• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Laing/Swiftech MCP355 geluid / geluidsproductie / geluidsniveau

Dat past waarschijnlijk niet, dan heeft hij te weinig ruimte om lucht aan te zuigen en moet ik de dust-filter verwijderen.

Hierzo een filmpje waarbij ik de pomp optil en weer neerzet (de grill zit er nog wel aan vast):
[ame=http://www.youtube.com/watch?v=fGUk7be3ok8]YouTube - MOV03703[/ame]
 
Wat ik me heel goed kan voorstellen, en zo klinkt het ook, is dat de rotatiefrequentie in de buurt ligt van de resonantiefrequentie van je grill, waardoor de grill extra hard gaat trillen. Ik zou wel doen wat Quadcore zegt, en die fan + grill daar weghalen. Je pomp koelen is onzinnig, hij geeft namelijk al 80% van zijn warmte af aan de loop, en die 20% verdwijnt gemakkelijk via de buitenkant.
 
Alleen het laatste filmpje is met fan's aan (was ik vergeten uit te zetten), ik schiet wel even een nieuwe.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=utUn_dWkuYs[/ame]
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt erop of er nog lucht in de pomp zelf zit.
Probeer eens paar keer echt goed te schudden of een (lichte) tik aan geven.

En controleer dubbel of de top er goed op zit (recht).
Top opnieuw erop monteren helpt ook weleens.


MCP pompen van Swiftech komen namelijk echt heel weinig bij ons terug voor RMA, in de meeste gevallen worden problemen veroorzaakt door wat ik hierboven heb getypt.

Mocht je na het bovenstaande geprobeerd te hebben nog steeds het probleem hebben, stuur dan mailtje naar ons (zie PM).
 
Oh, sorry.. Ik heb je post te laat gelezen en al een mailtje gestuurd.

De top zit helemaal recht. En het is bijna onmogelijk dat er nog lucht in zit, want ik heb hem al een tijdje draaien en ook scheef gehouden.

Top opnieuw monteren ga ik morgen proberen, maar dan moet ik weer mn hele loop leeg laten lopen.
 
Luchtbellen kunnen soms hardnekkig zijn hoor :D
Ik had bij een van mijn drie MCP355 pompen (heb 3 loops :p) ook last een luchtbel, ik moest echt flink schudden tot er een luchtbel opeens ontsnapte.

Maar opnieuw monteren kan het probleem ook oplossen.

Helemaal leeglopen hoeft niet perse.
Als je iets hebt om de slangen af te klemmen, kan je de slang naar en van de pomp afklemmen.
Bijvoorbeeld zoiets:
Slangklem - Afkneller tot 20MM

Dan kan je de pomp zo eruit kan halen, zonder de boel leeg te laten lopen.


Anders inderdaad even leeg laten lopen in schoon emmertje/fles.
 
De schroeven misschien iets losser draaien of minder strak aandraaien. Misschien dat dit tijdens het draaien van de pomp al mogelijk is, kan je gelijk horen of het een beetje effect heeft.

Laatst kwam ik er nog achter dat de blauwe waaier op sommige rotertjes niet helemaal vlak zijn. Van de pompjes die ik heb zit er nl ook een pomje tussen dat veel meer geluid maakt dan de anderen. Heb het nog niet uitgestest of die golvende waaier de oorzaak is van het geluid. 't klinkt wel logisch, omdat er niet veel ruimte tussen het topje en die waaier zit.

28i5dz9.jpg


2961yti.jpg


2csif10.jpg


14w6src.jpg

^Van deze is de bovenkant helemaal gaaf itegenstelling tot die van de golvende waaier waar aarig wat krassen op zitten; vermoedelijk door contact met de bovenkant van het topje.


Maar nog niet uitgetest. Daarom ben ik wel benieuwd of die van jou golvend is. Als dat zo is zal ik die van mij voor de zekerheid wel even uittesten. Dan zijn we in ieder geval iets op het spoor van dat sommige DCC's meer geluid maken dan andere.
 
Vandaag dat rotortje uitgeprobeerd met die golvende waaier en eentje met een mooie vlakke waaier. Die met de golvende waaier maakt meer geluid, maar bovenal doet de pomp veel sterker resoneren.

Pomp: MCP350

Gemonteerd op een UNdesign bracket en deze via twee rubber matjes aan de kast bevestigd. De bracket aan het eerste matje geschroefd, daarna dan matje aan het andere matje geschroeft en die matje aan de kast vastgeschroefd. Meestal was één zo een matje wel voldoende...

ouryfd.jpg


Maar ondanks al het rubber waren de trillingen van de pomp bijna door de hele kast voelbaar. Ook via de slangen die aan de pomp vast zaten kwamen veel trillingen die weer verder door de kast gingen daar waar de slang de kast raakte. Zelfs de kastafsluitplaaten begonnen te trillen en af en toe zelfs nog geluid maken.


Die hele kermis met die matjes heb ik eraf gehaald en de pomp vrij in de slangen laten hangen:

msykw4.jpg


Maakte de boel ietsje stiller, maar via de slangen begon de kast toch wat mee te resoneren.

Het leek ook wel of de pomp niet helemaal regelmatig draaide. De belletjes waren al een tijdje weg (na een uur of twee lektesten) dus dat was het ook niet. Beetje een koelkast zoem achtig geluid. :p



Nadat ik de rotor gewisseld had voor die met de rechte waaier was het verschil direct al merkbaar: Veel minder trillingen en toen de belletjes uit het water waren was de pomp bijna onhoorbaar. Moest m'n oren ernaast zetten om een geluid waar te nemen.

Ben dus wel benieuwd naar de vorm van de waaier van jouw pomp wanneer je 'm nog een keertje open maken gaat.
Die van mij zal wel sterker golvend zijn dan de meeste. Maar ik heb wel een vermoeden dat de meeste lawaaierige pompjes een in meer of mindere mate golvende waaier hebben.
 
Laatst bewerkt:
wat bedoel je juist met golvend? :053:

bol staat ofzo? :120::120:

28i5dz9.jpg


Er zitten drie van die opbollende gedeeltes in de hele waaier. De rotor die nu in de pomp zit is helemaal recht/vlak.

2csif10.jpg


Ik heb hier vijf DCC pompjes en een D5. Ze zijn niet allemaal even vlak als die van de bovenstaande pic. De ene pomp zal dus sterker resoneren als de andere, afhankelijk van de kwaliteit van de waaier.

Maar ik ben wel benieuwd of meerdere mensen dit hebben bij hun "herrie" DCC. Als er weer van die "mijn DCC maakt lawaai" topics opduiken, is dit denk ik wel iets om even te checken. Als de meeste mensen met een herrieDCC dan vaak ook een "golvende" waaier hebben, dan zou je het misschien als een defect kunnen aanmerken of zien. Nu wordt mensen alleen nog maar gewezen op het bevestigen van de pomp en luchtbellen. Of er duiken weer mensen tussen die zeggen "de mijne hoor je niet" ect ect. :)
 
28i5dz9.jpg


Er zitten drie van die opbollende gedeeltes in de hele waaier. De rotor die nu in de pomp zit is helemaal recht/vlak.

2csif10.jpg


Ik heb hier vijf DCC pompjes en een D5. Ze zijn niet allemaal even vlak als die van de bovenstaande pic. De ene pomp zal dus sterker resoneren als de andere, afhankelijk van de kwaliteit van de waaier.

Maar ik ben wel benieuwd of meerdere mensen dit hebben bij hun "herrie" DCC. Als er weer van die "mijn DCC maakt lawaai" topics opduiken, is dit denk ik wel iets om even te checken. Als de meeste mensen met een herrieDCC dan vaak ook een "golvende" waaier hebben, dan zou je het misschien als een defect kunnen aanmerken of zien. Nu wordt mensen alleen nog maar gewezen op het bevestigen van de pomp en luchtbellen. Of er duiken weer mensen tussen die zeggen "de mijne hoor je niet" ect ect. :)

volgens mij is dat ook per persoon verschillend, zo zijn er mensen die zich niet zo druk maken over het geluid waarbij bij hun alles stil is:120:

Bij mij is "'stil'' dan ook echt stil, een beetje brom heb je natuurlijk altijd.
 
Er zit een duidelijk verschil in geluid maar vooral in trillingen tussen die met golf en zonder golf. Geluidservaring is natuurlijk in zekere mate subjectief, maar dit valt op.

Misschien dat ik deze pomp of deze rotor niet zo vaak gebruikt heb en dat het me daarom niet eerder is opgevallen. Maar toen ik een tijdje geleden met de Phobys review bezig was met testen viel het me duidelijk op. Twee DCC's in serie waarvan er eentje de ander duidelijk overstemde.

Maar met die opduikende mensen bedoel ik meer diegenen die in dat soort topics zeggen dat hun pomp geen geluid maakt en het probleem de pomp daarom niet kan zijn. Ik zelf dacht bij dit soort topics over DCC'ss met meer geluid ook altijd dat het aan de bevestiging lag of de luchtbellen van na het vullen. En als dat niet hielp lag het idd aan de geluidservaring van de persoon.
Met die golvende waaier heb je in ieder geval iets meer om naar de kijken als iemand met een DCC geluidsprobleem komt. Voor de persoon zelf lijkt het me dan ook wel goed om te weten dat i bv niets "verkeerd" gedaan heeft aan zijn 1e waterkoelset-up of iets dergelijks. ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Laing/Swiftech MCP355 pomp levertijd HighFlow Computer Cooling Shop 3
D Laing / swiftech DCC-1 MCP350 vs Laing / swiftech DCC-1plus MCP355 Waterkoeling 6
stigma [IN-ACTIVE] Laing D5/ Swiftech MCP655 Gevonden 0
vincent New TRIPLE Laing/Swiftech DDC Top from XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
dietje1908 Laing D5 / Swiftech MCP655 Top Waterkoeling 4
G HELP! Alphacool/Laing DDC T1 werkt niet goed Waterkoeling 7
Freddy Laing DDC 10-18W/MCP350/MCP355 PWM repair/upgrade PCB w/LED SMD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Controller voor Laing DDC pump 12V DDC-1T Waterkoeling 12
A (UN)Designs Infinite Pump Bracket - Vertical - for Laing DDC/D4/D5 pump Waterkoeling 0
S Regelen Laing MCP350 pomp Waterkoeling 4
canonchiel [VERKOCHT] Dual Laing DDC-1Plus MCP355 140mm res Verkocht 3
canonchiel [REFUSED] Dual Laing DDC-1Plus MCP355 12V + 140 mm res + 2 pump coolers Verkocht 1
Arniebomba Laing DDC-1RT (plus) / MCP350 / MCP355 genoeg? Waterkoeling 37
Viepert [VERKOCHT] Laing D5-MCP655 inclusief Bitspower pomptop en fittingen Verkocht 5
Source [GEVONDEN] Laing MCP655 / D5 pomp (eventueel met BitsPower top) Gevonden 2
N Schroefdraad van XSPC Laing DDC L Stand Waterkoeling 4
bundymania Bundymania User Review] Alphacool Laing DDC-SilentBox - ENGLISH Version HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Alphacool Laing DDC-SilentBox im Praxistest ! HighFlow Product Reviews 0
K XSPC Laing DDC Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Aequitis [GEVONDEN] Plastic top Laing D5 pomp Gevonden 1
Impulse Alphacool Laing DDC top res / EK white acetal 580 top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
H Laing D5 pomp doet niets meer Waterkoeling 8
D Aqua-Computer Aquastream XT USB - Ultra <VS> Laing D5-MCP655 Waterkoeling 0
dio laing mcp350 pomp maakt herrie Waterkoeling 3
thiesggb [INACTIVE] XSPC DDC 5.25 Dual Bay Reservoir TWO / Laing DDC-1 MCP350 12V Verkocht 3
Dark-NighT Probleem met Laing D5? Waterkoeling 8
N XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir: Hoogte met pomp? Waterkoeling 6
bundymania [Review] Roundup: Bay Reservoirs & Laing Tops ! HighFlow Product Reviews 0
S [VERKOCHT] 2X Laing D5-MCP655 Verkocht 27
K Laing D5 pomp overleden? Waterkoeling 56
K Laing D5-MCP655 plaatsen, mag het op zijn kant? Waterkoeling 13
fasster laing d5 mcp 655 geen verschil in standen! Waterkoeling 15
Vannos eheim vs Laing Waterkoeling 2
B Uitlezen Laing pomp Waterkoeling 12
M Laing DDC-1Plus zachter laten pompen Waterkoeling 13
W 2e Laing D5-MCP655 kapot nu Waterkoeling 29
S Laing D5 fixed speed HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Mobomonster Laing D5 VS Koolance 405S Waterkoeling 27
S Laing D5-MCP655 en Aquaero Waterkoeling 2
bundymania REVIEW: Pump Comparison -> Eheim PCPS, 2x XSPC, Alphacool Pumpstation, Laing Plus HighFlow Product Reviews 1
bundymania REVIEW: Laing Reservoir Roundup HighFlow Product Reviews 0
bundymania REVIEW: Laing Top & 5,25" Bay Res. Comparison - 13 Models tested! HighFlow Product Reviews 0
Quadcore How its made (Producten zoals Laing pompen, CPU's etc.) Handleidingen en Installatie Tips 9
Flipmode Hoogte DCC + XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir Waterkoeling 4
R Laing DDC-1Plus MCP355 12V Waterkoeling 9
I Laing DDC-1 MCP350 brom Waterkoeling 17
G Laing MCP655 pomp gaat niet draaien. Waterkoeling 25
silberfish Laing DDC-1Plus MCP355 12V Waterkoeling 9
Bullus Laing DDC pomp maakt irritante geluid Waterkoeling 18
S XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir, fittingen meegeleverd? Waterkoeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan