Vandaag dat rotortje uitgeprobeerd met die golvende waaier en eentje met een mooie vlakke waaier. Die met de golvende waaier maakt meer geluid, maar bovenal doet de
pomp veel sterker resoneren.
Pomp: MCP350
Gemonteerd op een UNdesign bracket en deze via twee rubber matjes aan de kast bevestigd. De bracket aan het eerste matje geschroefd, daarna dan matje aan het andere matje geschroeft en die matje aan de kast vastgeschroefd. Meestal was één zo een matje wel voldoende...
Maar ondanks al het rubber waren de trillingen van de
pomp bijna door de hele kast voelbaar. Ook via de slangen die aan de
pomp vast zaten kwamen veel trillingen die weer verder door de kast gingen daar waar de
slang de kast raakte. Zelfs de kastafsluitplaaten begonnen te trillen en af en toe zelfs nog geluid maken.
Die hele kermis met die matjes heb ik eraf gehaald en de
pomp vrij in de slangen laten hangen:
Maakte de boel ietsje stiller, maar via de slangen begon de kast toch wat mee te resoneren.
Het leek ook wel of de
pomp niet helemaal regelmatig draaide. De belletjes waren al een tijdje weg (na een uur of twee lektesten) dus dat was het ook niet. Beetje een koelkast zoem achtig geluid.
Nadat ik de rotor gewisseld had voor die met de rechte waaier was het verschil direct al merkbaar: Veel minder trillingen en toen de belletjes uit het water waren was de
pomp bijna onhoorbaar. Moest m'n oren ernaast zetten om een geluid waar te nemen.
Ben dus wel benieuwd naar de vorm van de waaier van jouw
pomp wanneer je 'm nog een keertje open maken gaat.
Die van mij zal wel sterker golvend zijn dan de meeste. Maar ik heb wel een vermoeden dat de meeste lawaaierige pompjes een in meer of mindere mate golvende waaier hebben.