• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Kwaliteit voedingen

Kwaliteit.

In principe is zo'n voeding uitermate geschikt voor een standaard pc.
Maar, zodra je gaat overclocken zul je merken dat de goedkopere psu's onstabielere voedingslijnen hebben.

Ook is het zo dat het aantal amperes lager liggen dan de duurdere varianten.
Ik had zelf eerst een goedkope voeding van 30 euro van 500W.
Na een tijdje met een OC op mijn Q6600 gewerkt te hebben, is de voeding dood gegaan.
Toen ingeruild voor een thermaltake thougpower 600W en ik kon niet verder overclocken maar doordat de lijnen stabieler zijn, heb je minder kans op schade door schommelingen in de wattages/voltages.

Dus als een voeding hoge inspanning niet aankan kan dit leiden tot:
quote van GoT:
Als een voeding dit niet kan aanhouden kan dit leiden tot:

- algemeen instabiel gedrag
- slechtere game-prestaties
- slechtere prestaties van de hardware die eraan hangt
- errors
- falen, dienst weigeren van schijven, gegevensverlies
- uitvallen van de pc
- in het ergste geval (bij minder kwalitatieve voedingen zonder overload beveiliging): schade aan voeding en daarbij mogelijk aan andere hardware


Te hoge voltages kunnen inderdaad ook schadelijk zijn. Dit gaat eerder leiden tot schade dan te lage voltages mits hier de pc niet zo snel gaat uitvallen als omgekeerd:

- oververhitting van alle componenten mogelijk
- doorbranden, smelten van kabels en connectoren
- schade mogelijk aan alle apparatuur, inclusief randapparatuur
- laat je fantasie maar werken...


Ook wordt er verteld dat je per Watt zo'n 9/10 cent mag reken dus aan de hand hiervan kun je dus al eigenlijk bedenken dat een 35 euro 550W voeding niet toppie is voor OC's

Hier een lijst met A merken (Copy van GoT)
Asus
Tagan
Enermax
AOpen
Antec
Zalman
Chieftec
FSP Group
Nexus
Enlight
SuperFlower
CWT
AC Ryan
Huntkey
Hiper
Thermaltake
Levicom
Aerocool
Be Quiet
Yesico
Cooler Master
OCZ
Seasonic
Qtechnology (!! niet Q-tec !!)
Corsair

Korte samenvatting van GoT, uiteraard respect voor diegene die het allemaal uit heeft gezocht:icon_cool:

Edit:

Uiteraard kun je ook uitzoeken wat je pc verbruikt, hierdoor kun je soms aan 400W al genoeg hebben.
1000W voedingen hebben bijvoorbeeld een efficiëntie van 80% hebben maar dit is natuurlijk niet op 500W dus zul je uiteindelijk alsnog een onzuinigere voeding hebben als je een 500W zou hebben.
Meer is niet altijd beter ;)
 
Laatst bewerkt:
Sommige voedingen hebben wel een efficiëntie van meer dan 80% op 500W+ hoor, maar daar betaal je dan wel dik voor.

Wat ik sinds ik waterkoel een stuk belangrijker ben gaan vinden is de geluidsproductie.
Ik lees de reviews voor de specs en tests en dan vergeet men vaak het geluid van de
fan onder load mee te nemen in de review. Tuurlijk is ie stil als hij niks doet en idle draait.

Ben er achter gekomen dat de nieuwe reeks Zalman voedingen met heatpipes het erg goed
doen en ook nog eens de stilste onder maximum load ! Alleen heeft de voeding dan weer geen powerswitch aan de achterkant !

Dit word hem denk ik wel maar ik wacht nog even op een model met switch.
 
Corsair heeft ook zeer goede en stille voedingen. Heb er recentelijk een gekocht en die is ook lekker stil. Hij is heel goed afgewerkt ik vind hem nog prettig geprijsd ook.

Heb al jaren een Cooler Master (met zo'n power-metertje) en ben daar ook dik tevreden over.

Maar er bestaan ook goede goedkope voedingen, over het algemeen zijn ATX 2.2 voedingen goed, omdat de rimpelspanning (variatie van de spanning) volgens de specificatie lager moet zijn dan bij 2.0

Vaak zijn voedingen zwaarder dan 500W gewoon overkill, voor een basis systeem is een 300W voeding meestal voldoende. Maar als je gamer bent met dikke processor, Raptors in raid, X cross of SLI en overclockt (kost ook aardig wat extra energie) kun je beter voor minimaal 550 W met hoog rendement (>80%) van een gerenommeerd merk gaan.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan