• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd

Help!

Vandaag kwam het pakketje aan met de uitbreidingen voor mijn custom water loop.

Als eerste ben ik begonnen met het drainen van de loop (liep niet helemaal lekker, alleen de rechterkant liep leeg, linkerkant over GPU naar rad bleef gewoon er in staan). Na hiermee klaar te zijn hier en daar wat tactisch papier en handdoeken geplaatst en PC op de zijkant (CPU naar boven).

Netjes de CPU fan en het koelblok verwijderd, daarna de 4 mounting screws die de backplate op de plaats hielden en voila - CPU kon uit de PC. Heel voorzichtig heb ik de CPU op het zachte isolerende schuim gelegd wat bv in de rad doos zit, zodat ik het
a) niet zou beschadigen en
b) makkelijk kon schoonmaken op een zachte ondergrond

Eerst moest ik natuurlijk het EK Supremacy EVO blok aanpassen en er de j2 insert ingezet, zoals dit wordt aangeraden voor LGA115X. Daarna netjes de backplate (met rubber onderlaag) op het mobo geschroefd, en het CPU blok geplaatst met een dotje TIM. Helaas was de TIM bij het EK blok keihard (uitgedroogd). Gelukkig had ik nog TIM van het EK GPU blok en heb ik deze kunnen gebruiken.

Daarna de top rad met de 3 Noctua fans in push er onder (exhaust) en een extra intake achterin voor positive airdruk in de case. Vervolgens een leak test - geen leaks te vinden, alles top! Het was inmiddels al bijna 3 uur verder en dus tijd om alle hardware weer aan te sluiten op de voeding. Zo gezegd zo gedaan.. PC weer naar mijn kamer, alles aangesloten.

Zwart/geen beeld. K*t, hoe kan dat. Stekkertje vergeten? Alle kabels gecontroleerd - fans draaien allemaal netjes en de breathing led en standby led op het moederbord branden. Lichten op de GPU branden niet, krijgt blijkbaar geen voeding of... er is iets anders aan de hand.

Spanning er af en er weer op; er zitten 4 controle leds op het mobo welke alle 4 op moeten lichten. De eerste 2 leds lichten op; CPU_Led, daarna DRAM_Led.. maar dan stop het, geen GPU_Led en ook geen beeld. Ook geen beeld van de interne GPU (die embedded zit in de chip van de core i7 6700K...........................).

Alles losgekoppeld behalve de waterkoeling en het mobo/GPU. Booten. Wederom alleen de eerste 2 leds en deze gaan uit en vervolgens helemaal niets. Ja standby en breathing blijven branden maar hij start niet door naar de volgende 2 leds; GPU_led en Boot_Led.. dus hij boot niet, dus geen POST scherm en settings.

Daarna een oude GPU gepakt (zit in de PC waar ik dit op typ). GPU in het PCIE slot, PC opstarten.. zelfde verhaal, geen beeld (fan op GPU gaat wel netjes draaien). Lijkt dus niet aan de GPU te liggen (grrr kl*te...of..gelukkig, want ding is 400+ euro). Maar wat nu? DRAM? Dram er uit, Dram er in, 1 DRAM in elk slot geprobeerd. Wel een paar keer een foutmeling op LED_DRAM maar dat was logisch want niet mogelijk config, helaas niet doorstarten naar beeld/boot.

Vervolgens kom / kwam ik tot de conclusie dat het dan aan óf het moederbord óf de CPU moet liggen. Maar daar ben ik toch zuinig op geweest? Ja je moet er wel een lomp koperblok op schroeven, of is het daarvoor (drainen PC) al fout gegaan en zijn er bij het bewegen van de case veel krachten op het mobo gekomen (de Noctua DH15 is groot en lomp).

Dus begonnen met het losdraaien van de CPU moeren die met een veer de EK blok op zijn plaats duwen, toch even testen door handmatig druk te houden op het blok; Hé.. opeens blijft ie nu wél hangen op LED_CPU; deze blijft rood en wil ook niets meer. Vreemd, CPU verwijderd, alles schoongemaakt en gecontroleerd op beschadigingen; CPU ziet er maagdelijk uit (maar is misschien platgedrukt? van buiten niets te zien) - CPU socket lijkt me in orde, maar het zijn van die kleine pinnetjes en wellicht dat er een paar net iets anders uitzien dan de rest.. geen idee. Dus, CPU er weer in, blok er weer op, weer testen. De ene keer komt ie langs LED_Dram en blijft het zwart, de andere keer komt ie keihard op LED_CPU.

Wat is er nou kapot? De voeding lijkt me dat het die bijna niet kan zijn. Of hij moet toevallig kapot zijn gegaan omdat ik 2-3 keer de spanning er op en er af heb gedaan tijdens vullen van de nieuwe loop (onwaarschijnlijke oorzaak). De GPU lijkt me in orde, hier heb ik niets aan veranderd, wel een keer een fitting gewisseld en daar komt wat kracht bij kijken, maar dan had ik verwacht dat het interne GPU op de CPU het nog *wel* had gedaan, omdat deze het ook niet doet kom ik dan op de MOBO/CPU uit.

Dus het lijkt me dat het moederbord kapot is. Of de socket is beschadigd, of component stuk, haarscheuren? wie zal het zeggen. Ik heb de installatie volgens het boekje uitgevoerd en alles leek perfect te zijn gegaan.

Wat is nu wijsheid? Eerst een nieuw MOBO bestellen en deze proberen? Of is de CPU een waarschijnlijker oorzaak? Of heeft iemand hier nog andere ideeën? Ik hoor het heel graag..
Ik ben echt geen noob op dit gebied, ben 42 en bouw al sinds jonge gast al mijn PC's zelf en ook die voor bepaalde vrienden en kennissen. Maar nu heb ik echt geen idee wat het nu precies is.

Account voor dit forum staat helaas ook op andere machine, vandaar even via deze no.2.
 
Heb je de cpu alweer getest met je oude/stock koeler?

Ik zou inderdaad een ander mobo bestellen (goedkope of 1 die je huidige zal vervangen. De cpu daarin drukken + je RAM. Kijken of je cpu boot en je beeld krijgt.
Is dit dan het geval, dan kan je eigenlijk met zekerheid zeggen dat het je mobo is.
Wanneer je kapotte mobo nog garantie heeft deze RMA sturen. Als je het nieuwe mobo wilt houden kun je je pc weer in elkaar zetten en zit je geen 3-4 weken zonder PC. Je geretourneerde bordje zou je dan later kunnen verkopen weer.
Wanneer je wel een tijdje zonder pc kunt, dan stuur je de test mobo retour onder Wet Koop of afstand (kan binnen 2 weken) en stuur je je kapotte mobo ook retour onder RMA.

Alsnog geen beeld, ja dan is het je CPU. Maar dat lijkt me erg waarschijnlijk. Intel cpu's hebben geen pinnen zoals AMD cpu's dus daarmee kan niet veel mis gaan.
Account voor dit forum staat helaas ook op andere machine, vandaar even via deze no.2.

Je had ook gewoon je wachtwoord kunnen veranderen ;)
 
Helaas lukte dat niet, nu inmiddels wel :) (ik heb op de oude PC een clean install, ook geen wachtwoorden of mail toegang).
Goede tip van die RMA, denk dat ik vandaag een mobo bestel, op zich kan ik nog wel even door met de i7 6700K.
Denk ook dat ik nog garantie heb, hopelijk heb ik het mobo niet bij afuture besteld...
Als ik dan toch voor een mobo ga, is er dan nog een mobo wat qua features extra biedt voor watercooling/fan aansturing?
 
Laatst bewerkt:
Helaas lukte dat niet, nu inmiddels wel :) (ik heb op de oude PC een clean install, ook geen wachtwoorden of mail toegang).
Goede tip van die RMA, denk dat ik vandaag een mobo bestel, op zich kan ik nog wel even door met de i7 6700K.
Denk ook dat ik nog garantie heb, hopelijk heb ik het mobo niet bij afuture besteld...
Als ik dan toch voor een mobo ga, is er dan nog een mobo wat qua features extra biedt voor watercooling/fan aansturing?

Oei, da's een vervelende gebeurtenis... Misschien statische elektriciteit?

Ik had zelf ook een issue met een BSOD en een gekke foutmelding, maar daar ben ik wel door geraakt door wat drivers te herinstalleren...

Heel stom maar: je beeldscherm staat toch op de juiste ingang he? Zoiets durft ook nog wel eens gebeuren...
 
@Zephir, jazeker. Ik denk echt dat het een moederbord en/of cpu defect is! Juist omdat de boot up controle leds (4 stuks) de cycle niet afmaken (slechts 2 van de leds gaan aan en uit, laatste 2 komt hij niet, óf hij blijft keihard hangen op de CPU led).

Nou had iemand op tweakers het over ESD en dat wellicht de CPU is overleden? Lastig te checken zonder mobo helaas!

Het is geen aansluiting, ik heb zelfs een oude VGA to DVI kabel uit mijn archief getrokken voor zowel de onboard GPU als de oude GPU die ik heb gebruikt in de case (een Radeon HD 5850, ancient :) ) en ook hijer krijg ik geen signaal. Misschien is mijn PCIE port kaduuk ofzo..? Maar dan zou de igpu het alsnog moeten oppakken/overnemen.

Ik ga proberen een piezo speaker te vinden vandaag en deze vanavond in de PC te plaatsen, misschien dat er een foutcode wordt gepiept..
 
Koop je al je spullen online?

Ik ga voor "gewone" hardware zoals cpu's, mobo's, etc... vaak bij een "brick and mortar" store in de buurt. Dat scheelt niet veel in prijs, maar je kan er even langs met je CPU of mobo en hem laten testen... Dan weet je het zonder een ellenlange RMA...

Met wat je omschrijft lijkt het idd op een cpu probleem... ESD lijkt me dan het meest waarschijnlijke, want mechanisch zijn die dingen best sterk. De socket, da's natuurlijk wat anders... Als daar iets mee fout zit, kan het natuurlijk ook daardoor zijn dat je cpu niet meer goed herkend wordt...
 
Nou, ik ben iets 'verder' goed en slecht nieuws..
Vandaag bij thuiskomst weer los gegaan op het probleem:

- nog een keer alles losgekoppeld en langzaam opgebouwd
- cmos reset gedaan (zover lijkt PC niet eens te komen)
- usb keyboard aangesloten met F5 ingedrukt (komt niet eens spanning op/key backlight blijft uit)


Belangrijkste bevinding is dat bij het verwijderen en opnieuw insteken van de CPU in de CPU socket de PC de ene keer doorgaat naar led_dram en de andere keer de led led_CPU blijft branden.
Vervolgens een foto gemaakt van de socket en ik vind dat er toch 2 pinnen niet heel goed uitzien:
S0v1LdA.jpg



Dit, gesterkt met dat de initialisatie van de PC de PC niet verder komt en er geen spanning op de USB of op de logica die de GPU's moet aansturen komt, lijkt me toch dat er een probleem met het moederbord is.


'Gelukkig' heb ik het mezelf makkelijk gemaakt. In mijn opgewonden staat wilde ik de CPU terug in de socket doen waarbij ik een paar andere pins kapot geduwd heb. Dus het probleem van het twijfelen is sowieso opgelost; er moet eerst een nieuw mobo komen :) Ik houd me aanbevolen voor een goede mobo die minimaal 1 M.2 slot heeft, 3 x PWM 4pins external fans kan aansluiten en voor de rest nogal belangrijk, waar ik mijn CPU in kan testen, dus moet een LGA1151 zijn met support voor Skylake.

En anders wordt het gewoon een nieuwe Z170 Gaming PRO (Aura variant wellicht)..
 
Oef das even balen. Wel idd "gelukkig" dat het gezoek en gepruts over is.
Ik had ook een keer zitten prutsen met de pinnen in de socket, CPU scheef erin gedaan een hele rij pinnen schots en scheef.
Heb ik een avondje met een pincet en tanden stoker de boel zo netjes mogelijk zitten "corrigeren", waarbij enkele pinnen zelfs afbraken.
Gek genoeg bleef het moederbord het gewoon doen :sarc:
 
Ik heb een nieuwe Z170 Pro Gaming besteld, hopelijk kan ik vanavond alles up and running krijgen. Ik heb het mobo zelfs kunnen verwijderen met de watercooling loop intact dus gelukkig niet een drain en refill nodig..

PS. Stel dat ik mijn loop wel leeg moet maken, is het heel erg slecht om de koelvloeistof op te vangen en opnieuw te gebruiken? Zou zonden zijn om bijna 800ml weg te gooien na enkele dagen in de loop gezeten te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een nieuwe Z170 Pro Gaming besteld, hopelijk kan ik vanavond alles up and running krijgen. Ik heb het mobo zelfs kunnen verwijderen met de watercooling loop intact dus gelukkig niet een drain en refill nodig..

PS. Stel dat ik mijn loop wel leeg moet maken, is het heel erg slecht om de koelvloeistof op te vangen en opnieuw te gebruiken? Zou zonden zijn om bijna 800ml weg te gooien na enkele dagen in de loop gezeten te hebben.
Nou ik leef weer heren.. of moet ik zeggen mijn PC?
devil.gif
:)

Het lijkt er toch op dat het het moederbord betrof. Ik ben natuurlijk extra voorzichtig geweest en heb mezelf continu geaard gehouden aan de case tijdens alle werkzaamheden.. just to be sure. Ik was eerst even bang dat het niet ging werken, omdat de PC 2 keer opstartte en meteen rebootte, echter lijkt dit een dingetje van de BIOS te zijn bij een nieuwe hardware config want warempel, hij startte met POST en BIOS en liep alle diagnostic ledjes netjes langs.

Daarna de GPU ook weer aangesloten en die doet het ook nog
worshippy.gif


Inmiddels alles weer geassembleerd en draai nu volledig op waterkoeling.

Idle temps zijn nu (as we speak):
CPU: 29 graden
GPU: 27 graden
Temp sensor: 26 graden

Tijdens een korte benchmark doet de GPU het als volgt met de temps:

gyzAlsy.png


Voor de uitbreiding van de loop was dit ca 43 graden. Toch weer een graad of 6 'koeler' dus.

Vraagje; Is het normaal dat de temp van de GPU 4-5 graden boven de temp ligt van de koelvloeistof tijdens belasting van de GPU? Betekent dit dat je met de overdracht een aantal graden tussen je GPU core en je water verliest op het moment dat je GPU het heel erg warm krijgt?
 
Vraagje; Is het normaal dat de temp van de GPU 4-5 graden boven de temp ligt van de koelvloeistof tijdens belasting van de GPU? Betekent dit dat je met de overdracht een aantal graden tussen je GPU core en je water verliest op het moment dat je GPU het heel erg warm krijgt?

De warmte komt vooral van je gpu , dus dat is vrij normaal. Het zou juist raar zijn als de temperatuur van de bron (gpu) gelijk zou zijn of lager dan de temperatuur van je water. Dat zou betekenen dat koeling geen zin heeft.

N.B. net zo raar als dat sommige mensen denken dat je met waterkoeling temperaturen kan bereiken die beneden kamertemperatuur liggen.


En troost je, bijna iedereen heeft wel eens problemen met zijn/haar moederbord gehad. Het is ook het laatste wat je even snel verwisselt: ram , gpu of ssd heb je soms wel even liggen of kan je lenen om te testen. Dus wetenschappelijk aantonen dat het aan je mobo ligt is vaak praktisch wat lastiger.
 
Ah, op zich ook logisch ja. Ben vooral nieuw met waterkoeling dus probeer het een beetje te snappen.

Trouwens, Microsoft heeft meteen maar de Windows 10 licentie gedeactiveerd, omdat het moederbord vervangen is. #($*# Maandag maar eens bellen - nieuwe licentie kost 280€.. zijn ze gek geworden daar?
 
Wat ik me nog afvraag, ik heb nu de front 280mm als intake, achter een 140mm casefan als intake en de top 360mm als exhaust.

Is het een idee om zowel de top als front als intakes te gebruiken zodat koude lucht naar binnen wordt getrokken en de rear fan als single exhaust te gebruiken? Kan me voorstellen dat de lucht die via de front naar binnen wordt getrokken warm wordt en dus de top exhaust minder koelt dan wanneer ik 'koude' lucht naar binnen trek.
 
Ik was zojuist even in het vooronder om wat lucht uit het res te laten ontsnappen en bij het op het res schijnen met een sterke ledlamp zie ik een groene gloed. Het zal toch niet dat dit algen zijn?? Ik heb EK Cryofuel gebruikt.
 
Ik was zojuist even in het vooronder om wat lucht uit het res te laten ontsnappen en bij het op het res schijnen met een sterke ledlamp zie ik een groene gloed. Het zal toch niet dat dit algen zijn?? Ik heb EK Cryofuel gebruikt.

Hey

Ik had hetzelfde met mijn eerste keer dat ik de loop heb gevuld, ook met EK Cryofuel clear premix. Ik had op dat moment wel paars led-licht in de case waarvan ik dan denk dat deze frequenties (blauw en rood licht) ideaal zijn voor fotosynthese... Ik heb de hele nest eens gedrained, gedemonteerd en de rads nog eens extra goed geflushed met gedistilleerd water, alles terug gemonteerd en terug gevuld met EK Cryofuel, omdat ik ook nog wat deeltjes / vlokken zag in het res... Heb jij je rads extra goed geflushed?

Ik zal eerstdaags nog eens grondig de kleur van mijn fluid inspecteren en je iets laten weten. Het zit er nu 2 maanden terug in denk ik...
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
G Graag hulp nodig bij mijn eerste custom waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 11
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
P Hulp nodig met mijn eerste WC-Setup. Waterkoeling 20
X Mijn eerste waterkoeling systeem (High end) Advies Waterkoeling Setup 18
A even voorstellen ik en mijn eerste amd. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
chicken Advies voor mijn eerste waterkoelings setje Advies Waterkoeling Setup 12
R Mijn eerste loop Advies Waterkoeling Setup 5
B Mijn eerste waterkoeling build, alle advies zeer gewaardeerd. Advies Waterkoeling Setup 4
J watercooling setup mijn eerste ! Advies Waterkoeling Setup 1
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
R Mijn eerste WC setup Waterkoeling 3
4 help mijn eerste wc build!! Advies Waterkoeling Setup 15
E paar vraagjes voor mijn eerste set Advies Waterkoeling Setup 14
sireentje start van mijn eerste build Gallery & Build Logs 51
gerjanlubbers mijn eerste casemod ideen. White and orange Cases en Modding 5
H Mijn eerste build, ben ik op de goede weg? Waterkoeling 0
mechano mijn eerste zelfbouw project Gallery & Build Logs 54
martii Schema voor mijn eerste wc project Waterkoeling 2
A Mijn eerste watercool project met k en 3x gtx 570 Gallery & Build Logs 9
sir serial Mijn eerste bestelling bij Highflow. HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
R Mijn Eerste Pc En Het Is Een 2600K Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
H mijn eerste wc setup, mijn eerste vragen Advies Waterkoeling Setup 4
E Mijn eerste mod Gallery & Build Logs 8
F Mijn eerste watercooling setup Waterkoeling 25
O mijn eerste waterkoelingset (graag advies) Advies Waterkoeling Setup 5
R Mijn eerste WC setje. Waterkoeling 14
E mijn eerste WC-setup...in welke case past het allemaaal ? Waterkoeling 20
M Mijn eerste Liquid Cooling System Waterkoeling 8
Alfist-GTV6 Mijn eerste bestelling, de beoordeling tot nu toe. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
D Mijn eerste watergekoelde PC... Advies Waterkoeling Setup 20
S Mijn eerste WC (CPU only) Core I7 965 Waterkoeling 29
R Latreau - Roel van den Berg - Mijn Eerste Watercooling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 12
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
YesonSK Welk GPU Block past op mijn videokaart? Waterkoeling 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan