• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Kratradio

Sinds auto's hier ook mogen :p Dacht ik hier een log te maken voor mijn kratradio.

Men neme:
- 1 GROLSCH krat :icon_pidu:
- 2 accu's (2x 7ah loodgel accu)
- 1 versterker (Marquant MCA-200 [100 chinese watts])
- 2 speakers
- 1 voltmeter
- 1 schakelaar
- aansluitmateriaal

Daarna doe je met je hamer en beitel en heggeschaar (ja echt! te makkelijk :icon_biggrin:) de flessenhoudertjes uit de krat slopen.

Daarna zoek je een stuk plaatmateriaal (ik heb voor dik triplex gekozen) voor de onderkant van de krat en bovenkant van de krat. Deze maak je op maat en zaagt het net zo lang bij totdat het past. :icon_biggrin:

Dan monteer je al je apparatuur en accesoires in de krat (op/aan de houten platen). Daarna sluit je alles aan en probeer je hem aan te zetten.

Gaat alles aan en komen er geen explosies? Mooi, dan kun je kijken of die herrie produceert :eusa_boohoo:

Die van mij is zo geworden (binnenkort komt er nog een likje verf over en ga ik een usb lader inbouwen en laadcontacten maken).

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=p7uaMLvTkiU]YouTube - Grolsch Kratradio (bijna af)[/ame]

Binnenkort komen er nog foto's van de binnenkant. De bovenkant zit nu namelijk vast met schroeven en ik zit nu in mn examenperiode dus weinig tijd om te prutsen [volgens mijn ouders xD]
 
Dealextreme heeft die. De mijne is van de mediamarkt (Enschede) ligt bij de accesoires en hoesjes voor mobieltjes.

En thanks btw. Te mooi als je dan kunt genieten van je muziek op lekker volume (niet dat de buurman een scheet laat en jij je muziek niet meer hoort).
 
Bij PDAshop hebben ze ze ook liggen. Ik had zo'n verloopje gehaald voor mn Touch PRO2. Werkt goed. Later de HTC variant gehaald, die heeft ook een mic om zo m'n tel niet uit mn broek te hoeven halen :) Die van HTC was alleen wel een tikkie duurder (en nu gebruik ik 'em niet meer):033:
 
Netjes gedaan ! :023:
heb heel wat bouwvakkers gezien met een bierkratradio maar dat zag er wel allemaal heel primitief uit dit ziet er mooi afgewerkt uit.
Ik heb zelf een JVC radio mp3 cd dvd usb in een mega kunstof toolbox gebouwd , paste er bijna in maar net niet natuurlijk , dus werd t modden met de dremel en nieuwe zijkanten erin gemaakt van ijzer en dat tevens als speakerrooster, nu is de boel aardig waterbestendig en beschermd tegen het ergste stof en stoten.
Je kan nog vele uitbreidingen verzinnen , antenne versterker , ingebouwde stoorzender om piraten te storen en eindelijk ongemoeid eens een goede zender luisteren :067: dit moet ik nog fixen zodra ik een leuk zendertje tegenkom met een stabiele verstelbare frequentie, en die stomme bouwvakkers hebben t toch niet in de gaten die denken dat hun radio gewoon slecht is hahha
Bovendien is kunstof kast zeker aan te raden want hout word al vaak veel te zwaar
 
nice gedaan. hoelang gaan die accu's ongeveer mee :D? misschien ook maar is zoiets maken ^^

Hangt af van het volume. Volle Polle heb ik niet geprobeerd. Maar ik haal toch wel een dikke 12 uur met een beetje normaal volume.

Netjes gedaan ! :023:
heb heel wat bouwvakkers gezien met een bierkratradio maar dat zag er wel allemaal heel primitief uit dit ziet er mooi afgewerkt uit.
Ik heb zelf een JVC radio mp3 cd dvd usb in een mega kunstof toolbox gebouwd , paste er bijna in maar net niet natuurlijk , dus werd t modden met de dremel en nieuwe zijkanten erin gemaakt van ijzer en dat tevens als speakerrooster, nu is de boel aardig waterbestendig en beschermd tegen het ergste stof en stoten.
Je kan nog vele uitbreidingen verzinnen , antenne versterker , ingebouwde stoorzender om piraten te storen en eindelijk ongemoeid eens een goede zender luisteren :067: dit moet ik nog fixen zodra ik een leuk zendertje tegenkom met een stabiele verstelbare frequentie, en die stomme bouwvakkers hebben t toch niet in de gaten die denken dat hun radio gewoon slecht is hahha
Bovendien is kunstof kast zeker aan te raden want hout word al vaak veel te zwaar

Wat voor kunstof kast bedoel je precies? Btw, dit is multiplex. Scheelt heel veel qua gewicht t.o.v. MDF. MDF is echt achterlijk zwaar.

nou netjes afgewerkt....
het displaytje zit een beetje scheef en dan is het ook nog eens een grolsch krat :p
maar hij ziet er verder wel goed uit hoor ;)

Haha ieder z'n maak (maar grolsch is beter :066:) en idd dat displaytje zit wat scheef. T gat was wat krom gemaakt maar nu zit die rechter.

Mooi gedaan, leuk voor op het strand ofzo :p

Waar denk je dat ik hem voor gemaakt heb :D Lekker buren irriteren :098: T is ook geniaal als je op de fiets zit. Iedereen denken waar komt die herrie vandaan (lokale etherpiraat ftw! ook Drums n Bass doet t erg goed :icon_wink:). Ding blijft gewoon geniaal.
 
Hahah ja want iedereen ziet jou dan met een kratje Grolsch, maar verwachten niet dat jij de bron bent.
Ik zou nog wel een grill halen voor over de speakers, een deukje in de conus zit er zo ;)
 
Hahah ja want iedereen ziet jou dan met een kratje Grolsch, maar verwachten niet dat jij de bron bent.
Ik zou nog wel een grill halen voor over de speakers, een deukje in de conus zit er zo ;)

True, maar ik heb nog nergens mooie speaker grills gezien. En de speakers zitten aan de binnekant van de krat gemonteerd dus dat zal denk ik nog wel meevallen, hoop ik :051:

Test
De MCA-200 versterker die ik gebruik is blijkbaar zeer inefficient volgens Tweakers. En volgens mij klopt dat wel want ik heb een keer 4a gemeten tijdens een inslag van bass (lage tonen zorgen voor een enorme vraag van vermogen van de versterker).

Dus dat moest getest worden :) Ik heb dr een filmpje van gemaakt:
[ame=http://www.youtube.com/watch?v=EfIcBSZMTWI]YouTube - Spanningsval MCA-200[/ame]
 
Ik ben ook van plan een kratje te maken maar dan eentje waar ook een laptopvoeding izitt zodat ik ook op het stopcontact kan maar ik ben op zoek naar een schakelschema daarvoor, heb jij ook een netvoeding aansluiting of alleen de accu's?
En ziet er zekers vet uit!
 
een laptop voeding om de radio te voeden ?
je kan ook gewoon een atx of at voeding gebruiken gaat prima.
Effe op de switch aansluitingen schakelaartje zetten of brugje en gaan met die banaan.
 
Wat ik vergeten was te zeggen: Ik ga geen autoradio gebruiken maar deze:
TPA3123 versterker omdat ik toch alleen maar een iPhone aan wil sluiten en nauwelijks meer CD's gebruik.
Daar zit een DC plug op maar ook een losse connector voor een + en - draad maar nu vraag ik me af, waar moet de schakelaar om te switchen tussen Accu en Netstroom?
 
Wat ik vergeten was te zeggen: Ik ga geen autoradio gebruiken maar deze:
TPA3123 versterker omdat ik toch alleen maar een iPhone aan wil sluiten en nauwelijks meer CD's gebruik.
Daar zit een DC plug op maar ook een losse connector voor een + en - draad maar nu vraag ik me af, waar moet de schakelaar om te switchen tussen Accu en Netstroom?

Ik draai mijn kratje op netstroom van de acculader.

De acculader is namelijk krachtig genoeg (levert 4a maximaal) en daarmee kan ik met gemak accu's laden en spelen tegelijk.

Let er wel op dat een acculader voor 12v accu's 14.5 volt levert. Je versterker moet dat wel ondersteunen (spanning van 14.5 volt)
 
De versterker kan dat makkelijk hebben want die kan draaien tussen de 10 en 30 volt, extreem veel marge dus!

Okej, dan kan die laptopvoeding prima :)

Het schakelen tussen accu en voeding kun je het beste doen op deze manier:
- Alle GND's/minnen met elkaar verbinden.
- Schakelaar die 3 polen heeft, 1tje is voor je laptop voeding, 1tje is voor je accu en 1tje is voor je out. daarna de acculader direct met de accu's verbinden.
 
Dat is net iets anders dan het schema wat ik in elkaar had geflanst:
4666584574_d5df3f02f8_b.jpg

*Op basis van een schema van iemand anders maar ik denk dat het redelijk klopt.
Alleen waar zou jij dan de lader aansluiten?
 
Terug
Bovenaan