K*t zeg, zit ik net een bericht te typen hier, wil ik naar geavanceerd - foutmelding, iets over verlopen van beveiliging. Dus 2e poging;
Vanmiddag rond een uurtje of 1 kwam het pakket met de spullen aan. Ik was alvast begonnen met het strippen van de RX Vega 56 (best spannend een apparaat van 450€ uit elkaar halen...) dus bij binnenkomst kon ik meteen aan de slag met de cleaners en een oud shirt. Pasta restanten opgeruimd,
thermal pads en paste geinstalleerd (niet een kruisje maar zelf verspreid over de gpu die) en het
EK water blok erop. Daarna even goed opletten alleen de 4mm schroeven te gebruiken en daarna de originele backplate (paste gewoon nog perfect).
Vervolgens, mijn PC was nog een kopie actie aan het doen (was tegelijkertijd een oude HD aan het uitfaseren) maar eens demi water op 80 graden gebracht in de waterkoker en het 280 GTS blok gevuld. Ding werd natuurlijk gelijk heet.. en het spoot er uit het andere gat uit. Alles wat er uit kwam was zo helder als water, niets te zien! Daarna nog lichtjes doorgespoeld met
EK Clear en het blok even aan zijn lot overgelaten / laten drogen.
Vervolgens de PC behuizing erbij.
Fans verhuizen,
Noctua fans er aan de voorkant in.. en daar was de 1e uitdaging; de
radiator kon niet bevestigd worden aan de binnenkant want geen vrije m3/m4 gaatjes meer.. Dus de lange m4 bouten gepakt die bij de GTS rad zitten. De
noctua's weer los, en toen..passte de M4 bouten niet door de behuizing van de Define R5 heen. Want M3. Dus meteen mijn eerste mod op de behuizing gepakt. Je bent bezig en wil niet stoppen, direct de metaalboor erop en de gaten vergroot.
Na deze hardware mod lukte het me om in 1 keer de
noctua fans en het rad te monteren.
Pomp/Res combi uitgepakt en met de
EK 140 bevestiging (non vertical) aan de onderste 4 gaten van het rad gemonteerd. Daarna GPU er in, ook geen centje pijn; hé.. GPU en
EK blok trekken een beetje de kaart krom.. niet eerder opgevallen dus was wellicht al zo in de originele behuizing het geval.
Vervolgens de
fittingen gemonteerd. Dit was het 2e pijnpuntje. De
fittingen aansluiten loopt allemaal appeltje eitje.. wil ik echter de 10/13 tube op de
Alphacool aansluiten wil die f*kking compressie
fitting bijna niet. Wat blijkt; OD is blijkbaar net te dik voor de
Alphacool compressie ring waardoor hij er een beetje in snijd en het veel kracht kost om hem er een stuk op te draaien.
Dit noopte mij tot het gebruiken van de
EK fittingen op plekken waar ik eigenlijk de 45graden
Alphacool gepland had.. geen probleem, ik had er genoeg; op dit moment heb ik 4x rechte
EK fitting , 1 x 45 graden
Alphacool en 1x 90 graden Alpacool in de loop zitten. Daarna (tot bloedens toe) de tube op de
fittingen gemonteerd, beetje meten en bijknippen.
Meteen maar het T-stuk er tussen bij de UIT van de
pomp (ook weer een irritante bevinding; het T-stuk is ook net te krap voor de OD van de
Primochill 10/13 en is niet 100% aan te draaien, snijd een stukje in de buitenkant van de tube. Vervolgens draai ik de UIT op de
pomp waar een
EK fitting zit zo strak dat ie meedraait, waardoor mijn drain port nu een rare hoek maakt, niet naar beneden maar naar achter...ach, als dat alles is). Vervolgens T-stuk ook op de GPU aangesloten en op de T naar beneden/achter de vrouwelijke kant van de
EK Quick Disconnect.
Toen was het moment aangebroken om te testen. Dus, dik keuken papier onder de componenten, met een trechter de 140mm cilinder gevuld, spanning erop..
pomp begint te lopen en 'oh shit' momentje, het gaat zo snel dat de
pomp een paar seconden leeg staat dus meteen spanning er weer af. Res weer bijgevuld,
pomp weer aan, en vervolgens al draaiende bijvullen. Zelfs iets te enthousiast; op het moment dat het water de loop rond is ben ik net aan het bijvullen en loopt het res over.. newbee mistake?
Flink geboend en alles gedroogd, gelukkig geen koelingvloeistof op componenten of mobo gekomen, alleen wat op de
pomp/res combi en in de bodem van de kast. Weer een tijdje testen, alles ziet er goed uit!!!!
Vervolgens alles aangesloten, weer test run gedaan, alle
fans draaien, PC boot gewoon op.
Nu ben ik inmiddels alweer boven in mijn werkkamer en heb ik de PC weer up and running. Ik heb mijn eerste benchmark al gedaan en op full speed kwam de temps van de RX Vega niet boven de 36 graden! Lekker, maar natuurlijk nog niet representatief want de
fans draaien op 1200rpm en de
pomp op volle snelheid (onhoorbaar trouwens...).
Ik heb een hele riedel aan foto's gemaakt, ik ga deze later nog posten ter lering ende vermaak. :096:
Bedankt zo ver voor het meedenken, Higflow voor de snelle levering natuurlijk.