• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Koelingsproblemen

foxbuster

Member
Hallo,

Het systeem heeft nu een hele tijd probleemloos gedraaid, echter door een keer te verplaatsen zijn er problemen naar boven gekomen. Nu krijg ik bij bepaalde programma's soms een bluescreen, maar weet nog niet of dit aan de koeling ligt ja of nee. PC crasht namelijk bij een update van steam als ik aan het gamen ben. Dit is wss Windows 7 en steam combinatie, probleem schijnt vaker voor te komen.

Ik ben toch maar de temperatuur gaan monitoren en vond dat hij idle een te hoge temperatuur gaf, daarnaast was het niveau in het vloeistofreservoir gestegen, wat dus betekent dat er lucht in het systeem zat. Nu ben ik echter al uren bezig het systeem te ontluchten, zonder resultaat. Er zitten twee enorme luchtbellen in die ik er maar niet uit krijgt. Heb alles al geprobeerd. Heb de pc al alle mogelijke kanten op gehad, de pomp staat in de bios maximaal uitgestuurd om zoveel mogelijk flow te creeeren. heb zelfs de cpufans al ontkoppelt gehad (maak je geen zorgen ik kan de cputemp monitoren in de bios zelf), waardoor de pomp dus nog harder gaat draaien en dit allemaal zonder resultaat.

Ik heb het forum al diverse malen geraadpleegd, maar geen oplossing tot dusver. PC draait wel, maar temperatuur van de CPU op de idle PC is te hoog en kan dus niet gamen.

Wat te doen?

Mvg een frustreerde waterkoeler ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben ondertussen verder gelukkig, heb thuis een oplossing bedacht.

Onderaan de pomp had ik een drain met een t-stuk zitten. Heb de drain verwijdert en gezet op een punt tussen de cpu en de gpu, waar vaak lucht blijft hangen en waar dit heel moeilijk weg te krijgen is, aangezien de gpu onder de cpu hangt en dan moet de lucht daar helemaal doorheen. Heb het t-stuk daar geplaatst en een leiding erop die helemaal boven mijn systeem uitsteekt, zodat dit het hoogste punt is. Trechtertje erop en vol gezet. Elke keer als er nu lucht kwam, hoefde dit niet door mijn systeem heen, maar kon het gewoon naar boven via de extra leiding eruit.

Toen eenmaal alle lucht eruit was heb ik de leiding weer verwijdert en dit afgesloten. Wat mij nu nog rest is wat extra ontluchten aangezien er nog een klein bubbeltje in zit en de verlichting maken van de fans van de radiator aangezien deze niet meer werken.

Wel zit ik met een vraag. Is het eventueel mogelijk dat de pomp niet genoeg opbrengt in de huidge opstelling? De pomp zit aangesloten op de CPU_FAN samen met de aansturing van de fans en staat in de BIOS momenteel op FULLSPEED @ PWM (in verband met ontluchten), normaal op TURBO of SILENT. Zodra ik de fans even los koppel tijdens in bedrijf en alleen de pomp laat draaien, gaat de pomp veel harder draaien en zie ik langzaam de temperatuur in het systeem zakken. Zodra ik de fans weer aansluit stabiliseert alles weer op een ongeveer 43 graden. Iemand ideeen?

Alvast bedankt,

Mvg Foxbuster
 
Kan je een foto van jouw systeem maken en hier posten?
Dan kunnen we zien hoe je alles hebt aangesloten.

Wat zijn de gemiddelde temperaturen van jouw CPU en GPU tijdens idle en load (als alles is aangesloten zoals het hoort)?
 
Idle 45 graden momenteel, zit nog wat lucht in zo te zien en tijdens load is momenteel een bluescreen door te hoge temperatuur. Normaal was dit onder load 65 graden ongeveer zo ver ik weet.

m6dl4iR.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk niet dat de temperatuur de oorzaak is van jouw blue screen.
Als het +/- 80 graden aan tikt dan zou ik de oorzaak bij de koeling gaan zoeken, nu zal het waarschijnlijk eerder aan jouw Windows installatie liggen of anders de hardware.
Tis aan te raden dat je alle kabels en hardware naloopt en even goed aandrukt.
Als het meestal bij load een BSOD voorkomt, draai even MEM test, dan kan je kapotte geheugen uitsluiten.
Voor meer vragen of hulp met hardware/software, kan je hier een topic aanmaken: https://forum.highflow.nl/f84-problemen-oplossingen/
 
Ik weet dat hij er op tempetuur uit loopt, omdat de PC dat aangeeft en ik kan het ook zien, omdat ik op mijn tweede scherm de temperatuur monitor. Ik had trouwens niet goed gekeken, maar cores draaien op 63 graden idle, dat is veel te hoog. Bij belasting zie ik de temp richting 90 graden gaan en dan bluescreent pc. Ik weet zeker dat ik koelingsproblemen heb.
 
Laatst bewerkt:
Haha, die foto is van de opbouw. Freddy vroeg om een foto van het systeem. Ik hoop niet dat het serieuze replies waren ;)

Ben vandaag er serieus lang mee bezig geweest. Heb een ontluchting gemaakt op het hoogste punt in het systeem met een risico dat de radiator stuk zou gaan. Maar het is allemaal goed verlopen, alleen het probleem is niet weg. Vloeistof komt overal in het systeem, echter de temperatuur blijft er maar uit lopen.

Ik heb op het tweede scherm een temperatuur die ik monitor en hij klapt er uit bij 92C op de tweede core, daarna BSOD. Morgen ga ik bij iemand langs om te testen of de CPU (i4790k heeft hij liggen) kapot is en misschien veel te warm wordt, anders moet ik toch aan de pomp gaan denken.
 
Laatst bewerkt:
Je weet het maar nooit :p
Het is niet te zien dat je flow hebt?
Bijvoorbeeld wat beweging in je reservoir?
Wordt het water ook (veel) warmer in je loop?
Als je wel flow hebt en je fans verplaatsen wel lucht door de radiatoren. Enige wat ik dan nog kan bedenken is dat je cpu blok niet goed contact maakt.
 
Ik zit toch eerder aan de pomp te denken aangezien er bijna geen warmte uit de radiator komt en de CPU toch 65 idle geeft. GPU core geeft de zelfde temperatuur.

df947012644923951f3d64edd00f4686[COLOR=



[/URL]

ps freddy hoe kan ik het zo doen dat die foto's gelijk verschijnen ipv een link, want krijg het nu niet aan de gang en jij past het steeds aan
 
Laatst bewerkt:
Plaatje in jouw post zetten doe je door de URL van het plaatje tussen IMG tags te zetten (BB code).
Dus bijvoorbeeld: [IMG.]https.....jpg[/IMG.]
Maar dan zonder de "." achter IMG
Makkelijkste is als jouw plaatjes upload naar https://imgur.com/
Dan krijg je gelijk de BB code voor het plaatje en kan je die daar kopiëren en hier plakken.

Meestal doet een pomp het wel of gewoon niet.
Als je jouw loop wel hebt kunnen vullen, dan moet jouw pomp het dus gewoon doen.
Op jouw foto lijk je een D5 pomp te hebben, deze gaan nauwelijks kapot (tenzij het een tijdje droog heeft staan draaien).

Welke pomp heb je en heb je er een met PWM functionaliteit?
Als je een PWM pomp hebt, dan moet de PWM stekker aangesloten op jouw moederbord, bijvoorbeeld de CPU_Fan aansluiting.
In de BIOS moet het ingesteld zijn op PWM en niet op DC voltage.
Dit zou je nog kunnen checken.
 
Plaatje in jouw post zetten doe je door de URL van het plaatje tussen IMG tags te zetten (BB code).
Dus bijvoorbeeld: [IMG.]https.....jpg[/IMG.]
Maar dan zonder de "." achter IMG
Makkelijkste is als jouw plaatjes upload naar https://imgur.com/
Dan krijg je gelijk de BB code voor het plaatje en kan je die daar kopiëren en hier plakken.

Meestal doet een pomp het wel of gewoon niet.
Als je jouw loop wel hebt kunnen vullen, dan moet jouw pomp het dus gewoon doen.
Op jouw foto lijk je een D5 pomp te hebben, deze gaan nauwelijks kapot (tenzij het een tijdje droog heeft staan draaien).

Welke pomp heb je en heb je er een met PWM functionaliteit?
Als je een PWM pomp hebt, dan moet de PWM stekker aangesloten op jouw moederbord, bijvoorbeeld de CPU_Fan aansluiting.
In de BIOS moet het ingesteld zijn op PWM en niet op DC voltage.
Dit zou je nog kunnen checken.

Ik heb de volgende pomp Alphacool VPP655 PWM - G1/4 inner thread including Eisdecke D5 - Plexi V.3, staat in de BIOS normaal op PWM - Turbo of Silent, maar nu op manueel 100% ivm ontluchten en koelingsproblemen. De pomp zit aangesloten, samen met de CPUFANS, aangesloten op de CPU_FAN met behulp van een splitter.

Dit is allemaal gecontroleerd en dit is niet de oorzaak van het probleem.
 
Dan zou je ook RPM van de pomp uit moeten kunnen lezen toch?
Kan je hem ook eens op een andere PWM aansluiting zetten als je die hebt? Of zonder die splitter ertussen.
Een D5 op full speed zou je echt wel moeten merken qua flow/trilling/geluid.
 
Ik merk het geluid wel, maar vind de flow tegenvallen. Kan dit niet merkbaar in het reservoir zien, maar is ook te hoog.

Edit: Heb de fans van de CPU nu alleen op CPU_FAN gezet en de pomp op CHN_FAN1, in de BIOS alles op PWM, de front en backfan staan op SILENT en de CPU_FANS op TURBO. Ik heb het reservoir een stukje gedrained, zodat ik kan zien hoeveel overflow er is en wat mij opvalt is dat er toen ik hem net had een flinke overflow was en nu er haast niks uit komt. Ook valt mij op dat er van de radiator weinig hitte afkomt, terwijl dit eerst wel het geval was, dus het moet de pomp wel zijn.

RPM pomp, 4800 RPM
RPM CPUFANS 1450 RPM
RPM FRONTFANS 1350 RPM

Nieuwe pomp besteld, morgen ophalen.
 
Laatst bewerkt:
Als de pomp 4800RPM weergeeft dan werkt jouw pomp gewoon prima, dat is ongeveer de max toerental wat die kan draaien.
Zoals eerder aangegeven gaan D5 pompen nauwelijks kapot. En als ze kapot zijn, dan doet de pomp het helemaal niet meer (0 RPM).

Ik denk dat je het probleem toch ergens anders moet gaan zoeken.
Heb je al gecontroleerd of het CPU blok nog goed op jouw moederbord zit?
Want als het CPU blok niet meer goed erop zit, dan kan de koelvloeistof ook geen warmte opnemen en zal de radiator dus ook weinig hitte afgeven.
Je kan aan het blok voelen of het warm is, als de CPU temp 60+ graden is, dan moet het blok zeker warm aanvoelen.
Als dat niet het geval is, dan maakt het blok geen goed contact met jouw CPU.

Of als er toch te weinig flow is, ondanks dat de pomp op volle toeren draait, is dat er ergens een verstopping is in jouw loop.
Dat is wel 'lastig' controleren, je moet dan bijvoorbeeld het waterblok eraf halen en uit elkaar halen...
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
maomanna koelingsproblemen Overige Koeling 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan