• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Kwieri's LANsane

Hey,

Zoals ik al schreef in het kennismakingstopic ben ik sinds een tijdje aan't kijken om mijn oudere pc te vervangen.
Huidige pc blijkt immers steeds vaker oud te worden en nog moeilijk mee te kunnen en zo dus ben ik aan't rondkijken voor een nieuwe, compactere (oude pc is in een Antec 900 V2 kast) maar ook veel sterkere opvolger in het uiterlijk van een CM Elite 130.
Deze laatste heb ik gekozen uit lijst van ITX-cases met USB3 en minstens 1x een 5.25".

Ik hou me vaak bezig met simulators zoals ETS2, FS17, autocad Inventor,... en dus ging mijn voorkeur ook naar geweldig performance van videokaart, processor en werkgeheugen.


Heb alvast voor een deel van het systeem beslist welke onderdelen zullen deel maken van dit nieuwe systeem...
MOBO: Asrock Fatal1ty Z370 gaming ITX-AC (oorspronkelijk idee was een Asus strix, maar RGB hierop ga je toch amper zien + gekozen mobo heeft oa 2 extra sata-aansluitingen)
CPU: I7 8700K
MEM: G-Skill trident Z DDR4 32GB, 3600Mhz
VGA: hybride of watergekoelde uit de 1080TI-reeks, maar nog niet vast gekozen (lichte voorkeur voor de overkill van de Asus Poseidon, maar duur en waarschijnlijk meerdere kaarten even goed en licht goedkoper).
HDD1: gekozen voor een "Samsung 960 PRO 1TB"-kaartje rechtstreeks op moederbord


HDD2: zal 2x SSD worden van Samsung (1 voorlopig komende uit oude pc, maar ook deze zal op termijn vervangen worden door zwaardere, of ik moet helemaal het zot krijgen en gewoon de 2 extra bovenop oudere SSD)
OPT1: slimline blu-ray nog te zoeken (moet intern komen, maar weinig keuze)
OPT2: gekozen voor een icy box IB-AC646 (ingewerkte SD/mini SD kaartlezer + 2 extra USB-poorten met achterkant houder voor 2x SSD (plaat die ik normaal verloor door gebruik van een ODD.

PSU: nog te bepalen
CASE: Cooler Master Elite 130, maar zullen enkele aanpassingen bij komen zoals wegwerken van het logo op frontpaneel (hopelijk kan ik hiervoor via Freddy een zwarte versie van https://www.highflow.nl/modding/panelen/mesh-panel-500x500x1mm-round-style-silver.html bestellen. Ik zal alleen moeten uitrekenen dan of ik dit 1x of toch 2x zal nodig hebben rekening houdende met andere plannen.
OS: WIN10 home

Koeling: zal waterkoelingsysteem worden, maar nog niet echt beslist hoe, met welke onderdelen,...
CPU + GPU, mogelijk ook RAM
PE120 of gelijkaardig in voorkant met push/pull, en waarschijnlijk zal ik case modden om bovenaan een PE240 te kunnen huisvesten wederom met push/pull.
Fans heb ik momenteel voorkeur voor corsair's HD120 (RGB+ PWM is must, genoemde blijken ook vrij stil te blijven en veel luchtstroom te geven (meer dan gelijkaardige van coolermaster).
reservoir'tje in vorm van Swiftech MCRES-Micro.
pomp al bekeken, en voorlopig voorkeur voor de Swiftec h Apogee (waterblok en pomp in 1 stuk lijkt me interessant gezien de elite 130-case al niet veel overbodige ruimte zal schenken.


Maar er is dus nog redelijk veel te bepalen afhankelijk van uiteindelijke ruimte, info die ik nog vind, ...
 
Hardware is zeker niet verkeerd. Welkom op het forum. Ben benieuwd wat het gaat worden. Wat de PSU betreft, ik zou gewoon lekker een 550W kiezen of een steengoede Corsair uit de RM-serie, de 750W bijvoorbeeld, zit je goed voor de rest van je leven + eventueel ruimte voor een dubbele 1080ti als je dat ooit gaat doen.
 
dubbele 1080TI zal niet gaan, zeker niet in deze kast.
ITX-formaat heeft slechts 1x aansluiting voor videokaart. Bij serieuzere kaarten zie je zelfs vaak dat ze gat maken waar de videokaart deels doorsteekt omdat de case niet erg veel overschot heeft :)

voeding denk ik dat ik rond 600W a 650W zal moeten zitten idd.
750W zal overkill zijn gezien ik slechts 1 videokaart kan steken, maar systeem zal toch beetje vragen als het drukker bezig is (simulatiegames en autocad (ontwerpen op pc)). Dit idee met beetje overclocking enz...
 
ondertussen weer wat extra opgezocht en alvast in winkelwagentjes geplaatst...
(moet alleen even wachten tot baasje het loon heeft gestort en de huur betaald is :) )

PSU:
Zullen alles gaan voeden via een exemplaar van de Silverstone SST-ST65F-PT.
Deze bleef over na mijn eisen in te voeren op de website van tweakers.

tussen 650 en 760W
volledig modulair
80+ platinum of beter
beveiliging tegen kortsluiting en oververhitting +overspanning (al zal dit laatste niet snel voorkomen
min. 6x sata

tevens klaar om (hier) te bestellen...:





  • [*]
    Xswift mcres reservoir (deze past mooi langs de odd-bay, en dus uit de weg van de luchtstroom)

    [*]
    set Corsair HD120 RGB waarvan al 2x gebruikt zullen worden in push-pull op het front(je)

    [*]
    phobia 120x7 shroud
    deze maken samen HD120 - phobia 120x7 shroud - radiator - HD120

    [*]
    usb3- splitter (om ondanks slechts 1 aansluiting beide frontpanelen te kunnen aansluiten)

    [*]
    de mesh nodig om mijn front te cleanen (deze zal spijtig genoeg nog moeten gelakt worden na op maat snijden en plooien)

    [*]
    matzwarte stopfittings

    [*]
    swiftech apogee 1155 (afgaand op het www. is dit dezelfde voor mijn 1155-cpu)

    [*]
    radiator (alphacool XT45, of koolance HX-120XC)


Bij deze laatste twijfel ik beetje... de Koolance is iets minder hoog, maar bijna cm dikker, maar heeft TPI van 30 tov 12 wat vrij hoog is qua benodigde luchtstroom.
Met de push-pull moet dit nog vrij goed meevallen vermoed ik maar heb grote moeite om dit alles te begrijpen.

Hoe groter het oppervlakte hoe beter de koeling (140 is beter dan 120, dubbel (240) is nog beter,...)
en dikkere radiator geeft ook meer oppervlakte, maar moet dan wel "voldoende" stroom welke oa. afhangt van FPI, ventilatoren,...

maar gezien ik nergens cijfers kan vinden om dit allemaal te bekijken, en ik als autist bijgevolg enorm vastloop...:013:

Hoop ik op reacties (ervaringen) hier omtrent


**********************************************************************************
grafische kaart zal net als fittingen, leidingen,... moeten wachten tot ik al de rest heb (moest al normaal gisteren moederbord, cpu, ram, en NVME-ssd ontvangen, maar levering is niet doorgegaan) gezien ik door het ITX-formaat extra moet opletten en kunnen meten hoeveel plaats ik eigenlijk juist heb.
Samen met deze grafische kaart moet ik nog zien voor interne slimline blu-ray vinden (met lade die openschuift ipv enkel disc)
 
1ste deel is er (met enkele dagen vertraging)

moederbord voorzien van aansluitingen frontpaneel, de NVME-SSD en CPU en ineens geplaatst in de case.

http://forum.highflow.nl/members/kwieri1985/albums/cm-elite-130/ voor alvast enkele foto's

heb nog mijn RAM klaar liggen ook, maar twijfel nog steeds of ik dit met lucht of water zal koelen...

net zoals ik twijfel over de alphacool XT45 of de Koolance HX-120HC (zie vorige reactie)

Reeds winkellijstje klaar, maar moet hierbij nog 1 radiator verwijderen (1 van de bovenstaande) en al dan niet RAM-blokje bij in de mand steken...


enige gedachten over voorlopig idee?

radiator nog te kiezen uit 2;
apogee-waterblok/pomp omwille van compact systeem;
RAM mee koelen met water (reeds idee voor CPU + GPU, met 1x120 in front en mogelijk op bovenkant van kast 2x120 gezien dit afgaand op config van EKWB zal nodig zijn qua temperaturen);

PSU van 650W effectief nemen? Afgaand op meerdere websites iets minder dan 550W moeten maar is 100W extra voldoende, of toch beter iets meer geld besteden en voor een 750W-versie gaan voor extra reserve (met uitzondering van 650/750W is PSU gelijk)
 
pakjes gekregen van zowel Freddy (HighFlow) als MeGekko...
en we prullen graag, dus weer wat kunnen installeren...

Bekijk bijlage 22148
voeding ontvangen en direct geplaatst. Amper 140mm diep, dus houden nog wat plaats voor kabels en lucht....

Bekijk bijlage 22145
reservoir is er ook, al moeten we nog even nakijken of we het effectieg gaan plaatsen zoals origineel plan (om meer plaats te geven aan andere kant van de kast (tvv extra mogelijkheden videokaart (lengte))

Bekijk bijlage 22146
frontje met 1ste ventilator (zonder paneel waarvoor we de mesh liggen hebben, maar nog moeten knutselen)

Bekijk bijlage 22147
en 2de ventilator aan de binnenkant, brengt koelcombinatie op 10+cm (HD120RGB -> 7mm shroud + case -> XT45-radiator => HD120RGB

Bekijk bijlage 22148
reeds aanwezige kabels alvast (tijdelijk) vastgemaakt en zo veel mogelijk plaats gehouden voor videokaart...
enige vervelende is de vraag of videokaart zal passen langs radiator, of zou raken als ik langere videokaart neem.
 
Laatste weken niets gedeeld, maar wel beetje werk gedaan...

20171231_011800.jpg
meshpaneel hier besteld op mijn geknipt (plaatschaar dus ja idd geknipt), gevijld, geplooid, geschuurd en tussendoor vaak gepast enz.)

20180113_234628.jpg
20180113_234646.jpg
week erna (kruipt wat tijd in, en moest telkens bij mijn stiefvader gaan gebruik maken van banschroef enz) alles satijn zwart gespoten en paar uren laten bakken langs de houtkachel...

na zoveel werk ziet het er net origineel uit (waarbij je eigenlijk kan vragen of ik niet evengoed dat lelijk niet-gecentreerd logo had kunnen laten zitten :044: )

en vandaag pakket ontvangen met nog wat benodigdheden...
20180124_182004.jpg
- kortere kabelset (eigenlijk nog te lang, maar 30cm wegsteken ipv 60cm in kleine ITX...);
- 2TB barracuda HDD in 2.5" formaat (oude pc zijn schijven zijn wat verouderd en bovendien simpelweg te groot voor een overstap);
- Windows 10 home 64Bit NL;
- coolermaster Masterliquid120 (al is deze slechts tijdelijk. Bedoeling is Swiftec Apogee te plaatsen met reservoir (in bezit, maar niet geplaatst) en de reeds gemonteerde radiator om samen de CPU en GPU te gaan koelen);


met de bekabeling geplaatst te hebben (wat reeds mogelijk is, zonder kabelbeheer), HDD geplaatst (ipv oude die ik tijdelijk monteerde ivm speling moederbord/fans/...) net als de masterliquid kan ik komende dagen misschien al (met onderdelen van huidige pc in bruikleen) eerste keer opstarten en de windows installeren.

Komende periode weer tijd genoeg om volgende update te bepalen zodat het stilaan compleet raakt.
 
20180530_174442.jpg20180605_164850.jpg
ondertussen (al paar weken, maar weinig tijd gehad voor forum) oude GPU vervangen met recenter en compacter materiaal.

Hopelijk gaat deze minstens even lang mee (2009 is vorige in gebruik genomen, maar was ondertussen wat traag en zwakjes :) )

Nu nog hopen dat we binnen redelijke tijd kunnen gaan zien voor de waterkoeling...

reservoir en radiator reeds in doos aanwezig;
pomp/CPU-koeler is/was in BO;
leidingen en fittingen nog uit te zoeken, net als koelblok voor de bovenstaande GPU.

en dan nog slechts wat kleine aanpassingen (tenzij als systeem meer nodig blijkt qua koeling, maar denk dat ik zou moeten goed gaan zitten qua temps)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
K Kwieri's Stryker SE Gallery & Build Logs 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan