Over ongeveer twintig jaar bestaat de monarchie in Nederland niet meer. Dat stelt de voorzitter van het Nieuw Republikeins Genootschap (NRG), Anjo Clement, in een interview met NU.nl.
''Ik denk dat Willem-Alexander de laatste vorst is'', aldus Clement. ''Iedereen is juichend over de subtiliteit die hij uitstraalde bij het interview deze week, maar in de aanvliegroute naar zijn koningschap zijn natuurlijk de nodige misstappen gezet.'' Clement duidt op de vakantievilla van Willem-Alexander en Máxima in Mozambique, en "het ontkennen van de rol van Zorreguieta in de dictatuur in Argentinië".
''Het geheugen van mensen is kort'', meent Clement. Maar volgens hem zal Willem-Alexander als koning meer blunders begaan die de aandacht van het volk zullen trekken. Dat zou het NRG overigens goed uitkomen, erkent Clement: "Dat helpt, zeker."
Amalia
Over ongeveer twintig jaar komt prinses Amalia volgens Clement voor een keuze te staan. "En dan hangt het af van de politieke verhoudingen en datgene wat er met het koningschap is gebeurd in die periode, of het nog interessant is om het te doen.''
''Als de Kamer ook een discussie aangaat over het enorme salaris dat Willem-Alexander krijgt naast het vermogen dat hij heeft, dan kan ik me voorstellen dat iemand gaat zeggen: laat die boodschap maar aan mij voorbij gaan''.
Petitie
Het NRG is afgelopen dinsdag een burgerinitiatief gestart om het salaris van de koning te verlagen. Die petitie is inmiddels 13.000 keer getekend. Clement is ervan overtuigd dat 40.000 mensen hun handtekening onder het voorstel zullen zetten, en dat het initiatief vervolgens in de Tweede Kamer moet worden besproken.
De republikein voelt zich geen roepende in de woestijn meer. ''Dat waren we lange tijd wel. Maar sinds twee maanden is het ledenaantal ontploft bij ons. Het feit dat wij explosief groeien geeft aan dat het geluid langzamerhand doordringt in Nederland."
Wel erkent Clement dat zijn club met 2800 leden nog altijd klein is, en dat het NRG de hulp van enkele spraakmakende BN'ers die de antimonarchistische boodschap vertolken, goed zou kunnen gebruiken.
Politiek
Clement is van mening dat Nederlandse politici kampen met "een gebrek aan moed". ''GroenLinks heeft in het partijprogramma opgenomen dat Nederland een republiek moet worden, en dan zie je tot je stomme verbazing dat toch maar een aantal mensen van de fractie de eed niet afleggen.'' Ook over het besluit van SP-Kamerleden om de eed af te leggen is de Leidenaar niet te spreken. ''Dan denk ik, dat past ook niet in de cultuur van de SP."
Politici moeten zich kritischer gaan opstellen, meent Clement. "Kijk nog eens goed naar je eigen agenda, kijk nog eens goed naar je eigen positie, kijk nog eens goed naar de grondwet en de democratische gebreken daarin. En ga er wat aan doen."
Rutte
Bang om na de troonswisseling in de vergetelheid te raken, is Clement niet. "We hebben nog steeds het verzoek aan de premier om zijn gesprekken met de vorst openbaar te maken achter de hand. Want als koning Willem-Alexander aantreedt, gaan wij er vanuit dat die geheime besprekingen gewoon doorgaan. Dat is toch een puntje waar wat aan moet gebeuren. En laat Rutte dan maar met de billen bloot."
Maar Clement beseft dat het er na de troonswisseling voor hem en zijn NRG niet gemakkelijker op zal worden. "Er zal inderdaad minder media-aandacht zijn."