• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Meterkast ombouwen

maomanna

Shoutboxspammer
Hallo heren,

In het wat heb jij gekocht gekregen topic heb ik laatst laten weten dat ik een hele mooie kookplaat heb besteld.

De aansluit waarde van dit toestel is 7,4kW (2x 16A @ 230v (totaal 32A). 1 kookgroep.
Nu is mijn hoofdzekering 40A, wat dus een restvermogen overlaat van 8A (1680W totaal).

Nu denk ik erover om mijn aansluiting te verzwaren van 1x 40A naar 3x 25A.

Ik ben er nog niet heel bekend mee, maar alles na de hoofdzekering moet niet geweldig moeilijk zijn.
Bovendien ben je tweaker of niet.

De vraag: Hoe ik dit verder aan moet passen zodat het toch netjes klopt?

- Hoe verdeel ik de kookgroep?

- Hoe laat ik de overige groepen lopen?
 
ik zou zelf voor de keuken dan een 40A halen, als dat allemaal past met de oven, koelkast en andere spullen. Anders misschien nog iets zwaarder, moet je even uitzoeken wat het in totaal gaat trekken. en dan die 3 van 35A...ja ik weet het, het ligt er een beetje aan hoe groot je huis is, want als je een groot huis hebt. Dan kan het misschien wel ff zoeken voordat je weet wat de boosdoener is.

Misschien heb je in je garage nog machines staan, dan zou je voor je garage een 35-40A halen en dan voor de rest van het huis gewoon 16-20A halen, maar dat ligt een beetje aan de situatie.
Dus wat meer uitleg over wat je allemaal in het stopcontact gaat, en hoe je het wil gaan verdelen.


FI-veiligheidsschakelaar 40 A 230 V/AC, 400 V/AC ABB 2CSF202101R1400 in de Conrad online shop
 
Uiteindelijk wil ik voorbereid hebben:

1x groep vrij voor bijv zonnepanelen
1x zolder
1x badkamer
1x slaapkamer
1x woonkamer
1x tuin+schuurtje
6x keuken (2x kookplaat, 1x vaatwasser, 1x oven, 1x magnetron, 1x rest)

Allemaal 16A per automaat

als ik dan 3 fasen heb vanaf de hoofdschakelaar, hoe verdeel ik die 3 dan? de kookgroep verdelen op 2 fasen en dan de zolder erbij? dan hou ik nog +-1,5 fase over die ik dan nog kan verdelen.

De huidige hoofdschakelaar is http://www.groepenkastcompleet.nl/hager-hoofdschakelaar-vk10sh
Dat moet dan naar een http://www.groepenkastcompleet.nl/hager-hoofdschakelaar-vk11sh ?

Denk ik goed of maak ik toch een fout?
 
Laatst bewerkt:
ff een plaatje, paint skills :)

izztZru.png
 
ik heb verder geen miniverdelers staan, dus alles komt vanuit de meterkast.

Als de fase 3x 25A is, dan moeten de automaten erachter ook een maximaal aantal A's hebben.
Meen Hoofd 25A = eind 16A.

En kan je eventueel zelf een Aardpin slaan, om deze zo uit te breiden?
 
ja als mijn huidige kast het al heeft, voorbedraade bus. zo niet wordt het wat draadjes maken.

Hoeveel Watt zou je ongeveer op 1 fase zetten?

En hoeveel aardpinnen heb je nodig voor 3 ALS'en?
Kan nergens het max per pin vinden (of is dit onbeperkt?)
 
de kook plaat krijgt nu toch maar 25A?!

Zo mag je niet beredeneren.

De kook plaat lever 7400W het huis heeft 230V en is afgezekerd op drie fases van 25A.

Het fictief maximaal vermogen is dan 25x3x230=17250W (let wel dit is fictief omdat de 3 fases van precies 1/3 verdeeld moeten zijn)

De waarde welke je kookplaat aangeeft (7400W) is het maximaal vermogen, welke je nooit haalt. In deze mag je rekenen met 60% van de maximale waarde 74x60%=4440W

De hoofdzekering (van bijv. eneco) is 25 en heel traag, zie link onder "aanduidingen op zekeringen". Dit betekend dat de zekering deze kortstondige overbelasting van de kookplaat wel kan hebben. De kookplaat zelf zit namelijk op 2x16A B Karakteristiek automaat. Deze is vrij snel. Deze vliegt er eerder uit dan je hoofdzekering.

De hoofdschakelaar heeft niks te maken met het te leverend amperage. Vanuit de NEN1010 is geëist dat bij het plaatsen van meerdere aardlekschakelaars de spanning in één handeling van de installatie afgezet moet worden. Hiervoor dient de hoofdschakelaar welke getest is om 3x40A onder vermogen te schakelen.
 
Ik zie op het tarievenoverzicht van Essent dat we nu al capaciteitstarief betalen t/m 3x 25A of t/m 1x 80A.
Als die 40A zekering verhoogd kan worden naar 80A (wssn wel een dikkere draad nodig) hoef ik geen fratsen uit te halen en heb ik zelfs meer capaciteit dan 3x 25.
 
ja als mijn huidige kast het al heeft, voorbedraade bus. zo niet wordt het wat draadjes maken.

Hoeveel Watt zou je ongeveer op 1 fase zetten?

En hoeveel aardpinnen heb je nodig voor 3 ALS'en?
Kan nergens het max per pin vinden (of is dit onbeperkt?)

Aardpinnen heeft niks te maken met de hoeveelheid aardlekschakelaars. Sterker nog bij het plaatsen van een aardlekschakelaar mag de Ohm waarde van je aardpen zelfs hoger worden.

De aardlek kijkt alleen hoeveel "appels" er weggestuurd worden over de fase (bruine draad) en hoeveel er terugkomen over de nul (blauwe draad). Is dit verschil groter dan X (0.03A) dan klapt die uit.
 
dus je zou bij wijze van 40 ALS'en op 1 pin kunnen zetten.

Op het verhaal van 1x 80A of 3x 25A, wat is dan wijsheid? de beste oplossing? een 3x 25 is makkelijker te upgraden naar 3x 35 of 3x 50 als het moet dan 1x 80.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan