• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

MCP35X2 pompen aansluiten op TMS-200 controller

Xwardox

Junior Member
Ik heb net mijn oude pomp vervangen door de MCP35X2 pompen. Op vol vermogen krijg je meer schuim dan op je bier.
De besturing loopt via het moedbord, maar mijn goedkope moederbord heeft niet zoveel instelmogelijkheden.

Ik wil de MCP35X2 pompen graag aansluiten op de TMS-200 controller.
Weet iemand hoe dat moet?

De MCP35X pomp heeft vier draadjes:
zwart (aarde)
geel (12V)
groen (RPM pomp?)
blauw (PWM?)
De groene en blauwe kunnen ook omgedraaid zijn.

In de TMS-200 kun je een profiel instellen, zodat je op basis van bijvoorbeeld temperatuur je de spanning=snelheid=RPM van de pomp regelt.

Kan ik
  • gewoon zwart en geel aansluiten op de TMS en zo de pomp aansturen op basis van de instellingen van de TMS?
  • Kan ik ook zo beide pompen aansturen? Of kom ik dan vermogen te kort op mijn TMS board.
  • Welke draad geeft het RPM signaal door: blauw of groen?
  • Als ik de RPM signaal draden van beide pompen aansluit op dezelfde pin zie ik dan een opgeteld toerental?
  • Kan ik het toerental van mijn pomp ook aflezen op een fancontroller?
    zodat ik het toerental van de pompen afzonderlijk kan monitoren (zonder een uitbreidings board te kopen)?


Thanks
 
Ten eerste kan je eens kijken of de TMS 200 voldoende vermogen kan leveren om de pomp aan te sturen. Dit staat vast in de handleiding of op de site van de fabrikant.

Wanneer je 2 RPM signalen op één poort aansluit gaat dit problemen geven. Als je geluk hebt krijg je alleen gekke waardes, maar het is ook mogelijk dat er iets kapot gaat.

Wanneer de fancontroller de mogelijkheid heeft om de RPM signaal door te geven kan je het toerental van de pomp uitlezen. De fancontroller ziet geen verschil tussen een fan en een pomp. De signalen zijn gelijk aan elkaar.

Mocht je een multimeter hebben dan kan je proberen op welke draad het PWM signaal verstuurd wordt te meten. Hiervoor is het juist de bedoeling dat er geen pomp of fan op de controller is aangesloten. Ten opzichte van de ground(zwarte draad) zou je daar iets moeten meten wanneer de fancontroller vol uit staat. Het andere draad is dan voor het RPM signaal. Let er wel op dat je geen verbinding tussen de pinnen maakt.
 
De pompaansluiting levert max 24W. Lijkt me OK.
RPM signalen samenvoegen levert inderdaad niet zoveel zinvols op.

Het aansturen van de MCP35X pomp vanaf het TMS-200 board lukt wel door de spanning te varieren, maar echt lekker gaat het ook niet. Op 12V en aansturing met PMW (Pulse-width modulation) is veel nauwkeuriger.

Ik denk dat ik maar weer mijn oude pomp terugzet. De oude pomp heeft alleen niet de mogelijkheid om het toerental uit te lezen.
De MCP35X2 pompen ga in een nieuwe PC zetten met een moderner moederboard (AsusP9X79Pro), dat wel de mogelijkheid heeft om de pomp met PWM aan te sturen.

Nog een vraagje:
Is het beter om de twee MCP35X2 pompen met hetzelfde toerental te laten draaien of maakt dat niet uit?
 
Ik ga er altijd van uit dat wanneer één van de pompen langzamer loopt deze de andere tegenwerkt.

Wanneer de laatste pomp in de loop langzamer loopt dan kan de vloeistof lastiger weg dan wanneer ze beide tegelijk lopen. Hierdoor zal de eerste pomp het moeilijker hebben om de vloeistof rond te pompen. Dit effect is te vergelijken met het effect dat de laatste pomp uit staat.

Wanneer de laatste pomp sneller loopt dan de eerste krijgt de laatste pomp minder vloeistof aangevoerd dan hij aan kan. De pomp zal dus minder presteren dan wat verwacht mag worden. Drooglopen zal wel niet gebeuren, maar of het goed is voor een pomp weet ik niet.
 
Ik heb de vraag ook even bij Swiftech op het forum gezet en dit is hun antwoord:

These pumps are running in series for redundancy and added performance. Having them run at different speeds though shouldn't be too much of an issue. I had this pump assembly not too long ago and I found that when one was set to run slower the other pump would actually force it to run slightly faster in order to maintain pressure throughout the loop. At least this is what I think was happening. I hope this helps to answer your question.
 
Ik heb inmiddels een nieuw plan:
Ik ga de waterkoeling van twee PC's in serie zetten.
Het gaat om een high performance PC en een file server.
Beide PC's hebben een eigen pomp en eigen reservoir. De radiator ga ik delen. Op termijn ga ik in de zomer de radiator ook in een andere ruimte plaatsen vanwege de warmte. In de winter niet want dat scheelt in de stookkosten:badgrin:

Vraag: Welke PC kan het beste het "koude" water uit de radiator krijgen.
De high-performance PC (met CPU en 2xGPU, die heet worden) of de file-server (alleen CPU die niet veel warmer wordt dan 30 graden).

Een groot temperatuur verschil tussen processor en koelvloeistof koelt natuurlijk beter.
Is er ook een risico bij een te groot temperatuur verschil?
Ik heb gehoord dat de koelvloeistof ivm condensatie niet te koud mag zijn (zeker niet lager dan de temperatuur op het moederbord)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Luculenus [IN-ACTIVE] Swiftech MCP35X2-BK (Dual) Pump - Black met reservoir. Verkocht 4
ChillPascal Swiftech MCP35X2 Housing White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Luculenus [IN-ACTIVE] XSPC Radiatoren, RayStorm, EK R7970 Lightning, MCP35X2, res Verkocht 17
S Welke pomp zou de stilste setup geven: MCP655, MCP35X or MCP35X2 ? Waterkoeling 5
boefmans Swiftech MCP35X2 pomp(en) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 35
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
Source D5 pompen Waterkoeling 9
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
Freddy XSPC Ion Pompen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bas9466 Verschil tussen de Alphacool D5 en de de Swiftech D5 pompen Waterkoeling 6
Bas9466 2 pompen appart wel op zelfde reservoir Waterkoeling 2
A Buizen vullen niet volledig op? / Pompen krijgen geen water in de buizen? Waterkoeling 67
Freddy Nieuwe Magicool Waterkoeling Kits, pompen en CPU blok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
F Aansluiten xspc RX 240 en leeg pompen Waterkoeling 4
J Aquaero 6 Pro met 2 pompen en 12 fans. Electronica 4
A twee pompen op 1 loop Waterkoeling 13
M 2 pompen?? Waterkoeling 3
Sw333t Welke pomp / pompen (stil doch krachtig) Waterkoeling 5
Sw333t Schakelen tussen 5v, 7v of 12v (vooral handig met pompen & fans) Electronica 2
A WK - pompen Waterkoeling 5
C 1 of 2 pompen? Waterkoeling 16
S [VERKOCHT] 2x mcp655 d5 pompen icm koolance Koolance RP-452X2 Verkocht 3
boefmans twee pompen in een dual bay reservoir Waterkoeling 14
G [IN-ACTIVE] Rads, pompen, koelblok 1366,microres Verkocht 38
Woozy Verschil in pompen. Waterkoeling 1
R waterkoeling af maken dual loop of 2 pompen in serie Waterkoeling 7
M Laing DDC-1Plus zachter laten pompen Waterkoeling 13
P Uitwerking verschillende pompen Waterkoeling 7
Quadcore How its made (Producten zoals Laing pompen, CPU's etc.) Handleidingen en Installatie Tips 9
A Aqua-Computer Aquaero met MCP350/MCP355/DDC pompen? Waterkoeling 11
D Dual bay res For DCC pompen (XSPC) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D voorstel pompen HighFlow Webshop 7
Busterben Enzotech Luna cpublock & sanso pompen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
maomanna 2 pompen in 1 loop, werkt dit? Waterkoeling 11
Freddy De ultieme montagetool voor DDC en D5 pompen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 44
D Aansluiten op 12v voeding Overige Koeling 3
D Aansluiten asus 3080 TI (hoeveel PCIe 8-pin gebruiken) NVIDIA 1
Hightower Alphacool eiswolf 2 verlichting aansluiten Cases en Modding 11
B EK ARGB aansluiten op Corsair Commander Waterkoeling 5
L aRGB case fans aansluiten zonder RGB of aRGB header op mobo Cases en Modding 8
B Aansluiten euroconus op G1/4-draad Waterkoeling 1
C 22MMRGB aansluiten als PC aan/uit knop Handleidingen en Installatie Tips 4
Bl4ckj4ck666 Lian Li Strimer Plus aansluiten op 4pins 12v mogelijk? Hardware & Software 2
P Aansluiten 2x8 en 1x6 pin ( videokaart ) naar voeding Handleidingen en Installatie Tips 1
M Advies gevraagd: Radiatoren parallel aansluiten? Waterkoeling 2
T Native waterkoeling aansluiten op vloerverwarmingsbuis Waterkoeling 6
A oude dvd brander aansluiten op usb 2.0 of 3.0 Handleidingen en Installatie Tips 4
P Led strip gekocht maar geen idee hoe ik dit moet aansluiten! Cases en Modding 6
A fans pwm noctua op moederbord aansluiten Waterkoeling 5
S 3 en 4 pin fans aansluiten op een 4 pin pwm header. Hardware & Software 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan