• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

MCP655 in XSPC Dual 5.25 bay D5 Reservoir: Hoe te installeren?

Dijkertje

New member
beste mensen,

Ik heb net water (fles Feser One cooling fluid rood (link: Feser One Cooling Fluid - UV RED) in de XSPC bay gedaan (zwarte fill port eraf gedraaid) en met een trechter vol gedaan totdat er maar weinig meer bij kon.

Naja, de pomp aangesloten op 12V molex, en het begon te draaien maar kort daarna begon de pomp te tikken (terwijl hij wel watertoevoer krijgt) en ging luchtbelletjes in het water creëren.

Ik heb daarna direct de pomp van de molex gehaald omdat ik het niet vertrouwde en gooide er nog meer koelvloeistof bij. Weer erin gedaan, doet het 3 seconden zonder getik, maar gaat daarna verder. Ik heb NIET geprobeerd om door te gaan terwijl die tikte en ook direct weer uit de molex gehaald.

Wat doe ik fout, en heb ik nu mijn pomp gesloopt?
Ik voel me er aardig slecht onder, want het is niet echt goedkoop, maar goed.

Hoort dit, of is dit een eigen fout van mij?
Foto:

DSCF0956.jpg



MvG

Rick van Dijk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij pompt rond (met luchtbelletjes dus), en me vader is erbij gekomen, en ik heb 0,0 kennis op het gebied van waterkoeling.
Ik heb de handleidingen gevolgd die erbij zaten, maar niks zegt iets over het vullen o.i.d.
Mijn vader zei dat alle onderdelen compleet onder water moeten zitten, dus reservoir vol, radiator vol (???) en alle slangen vol.
Want nu zit er wel ook lucht in, en het moet eruit, maar dat was me nogal ontschoten, en waarschijnlijk heb ik het (erg) fout gedaan.
Er zit een foto bij de Start post (beetje onduidelijk, maar geeft aan hoe het zit).

Mja, ik zie het wel en wacht af op jullie antwoorden.
 
Als ik je verhaal zo lees, heb je volgens mij niets fout gedaan. De lucht zou vanzelf (edit: tijdens het pompen) via het reservoir uit het systeem moeten ontsnappen. Meestal help je de luchtbellen een beetje op hun weg door de kast te kantelen in diverse richtingen. Dat je de boel nog buiten de kast hebt liggen maakt dit misschien nog wat gemakkelijker. :) Misschien dat je het bay reservoir en het blokje ergens op kan plaatsten, zodat je de radiator wat gemakkelijker kan kantelen. De meeste lucht zal daar uitkomen wanneer het gedeelte met de fittingen omhoog komt te staan. (beetje schuin kan al voldoende zijn)

Houd wel het waterpijl in het reservoir in de gaten. Zodra er luchtbellen vrij komen en ontsnappen via het reservoir, daalt het waterpijl. De pomp moet onder water blijven staan. Hou dat water-niveau in de gaten en zet de pomp uit zodra het te laag drijft te worden. Vul dan het reservoir weer aan. (Op zich kan dit ook tijdens het pompen met een open reservoir, maar ik ga er even vanuit dat je op dat moment je handen vol hebt met de radiator te kantelen. ;))



Maar kan je dat tikkende geluid van de pomp, is dat een klikkende tik of meer geluid van het rommelen en brabbelen van de vele luchtbellen?
 
Laatst bewerkt:
Het tikkende geluid kan ik niet 1, 2, 3 voor me halen en dat moet ik dan opnieuw testen. Ik zal vanavond het nog een keertje testen.
Je antwoord heeft me in ieder geval al wat gerust gesteld. Moet de fittingen toch nog een beetje beter aandraaien en daarna zal ik het weer verder vullen.

En het buiten de kast houden was meer het idee om toch eerst op lekken te testen voordat het uberhaubt mijn i7 aanraakt.
Ik zal het laten weten!
 
Buiten de kast lektesten wordt vaker gedaan. Dan is het inderdaad wel goed om de fittingen goed vast te hebben. Door de spanning van de slangen zouden die zichzelf los kunnen draaien. Maar vast is vast. Zeker met plexi onderdelen moet je de fittingen niet supervast draaien met steeksleutels of tangen. Een steeksleutel kan je eventueel wel gebruiken, maar doe dat dan wel met beleid. Liever gebruik ik de kracht van mijn vingers icm bv een doekje voor grip. Als de fitting met de hand al moeilijk los te draaien is, dan zit i vast genoeg.

Als je de boel weer in de kast hebt zitten, kan je het beste nog even de boel lektesten (een uurtje of drie ongeveer) Dus zonder stroom op de hardware. Leg dan wat wc papiertjes onder de fittingen zodat een een drupje van een eventueel langzaam lek ook zichtbaar is.

Maar als je de fittingen goed aangedraaid hebt, kan er eigenlijk niet veel mis gaan wat lekken betreft. :) Het is meer uit voorzorg.
 
Dus wel nu, ik heb alles goed aangesloten en goed aangedraaid en het reservoir contstant bij lopen vullen totdat ie niet meer voller kon.
Het enige wat ik nu hoor is het klotsende water en als ik me oor bij de pomp hou dan hoor ik dat de pomp (stand 5) goed bezig is.

Ik heb alleen nog een andere vraag. Hoe krijg ik de luchtbellen eruit? Op de bovenkant van het reservoir zit schuim en aan de zijkanten van de slangen zie je luchtbelletjes. neem aan dat dit niet echt de bedoeling is?

Edit: misschien heb ik verkeerd gedacht maar, de situatie is dus zo dat de pomp in het res zit. Daarvan moet toch de outlet van het res(pomp) naar de inlet van het CPU blok? En de outlet van het CPU blok weer in de radiator en van de radiator naar de inlet van de res(pomp)?
 
Met een pomp/reservoir combinatie maakt die volgorde niet uit. Die luchtbellen zijn normaal. Dat schuimen van het water komt iets minder vaak voor, maar het is iets dat ook vanzelf weer weg gaat. Je hebt in ieder geval niets "fout" gedaan. :) Het is nu een kwestie van geduld tot de lucht eruit is.

Door het schuimen van het water zal het waarschijnlijk wel iets langer duren dan normaal voordat de lucht er helemaal uit is. Misschien dat het helpt om de pomp een tijdje in de laagste stand te zetten of een paar uurtjes stil te laten staan. Door het stilstaan zal het schuim misschien weer een grotere bel worden en door die laagste pompstand ontstaat dat schuim misschien in mindere mate.
Wat de oorzaak is van dat schuimen is mij onbekend. Sommigen hebben er last van, maar de meeste niet. Tot nu toe heb ik het alleen nog gezien bij mensen die pre-mixen met een kleurtje gebruiken. Misschien dat een aantal dingen in combinatie dat schuimen doen ontstaan.
Maar hoe dan ook, het gaat vanzelf weer weg.

Mooi ook dat je pomp geen tikkende geluiden maakt. :023: Dat was eigenlijk het enige waar ik mijn twijfels over had. Maar die functioneert dus gelukkig goed.
 
Hartstikke bedankt voor je snelle antwoorden coolfris!
Het heeft mij erg geholpen en dan weet ik nu in ieder geval zeker dat ik niets fout heb gedaan.

Om het schuim te laten ontsnappen (misschien een domme vraag maar ik stel hem toch maar), moet het fillport dopje er wel af?
Ik heb het ongeveer een half uurtje laten draaien zonder de fillport.

En ja, ik gebruik de Feser One Cooling Fluid. Dat is een kant en klare oplossing met een rode kleur.
 
Normaal gesproken maakt het voor het ontluchten niet uit of het reservoir wel of niet is afgesloten. Of het invloed heeft op het schuim zou ik niet durven zeggen.

Wat je misscien wel zou kunnen doen om het ontschuimen misschien iets te kunnen versnellen, is om op een of andere manier wat van dat schuim uit het reservoir te krijgen.
Mijn eerste gedachte was om het met een spuitfles of iets dergelijks voor een deel uit het reservoir te zuigen. Maar die moet je ook maar net bij de hand hebben. :)
Iets wat je waarschijnlijk wel ergens in huis hebt liggen is een schoonmaakflesje met een knijpversproeier erop (of hoe dat gedeelte ook heet)
plantenspuit1ltr692222.jpg

Als je die eraf schroeft en goed schoonmaakt met water (binnenkant door een poosje water ermee te versproeien) dan zou het mogelijk moeten zijn om met dat geval het schuim uit je reservoir te "pompen" met die versproeier. Het buisje van die versproeier dan niet te diep in het reservoir doen natuurlijk, anders pomp je de set leeg. ;) Plaats het buisje dus in het schuim.

Maar met geduld zou het ontluchten en ontschuimen ook moeten lukken. :)
 
Dankje voor je advies, ik heb het weer aangesloten en zo te zien begint het schuim inderdaad al wat weg te trekken. Als ik lekker ga slapen dan haal ik de molex er gewoon weer uit en op goed geluk is de volgende morgen het schuim misschien weg.
Ben in ieder geval heel erg blij dat alles in feite goed werkt en dat het eigenlijk alleen nog een kwestie is van inbouwen.
 
Zou je er dan misschien een plaatje van willen posten als het klaar is? :D Ik ben namelijk wel benieuwd hoe het eruit gaat zien. (Meeste mensen hier zijn ook vrij waterkoelfotoverslaafd. :))
 
Als je het te traag vind gaan, kan je altijd deze methode gebruiken. In de eerste post gebruikt hij een stukje aluminium folie, maar later gebruikt hij een doorgesneden stuk slang. Ik heb het zelf niet kunnen testen, maar van wat ik lees versnelt het het proces in die XSPC reservoirs aanzienlijk.

Ook al heb jij niet hetzelfde reservoir, het ontwerp in het reservoir is gelijk aan dat van de XSPC DDC reservoir top, dus deze techniek zou ook voor jou moeten werken.
 
Wat betreft het schuimen, ik denk dat het komt door de toevoegingen in het water, standaard distilled water schuimt eigelijk nooit, zodra ik er anti corrosion bij gooi, oftewel Feser Base, dan komt het schuim langzaam op, en zodra het goed gemixed is met het water verdwijnt het, en zie het ook niet meer terug. bij kant en klare vloeistoffen kan het komen door een sterke pomp en relatief weinig water in de loop.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy XSPC D5/MCP655 Top: D5RES en D5BAYRES :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
C MCP655 Verticaal monteren Waterkoeling 1
F [IN-ACTIVE] Bitspower D5 / MCP655 Dual Mod Top/Extreme Verkocht 0
N Swiftech MCP655-PWM-DRIVE 12v HighFlow Product Suggesties en Nieuws 26
S Swiftech MCP655 pomp kapot? Waterkoeling 15
stigma [IN-ACTIVE] Laing D5/ Swiftech MCP655 Gevonden 0
G D5/MCP655 Pomp maakt veel geluid, kapot? Waterkoeling 6
XenoMorpH [GEVONDEN] MCP655 pompstandaard Gevonden 7
Viepert [VERKOCHT] Laing D5-MCP655 inclusief Bitspower pomptop en fittingen Verkocht 5
Rooneys [IN-ACTIVE] 2 Bitspower D5/MCP655 Mod Pump Top Verkocht 21
Y Rotor van een MCP655 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Sw333t [VERKOCHT] Swiftech MCP655 D5 pomp met unieke Detroit Thermo D5 Top Verkocht 5
Source [GEVONDEN] Laing MCP655 / D5 pomp (eventueel met BitsPower top) Gevonden 2
Luculenus [IN-ACTIVE] 2x MCP655 met Koolance RP-452X2 rev 2.0 dual bay reservoir Verkocht 7
S Welke pomp zou de stilste setup geven: MCP655, MCP35X or MCP35X2 ? Waterkoeling 5
O Hoe Bitspower D5/MCP655 Dual Top in de kast monteren? Handleidingen en Installatie Tips 10
S [VERKOCHT] 2x mcp655 d5 pompen icm koolance Koolance RP-452X2 Verkocht 3
P [IN-ACTIVE] Innovatek HPPS Plus of Swiftech D5-MCP655 Verkocht 6
W [VERKOCHT] Swiftech MCP655 Verkocht 8
soppy [VERKOCHT] Bitspower D5/MCP655 Mod Pump Top V2 POM BP-D5TOPP2-BK Verkocht 8
S [VERKOCHT] ruilen d5 mcp655 tegen ddc 355 Verkocht 3
D Aqua-Computer Aquastream XT USB - Ultra <VS> Laing D5-MCP655 Waterkoeling 0
M Hoe MCP655 aanzetten voor lektest? Waterkoeling 5
l3p 2 x Bitspower D5/MCP655 Mod Pump Top POM Verkocht 5
S Swiftech MCP655, hoe zaten de kabels van molex stekker? (losgehaald ivm sleeven) Waterkoeling 2
S [VERKOCHT] 2X Laing D5-MCP655 Verkocht 27
K Laing D5-MCP655 plaatsen, mag het op zijn kant? Waterkoeling 13
M 2 MCP655's of 1 genoeg voor grote single loop? Waterkoeling 4
Deleted_User_Z Koolance MCP655/D5 Top (PMP-450) Acetal Waterkoeling 79
Thierry Bitspower D5 / MCP655 Mod Kit - Matte Black Finish HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Freddy Enkele nieuwe Bitspower: Nieuwe D5/MCP655 topjes, GTX470 en GTX480 blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
ShockRaver D5's MCP655 vs PMP450 ? Waterkoeling 9
R D5/MCP655 Pomp krachtig genoeg voor 2x GTX480, CPU, Chipset, RX360, BI GTX240? Waterkoeling 14
playboy4u2nv MCP655 vs MCP355: Welke pomp is beter? Waterkoeling 5
W 2e Laing D5-MCP655 kapot nu Waterkoeling 29
S Laing D5-MCP655 en Aquaero Waterkoeling 2
E Slang monteren op Swiftech MCP655 Waterkoeling 8
G Laing MCP655 pomp gaat niet draaien. Waterkoeling 25
D swiftech MCP655 12v Neoprene pad? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Thierry MCP655+EKtop+bitspowermod Waterkoeling 14
Caveman D5 MCP655 Pomp probleem!! Waterkoeling 8
dietje1908 D5/MCP655 Mod (draad tappen voor G1/4" fittingen op standaard top) Waterkoeling 5
dietje1908 Laing D5 / Swiftech MCP655 Top Waterkoeling 4
G Laing D5-MCP655 12V + D-Tek FuZion Universal v2 Waterkoeling 16
Jason Nieuw! XSPC PURE Premix Distilled Coolant HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC RGB Series 2 PWM 800-2200 RPM 5V 3Pin aRGB 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Terug op voorraad: XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Jason XSPC RayStorm EDGE ARGB CPU Waterblock INTEL & AMD - Silver or Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan