• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

LOOP: CPU met of zonder GPU('s)

Tom

Junior Member
Ik heb momenteel een loop die bestaat ui een RX360, MCP350, Swiftech MCW-60R (voor HD4850) en een HeatKiller 3.0 LT. Mijn Core i7 draait op stock snelheid en wordt idle zo'n 33-36°C warm over de 4 cores. De GPU zelf loopt ook op iets van een 35°C. De CPU op stock en onder load wordt 50-52°C warm.

Als ik de CPU overclock door de BCLK naar 170 op te schroeven en al de rest op auto laat staan dan wordt de CPU onder load 55-57°C warm en dit op 3.6GHz.

Het verschil tussen 2.7GHz (turbo) en 3.6GHz (een kleine 5 graden verschil) doet mij vermoeden dat de GPU ervoor zorgt dat de CPU niet optimaal gekoeld wordt.

Zijn deze temps niet te hoog idle en is de GPU hier de oorzaak van? k ga binnenkort mijn HW in een nieuwe case bouwen en daarbij een 2de loop aanleggen voor mijn geheugen en chipset. Enkel zit ik nu met de vraag of het niet beter is om mijn CPU apart te koelen in 1 loop met een 480 of 360 rad. En al de rest te koelen met een 480/360 rad. (Welk rad ik voor welke loop ga gebruiken weet ik nog niet, wss 480 voor de CPU)

Of gaat een GPU (ik ga upgraden naar een 5850/5870, nog niet uit, en misschien binnen een half jaar crossfire) niet veel verschil maken in temperatuur voor de CPU.

Ik vermoed dat een Core i7 onder load en op stock met een 480 rad of 360 rad voor hem alleen toch moet volstaan om hem onder de 33°C te krijgen.

Nu moet ik wel zeggen dat de temperatuur in de kamer in de winter redelijk hoog is, ik gok een 26 graden.

Alvast bedankt voor het lezen :)
 
Om eerlijk te zijn is dat een mooie idle temp. (vooral met die kamertemp)
Zover ik weet kan een i7 een heethoofd zijn.. dit samen met een GPU op 1 rx360?

Ik denk dat hier niet veel over te klagen valt.

Alhoewel, zou ikzelf alleen een i7 koelen met een 360.
 
Laatst bewerkt:
Das een geruststellende reply =) Ik heb een C0 en ik heb desondanks toch vaak verhalen gelezen over mensen die hun i7 rond de 29°C max. hebben in idle, wat ik persoonlijk zeer laag vind.

Ik vraag me af wat het effect gaat zijn als ik gebruik maak van een 360 rad vor de CPU alleen en als ik gebruik maak van shrouds, deze zouden ook helpen?
 
Ik heb momenteel mijn fans in pull staan, hebben me verteld dat dit het beste is. Push-pull geeft volgens mij niet veel betere temps en neemt veel te veel plaats in.

Er komt een TJ-07 aan en het wordt de bedoeling om vanonder een RX480 te zetten samen met een RX360. Ik heb al gehoord dat serie een slecht id is dus dit probeer ik te vermijden.

In de TJ dacht ik push te gebruiken zonder shrouds op de RX480 en de lucht die hierdoorkomt door het RX360 rad te laten gaan die in pull staat met fans aan de andere zeide van de kast.

Veel verschil tussen Push pull?

Edit:

29°C is niet slecht. Ik heb voor men zus een 955BE (eigenlijk voor mezelf aangezien ze aan een athlon single core genoeg heeft) gebruikt en deze loop met de stock koeler in idle ook over de 45°C en dat is met AS5 en goede airflow.
 
Ja ikzelf heb ze ook in pull.. mij is wijsgemaakt dat je dan minder last hebt van die deadspots

Ben nu ook bezig met mijn TJ07,
morgen ga ik mijn TFC 480 Rad ontvangen :D

Shrouds gaan niet lukken onder in die TJ07 hoor :p dan zit je tegen je voeding aan.
Ook heb ik mijn twijfels over een 360 en 480 op de bodem :p En als het je lukt.. zal het heel krap worden.

De meeste mensen die ik heb gezien met een TJ07 en Dual-loop hebben toch voor een 240 + 360 gekozen
 
Hey Tom,

Dat zijn absoluut nette temps hoor, niets mis mee. Als je echt hele vette koelprestaties wilt kan je inderdaad je CPU een eigen loop geven. Alleen je CPU heeft er echt voordeel van om met zulke zware overkill gekoeld te worden. De overige componenten (GPU, chipset etc) mogen gerust 50 graden worden, wat met een 360 rad absoluut nooit gaat gebeuren ;)

Die hele lage temps worden meestal gehaald met extreme setups, lage ambient of simpelweg opschepperij ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
S [Advies] 350 - 400 CPU uitbreidbare loop Expertise gevraagd! Advies Waterkoeling Setup 20
S Thermaltake P5 CPU loop Advies Waterkoeling Setup 15
P Laatste check CPU Loop Advies Waterkoeling Setup 8
G Eerste Custom CPU Loop in bedrijf Gallery & Build Logs 0
canonchiel Nieuwe cpu gpu loop Waterkoeling 18
S dual loop WC opstelling voor tripple CF HD7970 en CPU, memory, Chipset, NB Advies Waterkoeling Setup 8
L Beste cpu block voor mijn loop? Waterkoeling 13
ShockRaver CPU blijft warm??? Loop verkeerd? pomp verrot!? Waterkoeling 29
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
R Complete dual loop te koop [Hardline] Hoop onderdelen Te Koop 6
Jason EK-Loop Heat Gun 2000W HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Leak Tester Flex HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
Jason EK-Loop Torque Schroevendraaier - 0.6Nm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop D-RGB 2-Way & 3-Way Splitter Kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
Jason EK-Loop Connect Level Sensor TBE 60 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Dubbel Loop Systeem voorbereiden. Shopping List Advies Waterkoeling Setup 2
Jason EK-Loop Connect - Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
C schuim in loop Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Jason EK-Loop Vertical GPU Holder – Shifted HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
Jason EK-Loop CMS HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Vertical GPU Holder HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Loop GPU poort Waterkoeling 4
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
O Aanpassen bestaande loop Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
M Triple loop extreme overkill Gallery & Build Logs 9
T loop lang niet gebruikt - gevaar op bacterie of zo? Waterkoeling 1
brepoels peter Tweede loop maken. Gallery & Build Logs 8
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
P EK Loop connect Waterkoeling 3
F Double AIO of Full loop? Advies Waterkoeling Setup 9
987Overlord Eindelijk begonnen aan de loop! Gallery & Build Logs 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan