• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Loop loopt niet door

Dijkertje

New member
Hallo iedereen,

Ik heb net mijn waterkoeling loop gevuld als volgt:
Pomp/Res (Pomp Swiftech D5 zit in XSPC Dual Bay Res) > CPU (i7 930, Swiftech Apogee XT) > GPU (Bitspower Black Freezer HD4870X2) > Radiator > terug naar Pomp/Res.

Ik heb nu ongeveer 1 liter in het systeem gedaan, de pomp is vol, echter de slangen niet. De pomp is duidelijk bezig (hoor je een beetje en bij de CPU zie je het water bubbelen, lucht dus).

De slang van de CPU outlet naar de GPU inlet zie ik af en toe leeglopen en dan weer vollopen (met lucht erin, je ziet duidelijk dat er een deel geen water zit, water is kleurtoevoegend rood btw).

Heb ik wat fout gedaan? Moet ik wat doen? Help me a.u.b. het is mijn eerste waterkoelingssetup... :p

Groeten Rick
 
Moet ik dan constant kantelen of gewoon op 1 kant houden? Als ik hem kantel met de voeding op de bodem (dus naar achteren kantelen) dan loopt het water wel een beetje. Ook zit de radiator niet vol, mijn vader zegt dat ik die moet loskoppelen en die apart moet vullen om lucht in de radiator dan te voorkomen.
Ik moet toch gewoon alleen vullen d.m.v. het reservoir?
 
Die hoef je inderdaad niet apart te vullen. Ik zou hem naar achter kantelen, dus met de voeding richting de bodem. Doe dit voorzichtig, als hij aan staat (de pomp moet in ieder geval draaien), en zet hem even onder een hoek van 30-45 graden als dat kan. Daardoor zit het reservoir op het hoogste punt, en zal de lucht veel meer blijven.
 
Gewoon de PC alle kanten op kantelen.
Vaak, veel en hard :p haha

Wat je wel kan doen, is de radiator losschroeven, als dit een mogelijkheid is.
Maar wel zodat de slangen nog eraan zitten.
Als je hem dan zo kan kantelen dat de fittingen bovenaan zitten zou in een keer veel lucht eruit moeten komen.

Als dit niet mogelijk is, duurt het gehele ontluchten gewoon wat langer.
Heb de laatste keer ook ontzettend lang moeten wachten hier voordat een paar grote luchtbellen loskwamen.
Eerste keer dat ik dat meemaakte, flow ging van niks naar knal in één keer :p
 
Gewoon de PC alle kanten op kantelen.
Vaak, veel en hard :p haha

Wat je wel kan doen, is de radiator losschroeven, als dit een mogelijkheid is.
Maar wel zodat de slangen nog eraan zitten.
Als je hem dan zo kan kantelen dat de fittingen bovenaan zitten zou in een keer veel lucht eruit moeten komen.

Als dit niet mogelijk is, duurt het gehele ontluchten gewoon wat langer.
Heb de laatste keer ook ontzettend lang moeten wachten hier voordat een paar grote luchtbellen loskwamen.
Eerste keer dat ik dat meemaakte, flow ging van niks naar knal in één keer :p

Jouw post maakt me alweer wat meer gerust. Er zit nu dus lucht in, maar ik neem aan dat je er wel constant bij moet blijven mocht de lucht er ineens uit gaan, toch?
Want wat ik dan aanneem is dat ik dan gewoon de pomp laat draaien en dan vanzelf gewoon wacht tot alles gaat lopen en dan vervolgens weer vullen, klopt dat?
Het zou mooi zijn als het 's nachts kan, maar ik denk het niet (kan het iig altijd vragen :p) want dan kan de pomp mss droog staan.
 
Zoals je de loop nu hebt kan je hem niet alleen laten nee.
Als die grote bel eruit is kan je het reservoir helemaal vullen, en dan je hem best overnacht laten draaien en ontluchten.
S ochtends weer bijvullenen dan ben je zo goed als klaar.

Vergeet ook niet te checken voor lekkages in dit proces.
 
Soppy heeft ook een punt. Het kan zo zijn dat je de pomp verkeerd heb aangesloten. Het is een res/pomp combi, dus dat kan niet fout zitten, maar misschien heb je het CPU blok verkeerd aangesloten. Zou je misschien een plaatje kunnen maken van de verbinding tussen je CPU en de pomp?
 
dit lijkt op de symptomen die ik had toen ik inlet outlet v/d pomp verkeerd had aangesloten, heb jij al ervaring met die pomp oftewel weet je zeker dat je res naar inlet gaat en niet naar outlet?

Ik heb de manual van de XSPC dual bay res erop nagekeken en heb hem exact gemonteerd zoals het in de manual is beschreven. Ook heb ik voor de zekerheid de inlet en de outlet poorten nagekeken of ik het wel goed had gedaan. De onderste (inlet) daar zou het water terug moeten vloeien in de pomp en de bovenste (outlet) moet het versturen naar de CPU > GPU > rad > pomp/res.


Rode slang, dus met vloeistof komt van de outlet van de pomp/res die naar het midden van de Apogee XT gaat (inlet van CPU blok), outlet (rechterbovenkant) gaat dan in de GPU



Totaalpic van slangen in de kast



Overzicht
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht laat ik de pomp vrolijk aan staan... wat valt me nu op..
De slang die van de pomp naar de CPU gaat is erg warm (iig warmer dan de rest van de slangen) en het reservoir water is ook op diezelfde warmte. Ben ik nu langzaam mijn pomp aan het slopen? Want die wordt waarschijnlijk zo warm...
De rest van de slangen zijn koud, en dat betekent dus dat ie totaal geen doorstroming heeft.
Wat dus ook kan dat die door een blokkering heen probeert te pompen maar dat lukt hem niet waardoor die hitte genereert.
Vertel me a.u.b. dat ik niks gesloopt heb..
 
Het probleem lijkt hem te zitten in je CPU blok. Komt er überhaupt water doorheen? Zo lijkt het namelijk niet. Ik zou zelf de loop uit elkaar halen en het CPU blok controleren, want zeker als hij erg warm wordt, dan kan er goed iets mis zijn bij het CPU blok, omdat de pomp maar 20-30W aan warmte genereert.
 
Het probleem lijkt hem te zitten in je CPU blok. Komt er überhaupt water doorheen? Zo lijkt het namelijk niet. Ik zou zelf de loop uit elkaar halen en het CPU blok controleren, want zeker als hij erg warm wordt, dan kan er goed iets mis zijn bij het CPU blok, omdat de pomp maar 20-30W aan warmte genereert.

Zou best kunnen wat er komt in feite geen water meer uit om de loop verder te draaien, wel behoorlijk balen..
Ik zou de Swiftech Apogee XT toch niet te vast hebben gedraaid toch? Ik heb met de backplate en het cpu block zelf behoorlijk dichtgeschroefd.
 
Zelfs al zou hij overdreven verbogen zijn (wat ik betwijfel), dan zou dat geen (merkbare) invloed moeten hebben op je flowrate, en het zou het al helemaal niet moeten blokkeren. Ik denk dat je het beste gewoon je CPU blok even uit elkaar kunt halen, om te controleren of alles binnenin in orde is.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
R Complete dual loop te koop [Hardline] Hoop onderdelen Te Koop 6
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
Jason EK-Loop Heat Gun 2000W HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Leak Tester Flex HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
Jason EK-Loop Torque Schroevendraaier - 0.6Nm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop D-RGB 2-Way & 3-Way Splitter Kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
Jason EK-Loop Connect Level Sensor TBE 60 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Dubbel Loop Systeem voorbereiden. Shopping List Advies Waterkoeling Setup 2
Jason EK-Loop Connect - Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
C schuim in loop Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Jason EK-Loop Vertical GPU Holder – Shifted HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
Jason EK-Loop CMS HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Vertical GPU Holder HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Loop GPU poort Waterkoeling 4
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
O Aanpassen bestaande loop Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
M Triple loop extreme overkill Gallery & Build Logs 9
T loop lang niet gebruikt - gevaar op bacterie of zo? Waterkoeling 1
brepoels peter Tweede loop maken. Gallery & Build Logs 8
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
P EK Loop connect Waterkoeling 3
F Double AIO of Full loop? Advies Waterkoeling Setup 9
987Overlord Eindelijk begonnen aan de loop! Gallery & Build Logs 0
Freddy EK-Loop Modulus Hard Tube Bending Tool HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Phanteks/EKWB/Hardline loop (noob) Waterkoeling 5
Slader Full hardline loop Waterkoeling 2
Freddy EK-Loop Connect 51, Fan, Pump and Addressable D-RGB controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
J Mayhems Pastel in nieuwe loop geeft problemen Waterkoeling 5
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan