Allereerst bedankt voor de uitgebreide reactie!
De keuze voor een 280 rad lijkt me vooral praktisch, ik kan gebruik maken van push doordat er standaard al 2 fans kunnen worden gemonteerd in een ruimte die er toch al zit. Daarom leek het me het strakst (en ruimte besparend) omdat ik dan alleen nog maar een radiator direct achter de front kan hangen zonder evt. pull fans.
Ik vraag me dan af.. stel dat ik nu voor een 360 of 240 rad zou gaan, wat ik in die 2 ruimtes zou stoppen, 2x 140mm fan voor push en dan op de rad erachter nog een 3-tal 120mm fans voor pull effect? Of evt. leeg laten en beide bestaande 140mm fans achter in de kast hangen (1 bovenin, 1 achterin) en de rad voorin voorzien van 120mm fans. En is dan het slimst om ze voor de rad te monteren of erachter? Push of pull?
Sorry, niet genoeg info gegeven. Ik begrijp dat bij dit specifieke gpu waterblok de standaard backplate in gebruik kan blijven en het niet nodig is om een extra EK backplate te gebruiken. De default backplate is al best sexy (mening/smaak natuurlijk).
Lijkt er op dat ik het dan goed begrepen heb.. dank voor de uitleg. Dan wordt het dus een D5.
Kan ik hieruit opmaken dat de delta van de watertemp qua stijging en daling eigenlijk onafhankelijk is van de totale hoeveelheid water in je waterkoeling ecosysteem? Dan denk ik dat ik als relatieve noob voor het 100 res ga, in een combo met de D5 PWM pomp, wel sleeved, dat lijkt me wel zo netjes/strak.
Ik begreep dat inderdaad 120mm per onderdeel genoeg zou moeten zijn. Echter lees ik oa op Tomshardware die dit hebben getest dat 1x 120mm niet echt heel lage temps haalt.. en de Liquid Cooling editie van de RX Vega 64 die 700+€ kost zit out of the box op het 'balanced' profiel ook al snel op de 70 graden.. Dat vind ik dan de meerprijs van die versie niet waard.
Anyways; met een enkele dunne 360 zou ik eenvoudig de Vega moeten kunnen koel houden.. welke zou je dan aanbevelen? Wil ik dan later de CPU erbij brengen, kan ik evt in de ruimte die bovenin vrijkomt (waar nu de Noctua aircooler zit) een kleine rad aanbrengen om de koeling capaciteit te verhogen.
Dan is het wel zinvoller om push pull te gebruiken, toch?
Thanks, ik ga d'r eens naar kijken.