• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Lori Lemaris (FT03-mini CPU+GPU)

WiSK

Member
Ik bouw PCs sinds de jaren 80. Eerste was met een 8088 kloon chip, de NEC V20 denk ik. Toen ging ik op mn brommer helemaal naar Hoofddorp en terug om de moederbord en geheugen te kopen. Had een beige kast met flip-top en een oranje-monochroom monitor. In 1992 besloot ik mn builds te noemen naar de vriendinnen van superhelden. Eerste was een 486DX-66 die ik Vicki Vale noemde; C schijf heette Batman en D schijf Robin haha.

Nu is het de beurt van Lori Lemaris, zeemeermin vriendin van Superman. Dit wordt een 24/7 folding@home PC waar ik ook op kan gamen.

Ik ben niet zo goed met build logs en foto's maken maar zal proberen met regelmaat iets te posten.

Lori_Lemaris.jpg

Componenten
Silverstone FT03-mini black
Asus P8Z77-I deluxe
Intel i7-3770K
EVGA GTX660Ti
G.skill RipsjawsX 2133-9
Crucial M4 256GB
Silverstone ST45SF-G

Waterkoeling
Swiftech Apogee Drive II
XSPC AX120
Heatkiller Core-X3 LC
3/8-5/8 fittings en tubing

Overig
MDPC sleeving
Voor pull fan: Noiseblocker 120mm eLoop Bionic
Voor push fan: heb een aantal 140mm fans bij Freddy besteld: BlackSilentPro, B-Blaster, Akasa Viper en Apache

Zoals je ziet is dit heel experimenteel. Doel is eigenlijk om te zien of ik ~220W aan hitte kan verplaatsen met een enkel 120 push-pull. Hoog waarschijnlijk dat ik een externe 240 rad hieraan moet toevoegen :)
 
Laatst bewerkt:
Dan snap ik het eigenlijk helemaal niet meer :p Folden is iets moois wanneer je je geen zorgen maakt over het stroomverbruik van de machines, want dat is de grootste en jaarlijks terugkerende kost van een folder. Als dat je probleem is dan lijkt stoppen met folden me toch een veel betere optie?

Nu is het inderdaad een goed idee om die twee folders door 1 te vervangen, hij zal beter folden en zal nog eens een stuk meer besparen, maar dan zijn er wel een hoop zaken die ik niet echt begrijp. Ten eerste is waterkoeling toch niets voor een folder? 24/7 een extra verbruik voor de pomp/extra fans/etc gaat je elektriciteitskosten net verder opdrijven, bovenop de extra aankoop prijs. Ten tweede ga je wel voor een degelijke CPU, maar je gaat naar voor een enkele 'medium' GPU, dat is toch ook verre van optimaal als het een folder/gamebak dient te worden?
 
Nee ik maak me geen zorgen om de stroomverbruik, was smiley vergeten achter mn opmerking :) Maar wil de i5 doorgeven aan mn zoon, en de Q9400 levert toch weinig ppd op. Waterkoeling onderdelen is meer voor de hobby, is niet per se beter voor folding. Had gewoon een H60 in de kast kunnen doen en klaar, maar heb laatst een aantal waterkoeling builds gezien in SFF kasten. FT03-mini is intern maar 10 liter dus gaat om de uitdaging om alles daar netjes in te krijgen.

En keuze GTX660Ti? Ik had bedacht dat ik ~75C kan accepteren van de CPU, dus kon delta van de rad tot 55C. En had tests van AX360 bekeken en geschat dat ik met de AX120 rond de 200W kan verplaatsen met die delta. Nou is licht overclocked i7 rond de 70W dus hou ik 130W over: dus GTX660Ti. Verder heeft ie zo'n korte PCB wat lekker in zo'n mini kast past. Daarom :)
 
dat verklaart wel een en ander ;) Als het meer voor je hobby is dan is het wel logisch ja :p

Een opmerking wel, als ik dat laatste beetje lees dan zie ik dat je je water temperatuur tot 55°C wil laten oplopen? voor je rad en blokken zal dat inderdaad geen probleem, maar als ik me correct herinner is zo'n hoge temp slecht voor de levensduur van pompen.
 
Oeps heb dat verwarrend geschreven, bedoel 55C delta ambient:cpu-temp. Delta ambient:watertemp zal lager zijn, maar heb eigenlijk geen idee wat ik kan verwachten met maar 120mm rad. Bij 50C watertemp gaat de E1000 tubing al slap worden, en Apogee pomp mag volgens Swiftech tot 60C. Dus ik ga de eerste dagen er goed op letten en als het niet werkt, dan plan B :)
 
dacht al dat er iets niet klopte :p Pompen mogen inderdaad redelijk wat van warmte hebben, maar dan verkort hun levensduur wel behoorlijk. Persoonlijk denk ik dat een goede 120 rad het wel aan moet kunnen als iets hogere temps geen probleem zijn :) En nu genoeg geleuterd, waar blijven die updates :p
 
Veel plezier met je build.

Als je de temps niet zo belangrijg vind en niet oced kan je de cpu en gpu wss wel koelen met een enkele 120mm rad in p/p
Een tijdje geleden een 2600k en een GTX580 op een 120mm radje getest en het ging wel... Temps van de cpu gingen redelijk wat omhoog, de gpu had er minder last van.

Leuke hardware in een leuke case:p

Een heerlijk mobotje kan ik uit ervaring vertellen:)
 
ps2-usb verloopje What problem?

Heb me rot gezocht maar kon alleen een paar usb->ps2 adapters vinden. Keyboard van mn zoon geleend. Hij heeft nog wel een ps2 poort.

Veel plezier met je build.

Als je de temps niet zo belangrijg vind en niet oced kan je de cpu en gpu wss wel koelen met een enkele 120mm rad in p/p
Een tijdje geleden een 2600k en een GTX580 op een 120mm radje getest en het ging wel... Temps van de cpu gingen redelijk wat omhoog, de gpu had er minder last van.

Leuke hardware in een leuke case:p

Een heerlijk mobotje kan ik uit ervaring vertellen:)

Dank! Ga wel licht overclocken anders is het zonder van de -K, maar als temps tegenvallen misschien undervolt.
 
Vergelijkbare onderwerpen

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan