzo :p), maar je kan het makkelijk kwijt in jouw kast.

- Welke diameter slang?
Ook de diameter slang maakt niet voor uit voor de prestaties.
Mensen kiezen hier ook meestal voor wat ze mooier vinden.
Ik persoonlijk hou bijvoorbeeld van dikkere slangen, dat ziet er naar mijn idee bruter uit.
Maar dunne slang is ook mooi, dat ziet er vaak netter uit.

UV LEDS in de slang zelf heb ik nog niet gezien.
Volgens mij bestaat dat ook nog niet, de kans op lekkage lijkt mij ook erg groot.
Ik denk dat UV-lampen in de hoeken van jouw kast toch het beste oplossing als je alles wilt laten opgloeien.

Je kan wel een LED in het reservoir monteren.
Met bijvoorbeeld dit:
Plexi G1/4 Belichtingsmodule

Als je geen klemmen wilt gebruiken, moet je schroeffittingen nemen.


Het is aan te raden dat je jouw Fusionblok niet gebruikt of vervangt met een goede blok van bijvoorbeeld EK waterblocks.
Je kan op internet veel vinden dat het Fusionblok problemen gaat geven (scheurtjes, lekkage etc.).

Heb je nog meer vragen, stel ze gerust :)
 
Ik zal kijken of ik een voorbeeld kan vinden van het LED in tube systeem dat ik zag. Ik ben in ieder geval weer iets verder, nu alleen nog uitzoeken welke waterblokken ik nodig ga hebben voor de MOSFET's.

De wenslijst is weer gegroeid :icon_cool:
 
wat freddy echt niet kan leveren moet nog uitgevonden worden :p

Voor de leds in de slang, heb je dat niet toevallig gezien bij chillers log (post 37) of bedoel je dat niet ?

Kwa slang dikte wou ik effe laten weten dat niet iedereen dikker mooier vind :p Ik vind dun dan weer mooier (ik heb zelf 10mm ID). Bij dikke slangen krijg je erg snel dat het er vol en druk uitziet. Ik heb maar erg weinig systemen gezien die dat weg konden werken.

Puur uit nieuwschierigheid, die TJ07 heb je daar ook een BTX conversion in zitten ? Als je het schoon wilt houden is dat misschien wel zo mooi dan kan je namelijk alles onderin je kast duwen en dan zit je cpu zo laag mogelijk dus hoef je niet alle kabels helemaal naar boven te trekken, maar kan je lekker dicht bij de grond blijven zitten.

Om je een idee te geven waar ik het over heb, heb ik een afbeelding van een kast geplaatst die ik erg mooi vind kwa tubing, zelfs met de dikke slangen :p ( het is geen tj07, maar de lian li tegen hanger )

DSC00890.jpg
 
Ik heb de manier van Chiller idd gezien, maar ik had zelf een iets andere variant gezien. Daarbij was het idee ongeveer gelijk, maar hoef je niet zelf in de fitting te gaan boren en met epoxy aan de gang.

Een andere optie is een bitspower crystal L fitting en daar een laser/brightLED op zetten. Dit is waarschijnlijk de manier die ik ga hanteren :001:

Even voor jou beeld vorming de TJ07 is nog in bestelling, dit duurt nog een week ongeveer. En ik heb volgens mij geen BTX conversion set erbij gekocht, maar ik heb 6 HDD's die ik kwijt moet. En daardoor kan ik niet alles onderin stoppen.

Ik wil trouwens kijken of ik de rad bovenin weg kan werken :001:
 
Na verder onderzoek, ga ik naar alle waarschijnlijkheid 4HDD's in 5,25" bouwen en doe ik een 480 radiator op de bodem, en later een 240 of 360 radiator boven in de kast bouwen.
Maar dat zal in een later stadium pas gebeuren, als ik door ga voor een tweede loop:icon_wink:. Ik ben met smart aan het wachten op mijn TJ07 hopelijk krijg ik die komende week binnen en dan kan ik gaan meten en een mooi plan van aanpak gaan maken.

De kabels gaan allemaal achter het mobo, dus ik kan beginnen met sleeven.

Zou ik een zwaardere pomp nodig hebben als ik Koolance blokken zou gebruiken ipv EK blokken?
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
G Graag hulp nodig bij mijn eerste custom waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 11
P Hulp nodig met mijn eerste WC-Setup. Waterkoeling 20
X Mijn eerste waterkoeling systeem (High end) Advies Waterkoeling Setup 18
A even voorstellen ik en mijn eerste amd. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
chicken Advies voor mijn eerste waterkoelings setje Advies Waterkoeling Setup 12
R Mijn eerste loop Advies Waterkoeling Setup 5
B Mijn eerste waterkoeling build, alle advies zeer gewaardeerd. Advies Waterkoeling Setup 4
J watercooling setup mijn eerste ! Advies Waterkoeling Setup 1
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
R Mijn eerste WC setup Waterkoeling 3
4 help mijn eerste wc build!! Advies Waterkoeling Setup 15
E paar vraagjes voor mijn eerste set Advies Waterkoeling Setup 14
sireentje start van mijn eerste build Gallery & Build Logs 51
gerjanlubbers mijn eerste casemod ideen. White and orange Cases en Modding 5
H Mijn eerste build, ben ik op de goede weg? Waterkoeling 0
mechano mijn eerste zelfbouw project Gallery & Build Logs 54
martii Schema voor mijn eerste wc project Waterkoeling 2
A Mijn eerste watercool project met k en 3x gtx 570 Gallery & Build Logs 9
sir serial Mijn eerste bestelling bij Highflow. HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
R Mijn Eerste Pc En Het Is Een 2600K Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
H mijn eerste wc setup, mijn eerste vragen Advies Waterkoeling Setup 4
E Mijn eerste mod Gallery & Build Logs 8
F Mijn eerste watercooling setup Waterkoeling 25
O mijn eerste waterkoelingset (graag advies) Advies Waterkoeling Setup 5
R Mijn eerste WC setje. Waterkoeling 14
E mijn eerste WC-setup...in welke case past het allemaaal ? Waterkoeling 20
Alfist-GTV6 Mijn eerste bestelling, de beoordeling tot nu toe. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
D Mijn eerste watergekoelde PC... Advies Waterkoeling Setup 20
S Mijn eerste WC (CPU only) Core I7 965 Waterkoeling 29
R Latreau - Roel van den Berg - Mijn Eerste Watercooling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 12
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
YesonSK Welk GPU Block past op mijn videokaart? Waterkoeling 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan