Misschien ook wel een beetje voorbarig van me om te stellen dat die QDC's niet geschikt zijn voor loops met de CPU erin.
Hoeveel weerstand die kleinere
Koolance QDC's werkelijk geven, kan ik niet meten. Het is dus nog maar de vraag of dit een probleem is voor de uiteindelijke CPU temps. Met een goede
pomp in je loop zoals een DCC 3.2 of een D5 zit je denk ik wel goed. Is natuurlijk ook weer afhankelijk wat er allemaal verder in je loop zit.
Mijn methode om de weerstand te testen is simpelweg om er zachtjes door heen te blazen. Bij die Extreme QDC'd voelt dat ongeveer aan als bij een standaard 90 graden schroeffitting. Die kleinere QDC voelt ongeveer aan als een MIPS mosfet blokje.
Zijn natuurlijk niet echt resultaten die je even in een grafiekje kunt zetten, maar voor mezelf is het een aardige indicatie.
Je kan ook even
martinm's flowrate estimator erbij pakken en je set erdoor halen. Vul je bv voor een QDC een mosfet blokje in of een NB blokje. Zolang je rond de 1GPM zit, zit je goed. Onder de 1GPM is het de veronderstelling dat je er iets op achteruit gaat. Hoeveel dat is; onbekend. Ga er maar vanuit dat de meeste vergelijkingen mbt waterkoeldingen meestal om kleine verschillen gaat. Feitelijke info is er nog altijd niet heel veel. De gis factor is nog altijd vrij hoog imo.
Maar gelukkig komt er de laatste twee jaar steeds meer goeie degelijke info van mensen die er serieus mee bezig zijn. (martinm, Skinnee, mcoffey) Alleen om al die geisoleerde testresultaten te betrekken op een set als geheel is nog altijd erg moeilijk.
Hier een topic waar mcoffey aan het uitzoeken is wat voor invloed bv Bp 90 graden
fittingen hebben op de uiteindelijke temps van de set waarmee i testen doet. En ook is i bezig om te bekijken of het nou werkelijk zo slecht is voor de performance om de
EK supreme in een loop te zetten met meerdere blokjes.
Eindelijk eens iemand die een set als geheel test en niet componenten afzonderlijk. Door dingen afzonderlijk te testen gaan mensen alsnog conclusies trekken op basis van bepaalde veronderstellingen.